מן התחתית אל הפסגה: דובאן ספאטה בשירות נאפולי, דווקא במדי סמפדוריה

// מאת מישה טורין

דובאן ספאטה הוא לא שחקן גרוע, אבל סארי לא כלל אותו בתוכניות מהרגע הראשון. לאחר סאגת העברה ארוכה ומתמשכת בקיץ, הכללה מאבק בין כמה קבוצות עד הרגע האחרון, זכתה סמפדוריה בשירותיו וייתכן כי אחרי נצחונה על יובנטוס (ביום א'), דווקא נאפולי תהיה המרוויחה הגדולה מעסקה זו בסוף העונה.

Premier League - טיק טיק

תחילת הדרך בדרום אמריקה

ספאטה מעולם לא היה חלוץ נוצץ שזכה לכותרות ענקיות או גרר השוואות לכוכבי עבר. את הקריירה התחיל בקבוצת אמריקה דה קאלי מקולומביה, במחלקת הנוער. בהדרגה פילס דרכו והתקדם לקבוצה הראשונה, וב-2008 הופיע במדיה לראשונה. לקח לו זמן להכנס לקצב, שכן רק בתחילת 2011 חגג את שעריו הראשונים, אבל באיזו דרך – ספאטה כבש שלושער בנצחון 3-2 על דפורטיבו פריירה. עד סוף העונה הסתפק ב-5 כיבושים נוספים.

באותה שנה נערך גביע העולם עד גיל 20 בקולומביה, שבו הנבחרת המארחת הגיעה עד לרבע הגמר, שם הודחה ע"י מקבילתה המקסיקנית לאחר הפסד 3-1. ספאטה כבש באותו משחק את שערו היחיד בטורניר, כשלואיס מוריאל וחאמס רודריגז אחראים על מלאכת הכיבוש העיקרית של הנבחרת, וספאטה שהה בצילם.

למרות הופעה לא בולטת למדיי, עבר ספאטה באותו הקיץ אל אסטודיאנטס הארגנטינאית, בעסקת השאלה בגובה 120 אלף דולר ואופציית רכישה בסך 1.2 מיליון דולר. גם כאן, ספאטה החל מלמטה והתקדם לאט לאט – הוא שיחק חלק ניכר מעונתו הראשונה בארגנטינה בקבוצת המילואים. למרות שהוא לא היה שחקן קבוע בקבוצה הראשונה, משחק בכורה טוב, שכלל כיבוש בנצחון 3-2 על בלגראנו, ושורה סטטסיטית של 4 שערים ב-8 משחקי ליגה, ו-5 שערים ב-11 משחקים בכל המסגרות, שכנעו את אסטודיאנטס לרכוש את כרטיסו מאמריקה דה קאלי.

דובאן ספאטה
Credit to "U.C. Sampdoria" Facebook page

ברוך הבא לאירופה

עונת 2012-13 הייתה טובה מאד עבור ספאטה. הוא נכנס להרכב הפותח של אסטודיאנטס והיה אחד מעמודי התווך שלה, בדרך ל-14 שערים ב-33 משחקים, מה שגרר התעניינות בו מצד קבוצות רבות באירופה. לצד שמועות על התעניינות מבורוסיה דורטמונד, פיינליסטית ליגת האלופות של אותה עונה, ק.פ.ר ו-ווסטהאם הביעו רצון להחתים את ספאטה. ההעברה נתקלה בקשיים עקב חוסר היכולת להוציא לספאטה אישור עבודה באנגליה, שמחמירה בנושא (ולראייה אדלברטו פנארנדה מוונצואלה, שלא מורשה לשחק עבור ווטפורד העונה כי לא קיבל אישור עבודה באנגליה). ווסטהאם אפילו ניסתה להשיג אישור חריג בעזרת סעיף שמעניק אישור ל"כשרון יוצא דופן" שיכול לתרום משמעותית לרמת הכדורגל באנגליה, אולם נתקלה בסירוב גם כאן.

בסופו של דבר, עבר ספאטה לנאפולי האיטלקית לקראת סיום חלון ההעברות. הגעתו הייתה חלק ממסע רכש של רפא בניטס, שכלל בין היתר את גונזאלו היגוואין וחוסה קאייחון מריאל מדריד, ואת דריס מרטנס מפ.ס.וו איינדהובן. לא בדיוק השחקנים שקל להתחרות איתם על מקום בהרכב. כצפוי, בשנתיים תחת בניטס שימש ספאטה בעיקר כשחקן מחליף, כשפתח בהרכב בסה"כ 11 פעמים בליגה בשנתיים וסיים אותן עם 11 שערים ב-37 משחקים בסרייה א' ועם 44 הופעות בלבד בכל המסגרות.

מיד עם הגעתו של סארי לנאפולי, עבר ספאטה לאודינזה בהשאלה לשנתיים עם אפשרות רכישה לאחר העונה הראשונה. השנתיים באודינזה היו מוצלחות עבורו, עם 18 שערים ו-5 בישולים ב-63 משחקים, ומעבר לזה, תפיסת מקום קבע בקבוצה. בעונת 2015-16 כבש במחזור הלפני אחרון שער בתיקו 1-1 עם אטאלנטה, שהבטיח למעשה את השארות אודינזה בליגה, לצד 7 שערים נוספים שהעניקו לקבוצתו 6 נקודות, רובן בשלבים המאוחרים של העונה. התפוקה הזו הייתה קריטית, שכן אודינזה סיימה במרחק נקודה בודדת מקארפי שירדה ליגה. עונת 2016-17 הייתה מוצלחת יותר הן עבור אודינזה, שסיימה במקום ה-13, והן עבור ספאטה, שסיים עם 10 שערי ליגה ב-38 משחקים, ביניהם כיבושים נגד פיורנטינה, טורינו, אינטר, אטאלנטה ויובנטוס בתיקו 1-1 הביתי.

דובאן ספאטה
Credit to "Udinese Calcio 1896" Facebook page

מאודינזה – לאן?

לאחר שנתיים באודינה, שב ספאטה לנאפולי. אודינזה רצתה שימשיך לשחק במדיה, אולם סירבה להענות לדרישות הכספיות של נאפולי. העובדה כי סארי לא התכוון לכלול אותו בתכניותיו הייתה ידועה מזמן, ולכן הביקוש היה גבוה. טורינו הגישה על ספאטה מספר הצעות, במיוחד לאור השמועות על עזיבת בלוטי, אולם בסופו של דבר גם היא נסוגה בשל הדרישות של נאפולי. מעט משעשעת העובדה שבסופו של דבר רכשה טורינו את ניאנג ממילאן, שנחשב לפוטנציאל לא ממומש ואף משווה למריו בלוטלי, כשתרומתו עד כה עומדת על שער בודד ב-9 משחקים. העניין מצד קבוצות פרמיירליג חזר, עם גישושים והתעניינויות מצד אברטון, ברנלי ואותה ווטפורד (שבעליה הוא גם הבעלים של אודינזה), אולם לא ננקטו צעדים משמעותיים.

בסופו של דבר, לאחר סאגה מתמשכת בפני עצמה, סמפדוריה מכרה את פטריק שיק לרומא, והשקיעה את הכסף שקיבלה (ועתידה לקבל מהעסקה המורכבת) בהחתמת ספאטה, בהשאלה עם חובת רכישה. ססואולו כמעט ביצעה מחטף של הרגע האחרון, לאחר שהציעה לנאפולי זכות ראשונים על דומניקו ברארדי, אולם הנסיון לא צלח וביום האחרון לחלון ההעברות עבר ספאטה לסמפדוריה.

היציאה לאור

עד כה, סמפדוריה בהחלט מרוצה מהעסקה. החלק ההתקפי שלה איכותי, וספאטה, יחד עם קוואלירלה הותיק ולוקאס טוריירה הכשרוני דואגים לשמירה על המאזן הביתי המושלם עד כה העונה, כולל נצחונות על מילאן ואטאלנטה. בתחילת השבוע ניצחה הקבוצה את יובנטוס המבולבלת, שהתיאום המפורסם בהגנה שלה עדיין לוקה בחסר, כשאת השער הראשון כבש ספאטה, וגזל מיובנטוס נקודות עונה שנייה ברציפות. אולי זה מה שיגרום לספאטה לקבל מעט יותר כותרות, כפי שמגיע לו. אחרי הכל, יש לו איכויות שנדרשות לחלוץ, ובעייתו העיקרית היא חוסר ריכוז לפרקים, לצד קצת חוסר מזל. לא רק בנאפולי היה צריך להתמודד עם שחקני התקפה נוצצים ממנו, אלא גם בנבחרתו. בשנים האחרונות היו בנבחרת קולומביה שחקני התקפה מעולים: פלקאו, ג'קסון מרטינז, לואיס מוריאל וקרלוס באקה, שהיו בתקופות טובות יותר ופחות, אבל הם היו בסגל. הדבר גרם לכך שספאטה קיבל זימון בכורה לנבחרתו רק בחודש מרץ האחרון, ובגיל 26 הגיע זמנו להתברג גם להרכב הנבחרת, בייחוד לאור יכולתם הלא משכנעת של שאר החלוצים, פרט לפלקאו.

דובאן ספאטה
Credit to "U.C. Sampdoria" Facebook page

הימים של דיווחים על התעניינות מק.פ.ר מהצ'מפיונשיפ או מצד ארסנל כתחליף לוולבק עברו, וכעת ספאטה מציג יכולת נהדרת עם 5 שערים ו-4 בישולים ב-10 משחקי ליגה העונה. חשוב יהיה לציין שהוא אינו שחקן שכובש רק נגד קבוצות קטנות, וכאמור, קבוצות רבות מהחלק העליון של הטבלה חטפו ממנו. לצד זה, הוא יודע להופיע במאני-טיים וכבר הציל את אודינזה מירידה, אולם העונה הוא מקווה להתברג לצמרת הליגה, בעיקר בזכות אותו מאזן ביתי מעולה. לשם כך הוא צריך להמשיך במה שהוא יודע לעשות – להתקדם מן התחתית אל הפסגה, מקבוצות מילואים להרכב הראשון, מהמקום ה-17 עם אודינזה לפתיחת עונה מדהימה של סמפדוריה.

עד כה, תאריו היחידים היו הגביע והסופרקופה במדי נאפולי כשחקן שולי, ויהיה זה מעט אירוני אם נאפולי תזכה העונה בתואר האליפות בזכות תרומתו במדי קבוצה אחרת בכלל. מצד שני, היא עוד עלולה בעצמה לחטוף ממנו…

דובאן ספאטה
Credit to "U.C. Sampdoria" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח