קורס מאמני ילדים ונערים – צאו לדרך חדשה

מגיל צעיר מאוד חלמתי להיות מאמן כדורגל, ילדים בעיקר, ולפני כשלוש שנים הגשמתי את חלומי וסיימתי קורס מאמנים (מדריכים) במכון וינגייט. בזמן שהותי בקורס למדתי דברים שבחיים לא חשבתי שאצטרך ללמוד כדי להיות מאמן כדורגל – אנטומיה, פיזיולוגיה וכו', למדנו באולם הרצאות מכובד עם מרצים רציניים, הנושאים ומקצועות הלימוד היו מעניינים והעשירו את הידע סביב הפעילות הספורטיבית, שבה כולנו רצינו לעסוק.

אימון כדורגל
Credit to woodleywonderworks

ואז ירדנו למגרש הכדורגל המיושן, ושם התגלתה לי מהות הכדורגל הישראלי והבנתי שמשם מתחילה כל תרבות הכדורגל החובבנית אותה אנחנו רואים לאורך השנים במחוזותינו. המדריכים שמעבירים את הקורס הם שחקני עבר ידועים ומאמנים שיודעים המון כדורגל, ואין לי שום דבר נגדם, הם עושים את עבודתם נאמנה בצורה הכי טובה שהם יכולים, אבל כל ההתנהלות של החומר המעשי בקורס נראית קצת שכונתית ולא מקצועית בלשון המעטה.

כל משתתפי הקורס הם בגילאים שונים אחד מהשני, ולא כולם היו שחקנים בקבוצה מקצוענית כלשהי בעבר, כולם לבושים בבגדי ספורט לא אחידים שהביאו מהבית או שקיבלו בקבוצה בה שיחקו פעם, או שרכשו חולצה של קבוצה אהודה בכמה גרושים באתר סיני טוב ולאורך כל הקורס הרגשתי שחסרה הדרך – אותה דרך שאמורה לסייע לחניכים בקורס להכשיר את הדורות הבאים של המאמנים. כולם לומדים איך להעביר אימון, אבל לא כולם יודעים לאמן. כולם יוצאים עם תעודה, אבל לא כולם יוצאים עם כלים להתמודדות עם הקשיים שבאימון ילדים בישראל. הכל מבולגן ודחוס לכמה שעות פעם אחת בשבוע ועם זה אתה צריך לצאת ולהתמודד בעולם הדרכת כדורגל ילדים?

הקורס עצמו מספק למדריכים כלים בסיסיים ללימוד כדורגל, אבל כל מדריך חדש שמגיע למחלקת נוער או לבית ספר לכדורגל, צריך לחשוב לבד איך הוא מעביר את האימון, ולפי דרכים שונות ומשונות, שכופים עליו המנהלים המקצועיים של אותו מועדון, או לסירוגין הוא מלמד תרגילים שהוא ראה בטלוויזיה, או תרגילים שהוא עשה בתור שחקן בקבוצה בא הוא שיחק. בנוסף, בקורס עצמו המדריך או המאמן לא יודעים שכשהם יגיעו לעבוד עם הילדים במחלקות הנוער ובבתי הספר לכדורגל, הם יעבירו לעיתים קרובות אימונים על חצי מגרש או רבע מגרש, כי יש עוד קבוצות שמתאמנות על אותו מגרש, ואז הם יצטרכו לאלתר וכל נראה, על קצה המזלג, עתיד הכדורגל שלנו.

אימון כדורגל
Credit to "Fairchild Air Force Base"

העצה שלי לקברניטי הכדורגל בישראל היא להנחיל דרך אחת​ לכל קורסי המאמנים שיפתחו בעתיד. למשל, ללמד את המאמנים שיטת משחק אחת או שתיים שבה כל המאמנים החדשים יתמקצעו, והמאמנים החדשים לא יצטרכו לאלתר ולהמציא את התרגילים באימון, אלא ילמדו לפי שיטה סדורה אחת שלמדו כולם בקורס המאמנים. ואז בהמשך, בגילאים מתקדמים יותר, יוכלו המאמנים הצעירים להוסיף דברים מקוריים לשיטה, או להחליף לשיטה אחרת שגם אותה ילמדו במקום מסודר ומקצועי. אולי אז כל הילדים שנרשמים לבית ספר לכדורגל כזה או אחר, יתחילו ללמוד באמת את המקצוע הזה שנקרא כדורגל, ילמדו לפי שיטה אחת ברורה איך לומדים לשחק, יכירו טוב יותר את המשחק שכולנו אוהבים ולא יהיו נתונים למדריך או מאמן שכל פעם כשלא מצליח לו הוא משנה שיטה ודרך.

אם פני הכדורגל חשובים למישהו שם למעלה במשרדי ההתאחדות, אז בבקשה שיתחילו להשקיע במקצוע הזה שנקרא "מאמן", כי מהמאמנים שמדריכים את הדור הבא תגיע הישועה.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח