איך תשפיע דחיית האולימפיאדה על הספורטאים? ראיון עם מולי אפשטיין

זאת הפעם השניה בהיסטוריה המפוארת של יפן שהיא נאלצת לבטל את המשחקים האולימפיים בבירתה טוקיו. בפעם הקודמת האולימפיאדה בוטלה עקב מלחמת העולם השניה, והפעם היא נדחית לקיץ של 2021 בגלל הנגיף שמשאיר את כולנו בבתים.

בעבר היו שני מקרים נוספים של ביטולי אולימפיאדה, בברלין גרמניה 1916 ובלונדון אנגליה 1944, שבאו גם הם בעקבות מלחמות העולם. למעשה, השנה זאת הפעם הראשונה שישנו גורם אחר שבעקבותיו מבטלים אולימפיאדה.

קרב 10, אליפות העולם בקטאר, ריצת 1500 מטר
Credit to "IAAF World Athletics Club" facebook page

 

כל העולם מדבר בעיקר על ההשפעות של דחיית האולימפיאדה ברמה הכלכלית, ומתעסקים אם להחליף את שם האולימפיאדה לטוקיו 2021 או להשאיר טוקיו 2020, אבל ישנן מספר השפעות שליליות על ביטול אולימפיאדה, במיוחד על המדינה המארחת, בעיקר בהיבט הכלכלי, כאשר היא הקצתה תקציבים למטרת בניית מתקנים ושיפור תשתיות לקראת האולימפיאדה ותכננה להכניס כסף מתיירים שבאים בעיקבות משלחות הספורטאים מכלל המדינות המשתתפות.

עם זאת, ברצוני לתת מבט על ההשפעה שלדעתי מעניינת יותר מההיבט הכלכלי והיא ההשפעה על הספורטאים האולימפיים. אותם ספורטאים, שתכננו והתכוננו שנים את ההגעה לשיא בזמן הנכון, מתמודדים עם אי וודאות בנוגע לעתידם הספורטיבי. אותם יחידי סגולה, שבשלב זה אמורים להיות בשיאים הפיזי והמנטלי, נמצאים במצב שלא התכוננו לו וצריכים לחשב מסלול מחדש אשר אם יתבצע בצורה לא נכונה עלול לגרום להם לחוסר מוכנות פיזי במקרה הטוב או לנזק גופני במקרה הרע.

כדי להבין טוב יותר את ההשפעה של דחיית האולימפיאדה בטוקיו 2020 על הספורטאים, פניתי למולי אפשטיין, מנהל מדעי בוועד האולימפי בישראל, ופרשן אולימפי בערוץ הספורט, ושאלתי אותו מספר שאלות שגרמו להבין טוב יותר את ההשפעה השלילית של המצב החדש.

 

בדרך כלל יש לספורטאים תוכנית 4 שנתית שאמורה להכין את גוף הספורטאי להיות ברמת שיא בתקופת האולימפיאדה, איך תראה התוכנית עכשיו? 

זה נכון שמחזור אולימפי בנוי מ-4 שנים שבסיומן מתקיימים המשחקים האולימפיים. צריך לזכור שבמהלך המחזור האולימפי מתקיימות עוד תחרויות מטרה חשובות מאוד כמו אליפויות עולם, אליפויות יבשתיות, גביעי עולם ועוד, כך שהספורטאי לא מתכונן רק למשחקים עצמם אלה להרבה מאוד מטרות בדרך.

מה שקרה עכשיו זה שבעצם התהליך נקטע ממש בישורת האחרונה ויש לכך הרבה מאוד השלכות הן ברמה המקומית והן ברמה הבינלאומית. למעשה הספורטאים והמאמנים יעשו עכשיו "חישוב מסלול מחדש" וייערכו לקראת הבאות. למעשה, אין כרגע שום תכנון עולמי מבחינת אירועי הספורט כך שהמצב כעת הוא בחזקת שיתוק\דשדוש. מה שצריך לעשות עכשיו זה "לכבות מנועים" ולהמתין לארגון מחדש של הספורט בעולם. ברגע שיהיה לוח זמנים ענפי בינלאומי אפשר יהיה לתכנן את מערך האימונים לקראת השנה הקרובה.

 

האם חוסר בתחרויות בינלאומיות פוגע בהכנת הספורטאים לקראת האולימפיאדה? ואיך אפשר לבדוק את רמת הספורטאי ללא השתתפות בתחרות כלשהי? 

פוגע במידה קשה מאוד! ללא תחרויות לא ניתן להתכונן למשחקים אולימפיים. מאחר שהמשחקים נדחו לקיץ 2021 אין זה רלוונטי לבדוק כעת את כשירות הספורטאים, מה עוד שאין תחרויות וחלון הזמן לקביעת קריטריונים למשחקים הוקפא. בעיקרון ניתן לבדוק את כשירותו של הספורטאי הן בהיבט הרפואי (למשל לאחר פציעה) והן בהיבט הביצועי באמצעות מבדקי כשירות. ניתן לבצע תחרויות מבחן פנימיות בהן דורשים מהספורטאי להפגין יכולת כזו שמראה על כשירות נדרשת.

שגיא מוקי, טל פליקר, אורן סמדג'ה, טל פליקר, משה פונטי
קרדיט לדף הפייסבוק של איגוד הג'ודו הישראלי

 

איך שומרים את הספורטאים על "אש קטנה" למשך שנה שלמה ברמה המנטלית? 

הקושי הגדול היה בעיקר בתקופה בה לא הייתה ודאות בנוגע לדחיית המשחקים. זה מצב בלתי אפשרי עבור הספורטאים – מצד אחד נדרשים לשמור על מתח אימונים תחת הגבלות קשות ומצד שני לא יודעים מה יקרה בהמשך. זה הדבר הכי גרוע לספורטאי הישגי. ברגע שהתקבלה ההחלטה הדבר הקל מאוד על הספורטאים ועל המאמנים. כעת כולם יצרכו להיערך מחדש וללמוד כיצד תיראה השנה הקרובה. לא ברור עדיין, לא לספורטאים ולא לאזרחים בכלל, כיצד יראו החיים שלנו בעידן הריחוק החברתי והמגבלות שתלווינה אותנו בחודשים, ואולי בשנים הקרובות.

לאחר שהפאזל ייבנה מחדש אפשר יהיה להבין כיצד פועלים וכיצד מתארגנים מחדש. הדבר ייעשה בצורה הדרגתית תוך הבנת המגבלות – עבור כולנו.    

 

באיזה מקצוע לדעתך ההשפעה של דחיית האולימפיאדה תהיה הכי קריטית והכי מזיקה מבחינת הכנת הספורטאי?

עבור כל הספורטאים מדובר בפגיעה, במיוחד עבור אלה שנמצאים בשלהי הקריירה וצריכים למשוך עוד שנה של אימונים ותחרויות ברמות גבוהות. אני לא יכול לדבר על ענף ספורט מסוים כי הדבר מורכב מגורמים רבים. יש כאן מורכבות גדולה – איך הולך להיראות הספורט בעתיד הקרוב? איזה מגבלות תמשכנה ללוות אותנו בשנה הקרובה? מה קורה עם עשרות רבות של ספורטאים שפתאום כן יוכלו להשתתף במשחקים אחרי שיסיימו את תקופת העונש שלהם בגין שימוש בחומרים אסורים? האם בתקופה הזו ספורטאים לקחו חומרים אסורים משפרי יכולת משום שלא היה פיקוח? יש כאן המון שאלות והרבה גורמים, בעיקר ביטול המון תחרויות ומפעלים, כך שהכול עדיין לוט בערפל.

ימים יגידו.

מסכה בימי קורונה

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח