מה מספרים הדו"חות של הפועל ת"א?

"ואיזה מסכנים האוהדים שאוכלים להם ת'לב…."
אריק איינשטיין זצ"ל ידע לתאר מצבים בצורה קולעת ובכמה מילים פשוטות, ובשורה שלו על אוהדי הפועל ת"א כבר השתמשו אינספור פעמים, אבל הייתי חייב לפתוח איתה גם הפעם.

מאז הפירסומים האחרונים על הקפאת ההליכים של הקבוצה והחובות העצומים, אני מנסה להבין לאן נעלמו 100 מ' ש"ח והאם ניתן היה למנוע זאת.
האם הבקרה התקציבית, רואי החשבון של החברה ואפילו העיתונות יכלו לעצור את המפולת כבר מזמן?
האם כולם הסתנוורו מההצהרות של הבעלים על מיליונים שיש לו ושיגיעו ולא עשו את עבודתם נאמנה?

בצורה מסוייגת ורק לכאורה תרשו לי לכתוב שהתשובה לשאלות הללו היא – כן.

בשביל להבין הלכתי לחפש מספרים ואצל חברות וגופים עסקיים כמו הפועל ת"א הולכים לדו"חות הכספיים.
הדו"ח האחרון שניתן למצוא באתר ההתאחדות מתייחס לעונת 2014 – 2015.
הקבוצה קיבלה פטור מהצגת דו"ח על העונה האחרונה בהתאם להחלטת מינהלת הליגות לא לפרסם דו"חות שבהם השקעת הבעלים עולה על 90% מתקציב הקבוצה (שזה כשלעצמו שווה דיון נפרד).

הודעת המועדון: הצילו
Credit to "Hapoel Tel Aviv FC" Facebook page

לזכותה של הפועל ת"א יאמר שהיא פירסמה את הדו"ח המפורט ביותר, אלא שגם בו רב הנסתר על הגלוי.
כבר בעמוד השני אפשר להבין שהבלאגן חוגג כאשר רואי החשבון רושמים שהיו להם או לקודמיהם הסתייגויות או שלא יכלו לאמת סכומים בסך 42 מ' ש"ח, המתייחסים בעיקר להשקעות בעלים שונות. בשביל הפרורפורציה אציין שכל ההכנסות של הקבוצה באותה עונה הסתכמו ב 23 מ' ש"ח.

גם בעמוד השלישי אין בשורות טובות. לחברה יש גרעון בהון של 27 מ' ש"ח, לעומת נכסים של 12 מ' ש"ח.
זה בערך כמו אדם פרטי שיש לו דירה ששווה מיליון ש"ח ומשכנתא של 2.25 מ' ש"ח. האם הייתם נותנים לו עוד משכנתא?
האם הייתם נותנים לקבוצה לפתוח עוד עונה בלי ודאות מוחלטת שיש כסף לשלם חובות?

מה קרה בעונת 2015-2016 אני לא יודע למעט העובדה שבריאיון של אורליצקי מהבקרה התקציבית הוא אמר שהגרעון גדל ל 35 מ' ש"ח, שזה בניגוד לתקנות ההתאחדות, ורק מעצים את השאלה איך נתנו לקבוצה לפתוח את העונה הנוכחית.

אחד הנושאים המהותיים הוא החובות למס הכנסה. בפרסומים הראשונים על הקפאת ההליכים נאמר שיש חובות של 41 מ' ש"ח. בהודעה של מס הכנסה נאמר שהחוב הוא "רק" 24 מ' ש"ח.
ומה אומר על זה הדו"ח מחודש מאי 2015?
שם מופיעה הערה שמס הכנסה דורש מהקבוצה מעל 13 מ' ש"ח על חובות מהשנים 2009 – 2011. כתוב שהקבוצה מערערת על הדרישה ושבוצעה הפרשה מתאימה, כלומר בלשון העם "שמו בשביל זה כסף בצד", אבל לא כתבו כמה הפרישו. מוזר. הרי ברור שמס הכנסה לא טועה לגבי כל הסכום. למה לא לכתוב סכום? ואולי לא הפרישו?
ועוד שאלה – מי אחראי לכך שלא משולמים מיסים לפי החוק – הבעלים? רואי החשבון?
ועוד אחת – איך לפני שנה וחצי כתבו רואי החשבון בדו"ח שהחוב שנדרש ע"י מס הכנסה הוא 13 מ' ועכשיו בהקפאת הליכים הקבוצה מצהירה שהוא 41 מ'?
ועוד אחת – האם הבקרה התקציבית בדקה בכלל את הנושא הזה, כי אורליצקי אומר בריאיון שהוא ידע על חובות של 5 מ' ש"ח שפתאום תפחו להם, ולא מדובר כאן על סכומים זניחים. גם אם מדובר רק על 5 מ' ש"ח האם הבקרה וידאה שלקבוצה יש את המקורות לשלם אותם.

הסעיף של התביעות נגד הקבוצה מלא ועמוס כבר לפני שנה וחצי ומעורר עוד הרבה שאלות. למשל לגבי התביעה של השחקן הברזילאי דוס-סנטוס (מי זה בכלל?) שהקבוצה מעריכה שתאלץ לשלם בגינה כ 2 מ' ש"ח, אבל לא רשום האם בוצעה הפרשה בגין הסכום הזה, ואם כן , אז כמה הופרש. במאמר מוסגר אציין שהפרשת הסכום היתה מגדילה את הגרעון של הקבוצה ב 2 מ' ש"ח. כל אחד מהקוראים מוזמן לחשוב על כך באופן עצמאי.

הפועל תל אביב
Credit to "Hapoel Tel Aviv FC" Facebook page

הערה: סעיף "התחייבויות תלויות" שכולל את הסעיפים למעלה מסתכם ב 8 מ' ש"ח, אלא שהוא ירד ב 1.8 מ' ש"ח לעומת שנה קודמת, למרות שלדעתי היה אמור לגדול.

גם מקריאה ראשונית של הדו"ח ברור שהקבוצה היתה כבר אז במצב קשה ביותר, ואולי אפילו חדלת פירעון, כלומר לא יכלה לשלם את התחייבויותיה.
אפשר להגיד בזהירות שהבקרה התקציבית לא עשתה את עבודתה נאמנה.
מילא האוהדים שמוכרים להם לוקשים, מה לגבי השחקנים והספקים שמאמינים שאם הבקרה אישרה את הקבוצה זה אומר שיש לה אפשרות להתקיים ולשלם חובות. אמנם ניתן לפרש את הדו"חות בדרכים שונות ולבקרה אולי יש מידע שאין לציבור, אבל התמונה היתה קשה, וכשהבקרה מאשרת קבוצה יש בזה מסר ברור ש"הכל יהיה בסדר". דרך אגב, בריאיון נשאל אורליצקי איזה ערבויות קיבל מכבירי והוא אמר שקיבל "התחייבות כללית על נכס בחו"ל"…

המון שאלות ועניינים לא פתורים שיש בהם אולי חוסר תום לב, אולי רשלנות, אולי סתם טיפשות ואולי באמת נאיביות של הבעלים.
סביר להניח שהעסק לא נוהל כראוי וכנראה שאף פעם לא נדע.
מאחר והוחלט על קיום בקרה תקציבית, על ההתאחדות ומינהלת הליגות לדאוג שהיא תמלא את תפקידה בנאמנות, לתת לה את המשאבים ולוודא שבעלי הקבוצות נוהגים כראוי, גם אם המחיר יהיה הקטנת תקציבי הקבוצות או בריחת "משקיעים".
אסור להגיע למצב שקבוצה פותחת עונה ללא משאבים מספקים ובטחונות מוחלטים ומוצקים של הבעלים.

אריק איינשטיין מבקש בשיר שניסע לאט.
כבירי רצה לנסוע מהר ואף אחד לא שם אפילו תמרור האט.

מה קורה בהפועל תל אביב
קרדיט לדף הרשמי של הפועל תל אביב בפייסבוק
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח