חלון מבשר בשורה

לאחר 18 מחזורים בליגת העל שלנו התמונה שמתקבלת היא שמכבי וב"ש יתמודדו ראש בראש על האליפות. הגיע הזמן לבחון מהן הנקודות החלשות והחזקות בכל קבוצה, איפה כל אחת חייבת להתחזק ולהרחיב מעט על קרב המאמנים שעוד מחכה לנו.

לאחר שחצי ליגה כבר מאחורינו, כל מאמן טוב יודע בדיוק איפה הוא רוצה להתחזק. ובמכבי, ג'ורדי קרויף מכיר את הנקודות החלשות והחזקות בסגל שלו מצוין. כבר שלוש וחצי שנים שהוא מנהל את הקבוצה הזו ובכל חלון שנפתח הוא מצליח להפתיע אותנו מחדש עם החתמות מרתקות. חשוב להדגיש שחלון ינואר הוא שונה מחלון קיץ. אין הרבה אפשרויות, קבוצות לא ממהרות לשחרר וכל שחקן חופשי וטוב נחטף מהר. בשנים האחרונות מכבי עשתה לא מעט עסקאות מצוינות בינואר, לצד נפילות לא קטנות. בעונה הראשונה בפרויקט של ג'ורדי, הוא הצליח להנחית בקריית שלום שני כוכבים – ראדה פריצה וכמובן ערן זהבי. השינויים שקרויף עשה באותו חלון הביאו למכבי אליפות ויותר מכל הביאו לו את זהבי – אחד השחקנים הכי דומיננטים שהיו בליגה אי פעם.

שנה לאחר מכן, מכבי הביאה בינואר את המגן הצרפתי מראבל שלא השאיר חותם ועזב בסיום העונה ואת ברק בדש מקריית שמונה שכבש צמד במשחק העונה מול הפועל באר שבע ותרם המון באותה עונה. בינואר שעבר, גורדי הפציץ עם האחת העברות הגדולות שנעשו בכדורגל הישראלי והעביר את ורמוט לצד הצהוב של העיר. ורמוט נפצע באחד המשחקים הראשונים שלו בקבוצה וגמר את העונה ובכלל עד היום לא תרם הרבה. בינואר הקרוב מכבי צריכה להתחזק משמעותית. החתמה של שחקן אחד לא תספיק וקרויף יצטרך להנחית לפחות שניים/שלושה שחקנים בשביל להבטיח אליפות רביעית. העמדות שמכבי צריכה להתחזק בהן לא מעטות. עמדת הבלם, המגן השמאלי, הקשר היצירתי והחלוץ, כולן עמדות שמכבי צריכה בהן שידוד מערכות משמעותי.

בואו נתחיל מעמדת הבלם. השיטה של פטר בוס דורשת שחקנים מהירים בחלק האחורי שידעו להתמודד עם המתפרצות של היריבה, ליישם קו הגנה גבוה ולהניע כדור במהירות ולכן צמד בלמים מהירים וטכניים הוא חובה. איתן טיבי מתאים לשיטה הזו. הוא מספיק מהיר וגם טכני. טל בן חיים אולי יודע להתחיל התקפות, אבל הוא מאוד איטי. לעומת זאת, קרלוס גרסיה הוא לא זה ולא זה ולכן עמדת הבלם היא עמדה בעייתית מאוד במכבי, וראינו את זה טוב מאוד כשמכבי שיחקה מול בית"ר ירושלים בבלומפילד העונה. קו הגנה גבוה שמשולב עם משחק לחץ לא מספיק טוב של קשרי מכבי, יוביל למספר גדול של מתפרצות של היריבה. נגד בית"ר זה עם רביעיה ברשת של מכבי.

העמדה השנייה הבעייתית בהגנה הצהובה היא עמדת המגן השמאלי. פטר בוס אוהב שני מגנים תוקפים שמצטרפים להתקפה. בצד ימין יש לו את אלי דסה ובצד שמאל, אין לו כלום, פשוט כלום. עומרי בן הרוש חלש מאוד מבחינה התקפית ומבחינה הגנתית הוא גורם להמון חורים בשל העמידה הטקטית הרעה שלו. יוקאנוביץ ניסה לא מעט את ריקן בעמדה הזאת, אבל ריקן מתאים הרבה יותר לקישור מאשר להגנה. לכן מכבי חייבת להתחזק במגן שמאלי איכותי עם יכולות התקפיות, שישדרג את אגף שמאל מבחינה התקפית והגנתית.

נעבור לקישור, לאחר עזיבתו (המוצדקת) של מיטרוביץ, מכבי נשארה עם קשר מרכזי יצירתי אחד – שלומי אזולאי. כל שאר הקשרים לא משלבים יכולת הגנתית עם התקפית. איגיבור, פרץ וריקן הם לא השחקנים שיתנו מסירה חכמה קדימה ומכבי חייבת להתחזק מהבחינה הזו. בנוסף, כמובן יש לציין את עמדת החלוץ. אחת הסיבות המרכזיות שמכבי הצליחה לכבוש רק שער אחד בליגת האלופות היא שלא היה לה חלוץ אמיתי. מכבי שלטה בכדור פחות מהיריבות שלה וניסתה לצאת למתפרצות, אבל לא היה לה עם מי. ערן זהבי שיחק כחלוץ ברוב המשחקים באלופות, אבל זהבי הוא לא שחקן שישחק עם הגב וישמור על הכדור עד שחבריו יצטרפו להתקפה. היעדר של חלוץ אמיתי גרם לה להיות הרבה פחות מסוכנת ומאיימת ולכן כבשה רק שער אחד. בליגה שלנו מכבי לא צריכה חלוץ אחר מערן זהבי, אבל כמחשבה על העונה הבאה, הצורך להוריד את התלות מזהבי והרצון לגוון את משחק ההתקפה של הצהובים, יביאו לכך שמכבי תתחזק בחלוץ כבר בחלון הקרוב.

בניגוד למכבי, לבאר שבע יש מספר כלים התקפיים שמביאים לה את המספרים. מליקסון, וואקמה, בוזגלו וברדה כובשים ומאיימים על השער, אבל עדיין לבאר שבע מספר בעיות. הקישור החזק של באר שבע, שמורכב מהוגו, הובאן וראדי מאוד דומיננטי, אבל אין לה מחליפים ראויים על הספסל וברגע שאחד מהם לא יכול לשחק יש לב"ש בעיה אמיתית באמצע. גורדנה לא מספיק טוב ולא מתאים לשיטה של בכר ולכן היא חייבת להביא לפחות קשר אחד נוסף בסגל שייתן לה עומק מהספסל. לב"ש יש 4 זרים, רכישה של זר איכותי לאמצע יכולה להפוך את הקישור של באר שבע למפחיד במונחים של הליגה שלנו.

בעיה נוספת אצל באר שבע היא עמדת החלוץ המרכזי. ברדה אולי נהדר וכובש המון, אבל בגילו יהיה לו לא פשוט להחזיק את החוד של באר שבע לאורך עונה שלמה. שלומי ארביטמן החלוץ השני לא מספק את הסחורה ועושה רושם שהוא כבר לא ברמה הזו. באר שבע חייבת להביא חלוץ מרכזי ברמה גבוהה אם היא רוצה להמשיך לאיים על מכבי. עמדה נוספת שבכר צריך לחשוב עליה, היא עמדת המגן השמאלי. לב"ש יש שני מגנים שמאליים – דוידזאדה ותורגמן. דוידזאדה עד לפני שנתיים סומן כמגן הבא של הנבחרת, אבל משהו שם אצלו התקלקל בדרך. הפציעות והיכולת הלא טובה גרמו לו להפוך לחוליה חלשה בהגנה של באר שבע. המגן המחליף ת'ורגמן הוא סביר מבחינה הגנתית, אך מהבחינה ההתקפית הוא כמעט לא תורם. שניהם לא מגנים מספיק טובים כרגע להרכב של באר שבע. אם בכר יצליח להחזיר את דוידזאדה ליכולת שלו מלפני שנתיים הוא ירוויח מגן מצוין.

נקודה נוספת שראויה להתייחסות היא המאמנים של שתי הקבוצות. מצד אחד ברק בכר, המאמן הישראלי הבכיר ביותר כיום ומצד שני פטר בוס, ההולנדי המנוסה שפילוסופיית המשחק שלו מלומדת באירופה. מעניין מאוד יהיה לראות איך שני המאמנים האלה יצליחו להסתדר עם הבעיות בקבוצות שלהם ועוד יותר מעניין יהיה לראות את הקרב הישיר הכפול ביניהם בפלייאוף העליון.

לסיכום, חלון העברות הקרוב חשוב מאוד לשתי הקבוצות ורכישות נכונות יכולות להביא אליפות לאחת מהן. נראה אם ג'ורדי יבריק שוב ויביא אליפות רביעית או שאלונה תפתיע ועם רכש נכון תצליח לעצור את השושלת הצהובה.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח