פרשת הקטינות והשחקנים – התנגשות החוק והמוסר

רבות דובר השבוע על פרשת הקטינות ושחקני מכבי תל אביב, שאת שמם לא ניתן לחשוף כרגע מכורח צו איסור פרסום שהטיל בית המשפט בנוגע לפרטי הפרשה, אולם אני מניח שאין קורא שלא יודע מי הן הנפשות הפועלות.

חומר החקירה בעניין עוד לא פורסם ויתכן ולא יפורסם לעולם במידה ולא יוגשו כתבי אישום נגד מי מהצדדים, אולם נראה כי כל צד הדליף – במודע או לא – פרטים כאלו ואחרים לתקשורת, על כן טור זה נכתב בהתבסס על הפרטים שפורסמו בתקשורת ואינו מהווה ידיעה ממקור ראשון – אה ותו לא.

בית משפט, פטיש
Image by pixabay.com

 

לפרשה בעיני 2 היבטים עיקריים: הראשון הוא חוקתי והשני הוא מוסרי.

נתחיל עם ההיבט החוקתי: סעיף 346(א)(1) רישא לחוק העונשין מגדיר בעילה אסורה בהסכמה כבעילה של מי שמלאו לה 14, אך עדיין לא מלאו לה 16 שנים. המשמעות היא פשוטה: שכבת או ביצעת מעשה בעילה עם קטינה שגילה הוא בין 14 – 16 שנים? עברת עבירה פלילית שדינה מאסר של עד 5 שנים.

מן הכלל אל הפרט: אם ניקח את המקרה כפשוטו, הרי ששחקני מכבי תל אביב עברו לכאורה עבירה – חמורה אם יורשה לי לציין – ואפשר שהם צריכים לתת על כך את הדין. אלא מאי, לא ניתן להתעלם מצבר ההדלפות שמדבר על כך שאותן הנערות שיקרו לגבי גילן לכאורה, ספק תוך שימוש בתעודות זהות מזויפות. במקרה כזה, "העוקץ" מהעבירה הנ"ל נחלש עד נעלם וספק גדול מאוד אם ניתן בכלל להגיש כתב אישום על בסיס הראיות.

עד כאן הפרולוג המשפטי. השאלה הגדולה יותר בעיני היא איזו אמת מוסר מצופה – אם בכלל – מכדורגלן? ואם יורשה לי, נכונה השאלה גם לגבי זמרים, אומנים למיניהם ושאר דומיהם. אם ונניח תוצאות החקירה יובילו למסקנה כי שחקני מכבי תל אביב ידעו כי אותן הנערות היו נכון לרגע ביצוע המעשה מעל לגיל 16, האם מצופה היה מהם להימנע מאותו מעשה מיני עם אותן הנערות? דעתי האישית, בהדגשה על האישית, היא שלא, ואסביר.

 

חוק בא ליישר קו של נורמות חברתיות שונות. לקבוע מהו קו פרשת המים. מה מותר ומה אסור. רוצה לומר, לקבוע תחום שחור או לבן. אין אפור. כל שאר המקרים הם בעיני לא רלוונטיים שכן הם סובייקטיביים. לאחד יראה כי גם במידה וידעו השחקנים שהנערות הגיעו לגיל 16, מצופה היה מהם לקום וללכת בו באותו הרגע. אחר יזעק כי גם אם היו אותן נערות בנות 18, מצופה היה מהם לקום וללכת. שלישי יזעק, על מה השיח רבותיי? הלא השמועה אומרת כי אחד השחקנים בכלל נשוי! שב בבית עם אשתך, איך אתה מטייל בכלל במסיבות?!

לכל אחד מאיתנו נקודת מבט סובייקטיבית על הנושא. אם היא לא נופלת אל תוך גדרי החוק, אותה נקודת מבט היא נכונה, היא לא נכונה, והיא גם נכונה וגם לא נכונה. היא סעיף ד' בשאלה אמריקנית. יש פה שאלה אחת ויחידה בעיני, חוקי או לא חוקי? מוסר? כבר מזמן רק שם של דג.

*הכותב הינו עורך דין במקצועו. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ואין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי.

Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. לגבי אמת המוסר, צריך לצפות מכדורגלן את אותה אמת המוסר שצריך לצפות מבן אדם. לשכב עם מישהי שצעירה ממך בחמש שנים ומעלה (כל עוד עברה את גיל 18) נראה לי לא במקום. כל שכן אם אתה בעל משפחה. וכנראה גולדהאר יחליט לפי המוסר ולא החוק, והשניים לא ישובו יותר לשחק במכבי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח