עידן החליפות ב-NBA

פברואר 2008, חצי שנה לפני אולימפיאדת בייג'ין, השיקה ספידו את ה-LZR RACER, חליפת השחייה "המהירה בעולם", העשויה, בין היתר, מגומי סינטתי בעל חיכוך נמוך מאוד עם המים. בנוסף, הסינים, שרצו שהאולימפיאדה שלהם תהיה הגדולה בהיסטוריה, הכניסו מספר שיפורים בבריכה האולימפית לרבות מרווחים גדולים יותר בין המסלולים ועוד 3 רגל עומק, כל זאת כדי לסייע לשחיינים להשיג תוצאות טובות יותר.

ומה קיבלנו? כמעט כל הזוכים בזהב בתחרות לבשו חליפות, נשברו לא פחות מ-25 שיאים עולמיים ו-65 אולימפיים. רבים החלו לתהות מדוע אסור להשתמש בחומרים משפרי ביצועים, אבל כן בחליפות משפרות ביצועים.

 

"שיא כל השיאים" הגיע באחד המשחים הגדולים בהיסטוריה, ה-4X100 שליחים חופשי לגברים, המשחה בו אמר משה גרטל ש"הצרפתים יכו את האמריקאים שוק על ירך", והסתיים במהפך בלתי נשכח של האמריקאים.

כבר במוקדמות הצליחה הרביעייה המחליפה(!) של האמריקאים לשבור את השיא העולמי ב-23 מאיות, כשגם צרפת ואוסטרליה השיגו תוצאה טובה יותר. ואז הגיע הגמר המטורף כשמייקל פלפס ושות' מגלחים עוד 4(!) שניות מהשיא העולמי ומקדימים את צרפת ב-8 מאיות בשליחת היד האחרונה של ג'ייסון לייזאק. למעשה, כל חמשת הראשונות שיפרו את השיא שנקבע במוקדמות. בתשדיר ניתן לראות איך הקו הירוק המדמה את שיא העולם, רודף אחרי השחיינים בערך כמו שקוזנצוב רדף אחרי יניב אברג'יל ׁ(תראו עד דקות 02:00-05:30).

 

אבל זה לא נגמר כאן. אימון אוסליבן שזינק ראשון עבור האוסטרלים, קבע שיא עולמי חדש ל-100 מ' באותו משחה. בשליחים, רק לזה שזינק ראשון יכול שיא כזה להיחשב לרשמי, מכיוון שהאחרים מזנקים בזמן שהשחיינים הקודמים במים, ועדיין, חמישה שחיינים נוספים השיגו זמן טוב יותר במהלך אותו משחה(!). כלומר, שיא העולם ב-100 מ' תיאורטית נשבר 6 פעמים באותו משחה. בכל מקרה, יומיים לאחר מכן ב-100 מ' חופשי ליחידים הוא נשבר עוד פעמיים נוספות.

 

כל יום טריפל-דאבל

למה אני מספר לכם את כל זה? כי בימינו ה-NBA הוא פחות או יותר כמו השחייה בעידן החליפות. כל בוקר אנחנו קמים לקרוא על שיאים חדשים של שחקנים, קבוצות, השתוללויות מ-3, שיאי טריפל-דאבלים וסטטיסטיקות מוזרות שלא ראינו אף פעם.

אז נכון, אין כאן הרבה עזרים מכניים, בעיקר שינויים בשיטת המשחק של הקבוצות והכניסה של אנליטיקה, אבל גם הרבה בגלל עזרה של הליגה עם חוקים חדשים שנועדו לעזור לקצב המהיר של המשחק. גם חוק 14 השניות להתקפה לאחר ריבאונד התקפה, וגם ההחמרה בשריקה לעבירות בגין מגע, שבעבר לא היו נשרקות. זה נותן יותר חופש לשחקנים לזרוק בעין מפריע, וכשיש מפריע, אז יש יותר עבירות ויותר נקודות מהקו.

 

התוצאה: כמעט כל הפרמטרים גדלו השנה בקצב משמעותי. וזה לא שאשתקד הקבוצות שיחקו לאט. קודם כל מספר הפוזשנים, התקפות של קבוצה, גדלו ל-100 לקבוצה, 2.8% יותר מאשתקד והכי הרבה מאז שנות ה-90'. זה אומר שיש יותר התקפות במשחק ויותר זריקות – 3.14% יותר מהשדה ו-8.6%(!) יותר זריקות מהשלוש, כ-31.5 זריקות למשחק. גם הזריקות מהקו גדלו בכמעט 7%, האסיסטים ב-5.2%, הריבאונדים ב-3.2% וסך הנקודות ב-4.14%. הפרמטרים היחידים שירדו הם האחוזים ל-3 ומהקו, וזה בגלל ריבוי הזריקות.

כלומר – כשההתקפה הרבה יותר מהירה וקצרה – יש יותר מהכל. בגלל לזה, למשל, ראסל ווסטברוק כבר עם 11 טריפלים רצופים, או שהארדן כבר עם מעל 30 משחקים רצופים עם לפחות 30 נקודות.

הארדן
Via Houston Rockets Facebook page

פרמטרים שנמצאים בשיא של 20 השנים האחרונות – נסיונות זריקה וקליעות, גם מהשדה וגם לשלוש, ריבאונדים, נקודות, אחוזים מהשדה, פוזשנים, אופנסיב רייטינג.

 

מחוץ לחוק

שנה וחצי אחרי שיצאו לשוק, אסרה התאחדות השחייה העולמית על השימוש בחליפות. למרות דיונים רבים בנושא ומחשבות לבטל את השיאים, או לעשות קטגוריה נפרדת לשיאים עם חליפות, הוחלט להשאיר את השיאים בעינם. חלק מהם נשברו בהמשך גם ללא חליפות.

אני לא אומר שהשיאים שמנופצים ערב אחרי ערב הם עם כוכבית, הם הושגו בעמל רב ומגיע הקרדיט למי שהשיג אותם. אני מעריך את העבודה של כולם, כמו למשל של מסי ורונאלדו ושיאי הכיבושים שלהם, אבל כשצריך, אני חושב שצריך להסתכל על זה בקונטקסט הנכון, כפי שעשיתי בטור שלי האם מסי ורונאלדו כל כך גדולים?

הבעיה היא שכמו בכדורגל, לגופים המנהלים אין אינטרס לעצור את זה. הם יודעים שיש דיבור סביב זה ושאנשים מדברים על השיאים וזה יוצר באז. ברור שזה עדיף מהמצב ההפוך שהיו מחוקקים חוקים שהיו מורידים את הסקור משמעותית, אבל בעיני זה כבר מוזמן. השינוי גדול מדי. זה לא שאי אפשר להתלהב מהתצוגות של הסופרסטארים, אבל צריך להבין שזה כבר לא אותו משחק. כרגע לפחות זה נראה לי כמו קרקס אחד גדול, ותכלס, עם העונה הרגילה היא כזאת קרקס, אז מי בעצם צריך את ה-ALLSTAR WEEKEND?

ראסל ווסטברוק
צילום מסך
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח