מתחם הבועה – לטוב ולרע

// מאת אסף דורנר

בשל הקורונה שנחתה על כל העולם באופן בלתי צפוי, נדרש שינוי מהותי בדרך קיום משחקי הספורט בכלל וה- NBA בפרט. לכן החליט קומישינר ליגת ה- NBA, אדם סילבר, לקיים את כלל המשחקים שנותרו במתחם דיסני אשר נמצא באורלנדו, פלורידה. למתחם זה ניתן הכינוי "הבועה".

למה דווקא "הבועה"? זאת כיוון ששחקנים לא יכולים לצאת ולהיכנס למתחם זה במשך תקופת המשחקים שלהם במקום, רק במקרה של אירועים מיוחדים שניתן להם אישור מטעם הליגה. דוגמה לכללים המחמירים של הליגה אפשר להבין מהמקרה של לו וויליאמס, שחקן הלוס אנג'לס קליפרס אשר קיבל אישור מיוחד לצאת מהמתחם עקב סיבות משפחתיות, אך גם נצפה במועדון חשפנות. בעקבות כך הוא נדרש בבידוד של 10 ימים במקום 4 ימים (אלו נהלי הליגה לשחקן שחוזר לבועה) והחמיץ את שני המשחקים הראשונים של הקליפרס – כולל הדרבי היוקרתי מול הלייקרס שבו נוצחה הקליפרס 103-101. בנוסף, המתחם סגור למשפחות השחקנים – רק בשלבים מאוד מתקדמים יהיה אישור למשפחות להיכנס, וגם זה יקרה לאחר בדיקות קורונה קפדניות לפני כניסתם.

כעת כשהסתיימו משחקי העונה הסדירה בבועה וגם משחק הפליי-אין המטורף בין פורטלנד לממפיס (שקבע כי פורטלנד תיכנס לפלייאוף מהמקום השמיני במערב) ואנו נכנסים לישורת האחרונה של העונה, כלומר לתחילתו של הפלייאוף, הגיע הזמן לקצת סיכומים. אני לא אסכם מבחינת תארי מצטיינים של הבועה עד כה, אלא אמנה את היתרונות והחסרונות של משחקי הבועה לדעתי, דברים שאפשר לקחת הלאה וממה כדאי להימנע להבא – אז בואו נתחיל!

כדורסל, כדור
Credit to "NBA" Facebook page

 

יתרונות וחסרונות

ישנם כמה יתרונות מרכזיים למשחקים בבועה שמאוד תורמים לאוהדים ברחבי העולם ולנו האוהדים הישראליים בפרט, והם:

  1. בבועה התכנסו רק הקבוצות שנכנסו לפלייאוף או כאלו שהיה להן סיכוי מבחינה תיאורטית גם כן להיכנס. כתוצאה מכך, קיבלנו כמעט בכל ערב מגוון אטרקטיבי של משחקים איכותיים. דבר זה ככל הנראה היה נמנע אילו היו מכניסים קבוצות נוספות ופחות איכותיות, כמו: שארלוט, הניקס, שיקגו ועוד.
  2. מבחינתנו הישראלים דבר קיום המשחקים באורלנדו הוא ברכה, כיוון שפערי השעות הם יחסית קטנים (7 שעות לעומת פערי שעות ממערב ארה"ב שמגיעים עד ל-12 שעות) ולכן יוצא שמספר לא מבוטל של משחקים אשר מתרחשים אחר הצהריים בארה"ב מתקיימים אצלנו בשעות הערב. בזכות כך, אפשרי לראות כמות משחקים לא מבוטלת בשעות נוחות, ללא הריסת שעות השינה.
  3. היתרון הקודם מהווה נקודה חשובה שמובילה אותי ליתרון הנוכחי – כיוון שאפשרי לראות מספר רב יותר של משחקים, כך גם אנו מסוגלים לשפוט בצורה יותר אובייקטיבית את השחקנים. לפני כן (לפחות אצלי), צפייה בתקצירים, קריאת כתבות וסטטיסטיקות רבות היוו נדבך קריטי בשיפוט שלי לגבי רמת השחקנים. כעת, יש לי את האפשרות לראות משחקים שלמים ולשפוט בעצמי על פי ביצועיהם על הפרקט. בנוסף, אני שם לב לכך שישנם בקבוצות הכדורסל השונות מספר רב יותר של דיונים איכותיים. אני סבור שזה נובע בין היתר מכך שאנשים רואים משחקים ויכולים להגיב תוך כדי ולא בדיעבד לאחר מבט על סטטיסטיקות ותקצירים.
  4. שיטת הפליי-אין ייצרה עניין רב לגבי זהות מקומות 8 ו-9 במערב. ראינו קבוצות כמו פיניקס וסן אנטוניו שלקראת תקופת הקורונה היו כמעט ללא סיכויים ופתאום היה להן על מה להילחם.
  5. הפגרה הכפויה שנוצרה נתנה לשחקנים מנוחה רבה אשר הם נזקקו לה. במשחקי הבועה היה אפשר להבחין שלאחר הסרת חלודה קצרה השחקנים הציגו את יכולותיהה הגבוהות, שככל הנראה ישתפרו עוד יותר במהלך הפלייאוף. בנוסף, מספר הפציעות כתוצאה ממשחקי הבועה היה קטן יחסית. סביר מאוד להניח שהמנוחה הארוכה תרמה לבריאותם של רבים מהשחקנים.
דמיאן לילארד, פורטלנד
לילארד. הציג את היכולת הגבוהה ביותר שלו.
Credit to NBA facebook page.

 

לעומת זאת, קיימים מספר חסרונות מהותיים שמבחינתי הפריעו ושיבשו במעט את ההנאה מהצפייה במשחקים:

  1. חסרון מהותי בעיניי הוא החוסר שנוצר ביתרון ביתיות של קבוצה בפלייאוף. הרי כל המשחקים מתקיימים ב- 3 מגרשים שונים באורלנדו וללא קהל בכלל (יש קצת אוהדים וירטואליים וסאונד של קהל, אך אני לא רואה בזה דבר שמשנה מאוד לשחקנים במגרש). כתוצאה מכך, נוצר מצב שבתחילה שיחקו הקבוצות על מנת לקבל בסדרה את היריבה הרצויה, אך לאחר מספר משחקים, כשכבר דיי היה ידוע מיקום הקבוצות, המשחקים הפכו ברובם לגארבג' טיים אחד ארוך ומתמשך.
  2. אם כבר נפלה עלינו הקורונה והשנה המטורפת הזאת, היה ראוי בעיניי לקיים את שיטת הפלייאוף לפי ערבוב של קבוצות מהמזרח והמערב (מקום 1 נגד 16, 2 נגד 15 וכו'). נוצר מצב שבו במערב היו לפחות 10-11 קבוצות שראויות לפלייאוף ובמזרח לעומת זאת אולי 6 קבוצות ראויות. ברוקלין ואורלנדו, אשר זכו מן ההפקר, עלו לפלייאוף ללא בעיות, למרות שאילו היו במערב סיכוייהן לעלות לפלייאוף היו קלושים. לעומתן, סן אנטוניו ופיניקס, אשר שיחקו שתיהן כדורסל יפה וחכם, כלל לא עלו לפלייאוף. חשוב לציין שלפיניקס (ממוקמת מקום 10 במערב) יש מאזן טוב יותר מזה של אורלנדו אשר נמצאת במקום השמיני במזרח.

 

מה עושים מכאן?

אז לאחר סיכום קצר זה, מה בעצם הייתי לוקח מפה להמשך משחקי הליגה בשנים הבאות? ראשית, הייתי משאיר את שיטת הפליי אין במזרח ובמערב בדיוק כמו שהיא עכשיו, רק ללא יתרון מראש בסדרה (בתקווה שבעונה הבאה יהיו משחקי בית וחוץ). כלומר, רק במידה והפער בין מקום 8 ל-9 הוא של 4 משחקים ומטה תהיה סדרה של הטוב מ-3 משחקים.

בהתאם לסעיף הקודם, נדרש לטעמי קיצור של הליגה בכמה משחקים. במקום 82 משחקים יקיימו "רק" 70-72. אספקט זה ייצור זמן הן לפגרה של שבוע-שבועיים לשחקנים שעשויה לתרום להם לזמן נוסף של התרעננות לקראת משחקי הפלייאוף האינטנסיביים. בנוסף, היא תפנה זמן לקיומם של משחקי הפליי אין (במידה ויהיה בהם צורך). כתוצאה מקיצור המשחקים לקבוצות בעונה הסדירה אפשרי יהיה לקיים טורניר קצר של מספר משחקים לקבוצות שבמקומות האחרונים. טורניר זה יקבע את מיקום הקבוצות בבחירות הדראפט העתידיות בהתאם למיקום שכל קבוצה תסיים בו. איך זה יתנהל? 8 קבוצות מארבעת המקומות האחרונים בכל צד (מזרח ומערב בנפרד). קבוצה במקום 12 מול מקום 15 ומקום 13 מול מקום 14. הטוב מ-3 משחקים, כאשר הקבוצה במקום הגבוה יותר תקבל את יתרון הביתיות. בסך הכל לכל קבוצה לא יהיו יותר מ-9 משחקים. לדוגמה: קבוצה במקום 13 מנצחת ומפסידה סדרה. לכן, הסדרה האחרונה שלה תשוחק מול קבוצה מהאיזור המקביל שגם כן ניצחה והפסידה משחק (כלומר שתיהן סיימו במקום השני באיזורים שלהן ומתחרות מי תסיים במקום 3 ומי מקום 4 בבחירות הדראפט). כך ייקבעו 8 מיקומי הבחירות הראשונים בדראפט ודבר זה יתבצע בצורה הוגנת וללא הגרלות או כתוצאה מעונות טנקינג (כמו מה שפילדלפיה עשתה במשך מספר רב של עונות בשנים האחרונות כדי לקבל בסופו של דבר את אמביד וסימונס).

פילדלפיה, NBA
ג'ואל אמביד ובן סימונס מפילדלפיה 76- קבוצה שעשתה במשך מספר עונות טנקינג כדי להשיג את שני הסופרסטארים שבתמונה Credit to "Philadelphia 76ers" Facebook page

 

לסיכום, אני חושב שלאור התנאים שנוצרו – פורמט הבועה באורלנדו הוא האידיאלי ביותר לסיום שאר משחקי העונה. ראוי לתת לאדם סילבר את כל המחמאות על כך – הוא יצר פורמט שהוכיח את עצמו הן ברמת המשחק הגבוהה והתחרותיות של חלק מהקבוצות (ובתקווה שבפלייאוף הרמה אפילו תעלה) והן בחוסר התחלואה של כלל השחקנים עד עכשיו כתוצאה מהתנאים הנוקשים ומספר הבדיקות הרב שמבוצעות להם. בזמן שבפלורידה ישנם 570,000 מקרי קורונה מאומתים עד עכשיו, כרגע בקרב שחקני הליגה שנמצאים בבועה לא דווח על מישהו שחיובי לקורונה.

אפשר וראוי לקחת מפורמט זה דברים שהוכיחו את עצמם להמשך הדרך. מאז שאדם סילבר הגיע לליגה הוא מציג לנו כל פעם מחדש את חוסר המקובעות שלו לגבי דברים ספציפיים ופתיחותו לרעיונות חדשים (קבוצות מעורבות באולסטאר שבוחרים הקפטנים במקום מזרח נגד מערב, הגרלה לקביעת סדר בחירת הקבוצות בדראפט ועוד) ואני אופטימי בקשר לשינויים שיכולים להתבצע בהמשך.

*****

בראקט NBA 2020 – הזווית

1. נכנסים ל-nbabracketology.com

2.עושים Sign Up או log in

3. לוחצים new entry וממלאים בראקט ואז save changes

4. מצטרפים לקבוצה: nbabracketology.com/group/view/187

5. לחצו על Join This Group

6. תבחרו את הבראקט שאיתו אתם רוצים להשתמש, וזהו

סדרות פלייאוף
סדרות הפלייאוף
Credit to NBA Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח