מעשה בבגידה: האם איניגו מרטינס הוא פיגו הבסקי?

חלון ההעברות של ינואר 2018 היה אחד הסוערים שזכורים בשנים האחרונות בכדורגל העולמי. החלון התחיל עם שיא העברות לחודש ינואר, כשברצלונה רכשה את פיליפה קוטיניו מליברפול, והמשיך עם כמה שמות נוצצים כמו אלכסיס סאנצ’ס, אובמיאנג וג’ירו. אך העברה אחת, לכאורה לא יוצאת דופן, הסעירה את ספרד במיוחד השבוע: העברתו של הבלם איניגו מרטינס מריאל סוסיאדד אל היריבה הכי גדולה שלה אתלטיק בילבאו.

Iñigo Martínez, איניגו מרטינז
Credit to "Iñigo Martínez" Facebook page

ההעברה היא לכאורה לא יוצאת דופן מכיוון שבתחילת השבוע מנצ’סטר סיטי הודיעה כי שילמה את סעיף השחרור של הבלם הצרפתי-בסקי של אתלטיק בילבאו, איימריק לאפורט, אחריו רדף פפ גווארדיולה עוד כשאימן בברצלונה, שעמד על 65 מיליון יורו. באופן טבעי רצתה אתלטיק בילבאו למצוא שחקן שיחליף את לאפורט באופן מיידי. למועדון הבסקי הגאה יש חוק שבקבוצתם משחקים רק שחקנים תוצרת חבל הארץ הבסקי ולכן ראו באיניגו מרטינס, הבלם השמאלי של ריאל סוסיאדד ונבחרת ספרד, כמועמד הולם לתפקיד התובעני הזה. כשהיא חמושה ב-65 מיליון יורו שקיבלה ממנצ’סטר סיטי, הבסקים לא חשבו פעמיים ומיהרו לשלם את סעיף השחרור של מרטינס בן ה-26 שעמד על 32 מיליון יורו. סעיף אגב שברצלונה לא רצתה לשלם בקיץ 2017 ושנשיא ריאל סוסיאדד, ג’וקין אפריביי, הודה שגם מאינטר ומנצ’סטר סיטי לא הסכימו לשלם על אף העניין הרב בבלם.

Credit to Iñigo Martinez Twitter page

עד כאן המספרים והנתונים היבשים. אז למה בכל זאת ההעברה הזאת כל כך מסעירה את ספרד?
אתלטיק בילבאו וריאל סוסיאדד הן הקבוצות הכי גדולות המייצגות את חבל הבסקים לאורך השנים בזירות האירופאיות ובליגה הבכירה של ספרד, ולכן קיימת ביניהן יריבות ארוכת שנים. כל מעבר של שחקנים בין הקבוצות נחשב תמיד לבגידה. במקרה הזה לא מדובר בסתם בגידה, אלא בהעברה היקרה בהיסטוריה של אתלטיק בילבאו, כשמרטינס יהפוך לשחקן עם המשכורת הכי גבוהה בקבוצה בסך 5 מיליון יורו לעונה. אבל לא רק זה. מיד לאחר החתימה מיהרו העיתונאים בספרד להיזכר בראיון של הבלם משנת 2014 בו אמר: “סעיף שחרור של כ-30 ועוד לאתלטיק? אני לעולם לא אעבור לצד השני”. רק לפני כשנה השתתף הבלם, ששימש לא אחת כקפטן עבור המועדון, בקמפיין תחת הסלוגן “לי אין קבוצה אחרת” כתמיכה במועדון מסן סבסטיאן.

טיקטיק מונדיאל

הביקורות לא איחרו לבוא ועיתונאים המקורבים לריאל סוסיאדד מיהרו לתקוף את הבלם עצמו ולא את אתלטיק בילבאו כמועדון: “אתלטיק בילבאו לא גנבה את איניגו לריאל, אם כבר מישהו ביצע גנבה זה איניגו בעצמו”. אחרים הופתעו כל כך, כי לא מדובר במשהו שקל לעכל, “לא עזב סתם שחקן, עזב שחקן שגדל ושיחק במועדון ולא סתם עבר הוא עזב ליריבה הגדולה”. אחרים מאמינים שסיבת המעבר קשורה רק לכסף “הוא עזב רק מסיבות כלכליות ולא מסיבות ספורטיביות”, “כל אחד צריך לשמור על האינטרסים שלו” הן רק חלק מהתגובות להעברה.

יום למחרת במהלך הצגתו בחולצה האדומה-לבנה הוא ענה לכולם. על הראיון מ-2014 הוא אמר “זה היה בשנה אחרת בתקופה שונה, הייתי מאוד צעיר כולנו משנים דעה”. “אני מאוד שאפתן ואני רואה גם את אתלטיק כאחת כזו” והוסיף “תמיד החשבתי את אתלטיק בילבאו לקבוצה גדולה” כשציין את הסיבה בגללה בחר באתלטיק. בקבוצתו לשעבר תקפו ואמרו שהם היו בטוחים שאם הוא יעבור זה יהיה לקבוצה שמשחקת בליגת האלופות. הוא בחר לעקוץ חזרה כשאמר “כאן לא מתפשרים על מקום באמצע הטבלה בסיום העונה”.
צריך לזכור שמרטינס עוזב את ריאל סוסיאדד באחת מהעונות הקשות שעוברות על המועדון, כשהם ממוקמים במקום ה-15, רק 6 נקודות מהקו האדום. על הביקורת שעשה זאת רק בגלל כסף אמר: “הייתי כבר די מסודר בחיים עם ההצעה של ריאל (סוסיאדד) כך שזה לא היה חלק מההחלטה”. הוא חתם את הראיונות במשפט שלא מסתיר את סערת הרגשות שעברה עליו “מי שהכי סבל בימים האחרונים הוא אני, בלי שום ספק”.

Iñigo Martínez, איניגו מרטינז
Credit to Athletic Club Twitter

לפעמים אנחנו שוכחים שהכדורגל בשנים האחרונות הפך לעסק לכל דבר, שחקנים מקצועניים מעדיפים ללכת לכסף הגדול וקשה לשפוט אותם על כך. אך גם צריך לזכור שאם יש משהו בטוח הוא שכדורגל הוא עניין של רגש, במיוחד במדינה שבה הכדורגל הוא ברמת הדת ולאוהדים של איניגו מרטינס, שראו אותו גדל כילד במחלקות הנוער של הקבוצה דרך קבוצת המילואים ועד לשחקן בכיר בקבוצה הראשונה, נשבר השבוע הלב. להם ייקח זמן לסלוח לו והוא עצמו יכול רק לדמיין כיצד יקבלו אותו בדרבי הבא באצטדיון האנואטה, איצטדיון לו קרא עד לפני כמה ימים בית.



בונוס:
“הוא כבר היסטוריה” כך בחרו לציין את עזיבתו של איניגו מרטינס בטוויטר הרשמי של ריאל סוסיאדד והציעו לאוהדים שרכשו את החולצה שלו עם הספרה 6 להחזירה ולקבל אחת חדשה עם שם ומספר אחרים… אאוץ’.

Credit to Real Sociedad FC twitter page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח