מיהם עשרת הכובשים המצטיינים בתולדות המונדיאלים?

טבלאות הכובשים הגדולים בתולדות המונדיאל מוכרות לכם. מירוסלאב קלוזה מוליך את טבלת כובשי כל הזמנים עם 16, אחריו רונאלדו עם 15, אחד יותר מגרד מולר האגדי. אבל כמובן שלא לכל שער במונדיאל יש את אותו המשקל. שער בשלב הבתים מול סעודיה שווה קצת פחות משער בגמר מונדיאל או חצי גמר מונדיאל. על מי אפשר לסמוך במאני טיים? ומי מחזק את מעמדו בגארבג' טיים?

לב וקלוזה
Credit to Germany Football Team – Die Mannschaft Facebook Page

לשם כך, בהשראת הטורים של רועי זאגה, נעל הזהב האלטרנטיבית, אני מביא בפניכם את דירוג הכובשים הגדולים בכל הזמנים במונדיאלים. לא רק לפי כמות, אלא בשילוב עם איכות, כשלכל שלב יש משקל שונה:

שער בשלב הבתים שווה נקודה אחת, שמינית ורבע גמר שווים 1.5, חצי גמר שווה 2 ושער בגמר שווה 3 נקודות. לאורך ההיסטוריה היו כל מיני בתים שונים ומשונים. למשל בשנת 1978 היה בית גמר שהראשונה בכל בית עלתה לגמר, וכל שער בבית גמר כזה שווה 2 נקודות (כמו חצי גמר). מצד שני, 4 שנים לאחר מכן, היה שלב בתים שני ששתי הראשונות בו עלו לחצי הגמר, ולכן הניקוד בו הוא 1.5 כמו בשמינית ורבע רגילים.



אז הנה הם לפניכם, עשרת הגדולים:

10. גארי ליניקר, אנגליה (10 שערים ב-12 משחקים, 6 בנוקאאוט: 2 בשמינית, 3 ברבע ואחד בחצי)

החלוץ האנגלי, מלך שערי מונדיאל 86', מדורג עשירי. הוא פתח את הטורניר עם שלושער בשלב המוקדם מול פולין, ואח"כ הוסיף צמד מול פראגוואי בשמינית הגמר ושער מצמק ברבע הגמר המפורסם מול ארגנטינה. כעבור 4 שנים הוא כבש שני פנדלים מול קמרון בדרך לחצי הגמר שם כבש מול גרמניה, שניצחה בפנדלים. אנגליה אמנם נחשבת ללוזרית היסטורית, אבל עם ליניקר היא הגיעה הכי רחוק שלה מאז הזכייה ב-66'.

גארי ליניקר אנגליה
קרדיט לדף הפייסבוק "FIFA WORLD CUP"

9. פאולו רוסי, איטליה (9 שערים ב-14 משחקים, 7 מהם נוקאאוט: 4 בשלב בתים שני, 2 בחצי ואחד בגמר)

החלוץ האיטלקי אמנם השיג מספר נקודות זהה לזה של האנגלי, כבש פחות בסה"כ ביותר משחקים, אבל זוכה לקדימות בשל העובדה שהביא כמעט במו רגליו תואר לאיטליה במונדיאל 82'. לפני שהפציע, איטליה הייתה ממש בינונית, אבל אז הגיע השלושער הבלתי נשכח בשלב הבתים השני מול ברזיל, במשחק שהיה נוקאאוט לכל דבר. לאחר מכן צמד בחצי הגמר מול פולין ולבסוף שער בגמר מול גרמניה ותואר מלך השערים והשחקן המצטיין של האליפות, וכמובן, אליפות עולם. בטורניר הקודם, הוסיף 3 שערים.

8. שאנדור קושיץ', הונגריה (11 שערים ב-5 משחקים(!), 4 שערים נוקאאוט: 2 ברבע ו-2 בחצי)

פושקאש היה הכוכב הגדול של נבחרת הפלא ההונגרית שכמעט וזכתה במונדיאל 54', אבל קושיץ' גבה הקומה היה מלך השערים. מלבד פונטיין, אליו עוד נגיע, קושיץ' הוא השחקן שכבש הכי הרבה שערים במונדיאל אחד – 11 במספר. אחרי שני משחקים כבר היו לו שבעה – שלושער מול קוריאה ורביעייה מול גרמניה, אבל גם בנוקאאוט הוא הבריק עם צמד מול ברזיל ברבע הגמר ועוד צמד בהארכה מול אורוגוואי בחצי הגמר. בגמר מול גרמניה הוא לא הצליח לכבוש וראה אחד, שעוד יהיה בהמשך הדירוג מעליו, ולצערו גם הנבחרת שלו לא הצליחה לזכות בתואר.



7. ג'וסט פונטיין, צרפת (13 שערים ב-6 משחקים, 3 שערי נוקאאוט – שניים ברבע ואחד בחצי)

מלך השערים של כל הזמנים בטורניר אחד, כבש 13 במונדיאל 58', שיא שלא נראה שישבר בקרוב. הצרפתי סיים את שלב הבתים עם 6 שערים (שלושער מול פראגוואי וצמד מול יוגוסלביה) והוסיף עוד צמד ברבע הגמר מול צפון אירלנד ושער בהפסד לברזיל בחצי הגמר. הוא מדורג מתחת להבא בתור, למרות אותו מספר נקודות, בעיקר מכיוון שכבש הכי מעט שערי נוקאאוט ברשימה, וגם רביעייה במשחק על המקום השלישי מול גרמניה, משחק ללא חשיבות.

ג'וסט פונטיין
פונטיין. 13 שערים במונדיאל אחד. קרדיט לדף הפייסבוק "FIFA WORLD CUP"

6. הלמוט רהאן, מערב גרמניה (10 שערים ב-10 משחקים, 4 שערי נוקאאוט – 2 בחצי ושניים בגמר)

במשחק שבו פונטיין כבש רביעייה, רהאן כבש אחד, שערו האחרון במונדיאלים. אבל החשובים ביותר שלו הובקעו 4 שנים קודם לכן, ב-54', כשכבש צמד במהפך של מערב גרמניה על הונגריה, והביא לגרמנים גביע ראשון. רהאן גם כבש שערי ניצחון בשני רבעי הגמר מול יוגוסלביה גם ב-54' וגם ב-58', בכל מקרה, הוא אחד מהגיבורים הגדולים בתולדות גרמניה.



5. ואווה, ברזיל (9 שערים ב-10 משחקים, 7 שערים נוקאאוט – 1 ברבע, 3 בחצי ו-3 בגמר)

ביחד עם פאולו רוסי, החלוץ הברזילאי כבש הכי מעט שערים בעשירייה הראשונה, רק 9, אבל הם היו כל כך חשובים. הוא אפילו לא היה אחד השמות הנוצצים בסגל הברזילאי שזכה במונדיאל 58' ו-62', אבל שם את החותמת שלו. ואווה הוא אחד מארבעה שחקנים שכבשו בשני גמרי מונדיאל. צמד ב-2-5 בזכייה הראשונה בשבדיה, ושער מול צ'כוסלובקיה ב-62' כשפלה היה פצוע. ואווה הוסיף גם צמד חשוב בחצי הגמר מול צ'ילה ב-62' ובסה"כ יש לו 6 שערים בגמרים וחצאי גמר, הכי הרבה ביחד עם פלה.

4. מירוסלאב קלוזה 19 (16 שערים ב-25 משחקים, 5 שערי נוקאאוט :2 שמינית, 2 רבע, אחד חצי)

מלך שערי כל הזמנים מדורג רק רביעי. הסיבה היא שאת מרבית שעריו כבש בשלבי בתים – 11 במספר. בשני הטורנירים הראשונים בהם כבש 10, רק אחד היה בנוקאאוט – ברבע הגמר מול ארגנטינה. ב-2010 הוסיף צמד מול אנגליה בשמינית ושער ברבע מול ארגנטינה. ב-2014 הפך לאחד מארבעה שכובשים בארבעה מונדיאלים שונים כשכבש שני שערים, כולל השער השני ב-1-7 המפורסם. אז למרות שהוא מדורג רביעי, עדיין מדובר על אחד הכובשים המצליחים והעקביים בהיסטוריה של המונדיאלים.

גרמניה, מונדיאל, קלוזה
Credit to "Miroslav Klose" Facebook page

3. גרד מולר, מערב גרמניה (14 שערים ב-13 משחקים, 6 שערי נוקאאוט: 1 רבע, 2 חצי, 2 שלב בתים שני ואחד גמר).

"המפציץ" הגרמני היה בפסגת הכובשים הכוללת 32 שנים עד שהגיע רונאלדו הברזילאי. מולר סיים כמלך השערים של מונדיאל 70' עם עשרה שערים, אבל החשוב ביותר שלו הגיע כעבור 4 שנים כשכבש את שער הניצחון של מערב גרמניה בגמר מונדיאל 74' מול הולנד. אבל נחזור ל-70', את שלב הבתים סיים עם 7 כיבושים כולל שני שלושערים רצופים מול בולגריה ופרו. אח"כ ניצח את אנגליה בהארכה ברבע הגמר בנקמה על ההפסד בגמר הקודם, והוסיף עוד צמד בהארכה בחצי הגמר המשוגע מול איטליה, צמד שלא הספיק בהפסד 4-3.  כעבור 4 שנים מעבר לשער בגמר, כבש עוד שני שערים חשובים בשלב הבתים השני מול פולין ויגוסלביה



2. פלה, ברזיל (12 שערים ב-14 משחקים, 7 שערי נוקאאוט: 1 ברבע, 3 בחצי ו-3 בגמר)

כנראה השחקן הגדול בכל הזמנים, אבל רק שני בדירוג שלנו. אלמלא הפציעות הקשות שעבר ב-62' ו-66', כנראה שהיינו רואים אותו גבוה יותר. את רוב שערי הנוקאאוט שלו כבש ב-58' כשהיה ילד 'פלא' בין 17. שער ברבע מול ויילס, שלושער בחצי מול צרפת והצמד הנפלא מול שבדיה בגמר, צמד שהכתיר אותר כדבר הבא בכדורגל. בשני הטורנירים הבאים כאמור נפצע, והבטיח שלא יישחק יותר, אבל השתכנע ובמונדיאל 70', למרות שלא כבש הרבה, הוליך את ברזיל אולי הגדולה בכל הזמנים, ולקינוח הוסיף את שער הנגיחה המפורסם בגמר מול איטליה.

פלה, מונדיאל 1958
קרדיט לדף הפייסבוק "FIFA WORLD CUP"

1.  רונאלדו, ברזיל (15 שערים ב-19 משחקים, 9 שערי נוקאאוט: 5 שמינית, 2 בחצי ו-2 בגמר).

הפנומן כבש 9 שערים בשלבי הנוקאאוט של המונדיאל, יותר מכל אחד אחר, וזה גם נותן לו את המקום הראשון בדירוג. העקביות שלו היא שם המשחק, רונאלדו לא כבש שלושער בשום משחק, אבל כבש ב-11 משחקים שונים, הכי הרבה יחד עם קלוזה.

את המונדיאל הראשון שלו הוא סיים עם 4 שערים (וסוג של קריסת מערכות בגמר) – צמד מול צ'ילה בשמינית ושער בחצי הגמר מול הולנד. את המונדיאל הבא הוא כבר סיים כמלך הבלתי מעורער של הכדורגל העולמי עם 8 כיבושים, כולל שער מול בלגיה בשמינית ובחצי מול טורקיה וכמובן הצמד הגדול בגמר מול גרמניה. את המלאכה השלים במונדיאל 2006 כשכבש צמד מול גאנה בשמינית הגמר, ואז שוב הודח מול צרפת, הפעם ברבע הגמר. בונוס: רונאלדו, בגיל 17 היה בסגל נבחרת ברזיל למונדיאל 94', אבל לא שותף בטורניר.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח