פרויקט לגדל ספורטאי – מסכמים עונה ומתכוננים לשינויים גדולים

הפרויקט "לגדל ספורטאי" פתח דף פייסבוק חדש – מזמינים לעקוב אחרי הפרויקט גם כאן

העונה הראשונה שהסתיימה לה זה עכשיו, נשאה בחובה מספר אלמנטים לא שגרתיים בעליל. בטור זה אסכם את העונה שעברה ואתייחס לאספקטים החשובים לעונה הבאה, בה אמור להתבצע שינוי משמעותי מאוד עבור הספורטאי הצעיר שלי.

ילדים מתאמנים

 

מי שעקב אחר הטורים הקודמים בסדרה, יודע כי התמודדות עם ההחלטה לנסות ולהשקיע בילד ספורטאי אינה קלה. מימון, זמן, ליווי, התמדה ואספקטים נוספים רבים. יחד עם זאת, הסיפוק שיש להורה מבן או בת שמצליחים בענף הספורט הוא גדול מאוד. העונה הזאת יצרה מצב מעניין – הקורונה שהחליטה להגיע הפכה עונה שגרתית לכזאת שמצריכה מהספורטאי הצעיר והמשפחה המלווה יכולות פסיכולוגיות גבוהות.

הפסקת האימונים והמשחקים "שברה" לא מעט ספורטאים צעירים, וחשפה, אולי בפעם הראשונה, משבר של ממש. אני מכיר לא מעט ילדים שתקופה זו גרמה להם לנטוש את האימונים והדרך הספורטיבית כבר בתחילת דרכה. פה למשפחה התומכת היה חלק משמעותי מאוד. היינו צריכים ממש לתמוך ולהרים את הטאלנט על מנת שהפגרה הכפויה לא תוציא אותו מהפוקוס ותשאיר אותו עם מחויבות גבוהה לענף.

לעומת ילדים שהקורונה פגעה בהם, ספורטאים צעירים אחרים חזרו חזקים יותר מהפגרה הכפויה. רמת האימונים עלתה, המחויבות עלתה גם היא, ובכך, אולי צלחו הספורטאים הצעירים את המשבר המנטאלי הראשון שלהם בהצלחה. העונה הבאה טומנת בחובה שינוי משמעותי עבור השחקנים הצעירים (כדורגל מעבר מטרום א' לילדים ג') – הקבוצה עוברת ממצב של משחק במקביל של שתי קבוצות (תשיעיות) למשחק של תשיעייה אחת בלבד, מרחבה לרחבה.

עוברים ל9X9 - התמונה מאתר ההתאחדות לכדורגל בישראל
עוברים ל9X9 עם רחבות – התמונה מאתר ההתאחדות לכדורגל בישראל

 

למעבר זה יש מספר משמעויות חשובות עבר השחקנים:

  • עד כה 18 שחקנים היו על המגרש בכל רגע (מתוך סגל של 24), שישה מחליפים היו על הספסל, מה שאפשר ריענון והחלפות תכופות במידה ושחקן התעייף או נפצע. בשנה הבאה תשעה בלבד משחקים ועליהם יהיו תשעה מחליפים, מה שיביא למצב בו חלוקת הדקות משתנה: רוב השחקנים התרגלו לשחק את רוב המשחק והיו מקבלים הפסקה של מספר דקות. בשנה הבאה, הדקות צריכות להתחלק בין כולם.
  • הנוכחות של כל שחקן קריטית. אם בעונה הקודמת היעדרות של שחקן לא פגעה בסגל למשחק, העונה הזאת היעדרות של שחקן משמעותית מאוד לקבוצה היות והחלק היחסי של אותו שחקן גבוה יותר.
  • המגרש גדל. במקום לשחק על חצאי מגרש, השחקנים עוברים כאמור לשחק מרחבה לרחבה (ממדי המגרש אמורים להיות בין 60-75 מטרים), מספר השחקנים נשאר 9, כך שיש צורך בהעלאת כושר גופני בצורה מאסיבית ולבצע חילופים בתדירות גבוהה יותר.
  • הגדרת תפקוד. בעונה שעברה לא הוגדרו "תפקידים" לשחקנים על המגרש באופן קבוע. כלומר, שחקן עבר במהלך העונה ואף בזמן משחקים, בין תפקידים שונים. בעונה הבאה שחקן אמור לקבל תפקיד על המגרש אותו הוא ימלא לאורך כל העונה. לכל עמדה שני שחקנים שאחד משחק והשני מחליף.
  • הוספת נבדל למשחקים. לעומת השנה שהסתיימה, בעונה הבאה ייכנס חוק הנבדל למשחקי הילדים, מה שאומר שלכושר גופני טוב ולמהירות יהיה יתרון עצום. נושא זה יחייב עבודה קשה יותר על אספקטים של יציאה מהמקום, פיתוח מהירות ועמידה נכונה על המגרש.
כבר אי אפשר יהיה להשאר מאחורי קו ההגנה- בעונה הבאה כבר שורקים נבדל
כבר אי אפשר יהיה להשאר מאחורי קו ההגנה- בעונה הבאה כבר שורקים נבדל

 

רחבות. בעקבות השינויים והמעבר ל9X9, הספורטאים הצעירים יפגשו לראשונה משחק עם רחבת שוער מוגדרת ואף בעיטות עונשין (מרחק של 8 מטר במקום 11). לשינוי זה משמעות לשחקנים בתפקידי השוער וההגנה ומצריך פיתוח יכולת התמצאות בנוסף לאמור מעלה.

*****

לסיכום, בעונה הבאה יחווה הספורטאי הצעיר שינויים רבים שיצריכו, ממנו ואף מכם, הרבה סבלנות, הבנה, תמיכה והסתגלות. יכול להיות ששחקן שהיה רגיל לשחק יותר או אפילו משחק מלא בעונה שעברה ימצא את עצמו מוחלף בכל משחק. זה יהיה מבחן לא קטן עבור הספורטאי הצעיר בהתמודדות עם אכזבה ותחושת ירידת ערך.

חשוב שאנו כהורים נדע לתמוך בילדים שלנו, להרים אותם בעת הצורך, להמשיך ולדחוף (כל עוד הילד בעניין). נקודות משבר רבות צפויות בעונה כזאת, כדאי להתכונן אליהן.

*כל המידע על השינויים הצפויים בעונה הבאה מתוך אתר ההתאחדות לכדורגל והחוברת של ווילי רוטשטיינר על מעבר לשיטת 9X9

לפרקים הקודמים בסדרה

הפרויקט "לגדל ספורטאי" פתח דף פייסבוק חדש – מזמינים לעקוב אחרי הפרויקט גם כאן

כדורגל ילדים

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח