מונפלייה, קריית שמונה, לסטר סיטי, פמליקאו??

כשהייתי עורך בדף הקסום כדורגלנים שכונתיים וסבירים, היו מזוהות איתי שתי בדיחות על הליגה הפורטוגלית: האחת היא שבראגה תמיד תסיים רביעית והשניה היא שבכל שבועיים מתקיים משחק ביום שני ב-00:00 בלילה בין ריו אבה לבלננשש.

כמאמר הקלישאה השחוקה, אם ננתק את ההומור נגלה לא מעט אמת – הליגה הפורטוגלית, סה"כ בצדק, נתפסת בציבור בשנים האחרונות כליגה די צפויה ומשעממת שנעה בין הגמוניות חולפות של פורטו ובנפיקה, עם גיחות נדירות של ספורטינג ליסבון (האליפות האחרונה שלה הייתה אי שם ב-2001/2).

אמנם עוד מוקדם להכריז בספטמבר על חורף פורה, אך בעקבות אירועי השבוע בליגה (זה השבוע הזה בחודש בו ריו אבה ובלננשש לא נפגשות), מתחיל להרגיש האוויר שיש סיכוי למשהו שונה. יש ריח של הפתעה.

אז אם לא ריו אבה נגד בללננש, מה קרה אתמול בליגה הפורטוגלית, אתם בטח שואלים? פמליקאו ניצחה 2:1 את ספורטינג ליסבון.

פמליקאו
Credit to "Futebol Clube de Famalicão" Facebook page

 

פמה מי?! פמליקאו, מוליכת הטבלה של הליגה הפורטוגלית.

לא אומר דבר? הכל בסדר, בואו נצא לטיולון קצר בפורטוגל:

מועדון הכדורגל של וילה נובה דה פמליקאו, עיירה במחוז בראגה (כן, זאת מהמקום הרביעי) בעלת קצת יותר מ-100 אלף תושבים, נוסד לפני 88 שנה. העיירה מרוחקת כ-350 ק"מ מהבירה ליסבון, וכך גם המרחק של המועדון המקומי הקטן מהקבוצות הגדולות מעיר הבירה: פמליקאו הוא מועדון קטן שהעביר רק 7 עונות בליגה הראשונה, כשהישג השיא שלו הוא המקום ה-13 בליגה והאצטדיון הביתי בעיירה מכיל 5,300 מושבים בלבד. בערך בסדר גודל של האצטדיון בעכו.

נקודת המפנה של המועדון הגיעה לפני כשנתיים. עידן עופר, איש העסקים הישראלי שמחזיק ב-33% מאתלטיקו מדריד, רכש את המועדון, הציל אותו מירידה לליגה השלישית לפני שתי עונות, ובעונה שעברה, הודות להשקעות חכמות בסגל ברכשים צעירים ומבטיחים אליהם נגיע בהמשך, המועדון חזר לליגה הראשונה לראשונה מאז עונת 1993/94.

רק כדי להדגיש עד כמה המועדון הזה קטן ולא רלוונטי בשנים האחרונות, אפשר לראות כי שישה שחקנים בלבד מבין השחקנים שנכללים בסגל הנוכחי של הקבוצה היו בחיים כשפמליקאו הייתה בליגה הראשונה בפעם האחרונה. כל השאר נולדו אחרי…

נכון למחזור השישי, פמליקאו הקטנה מוליכה את הטבלה עם 5 ניצחונות, תוצאת תיקו אחת ואפס הפסדים, כשכאמור היא מנצחת 2:1 את ספורטינג ליסבון באצטדיון ז'וז'ה אלבלדה תוך כדי הצגת כדורגל נפלא בניצוחו של המאמן ז'ואאו פדרו סוזה, שסיפורו רק מעצים עוד יותר את סיפור הסינדרלה – זה תפקידו הראשון של סוזה כמאמן ראשי של קבוצת בוגרים. עד היום המאמן בן ה-48 היה רק עוזר מאמן, בין היתר בספורטינג ליסבון, אותה ניצח בגדול השבוע. איזו התחלה פסיכית לקריירת אימון.

 

אם זה נראה כמו פליפה אנדרסון, רץ כמו פליפה אנדרסון ומבקיע כמו פליפה אנדרסון אז כנראה שזה פאביו מרטינס

למרות הכסף הגדול של עופר, פמליקאו לא הוציאה (וגם לא הכניסה, לפחות על פי 'טרנספרמרקט') אפילו יורו אחד על שחקני רכש והאסטרטגיה של ז'ואאו פדרו סוזה בחלון ההעברות הקיץ הייתה בעיקר שאילתם של שחקנים צעירים ממועדונים עשירים יותר, והנה כמה שמות מעניינים: אורוש רצ'יץ', הקשר הצעיר והפיזי הנהדר שגדל בכוכב האדום בלגרד, נרכש ע"י ולנסיה ולא קיבל בה צ'אנס והושאל לטנריפה מליגת המשנה, נראה נהדר עד כה בפמליקאו.

ג'וש טימון, מגן שמאלי אנגלי בן 20 שהגיע מסטוק סיטי בה לא זכה לצ'אנסים התחיל גם הוא מצוין. בינתיים קבוצת האם שלו מדשדשת בתחתית הצ'מפיונשיפ והוא משקיף על הליגה הפורטוגלית מהפסגה.

השם החם ביותר הוא פאביו מרטינס (או מרטינש, אם אתם דוברי פורטוגזית או סתם רמי וייץ) ווינגר די… רגיל מהליגה הפורטוגלית שגדל בפורטו והעביר כמה עונות בבראגה בלי לבלוט יתר על המידה. פתאום, בגיל 26, דווקא בהשאלה בקבוצה הקטנה של מחוז בראגה, מרטינס התפוצץ בפתיחת העונה עם 4 שערים ובישול שהם רק הבונוס על יכולת מרהיבה, וקשה שלא להשוות אותו לפליפה אנדרסון, כוכבה של ווסטהאם, בגלל הדמיון בין השניים בסגנון, במראה החיצוני, בעמדה ובסגנון המשחק. יש עוד שמות מעניינים כמו השוער הברזילאי הותיק וקפטן הקבוצה רפאל דפנדי שהגיע בהעברה חופשית מפאסוס פריירה בעונה שעברה, הבלם הארגנטינאי המוכשר נחואן פרס שמושאל ואתלטיקו ואחרים עליהם בטוח תשמעו במהלך העונה.

פאביו מרטינס, פמליקאו
פאביו מרטינס, פתיחה אדירה לעונה. Credit to "Futebol Clube de Famalicão" Facebook page

הדרך לפליפה אנדרסון ארוכה, וכך גם הדרך של פמליקאו להפוך לאחת מ-3 הקבוצות שהוזכרו בתחילת הטור. בשבת היא תפגוש את בלננשש למשחק שיהווה מבחן רצינות נוסף עבור הסיכוי של הדבר המדהים והמטורף הזה להימשך.

אחרי המחזור בשבוע הבא, תצא הליגה הפורטוגלית לפגרה של חודש שבסיומה תארח פמליקאו את פורטו למשחק ענק וסופר מסקרן שיהווה מדד אמיתי לאיכות של הסינדרלה של עידן עופר. חודש שלם יהיה להם לעכל את כל החלום הזה, ובאמת שאני חושב שאפילו בכירים בענף פסיכולוגית הספורט לא יצליחו להגיע למסקנה חד משמעית אם הפגרה תהיה טובה או רעה עבור פמליקאו.

אם זה יימשך – תענוג. הליגה הפורטוגלית אולי סופסוף תיגע באנשים ותעניין את הקהל הרחב. ואם לא? מה אכפת לכם? תמיד תוכלו לשמוע את סלבה מפרשן פעם בשבועיים את ריו אבה נגד בלננשש….

פמליקאו
Credit to "Futebol Clube de Famalicão" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

2 תגובות

  1. טור נחמד בהחלט על קבוצה מפתיעה מאוד. רק רוצה להעיר שהליגה הפורטוגזית " נתפסת כצפויה ומשעממת" כנראה מאפיין כל ליגה. גרמנית, צרפתית, ספרדית אפילו ישראלית (סליחה שמזכיר בנשימה אחת עם ליגות אירופאיות). אולי גם האנגלית.

  2. זה הדבר הכי מעניין שראיתי או קראתי על הליגה הפורטוגלית EVER. תודה על ההשקעה.
    כמובן שהרבה יותר סיכוי שיסתיים כמו עם חדרה עונה שעברה ולא כמו בעונות האליפות של לסטר או, להבדיל, קרית שמונה.
    אבל מי אנחנו שנוריד את המומנטום והחלומות באוקטובר..המציאות חזקה והיא כבר תעשה את העבודה
    אשרי המאמינים.
    חיזקו ואימצו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח