טקטיקה של מתחילים

בכל רחבי אירופה וביתר העולם כבר מזמן התקדמו למשחקים טקטיים ומאורגנים. יותר קבוצות, גדולות וגם קטנות, משחקות בצורה מאורגנת וטקטית.

בהמון קבוצות בעולם המשמעת הטקטית היא ערך עליון מבחינת המאמן ומבחינת המבנה של המועדון. קחו למשל את מועדון ברצלונה, שם כל השחקנים מאקדמיית הילדים ועד קבוצת הנוער והבוגרים משחקים בתבנית טקטית ייחודית למועדון. כל ילד שבסופו של דבר מגיע לשחק בבוגרים של ברצלונה, יודע בדיוק מה לעשות על המגרש מבחינה טקטית.

טקטיקה
מתרגלים מצבים נייחים
קרדיט צילום: ויקיפדיה

אצל דייגו סימואנה באתלטיקו מדריד, המאמן הקשוח מתרגל במהלך האימונים המון תרגילים ומצבים טקטיים, בכדי שבמהלך המשחק השחקנים ידעו בדיוק מה לעשות ולא יהיו חסרי אונים.

השחקנים של פפ גוארדיולה יודעים בדיוק איפה לעמוד ואיפה להיות בכל נקודה על המגרש, בכדי למקסם את היכולת של הקבוצה להחזיק בכדור וליצור אין ספור מצבי הבקעה.

באייאקס הגדולה שמייצרת שחקנים נהדרים לכל רחבי אירופה והצמיחה את השמות הגדולים בשנות ה90, מלמדים מגיל אפס את יסודות הטקטיקה ולימוד תפקיד ספציפי בצורה מושלמת. כך שחקנים מגיעים למועדונים גדולים ומצליחים להשתלב בצורה טובה מבחינה מקצועית.

בליגה המקומית שלנו, רואים את המשמעת הטקטית רק במכבי תל אביב מאז הגעת ג'ורדי קרויף ובהפועל באר שבע של ברק בכר. בקבוצות הללו ראינו השנה המון מערכים טקטיים שמשתנים תוך כדי המשחק ולפי הצורך.

במכבי תל אביב למשל, ראינו איך המערך משתנה כל הזמן בעקבות התוצאה ובעקבות המערך הסגור של הקבוצות הקטנות, שבאות להתגונן מול מכבי תל אביב הגדולה.

ג'ורדי קרויף
ג'ורדי קרויף הביא איתו משמעת טקטיקת.
Credit to "Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page

בהפועל באר שבע, לדוגמא בליגה האירופית, ברק בכר היה פותח בהרכב עם בלם שלישי, במערך 3-5-2 הגנתי. במקרה הצורך הוא מסיט שחקן לאמצע בתור קשר אחורי והמערך נהפך ל 4-3-3 התקפי. כך הוא משנה את הטקטיקה של הקבוצה כשהיא נקלעת לפיגור מבלי לבזבז חילוף.

דוגמא נוספת להתקדמות בכל נושא הטקטיקה אצל הפועל באר שבע, אלו התרגילים המאורגנים במצבים הנייחים. בעזרת תרגילים אלו, הקבוצה כבשה המון גולים מהמצבים הללו. מי שהוקצו למשימה, ללמד את שחקני הפועל באר שבע את התרגילים והעמידה הנכונה וההזנקה לפי סימן ממש כמו בפוטבול אמריקאי, הם עוזרי המאמן של ברק בכר.

ברק בכר
ברק בכר שלט בטקטיקה וזכה באליפות.
קרדיט תמונה: עמוד הפייסבוק של מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL

היו כמה קבוצות ישראליות בהיסטוריה שלנו ששיחקו בצורה טקטית מאוד והצליחו בצורה מדהימה. לדוגמא מכבי חיפה שהצליחה להגיע לרבע גמר גביע המחזיקות והפועל תל אביב שהגיעה לרבע גמר גביע אופ"א, כשהיא מצליחה לחסל את אריות אירופה בזו אחר זו. אך עם כל הכבוד להצלחות האלו ויש המון כבוד, אלו הצלחות בודדות של פעם בתקופה. הכדורגל העולמי התקדם מאז ואנחנו נשארנו מאחור.

נקווה שמה שאנחנו רואים במכבי תל אביב והפועל באר שבע בשנתיים האחרונות, יחלחל לכל מחלקות הנוער במועדונים הללו ובמועדונים אחרים, שיצליחו ליישם את השיטות של הכדורגל המודרני ואפילו ישכילו לפתח דברים חדשים.

ברגע שנתחיל לראות עוד קבוצות מתחילות את תהליך הלמידה מגיל קטן, אולי נזכה לראות את הנערים והילדים מצליחים להשתלב בליגות הגדולות בעולם. אז גם הנבחרת שלנו תראה כמו קבוצה אחת ויחידה של שחקנים שיודעים מה לעשות, ולא אוסף של שכירים שבאים כי חייב, וזה מה יש.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח