כדורגל משחקים 90 דקות? תלוי את מי שואלים

כל ילד יודע שכדורגל משחקים 90 דקות, טוב אולי חוץ מאיביץ'. מאמנה הסרבי של מכבי תל אביב בוחר לא פעם, במודע, שלא לעלות עם ההרכב החזק ביותר החל משריקת הפתיחה.

שלא תבינו אותי לא נכון, אני בהחלט חושב שבקבוצה מקצוענית יש מקום לרוטציה. רוטציה היא דבר הכרחי כאשר הקבוצה משחקת במספר מפעלים במקביל ומחזיקה בסגל רחב, רוטציה נכונה יכולה למנוע עומס גופני שעלול לגרום לפציעות, לגרום לכך שהשחקנים לא "ייפלו מהרגליים" בשלב מוקדם של המשחק ומונעת מירמור בקרב שחקני הספסל. מי שידע לעשות את זה מצוין הוא פאולו סוזה. אך כאשר הרוטציה נעשית בצורה שגויה, הדבר עלול לגרום בדיוק לתוצאה ההפוכה. הכוכבים יהפכו לממורמרים ושחקנים לא יצליחו להגיע לשיא שלהם עקב חוסר עקביות בדקות משחק. בנוסף, כאשר מאמן מבצע רוטציות, הדבר צריך להיעשות בחוכמה ובצורה נקודתית ומאוזנת. בעונה שעברה למשל ג'ורדי קרויף לא ניהל את הרוטציות שלו בצורה נכונה וכתוצאה מכך אלירן עטר לא הצליח לצבור ביטחון ולייצר קצב משחק מה שגרם למאמן ההולנדי לאבד את הכוכב הממורמר.

דסה, בן בסט, מכבי תל אביב, הפועל באר שבע
קרדיט לדף הפייסבוק של מנהלת הליגות בכדורגל

לקראת הדרבי איביץ' החליף 9 מתוך 11 השחקנים שפתחו בהרכב במשחק הגומלין מול פיוניק. מכבי לא שיחקה טוב וירדה למחצית כאשר לוח התוצאות מראה על 1-1. עם העלייה למחצית השנייה איביץ' ערך חילוף ראשון כשברסקי החליף את ריקן האנמי, עשר דקות מאוחר יותר הכניס את צ'יקו במקומו של שכטר. השינויים עשו את שלהם ושתי דקות לאחר החילוף השני מכבי עלתה ליתרון ראשון וטיילה לניצחון מוחץ מול היריבה העירונית. ארבעה ימים עברו ומכבי יצאה למשחק חוץ בנורווגיה, הפעם ביצע המאמן "רק" שמונה שינויים בהרכב, אך למרות השינויים הרבים, גם הפעם מכבי ת"א לא שיחקה עם ההרכב הכי חזק שלה, כאשר החלוץ הטוב ביותר שלה נותר על הספסל ועלה כמחליף רק בדקה ה-76.

שלושה ימים עברו והפעם מכבי ת"א אירחה את מכבי חיפה למחזור הראשון של ליגת העל. מההרכב שפתח ניתן היה ללמוד שאיביץ' כבר עם הראש לקראת משחק הגומלין החשוב מול סרפסבורג ביום חמישי, כאשר גם הפעם ביצע המאמן שמונה שינויים בהרכב. מכבי ת"א לא הייתה מספיק טובה והייתה חסרת יצירתיות בחלק הקדמי, כאשר הקבוצה מהכרמל הייתה עדיפה לאורך חלק גדול משלבי המשחק והייתה ראויה לעלות ליתרון. עושה רושם שאיביץ' ניסה לשרוד את השעה הראשונה על מנת שיוכל להעלות את שחקני ההכרעה מהספסל לחצי השעה האחרונה של המשחק כדי להכריע אותו מבלי לעייף את שחקני המפתח. למזלו של המאמן שחקני חיפה הרבו להחמיץ וכאשר דור מיכה עלה מהספסל בדקה ה-61 במקומו של ריקן, התוצאה הייתה 0-0. שתי דקות לאחר שעלה מהספסל, דור מיכה כבר מסר מסירת עומק גאונית ליונתן כהן שרק בזכות הצלה מדהימה של חיימוב התוצאה נשמרה. שתי דקות נוספות חלפו, עוד מסירת עומק יוצאת מן הכלל של דור מיכה מצאה את שכטר באחד על אחד מול גיא חיימוב שהפעם נותר חסר אונים. הצהובים ניצחו 2-0 ואיביץ' זכה בכל הקופה, אך נורת האזהרה נדלקה.

במשחק הגומלין מול סרפסבורג ביצע המאמן שבעה שינויים בהרכב. למרות שער הבכורה ביום ראשון, שוב מצא את עצמו שכטר על הספסל והקבוצה ירדה להפסקה לאחר שלא הצליחה למצוא את הרשת. עם פתיחת המחצית השנייה שכטר החליף את החלוץ האיסלנדי, חילוף ששדרג את כל הקבוצה. שכטר "שיגע" את הבלמים, שיתף פעולה טוב יותר עם אצילי ועטר ולבסוף גם סחט פנדל. עם שכטר על הדשא הקבוצה כבשה פעמים, נותר רק לתהות כיצד היה מסתיים המשחק אם מכבי הייתה פותחת עם ההרכב החזק ביותר שלה.

גם אמש איביץ' בחר "לתת פור" לקבוצה היריבה כאשר בחר שלא לפתוח עם ההרכב החזק ביותר העומד לרשותו. המאמן ביצע לא פחות משישה שינויים מההרכב שפתח ביום חמישי, כאשר כל שחקני החלק הקדמי הוחלפו. אם במשחקים הקודמים ניתן היה להצדיק את השינויים המרובים במתן מנוחה לשחקני המפתח לקראת המשחקים באירופה, הרי שהשבוע הקבוצה יוצאת לפגרה ומשחקה הבא יהיה רק בעוד כשבועיים. הצהובים אומנם שלטו בכדור, אך חוסר היצירתיות והמחץ בחלק ההתקפי של הצהובים היה ניכר כבר מתחילת המשחק ולמרות מחצית חלשה מאוד של הקבוצה האורחת, מכבי ת"א ירדה להפסקה בפיגור 1-0.

הפועל באר שבע חוגגת
קרדיט לדף הפייסבוק של מנהלת הליגות בכדורגל

בדקה השישים איביץ' הבין שהגיע הזמן להתחיל לשחק וערך חילוף כפול, מיכה ועטר החליפו את צ'יקו וריקן החלשים שהרבו לאבד כדורים ולא תרומו למשחק ההתקפה של מכבי תל אביב. השינוי היה מיידי, 4 דקות בלבד חלפו עד לשער השוויון של מכבי. מאז החילוף הכפול מכבי שטפה את המגרש והפכה לקבוצה מסוכנת הרבה יותר ורק במזל ב"ש לא ירדה מנוצחת. לצערה של מכבי תל אביב, לא היה לה מספיק זמן כדי להכריע את המשחק. ככה זה כשמתחילים את המשחק בדקה ה-60.

מכבי תל אביב איבדה הזדמנות יקרה לנצח את היריבה הישירה שלה על התואר במגרשה הביתי, מה שיכל לתת לה דחיפה רצינית לקראת המשך העונה, הן מבחינה מנטלית והן מבחינת ניקוד בטבלה. מה שעוד יכול להתברר בהמשך כמשחק שהכריע את גורל האליפות.

 

אז מה איביץ' צריך לקחת איתו להמשך העונה?

עקב ההדחה המוקדמת מאירופה, איביץ' יהיה חייב לקצר את הרוטציה ולכן על מנת למנוע מירמור בסגל, מספר שחקנים יצטרכו לעזוב. מה שמשותף כמעט לכל המשחקים שבהם הקבוצה פתחה חלש הוא שמיכה, עטר ושכטר פתחו על הספסל בעוד שריקן, צ'יקו ושוינפלד/וידאר המאכזבים פתחו בהרכב. בנוסף, כשאיביץ' יבצע רוטציה, יהיה עליו לדאוג שההרכב יהיה מאוזן. מה זה אומר? לא לתת מנוחה למיכה, ברסקי, עטר ואצילי במקביל, אלא לדאוג ששניים מתוך הארבעה יפתחו בהרכב (מיכה ועטר או ברסקי ואצילי).

מה יקרה בפועל? נמתין ונראה

מכבי תל אביב חוגגת
קרדיט לדף הפייסבוק של מנהלת הליגות בכדורגל
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח