מונדיאל 70'. ה-מונדיאל.

// מאת צ'רלי שטנצלר

מה לא נאמר על המונדיאל הנפלא הזה? זה שהחזיר את האהבה של ההמונים לכדורגל? שלימד אותנו שניתן לנצח גם ללא עזרת השופטים? שאפשר לשחק כדורגל גם בלי להרחיק שחקנים מהמגרש? כל התשובות נכונות ובטור הקרוב ננסה קצת להסביר למה מונדיאל 70' נחשב אולי לגדול בכל הזמנים, עם הנבחרת הגדולה בכל הזמנים.

ברזיל איטליה
קרדיט לדף הפייסבוק "FIFA WORLD CUP"

לראשונה המונדיאל מתרחש בצפון אמריקה, במדינה חולת כדורגל, מקסיקו (או "מחיקו" בשפת המקומיים). היה חשש מהתנאים הלא קלים במדינה. גואדלחארה בה שיחקה ברזיל מתנשאת לגובה של 1,500, בטולוקה עוד יותר גבוה, 2,660 מטר. נוסיף לכך את החום המקסיקני הידוע ונקבל תנאים לא ממש אידיאלים לכדורגל. אבל כנראה שיש משהו באוויר במקסיקו, כי קיבלנו כדורגל משובח, גם במונדיאל השני, ב-86', שנערך בארץ הסומבברו, ולא היה צריך לפנות אף אחד לבית החולים. ברמה האישית, גם כאוהד נבחרת ברזיל, זה היה מונדיאל נהדר, אבל לא רק.

רומניה השתתפה במונדיאל הראשון מאז שנות ה-30', וזאת הפעם הראשונה (והיחידה) שכרומני חוויתי מונדיאל במדינה שהשתתפה בטורניר עצמו. הרומנים החלו כבר לחוות תקופת צנע והייאוש היה רב. העפלת הנבחרת לגביע העולמי, אחרי הדחת פורטוגל במוקדמות, הייתה פיסת תקווה לתושבי רומניה. גם המדינה מהיעד הבא שלי השתתפה לראשונה (נקווה שלא האחרונה), אתם כבר מכירים את הסיפור. נבחרת ישראל עם עמנואל שפר האגדי, מסיימת ב-1-1 עם שבדיה ו-0-0 עם איטליה, סגנית אלופת העולם הבאה ומפסידה 2-0 לאורוגוואי שהגיעה עד חצי הגמר.



בגוב האריות בגואדלחארה, ללא ספק בית המוות, נפגשו ברזיל, אלופת העולם של 62', צ'כוסלובקיה סגניתה ואנגליה, אלופת העולם הנוכחית. משלימה את המניין נבחרת רומניה שלי. ברזיל כאמור התרסקה במונדיאל הקודם והודחה בשלב הבתים, כשפלה הבטיח שלא ישתתף בטורניר. אבל שינה את דעתו, והיה חלק מההיסטוריה. מריו זגאלו, שזכה כשחקן ב-58' ו-62' תפקד כמאמן, ופלה בגיל 30 חזר כמבוגר האחראי להוליך נבחרת עם שחקני על כמעט בכל עמדה. החלוץ האימתני, ז'אירזיניו, מספר 7 שהבקיע לפחות שער אחד בכל ששת המשחקים. מצד שמאל, ריבלינו, בעל יכולת בעיטה אדירה בשתי הרגליים. טוסטאו חלוץ מרכזי בעל מבנה גוף יחסית צנום, אבל טכניקה נהדרת, ומאחור הקפטן בעל הנוכחות המרשימה, קרלוס אלברטו.

קרדיט לדף הפייסבוק "FIFA WORLD CUP"

ברזיל רקדה וליהטטה, פתחה עם 1-4 מול צ'כוסלובקיה, 0-1 קטן על אנגליה עם העצירה האלמותית של גורדון בנקס מהנגיחה של פלה ו-2-3 על רומניה. זכיתי לראות בטלויזיה את פלה האגדי כובש צמד נגד רומניה, כולל בעיטה חופשית מצוינת. לאחר שעברה שלוש אירופאיות בשלב הבתים, ברזיל התפנתה לנצח את חברותיה ליבשת. היא החלה ב-2-4 על פרו. הפרואנים, עם המאמן הברזילאי דידי על הקווים, בהישג שיא עם החלוץ הנהדר, תאופיליו קובייס, שימחה את תושביה שעברו רעידת אדמה קשה. לאחר מכן ברזיל המשיכה לניצחון 1-3 על אורוגוואי בחצי הגמר.

למרות שפלה כבש רק שלושה שערים בטורניר, הוא היה פשוט נהדר, ליהטט ורקד ושלושה מהלכים נהדרים שלו לא הפכו לשערים. הראשון היה בבעיטה מ-55 מ' מול צ'כוסלובקיה כבר במשחק הראשון, שפיספסה רק במעט את השער. אח"כ הגיעה ההחטאה מול בנקס ולבסוף המהלך המדהים הזה מול אורוגוואי.

Pele GIF - Find & Share on GIPHY

אבל היו עוד נבחרות בטורניר. איטליה אמנם התחילה חלש מאוד את הטורניר עם שער אחד בשלב הבתים, אבל בנוקאאוט היא כבר העלתה הילוך עם ניצחון 1-4 ברבע הגמר מול מקסיקו המארחת, לפני המפגש עם מערב גרמניה בחצי הגמר. הגרמנים הציגו את המפציץ, גרד מולר, שסיים את הטורניר כמלך השערים עם עשרה כיבושים, הכי הרבה לשחקן אחד מאז מונדיאל 58' ועד היום, כולל שני שלושערים רצופים מול פרו ובולגריה.

ברבע הגמר חיכתה לגרמנים אנגליה בשחזור של גמר מונדיאל 66', וכן, גם הפעם אנגליה הובילה 1-2 ושוב, גרמניה איזנה ממש בסיום. אווה זלר נגח עם הפדחת את שער השיוויון, אלא שהפעם הגרמנים היו אלו שניצחו בהארכה. אלופת העולם הולכת הביתה, והקהל המקסיקני, שבכל הזדמנות שרק בוז לאנגלים בגלל המונדיאל הקודם, מפגין חמלה ומוחה כפיים.



וכך עלו גרמניה ואיטליה למה שנקרא בהמשך, משחק המאה. 90' הדקות הראשונות לא העידו על העתיד להתרחש בהארכה. גרמניה שוב השוותה בזמן פציעות ל-1-1 ואפילו עלתה ליתרון בהארכה משער של מולר, אבל איטליה הופכת בחזרה ל-2-3 , מולר שוב משווה ולבסוף המילה האחרונה של ג'אני ריברה. 3-4 בלתי נשכח לאיטלקים. אלו שכבשו 3 שערים ב-270 דקות בשלב הבתים, כובשים שלושה בחצי שעה מול גרמניה. בלתי נתפס.

גרד מולר גרמניה
קרדיט לדף הפייסבוק "FIFA WORLD CUP"

הגמר לא באמת היה כוחות. פלה כובש ראשון בנגיחה המפורסמת, אבל טעות בהגנה הברזילאית עוזרת לבונינסניה להשוות את התוצאה במחצית. השוויון נשבר עם הפצצה השמאלית של גרסון, ז'אירזיניו עם המנה הקבועה ולסיום אחד השערים הקבוצתיים היפים בתולדות המונדיאלים עם השער של קפטן, קרלוס אלברטו. הוא גם זה שהניף את הגביע על שם ז'יל רימה בפעם האחרונה, גביע שנקבע שיינתן לצמיתות לראשונה שתזכה בו שלוש פעמים.

מה הפך את ברזיל לגדולה מכולן? קודם כל, היא הראשונה מאז שנות ה-30' שמנצחת את כל משחקיה (אורוגוואי ואיטליה עשו זאת ב-4 משחקים בטורנירים אותם אירחו), ועוד בסטייל. שלוש רביעיות, שתי שלישיות ו-0-1. 19 שערי זכות(!), הכי הרבה לנבחרת מאז שנת 58', גם עד היום (והיום משחקים 7 משחקים) וברזיל לא שיחקה בשום שלב מול נמושה. מעבר לכך, הכדורגל פשוט היה נהדר והייתה הרגשה שברזיל יכולה להכפיל את התוצאה כל אימת שתרצה.



המונדיאל נחשב כמוצלח ביותר עם ממוצע של 3 שערים למשחק, הכי גבוה שוב מאז שנות ה-50', גם כיום. ולא מדובר במפולת שערים שנבעה מתבוסות מול נבחרות קיקיוניות. המון משחקים רבי שערים, המון כוכבים כמו פלה, הצ'רלטונים, בקנבאואר, ריבה, ריברה, מולר, קוביאס וגם שפיגלר. הטורניר קיבע את פלה כגדול בכל הזמנים, הרי הדיון היה כנראה אחר אם היה לזכותו רק המונדיאל הנפלא כילד בגיל 17. נבחרת ברזיל ההיא גם קבעה סטנדרט חדש לאסתטיקה ויופי בכדורגל, מה שלמעשה גם פגע בכל הנבחרות הברזילאיות ב-24 השנים שלאחר מכן, שניסו לשחזר את הכדורגל הזה ובסופו של דבר לא עמדו במבחן התוצאה.

ברזיל 1970
קרדיט לדף הפייסבוק "FIFA WORLD CUP"
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח