האתגר של ואלוורדה

עם ההצטרפות של פפ סגורה ואריק אבידל, הצוות המקצועי של ברצלונה עבר שינוי. ברותמאו הנשיא, האשם המרכזי בהתרחקות של ברצלונה מהערכים שלה, הלך צעד קדימה ומינה מנהל מקצועי שאין לו שום קשר ערכי ומקצועי למועדון. את ההשפעה של סגורה, ששם דגש על הצטרפות של שחקנים פיזיים וגבוהים ופחות מאמין בסגנון הקלאסי של המועדון, אפשר לראות עם ההחתמה של וידאל, הדיבורים על פוגבה כרכש אפשרי ואולי יותר מכל עם המיתוג של קוטיניו כמחליף של אינייסטה.

ולווארדה, ברצלונה
ולווארדה. בלי הרבה סיבות לחייך
Credit to "FC Barcelona" Facebook page

מי שצריך להתמודד עם כל זה הוא ואלוורדה שבעונה השנייה שלו ניצב בפני אתגרים גדולים. נראה שהדבר שהכי מעסיק כרגע את המאמן הוא למצוא דרך לשלב את קוטיניו, דמבלה ואלבה באותו מערך מבלי לוותר על היתרונות של אף אחד מהם. ואלוורדה דורש משלושתם לשחק באזור גבוה במגרש ונראה כי בינתיים זה לא מצליח. על פניו ההוראות של ואלוורדה לשלושה פשוטות: אלבה גבוה וצמוד לקו, משם אמור לבצע תנועות עומק ולמתוח את קו ההגנה של היריב, קוטיניו באיזור ה-Half Space (האזור שבין האמצע לאגף) אמור להיות הקשר ההתקפי מבין השלישייה באמצע, ודמבלה נע בין האזורים בהתאם לתנועה של חבריו. בינתיים זה נראה רע והמשחק השוטף של הקבוצה רחוק משיאו, כאשר את הניצחונות שהקבוצה כן השיגה יש לזקוף בעיקר ליכולת אישית.

דמבלה לא מבין מתי עליו להיות על הקו ומתי להיכנס לאמצע. קוטיניו, בשל תנועה גרועה ללא כדור, סוגר אופציות מסירה ונכנס יותר מדי ומהר מדי לHalf Space, מה שמקשה על הנעת הכדור של ברצלונה במשחק השוטף ומשאיר את עבודת הנעת הכדור בעיקר לבוסקטס וראקיטיץ. כמו כן נראה שההוראות של המאמן קצת סותרות: דמבלה, שעוזב את הקו לאלבה, נאלץ להיכנס פנימה לאזור שבו כבר נמצא קוטיניו והתוצאה היא שחקנים שדורכים אחד לשני על הרגליים.

אחד הדברים שואלוורדה מנסה לעשות לאחרונה בשביל לפתור את הבעיה הוא להציב את דמבלה כחלוץ, ממש באותו קו עם סוארז ובכך לפנות את השטח לכניסות של קוטיניו, אבל בינתיים גם הפיתרון הזה נראה כלא יעיל והשניים קרובים מדי אחד לשני. יכול להיות שואלוורדה חושב שעם הזמן אלבה, קוטיניו ודמבלה יבינו מתי ואיזה תנועות לעשות, אבל בינתיים זה נראה רע.

אני חושב שוואלוורדה יצטרך לבחור על איזה שחקן הוא ״מוותר״ בשביל להגיע לניצול מקסימלי של היכולות של השחקנים שלו. במקרה של ויתור על אלבה, דמבלה ישאר על הקו וקוטיניו יכנס לאיזורים שהוא אוהב באמצע. אופציה נוספת היא שקוטיניו ישחק בעמדה נמוכה יותר, ליד ראקיטיץ, יעזור בהנעת הכדור ויפנה את ה-Half Space לדמבלה, אך זה ימנע מקוטיניו להביא את האיכויות ההתקפיות שלו באיזורים המסוכנים.

קוטיניו, ברצלונה
קוטיניו. תוקע את האמצע
Credit to "FC Barcelona" Facebook page

הבעיה המרכזית שגורמת לבלאגן לפי דעתי היא עמדת הבסיס של קוטיניו. עד עכשיו ואלוורדה משתמש בו בעיקר בקישור, אבל זה נראה לא טוב ובעיקר לא מתאים לסגנון של הקבוצה. האינסטינקט של קוטיניו הוא של שחקן התקפה ולא של קשר ואפשר לראות אותו הרבה פעמים הולך קדימה (עם או בלי הכדור) במצבים שעליו להישאר במקום או ללכת אחורה. המיקום הגבוה מדי שלו פוגע ביכולת של הקבוצה ליצור הנעת כדור רציפה, פשוט כי הוא מתמקם כשחקן התקפה לכל דבר ולא כקשר ומשאיר את בוסקטס וראקיטיץ לבד מדי, במקום להוות אופציית מסירה תמידית.

לדעתי, הפיתרון האולטימטיבי הוא שינוי עמדות הבסיס של קוטיניו ודמבלה במערך: קוטיניו יוצב באגף שמאל ומשם יכנס לאיזור הHalf Space (בדיוק כמו שעשה בליברפול) וישאיר את הקו לאלבה. דמבלה ישחק כחלוץ במקום סוארז (נראה שהגיל מתחיל להשפיע על האורוגוואי) וארתור יכנס לקישור ביחד עם ראקיטיץ ובוסקטס.

יהיה מעניין מאוד לראות איך ואלוורדה מתמודד עם הבעיות האלו ובאיזה דרך הוא ינסה לפתור אותן, אבל אין ספק שפיתרון של העניין יהיה משמעותי מאוד במידת ההצלחה של הקבוצה העונה.

אלבה, דמבלה, ברצלונה
אלבה ודמבלה, כרגע זה לא עובד
Credit to "FC Barcelona" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח