מדד העוצמה של ליגת העל – סיכום המחזור הראשון

שפע הנתונים הסטטיסטיים שהמנהלת החלה לספק לנו, מאפשר לנו, אוהדי הכדורגל, לצלול עמוק יותר אל נבכי הנתונים. בעזרת נתונים אלה ובעזרתכם (תודה לכל מי שענה על הסקר) יצרנו אלגוריתם שמעניק לכל קבוצה ניקוד על ביצועים הסטטיסטיים, לכל ביצוע יש ערך משלו. את הניקוד הזה הכפלנו במקדם מיקום (שכן משחק מול הקבוצה במקום הראשון אינו שווה למשחק מול קבוצה במקום השלוש עשרה) וקיבלנו ניקוד שמהווה את הבסיס למדד העוצמה (לקריאה נוספת על המדד).

והרי תוצאות המחזור הראשון:

מדד העוצמה של ליגת העל - סיכום המחזור הראשון
(לחץ להגדלה)

* עקב מחסור בנתונים הפועל עכו ובני סכנין יצורפו לטבלה בשבוע הבא.

אוהדים מכבי נתניה כדורגל ישראלי

אני מודה, מדד העוצמה הפתיע גם אותי. לא ציפיתי לכאלה הבדלים בתוצאות של הקבוצות ובטח לא צפיתי את המיקום של חלקן (בעיקר מכבי ת"א והפועל חיפה). כשנכנסתי לעומק הנתונים, הטבלה החלה להתבהר והנה לפניכם ניתוח החלקים המרכזיים שלה:

מכבי נתניה, מובילת מדד העוצמה נמצאת שם בצדק רב. העולה החדשה סיפקה משחק אמיץ ומצוין כנגד האלופה במבצרה הביתי. נתניה, בחלק לא מועט מן הדקות, שלטה ללא עוררין והגיעה להזדמנויות נפלאות שלא נוצלו לשערים. בין היתר, החזיקה נתניה בכדור ב – 48.65% מהזמן וכך הוציאה מצד אחד את העוקץ מב"ש ומצד שני הצליחה לייצר 19 איומים לשערה של האלופה. הנתון הגבוה מבין קבוצות הליגה, שהופך מרשים אף יותר בהתחשב בעובדה שעד לא מזמן ליגה שלמה הפרידה ביניהן. תוסיפו לכך 7  חילוצי כדור בחצי המגרש של באר שבע, המבטאים את הלחץ המתמשך על ההגנה הבאר שבעית שהורכבה ממחליפים, והעובדה שנתניה לא הרבתה למסור כדורי רוחב (16), אך כשכבר כן השתמשה בכדורי הרוחב זה הגיע בעיקר מרגלו השמאלית המצוינת של ערן לוי, שסיפק מחצית מכדורי הרוחב (8) כולל מסירות שהעמידו שחקנים באחד על אחד מול דודו גורש.

בולט לטובה: אביב אברהם עם שער, שני איומים למסגרת, 8.5 ק"מ שגמע, 53 ריצות מהירות וכל זה ב–75 דקות משחק. הניידות שלו היא זאת שהביאה אותו מקו שני לכבוש את השער לזכות נתניה.

בולט לרעה: לנתניה נתון די נמוך ב"אחוז מאבקי אוויר מוצלחים", השער שספגה ע"י פקהארט הגיע לאחר קפיצה בתזמון רע מאוד של בן צעירי לכדור גובה של ברדה.

מכבי נתניה
Credit to "FC Maccabi Netanya " Facebook page

המפתיעה של השבוע היא דווקא מכבי תל אביב. אתם ודאי שואלים את עצמכם כיצד קבוצה שהובסה 3-0 במגרשה הביתי יכולה להגיע עד למקום השני, שאלה ששאלתי את עצמי. יחד עם זאת, אם לוקחים את העובדה ששיחקה נגד קבוצה שדורגה לא מזמן רק מקום מתחתיה, 18 איומים לשער, תשעה מהם למסגרת, כמעט 90% דיוק במסירות, יותר מ – 50% תיקולים מוצלחים, 32 כדורי רוחב ו–18 חילוצי כדור בשטח היריבה היו אמורים לספק למכבי ת"א הרבה יותר מאפס שערים.
שלוש מסירות מפתח בלבד בליווי חוסר חדות ודיוק של וידאר קיארטנסון מראה לנו שמכבי ת"א עדיין תלויה בחלוץ האיסלנדי, כעת אפשר אולי להבין מדוע ג'ורדי קרויף מתעקש לרכוש את אלירן עטר ממכבי חיפה. בית"ר, מן הצד השני, למרות הניצחון, לא בלטה מבחינת המדדים הסטטיסטיים, ולכן בסופו של דבר, מוצאת את עצמה מקום מתחת ליריבתה.

בולט לטובה: דור מיכה עם 5 חטיפות בחצי המגרש של בית"ר ירושלים.

בולט לרעה: שלושת השחקנים הקדמיים של מכבי ת"א; אצילי (10), וידאר (9) ויצחקי (5) עם 24 איבודי כדור. חוסר ריכוז בחלק הקדמי כבר אמרנו לא?

דור מיכה
קרדיט לדף הפייסבוק "מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL"

מדוע הפועל אשקלון ממוקמת מעל הפועל חיפה למרות שהפסידה לה 3:1?
ראשית, מקדם המיקום אותו הזכרנו קודם – אין דין משחק כנגד המקום הראשון זהה לדין משחק נגד קבוצה במקום האחרון. הפועל חיפה סיימה את העונה הקודמת במקום השמיני והפועל אשקלון במקום השנים עשר, לכן על ביצועיה של אשקלון ניתן ציון גבוה יותר מאשר לביצועיה של הפועל חיפה. אם מוסיפים לכך את העובדה שהמשחק היה די מאוזן, מבינים שדווקא הפועל חיפה צריכה להיות מאוכזבת מהיכולת, גם אם לא מהתוצאה.
אין ספק שמדד העוצמה עושה חסד קל עם הפועל אשקלון במקרה זה, אך אם היא תצליח לייצר יותר ממחצית טובה במשחק היא תוכל אף למצוא עצמה ממוקמת גבוה יותר במדד העוצמה וגבוה יותר בטבלת ליגת העל.

בולט לטובה: 19 איומים לשער לזכות אשקלון.

בולט לרעה: 11 איבודי כדור לאשקלון בחצי המגרש שלה, מספר גבוה מדי עבור קבוצה שתלחם כנראה נגד הירידה.

מספר נתונים מעניינים נוספים מן המחזור:

  • שלושת הבלמים של מכבי חיפה מסרו את עצמם לדעת במשחק מול בני יהודה. 279 מתוך 668 המסירות ובאחוזים, 41.7%. כאשר הבלמים מנהלים את המשחק ביניהם מאוד קשה להבקיע שערים.
  • הוכחה לכך שג'ורדי קרויף העלה קישור רך במשחק מול בית"ר ירושלים ניתן לראות בנתוני התיקולים של שרן ייני. מתוך 13 תיקולים שהוא נכנס אליהם, שרן הצליח לנצח רק בארבעה. לא מספיק טוב עבור קשר אחורי.
  • עמראן אלקרנאווי מסתמן כאיש המפתח של הפועל עכו העונה. השורה הסטטיסטית שלו כוללת בישול, ארבעה איומים לשער, ארבע מסירות מפתח, 13 כדורי רוחב ושמונה דריבלים מוצלחים מוכיחים כי לבחור יש כדורגל ברגליים. אם אתם מחפשים שחקן מפתיע לליגת החלומות, הייתי ממליץ על אלקרנאווי.
    עמראן אלקרינאוי
    עמראן אלקרינאוי
    קרדיט לדף הפייסבוק של הפועל עכו
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח