מכבי תל אביב – סיכום סיבוב אנליטי

לא מעט נכתב על הסיבוב הראשון הכמעט מושלם של מכבי ת"א, אך החלטתי להיכנס לעובי הקורה ולנתח את הקבוצה מזווית מעט שונה בעזרת סטטיסטיקות מתקדמות ונתונים שאספתי.

מכבי תל אביב
קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי של מכבי תל אביב

 

התקפה

xG

מכבי ת"א בעטה במהלך הסיבוב הראשון 191 בעיטות לעבר השער של היריבות שלה אשר היו שוות ערך ל-23.91 שערים על פי מדד ה Expected Goals (להסבר על המדד), בפועל כבשו הצהובים 31 שערים. כל בעיטה שישית של מכבי הסתיימה ברשת, מדובר על אחוז ניצול מצבים יוצא מן הכלל. יש לציין שבמודל זה יש לסטטיסטיקה נטייה לאזן את עצמה כך שככל הנראה אנחנו צפויים לראות ירידה קלה בקצב הכיבושים של הקבוצה בהמשך העונה.

 

באיזו דרך הקבוצה כבשה את 31 השערים שלה?

 

  • אחד מעקרונות המשחק שהכי מאפיינים את מאמן הקבוצה, ולדימיר איביץ', הוא משחק הלחץ שהוא הנחיל לקבוצה בתוך זמן קצר. עד כמה משחק הלחץ של מכבי ת"א אפקטיבי? 19% משערי הקבוצה הובקעו בזכות חטיפת כדור מהירה בחצי המגרש של היריבה.
  • 26% משערי הקבוצה הובקעו לאחר מתפרצת מהירה, שבעה מתוך שמונת השערים שהובקעו במתפרצת הובקעו לאחר שהקבוצה כבר הייתה ביתרון.
  • 19% מהשערים הובקעו דרך מצבים נייחים, כאשר ארבעה מתוכם הגיעו לאחר כדור קרן. לצורך השוואה בכל העונה שעברה הקבוצה כבשה שער אחד בלבד מכדור קרן.

בנוסף, הפנדל הבודד שהקבוצה כבשה נסחט גם הוא כתוצאה מכדור קרן מוצלח.

 

מאיזה אזור במגרש הקבוצה מבשלת את רוב השערים שלה?

23 מתוך 31 השערים שהקבוצה כבשה הגיעו בעקבות בישול של חבר אחר לקבוצה, הורדתי את שלושת השערים שבושלו ממצבים נייחים ומיקמתי אותם על מפת המגרש בהתאם לאזור במגרש ממנו נמסר הבישול.

 

 

ניתן לראות שהאזור הפורה ביותר הוא אזור 14 (מודגש באדום) ממנו בושלו חמישה שערים. בנוסף ניתן להבחין ש-55% מהבישולים הגיעו ממרכז המגרש, 30% מהאגף הימני (בעיקר בזכותם של דסה ואצילי) ו-15% בלבד הגיעו מהאגף השמאלי. הסיבה לכך היא שסאבוריט לא מרבה לתמוך בהתקפה ועדיין לא רשם אף בישול בסיבוב הזה.

בנוסף, שלושת שחקני האגף השמאלי (צ'יקו, עטר וריקן) גם הם עדיין ללא אף בישול העונה ולא במקרה, דסה ואצילי מסרו העונה 21 מסירות מפתח לעומת 14 בלבד של כל הארבעה יחדיו למרות ששיחקו 877 דקות יותר.

 

מהיכן נכבשים שערי הקבוצה?

שישה שערים כבשו הצהובים מבעיטות מחוץ לרחבה (הכי הרבה בליגה), שמהווים 19% מסך כל השערים של הקבוצה, השחקנים אשר מהווים את הנשק העיקרי באספקט הזה הם אצילי-3, עטר-2 ויונתן כהן-1.

 

בעזרת איזה איבר של הגוף השחקנים כובשים?

שחקני מכבי ת"א כבשו כמות שווה של שערים ברגל ימין וברגל שמאל והוסיפו עוד חמישה שערים עם הראש (דור פרץ אחראי על שלושה מתוכם).

 

לכמה נגיעות בכדור נזקקים השחקנים על מנת להבקיע?

רובם המכריע של השערים נכבשו לאחר נגיעה אחת, כאשר 13% בלבד מהשערים נכבשו לאחר שלוש או יותר נגיעות בכדור. הדבר מלמד על כך ששחקני הקבוצה מכינים מצבים איכותיים לחברים שלהם ולכן ברוב המקרים השחקנים שכובשים אינם צריכים ליצור לעצמם את המצבים. ולראיה מכבי תל אביב היא הקבוצה אשר מבצעת הכי מעט דריבלים בליגה. 

 

באילו דקות הקבוצה כובשת?

ניתן לראות שחניכיו של איביץ' פותחים את שתי המחציות בצורה חלשה (באופן יחסי כמובן) ומגיעים לשיא בין הדקות 31-45 ו60-75 ומורידים הילוך בחזרה ברבע השעה האחרונה כאשר המשחק בדרך כלל כבר גמור מבחינתם.

 

הגנה

xGA

מכבי ת"א היא הקבוצה שהגיעו נגדה לסך המצבים הכי פחות איכותי 9.81 xG וכתוצאה מכך היא גם הקבוצה שספגה הכי מעט, כאשר ראיקוביץ' נאלץ להוציא שבעה כדורים בלבד מהרשת עד כה. ערך ה xG הממוצע שנבעט לעבר שערה של מכבי הוא השני הכי נמוך בליגה, מה שמלמד על כך שמכבי לא מאפשרת ליריבות שלה לבעוט ממצבים נוחים.

הקרבה של מכבי לקו השוויון מלמדת על כך שהקבוצה לא מסתמכת יתר על המידה על אלמנט המזל ועל יכולת שיא של השוער שלה, מה שיכול לעודד את איביץ'.

 

באיזו דרך הקבוצה ספגה את 7 השערים שלה?

 

הקבוצה ספגה שני שערים בלבד ממשחק שוטף, נתון נמוך במיוחד.

ציינתי בחלק הראשון את משחק הלחץ הנהדר של הצהובים שרלוונטי לא פחות גם לחלק ההגנתי. כאשר מכבי מאבדת את הכדור שחקני הקבוצה מבצעים לחץ מידי, ללחץ הזה חשיבות רבה עקב העובדה שקו ההגנה של מכבי ממקום מאוד גבוה והקבוצה תוקפת עם מספר רב של שחקנים, הלחץ שהקבוצה מפעילה לאחר שהיא מאבדת את הכדור מונע מהיריבה לצאת להתקפות מתפרצות מסוכנות, מה שמנע מהקבוצה לספוג גול ממתפרצת עד כה (לאחר שספגה לא מעט שערים כאלה בשנים האחרונות).

החמאתי לאיביץ' גם על השיפור במצבים הנייחים בחלק ההתקפי, אך המאמן הסרבי חייב לשים דגש גדול יותר על המצבים הנייחים בחלק ההגנתי. הקבוצה ספגה שלושה שערים מקרנות (הגול העצמי הובקע כתוצאה מקרן).

 

מהיכן הקבוצה סופגת?

מכבי ת"א עדיין לא ספגה אף שער מחוץ לרחבה, לצורך השוואה הקבוצה ספגה שמונה שערים מחוץ לרחבה בכל העונה שעברה.

 

בעזרת איזה איבר של הגוף שחקני היריבה כבשו?

יש קשר ישיר בין כמות השערים שהקבוצה סופגת ממצבים נייחים לבין כך שחלק גדול מהשערים שהקבוצה סופגת מובקע בעזרת הראש ומתוך תיבת החמש.

 

באילו דקות הקבוצה סופגת?

מכבי ספגה רק שני שערים במהלך המחצית הראשונה ושמרה על רשת נקייה בין הדקה ה-30 לדקה ה-45. ניתן לראות שהקבוצה חוזרת בצורה פחות טובה מההפסקה ושהיא סופגת את רוב השערים שלה ברבע השעה האחרונה (פעמים לאחר הדקה ה-90), כולל שער שוויון אחד נגד מכבי פ"ת שעלה לקבוצה בשתי נקודות.

שרן ייני, מכבי תל אביב
Credit to "Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

3 תגובות

  1. היי ליאור כל הכבוד לך על הניתוח המעניין
    אגב מאיפה משיגים נתונים EG על הליגה הישראלית?

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כדורגל ⚽ כמדע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח