מה זה הקישקוש הזה – מי צריך גרפיטי?

כמה פעמים יצא לכם להסתובב ברחבי הארץ ולראות כתובות מרוססות באותיות לועזיות לא מובנות – צירופי אותיות ומספרים כמו 'UH99' ו-'L.F'? אז קבלו בבקשה הצצה לעולם הגרפיטי הישראלי שנקשר עם ארגוני האוהדים.

גרפיטי הפועל תל אביב
Credit to "Ultras Israel" Facebook page

נקדים ונאמר, תופעת ריסוס כתובות או קשקושים על קירות מבנים ציבוריים איננה חוקית. מדובר בהשחתת רכוש ואני מגנה אותה בתוקף. טור דעה זה בא להציג באופן כללי את התרגום לכתובות הללו ולשייכן, לכאורה, לקבוצות אוהדים מסוימות, שלצערי מכערות את ערינו ומדינתנו ומדירות שינה מעיניהם של עובדי העירייה העסוקים בצביעת כתובות כאלה.

את כתובות גרפיטי תמצאו בעיקר בסביבת אצטדיונים ומתקני אימון של קבוצות ברחבי הארץ ולעתים תופעה זאת מתרחבת גם לגנים ציבוריים ובתי הספר.

נתחיל עם הכתובת 'L.F' שפירושה 'La Familia', המזוהה עם ארגון אוהדי בית"ר ירושלים. כתובות אלו מרוססות ככל הנראה על ידי נערים משועממים שמרגישים סוג של גאווה במעשים אלו, אך המעשה אינו מוסיף כבוד לארגון אוהדים גדול כמו של בית"ר ירושלים והארגון הרשמי מנסה להתנער מתופעה זו. לצערנו, התנערות זו לא מחלחלת לקומץ האוהדים הבעייתי שנמנה על הארגון.

 

כתובת אחרת שתמצאו לרוב ברחבי תל אביב היא 'UH99' שפירושה 'Ultras Hapoel 99', ארגון האוהדים של הפועל תל-אביב שהוקם בשנת 1999. כתובות הללו נועדו בעיקר להקניט את אוהדי היריבה העירונית מכבי תל-אביב, אך גם את היריבה הירושלמית והחיפאית, ובכך תורמות ליריבות חוצת מגרשים המאחדת כמה ארגוני אוהדים מול זה של הפועל תל אביב. מדובר כנראה בקומץ קטן שהורס לכולם את הטעם הטוב בעידוד ספורטיבי נטול כל סממנים מכוערים.

גם ארגון הקופים הירוקים של אוהדי מכבי חיפה אינו חף מאשמה בנושאי ונדליזם עירוני. כתובות הארגון, המרוססות בעיקר באזור הצפון, הן בדרך כלל 'GAO 02', ראשי תיבות של 'Green Apes' ושנת ההקמה של הארגון, 2002, שהיא גם השנה בה מכבי חיפה הייתה לקבוצה הישראלית הראשונה להעפיל לשלב הבתים של ליגת האלופות.

גרפיטי מכבי חיפה
Credit to "Ultras Israel" Facebook page

הכתובות של 'השחקן ה-12' ו'אולטראס 96', ארגוני האוהדים של קבוצת מכבי תל-אביב, מכוונות בעיקר כלפי הצד האדום של העיר, אך גם אותן, כמו את האחרות, ניתן למצוא בערים נוספות.

אנחנו כאן באתר "הזווית" מנסים לשנות את תפיסת תקשורת הספורט בישראל ובנוסף להציג תרבות אהדה אחרת כלפי קבוצות ויריבות. לטעמי, אחת הדרכים לשנות את התפיסה היא להציג את הבעיות לקהל הקוראים שלנו ואולי לגרום לשינוי גישה אצל חלק מהאוהדים ולגרום להם להביא את האהדה שלהם לידי ביטוי דרך עידוד ושירה ולא דרך קישקושים על מבנים ציבוריים ברחבי הארץ.

גרפיטי מכבי תל אביב
Credit to "Ultras Israel" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

4 תגובות

  1. לפי דעתי את ממש ממש מגזימה וגרפיטי זו אומנות רחוב מאוד יפה ומכובדת. יש אנשים שרושמים את התפיסות שלהם אבל עזבי את זה, אפילו פה רואים את האומנות היפה של ציורי קיר. אמנות קיר לא חייבת לעסוק בהכרח באהדה, או לתפיסה כלשהי, היא יכולה להיות כמו כל ציור רגיל של אומן שמקשט דבר כלשהו

  2. אפס מושג במה שכתבת כאן, גיבוב שלם של שטויות, אם אין לך מושג בתחום מסוים אל תכתוב כלום, חובבן. אין לך שום מושג בסצינת האוהדים בארץ, כלום ממה שכתבת כאן לא נכון.

  3. כמה שטויות, אל תכתוב על נושא שאין לך מושג בו!

  4. גרפיטי היא אומנות רחוב יפה מאוד ולאף אחד לא אכפת אם את לא אוהבת. תכתבי על משהו שלא רק קשור לדעה שלך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח