שינוי החשיבה של קרויף

לפני שלוש וחצי שנים ג'ורדי קרויף הגיע למכבי תל אביב. מאז הספיק לזכות בשלוש אליפויות, גביע המדינה, גביע הטוטו, העפלה לשלב 32 האחרונות בליגה האירופית וכמובן הגעה לשלב הבתים של ליגת האלופות. למרות כל ההצלחות האלו, קרויף תמיד ספג ביקורות מהפרשנים על הרמה הנמוכה של הזרים שהוא מחתים במכבי.
כשמסתכלים על רשימת הזרים הלא מוצלחת שקרויף הביא לקבוצה, אפשר למצוא שחקנים כמו מאנה, גונזאלו גרסיה ,ארנשואו, מארבל ופידלף, אבל חוץ מהעובדה שהם זרים שלא הצליחו במכבי, יש להם מכנה משותף נוסף – כל הזרים שהגיעו למכבי בקדנציה של קרויף (פרט לאיגיבור וראיקוביץ) הגיעו או בהשאלה או בחינם.

בכל ראיון מקפיד קרויף להזכיר כי מכבי רוצה להביא את הישראלים הכי טובים בגלל הגבלת הזרים. ״כשאפשר להביא רק 5 זרים, שהם חלק קטן מהסגל, עדיף להשקיע בישראלים״ הוא תמיד חוזר ואומר ובמידה רבה של צדק. ההולנדי העדיף להשקיע מיליונים בישראלים וזה הביא לו הצלחות. במשך שלוש שנים קרויף הביא כל ישראלי שיכול היה להביא, אבל משהו בגישה שלו השתנה בחצי השנה האחרונה. נכון, רק בקיץ האחרון מכבי רכשה את דסה ואזולאי בסכום של 1.8 מיליון יורו והיא תמשיך לנסות ולהביא את הישראלים הכי טובים, אבל מספר גורמים גרמו לג'ורדי לשנות את ההשקפה שלו וגרמו לו להבין שהוא חייב 5 זרים טובים בסגל.

Credit to "Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page
Credit to "Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page

נתחיל במבט על השוק הישראלי. השחקנים הישראלים הטובים ביותר משחקים בחו"ל ולג'ורדי אין ממש סיכוי להחזיר אותם. רפאלוב, ניר ביטון, נאתכו, קהת, גרשון, חמד ודמארי הם הישראלים היחידים שיכולים לשפר משמעותית את הסגל של מכבי, אבל בלתי אפשרי להביא אותם. הישראלים האחרים שקרויף יכול להביא וישפרו את הסגל של מכבי הם בודדים. עומר אצילי יכול לעשות שיפור, גם אחמד עאבד, וובה בראון, אופיר מזרחי ועומר דנינו, אבל המחיר שדורשים עבורם הוא מופקע. לאחרונה התראיין הסוכן של עומר אצילי ואמר שבית"ר דורשת עבורו 1.8 מיליון יורו, סכום גבוה מאוד גם לקבוצה עם משאבים כלכליים כמו למכבי. מחיר עצום לשחקן שבסך הכל נתן שתי עונות טובות בליגת העל. נכון שיש לו כישרון, אבל בסכומים האלה אפשר להביא זר מוכח עם ניסיון.

ג'ורדי מבין שהשוק הישראלי מצומצם מאוד ונשארו לו אופציות בודדות לחיזוק במחיר שפוי ולכן בכל ראיון בזמן האחרון מזכיר המנהל המקצועי שמגבלת הזרים לא עושה טובה לכדורגל הישראלי ושחייבים לבטל אותה או להעלות את מספר הזרים. הלחץ של קרויף השתלם ובמנהלת הודיעו שתקום ועדה שתבחן איך אפשר לשפר את הכדורגל הישראלי ושאחת מהסוגיות המרכזיות שיבחנו תהיה הגדלת מספר הזרים בליגה. אבל עד שזה יקרה יעבור המון זמן, אם בכלל ולגורדי לא נשארה אופציה אחרת, אלא להתחזק בזרים.

ההעפלה לליגת האלופות וההבנה שהשוק הישראלי קטן ויקר, גרמו למכבי להתחיל לשלם על זרים. אם עד עכשיו הגיעו לכאן זרים בחינם, עכשיו ג'ורדי מפנה את מירב תשומת הלב (והכיס) לשחקנים הזרים. ראיקוביץ היה הראשון להירכש בסכום גבוה של 3 מיליון יורו. הפוטנציאל הענק והאופציה למכור אותו בעתיד בסכום כפול גרמו למכבי לשלם על זר סכום ענק שכזה.
המאמן הקודם, יוקאנוביץ, אמר גם הוא כי הקבוצה חייבת 5 זרים טובים בשביל להיות תחרותית יותר באירופה, בינתיים למכבי יש 2 כאלה – ראיקוביץ ואיגיבור. קרלוס וראדוניץ לא מספיק טובים לסגל של מכבי ואני בטוח שהם בקרוב יצטרפו למיטרוביץ וישוחררו.

ההעפלה לליגת האלופות, המצב בשוק הישראלי, הראיונות שג'ורדי ויוקאנוביץ העניקו לאחרונה, הרכישה של ראיקוביץ, כולם מצביעים על כך שקרויף משנה את הגישה שלו. במקום שחקנים זרים חופשיים בני 30 וישראלים יקרים שלא תמיד שווים את הסכום שמושקע בהם (ורמוט ובן בסט), יגיעו זרים בסכומים גבוהים בעלי פוטנציאל למכירה עתידית וזה יהיה מבחן נוסף שג'ורדי יהיה חייב להצליח בו, כי מעכשיו אסור לו ליפול בבחירת הזרים. נפילה של מיליוני יורו בשחקן, תגרום לגולדהאר לשקול מחדש אם קרויף מספיק טוב בשביל לקחת את מכבי צעד קדימה. מצד שני, אם קרויף ידע להביא את הזרים הנכונים, הוא יקח את מכבי למקום שבו גולדהאר חלם להיות – קבוצה תחרותית באירופה.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח