מרחובות נג'מנה הגיע ומשגע את צרפת: סיפורו של קאסימיר נינגה

מאז שהכסף הגדול שולט בכדורגל, מאוד קשה לרכוש שחקנים איכותיים בסכומים שפויים. אפילו בליגת העל הסכומים איבדו פרופורציות עם ההחתמות של בן רייכרט, שגיב יחזקאל ומיכאל אוחנה שכל אחד מהם נרכש במיליוני שקלים. מידי פעם יש גם "מציאות": ג'ימי ורדי (מליון פאונד) וריאד מחרז (350 אלף פאונד) מלסטר סיטי הם הדוגמאות הבולטות ביותר בשנים האחרונות. בנוסף ניתן לציין גם את המעברים של פייר-אמריק אובנייאנג לסנט אטיין (1.8 מליון יורו), חוסה חימנז מאתלטיקו מדריד (900 אלף יורו) ואת יאניק בולסי שעבר לקריסטל פאלאס בחצי מליון פאונד בשנת 2012 והעונה כבר נמכר לאברטון ב-30 מליון פאונד. אבל האם מישהו שמע על קאסימיר נינגה?

סיפורו של קאסימיר נינגה
Credit to "Casimir Ninga" Facebook page

קאסימיר נינגה הוא מלך השערים הנוכחי של מונפייליה מהליגה הצרפתית הראשונה והוא באמת הגיע משום מקום. נינגה נולד ב-1993 בנג'מנה, בירת צ'אד, למשפחה עם חמישה אחים ושלוש אחיות. במהלך ילדותו ותקופת נעוריו לא שיחק בשום קבוצה מקצועית מכיוון שאין קבוצות נוער בצ'אד. הוא פשוט שיחק ברחוב! יותר מזה, אביו של נינגה לא רצה שהוא יהיה שחקן כדורגל, אבל נינגה האמין בעצמו לכל אורך הדרך שיהיה שחקן מקצועי.

בשנת 2011 חתם על חוזה מקצועני ראשון בחייו בקבוצת פ.צ הרנסנס רק לאחר שבקבוצה הצליחו לשכנע את אביו של קאסימיר. בקבוצה הנמצאת בנג'מנה, עיר מולדתו של נינגה, הוא שיחק במשך 2 עונות שבמהלכן הוא כבש 12 שערים. בקיץ 2013 עבר לא.ס מנגאספורט, אחת הקבוצות הגדולות בגבון, ששם זכה באליפות ראשונה בקריירה וראשונה של א.ס מנגאספורט מאז 2008, כשסיים כמלך השערים של הקבוצה עם 9 שערים.

בקיץ 2014 זומן לסגל נבחרת צ'אד לטורניר CEMAC Cup (אליפות מרכז אפריקה לנבחרות). צ'אד זכתה בטורניר ונינגה סיים כמלך השערים של הטורניר עם 4 שערים כולל שער ניצחון בגמר ב 3-2 על נבחרת קונגו. זה היה הישג חסר תקדים עבור נבחרת צ'אד. אמנם מדובר בטורניר קטן יחסית, אבל זהו התואר הבינלאומי היחיד שלה. בעונתו השניה בא.ס מנגאספורט, נינגה זכה באליפות נוספת בגבון רק שהפעם הוא גם סיים כמלך השערים של הליגה בגבון עם 10 שערים.

סיפורו של קאסימיר נינגה
Credit to "Casimir Ninga" Facebook page

מועדונים באירופה החלו להתעניין בחלוץ הצעיר. סטאד לאבאל מהליגה הצרפתית השנייה זימנה את נינגה לתקופת התרשמות במחנה האימונים. לאבאל רצתה להחתים את השחקן, אלא שלרוע מזלו המו"מ פוצץ – מנגאספורט דרשו 300 אלף יורו ומנגד מסטאד לאבאל החליטו שזו השקעה גדולה מידי לשחקן שכזה. נינגה כבר חשב שלא יצא לאירופה, אבל ביום האחרון של חלון העברות (31.8.2015) הגיעה הצעה ממונפלייה שרצתה להחתים חלוץ לקבוצת המילואים שלה ונינגה שוחרר למונפלייה תמורת 75 אלף יורו בלבד.

עמונאל טריגוואה, מאמן נבחרת צ'אד לשעבר, שאימן את נינגה ב CEMAC Cup אמר לאחר מעברו של נינגה למונפלייה "חוץ מנינגה יש עוד שחקנים מוכשרים שנשארים באפריקה כי אנשים רבים רוצים להרוויח מהעסקאות האלו ואם לא הייתה ההצעה ממונפלייה נינגה היה נשאר בגבון". אבל גם היה מלא תקווה לקראת העתיד של נינגה ושל שחקניו "מונפלייה הוא קרש קפיצה טוב, ובזכותו, יסתכלו על מה שקורה במדינה שלנו. יש לנו שחקנים טובים רבים, אבל הם לא מוערכים".

בתאריך ה-18.10.15, במחזור העשירי בליגה הצרפתית, נגד בורדו בחוץ, קאסימיר נינגה נרשם בפעם הראשונה לסגל של הקבוצה הראשונה של מונפלייה, בעקבות פציעה של קווין בריגו חלוצה של מונפלייה ונעדר לתקופה של למעלה מחודשיים. מונפלייה עצמה פתחה את עונת 15-16 בצורה מזעזעת עם 4 נקודות בלבד ב-9 משחקים. נינגה ישב על הספסל וקיבל דקות ראשונות בקבוצה כשנכנס בתור מחליף בדקה ה-31 של המשחק, המשחק עצמו לא היה מוצלח מידי עבורו בלשון המעטה. הוא איבד 7 כדורים במשחק (יותר מכל שחקן אחר) ולא הצליח למצוא את המסגרת אפילו פעם אחת. המשחק נגמר בתוצאת 0-0.

סיפורו של קאסימיר נינגה
Credit to "Montpellier Hérault Sport Club" Facebook page

במשחק הבא, השני של נינגה, הסיפור כבר היה שונה לגמרי. מאמן הקבוצה, רולנד קורביס, המשיך להאמין בחלוץ הצעיר מקבוצת המילואים. הוא הכניס את נינגה במחצית אחרי תיקו 0-0 מול באסטיה, בדקה ה-62 הוא כבר בישל את שער היתרון לכוכב הקבוצה ריאד בודבוז האלג'ירי ובדקה ה-87 קינח בשער ראשון בקבוצה ועשה זאת במספרת מרהיבה. בזכות ההופעההזאת קיבל מקום של קבע ב-11 הפותחים.

חודש לאחר מכן מונפליה יצאה למשחק חוץ נגד אולימפיק ליון בסטאד ג'ארלן ובמשחק הזה נינגה פשוט התפוצץ. הוא ניצל יום הגנה רע מאוד של ליון, כבש צמד בניצחון 4-2 והתקשורת הצרפתית התמוגגה מהחלוץ הצעיר שנקנה בסכום כל כך מגוחך. רולנד קורביס אמר לאחר אותו משחק "לשחקן יש יכולות פיזיות מדהימות, אבל הוא חייב לשחק בצורה יותר רגועה. הוא עושה הכל כל כך מהר אפילו מהר מידי". נינגה אמר לאחר המשחק "אני עובד קשה בכל יום וידעתי שיום אחד אני אוכל לעשות משהו. אני רוצה לעשות את המקסימום עבור החולצה של מונפלייה".

נינגה הצעיר המשיך להיות המוציא לפועל העיקרי של מונפלייה ואחרי תשע ההופעות הראשונות שלו הוא כבש 6 שערים ובישול אחד. התקופה הנהדרת הזאת הסתיימה בפגרת החורף בליגה הצרפתית שאחריה נינגה נקלע לתקופה שחורה. רק שער אחד ב 17 המשחקים שהוא שותף בהם עד סיום העונה. רולנד קורביס, שהביא את נינגה והעניק לו את ההזדמנות, פוטר באמצע חודש דצמבר ופדריק האנץ שמונה במקומו כבר אפשר פחות הזדמנויות לנינגה לשחק. יאמר לזכותו של האנץ שמונפלייה נראתה הרבה יותר טוב תחתיו עם 8 ניצחונות ב-16 משחקים שהובילו את מונפלייה למקום ה-12 בטבלה.

את העונה הנוכחית נינגה החל בתור סימן שאלה גדול האם יוכל לחזור ליכולת המצוינת של תחילת העונה שעברה או שהוא באמת לא שייך לרמה של הליגה הצרפתית. במחזור הראשון קיבל את ההזדמנות לפתוח בהרכב ורשם בישול ב-1:0 נגד אנג'ה, אלא שכמו בעונה שעברה, הקבוצה פתחה את העונה בצורה לא טובה וגם נינגה עצמו לא כבש וקיבל פחות דקות משחק. עד המחזור השמיני שבו נינגה הפגין את המשחק הטוב ביותר שלו עד כה בליגה הצרפתית – החלוץ חזר להרכב הראשון וכבש שלושער ב 3-3 המטורף נגד דיז'ון. סוף סוף נינגה הראה מה שהוא יודע עם פריצות מטורפות מאגף שמאל אל השער.

אחרי 5 ימים נינגה נתן עוד משחק גדול והפעם נגד קאן. הוא כבש צמד ובישל שער, אחרי בצורת של שער אחד ב-10 חודשים הוא כבש 5 שערים ב 5 ימים!

הייתה באמת תחושה שהעונה הוא יכבוש כמות גבוהה של שערים ואפילו יהיה מסוגל להוביל יחד עם בודבוז המצוין את הקבוצה לצמרת של הליגה הצרפתית רק שלרוע מזלו, 3 ימים אחרי המשחק נגד קאן (18.10.2016), נינגה קרע את הרצועה הצולבת במהלך אימון וכנראה שלא ישוב לשחק העונה.

לא בטוח איך הוא יחזור בעונה הבאה, אבל בהחלט מדובר בסיפור מאוד מיוחד על בנאדם מאוד מיוחד שכנגד כל הסיכויים, ממדינת כדורגל נכשלת (ד"א קפטן נבחרת צ'אד משחק כיום בעירוני קריית שמונה), מצליח להשתלב בליגה כל כך בכירה.

הסיפור הייחודי הזה מוביל ל-2 מסקנות, הראשונה היא שאפשר למצוא שחקנים מצוינים במחירים זולים בעזרת מחלקת סקאוטניג איכותית. המסקנה השנייה היא שאפשר לדבר על מאמנים לא מקצועיים ועל תשתיות לא מספיק טובות לנוער בכדורגל הישראלי, אבל כדורגל הוא ספורט כל כך אהוב בגלל שכל אחד יכול להיות כדורגלן. זה תלוי בעיקר באופי ובמשמעת שלו. אז לפעמים במקום לחפש תירוצים, שחקנים ישראלים צריכים להתנהג כמו מקצוענים ורק כך הכדורגל פה יתקדם.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח