מדד העוצמה של ליגת העל – מחזור 15

שפע הנתונים הסטטיסטיים שהמנהלת החלה לספק לנו, מאפשר לנו, אוהדי הכדורגל, לצלול עמוק יותר אל נבכי הנתונים. בעזרת נתונים אלה ובעזרתכם (תודה לכל מי שענה על הסקר) יצרנו אלגוריתם שמעניק לכל קבוצה ניקוד על הביצועים הסטטיסטיים, לכל מדד יש ערך ייחודי רק לו. ככל שהנתונים הסטטיסטיים יהיו טובים יותר כך הניקוד של הקבוצה יהיה גבוה יותר.
(לקריאה נוספת על המדד)

אתר הזווית בחסות טיק טיק

החל מהסיבוב השני, כחלק מתהליך שיפור תמידי שאני מנסה להכניס במדד העוצמה, הציון של כל קבוצה יקבל מקדם מיקום, כתלות במיקומה של היריבה. לשם הדוגמא, להפועל ב"ש, שמדורגת כרגע במקום הראשון, יהיה קל יותר להשיג נתונים סטטיסטיים טובים מול הפועל עכו שמדורגת אחרונה מאשר מול בית"ר ירושלים שמדורגת במקום השלישי. ככל שהקבוצה היריבה ממוקמת גבוה יותר, כך מקדם המיקום גדול יותר.

דירוג מדד העוצמה במחזור ה – 15:

מדד העוצמה סיכום מחזור 15

שש הקבוצות הראשונות שמוליכות את מדד העוצמה השבועי גם ניצחו את משחקיהן, כאשר מעל כולן בולטת בית"ר ירושלים שממשיכה להיות יעילה מול השער כמו מכונה בקו יצור של מרצדס. כמעט ואין פספוסים. 14 איומים, 8 למסגרת, 3 שערים. שומרת על יחס יוצא דופן של פחות מ–5 איומים להבקעת שער. זאת הייתה השלישייה החמישית העונה עבור בית"ר ושלישית בארבעת המשחקים האחרונים (נגד קבוצות המדורגות בשלושת המקומות האחרונים בטבלה).
מספרים בולטים נוספים הם 57.55% החזקת כדור, מרחק של 107.18 ק"מ, 22 דריבלים מוצלחים ו – 17 חילוצי כדור בחצי היריבה.

בית"ר ירושלים
בית"ר ירושלים. חוגגים שער על כל פחות מ-5 מצבים. קרדיט לדף הפייסבוק מנהלת הליגות לכדורגל

מאיגרא רמא לבירא עמיקתא, מ.ס אשדוד והפועל אשקלון נאבקו עד הדקה האחרונה מי לא תסגור את טבלת מדד העוצמה השבועית ולבסוף האשדודים ניצלו את מקדם המיקום (שיחקו נגד מקום 3 בעוד אשקלון שיחקו נגד מקום 6) ועקפו את אשקלון על חודו של 0.01 נקודות.  נבדוק רגע מה אשקלון עשתה כל כך לא טוב השבוע.
קודם כל היא ספגה 3 שערים, האמת שיחסית לחברותיה לתחתית הטבלה יש לאשקלון הגנה לא רעה והיא מדורגת 9 בספיגות עם 21 שערים שהובקעו לשערה. היא החזיקה בכדור 41.56% (מקום 13), עברה מרחק עלוב של 98.14 ק"מ, רצה רק 365 ריצות מהירות (מקום 14), השיגה רק 2 קרנות (מקום 14), 76% מסירות מדויקות (מקום 11), חילצה רק 5 כדורים בחצי היריבה (מקום 14) ואיבדה 18 כדורים בחצי הקבוצה (מקום 3). ובכן, כך, פחות או יותר, מגיעים למקום האחרון במדד העוצמה.

טבלת מדד העוצמה לאחר המחזור ה – 15:

מדד העוצמה סיכום מצטבר

המשחק המרכזי של המחזור ה-16, לפחות בעיני, ייערך באיצטדיון המושבה בין בני יהודה, שלוהטת כמו אאודי 80 ביום קיץ בלי מזגן, לבין הפועל חיפה, שכבר הספיקה להתקרר יחד עם מזג האוויר וכעת מנסה להבעיר שוב את אש הלהבה על מנת להישאר קרובה לפסגת הטבלה.

אני יודע שגם במדד העוצמה של המחזור ה–13 ניתחתי את הנתונים של בני יהודה, אך הקבוצה לא מפסיקה לנצח ומבין כל משחקי המחזור, משחקה הוא המעניין ביותר ולכן תונח שוב על הגריל, אך אין מה לדאוג, אנתח את הנתונים מכיוון אחר. מי שרוצה לעיין שוב בטור הקודם מוזמן לעשות זאת כאן.

בתום 15 מחזורים הקבוצות מוצאות עצמן די קרובות אחת לשנייה בטבלת ליגת העל והמשחק הזה יכול להכריע עד כמה הקבוצות הללו יכולות למשוך את החלום בו הן נמצאות כרגע.
אם הפועל חיפה תנצח, היא יכולה לסמן וי על עוד שבוע בו כולם ציפו שתיפול והנה היא ממשיכה לצעוד יד ביד עם הפועל ב"ש בקידמת הטבלה ותשמר את התקווה לאליפות ראשונה מזה 18 שנים בחיים.
אם בני יהודה תנצח, היא תוכל להתקרב עוד צעד אל עבר הבטחת המקום בפלייאוף העליון והתקרבות נוספת לצמרת הגבוהה יותר / מקום שמוביל לאירופה.

בואו נבדוק מה צפוי לנו על פי המדדים הסטטיסטיים שסיפקו הקבוצות עד המחזור ה – 15:

בני יהודה הפועל חיפה

אמנם בין שתי הקבוצות מפרידות כעת 6 נקודות בטבלת ליגת העל, אך במדד העוצמה הפער אף קטן יותר ועומד על 3.66 נקודות. בני יהודה, שסופרת כבר ארבעה נצחונות רצופים ושישה נצחונות מתוך שבעת המשחקים האחרונים, מתקדמת אט אט במעלה הטבלאות. הפועל חיפה מצידה קצת יותר מתקשה בשבועות האחרונים וניצחה רק שני משחקים מתוך השישה האחרונים, הקבוצה של קלינגר נחלשת מעט בטבלאות, אך עדיין מצליחה פחות או יותר לשמור על סביבת המיקום שלה.

מתוך הנתונים ניתן לראות כי שתי הקבוצות לא אוהבות להחזיק את הכדור ברגליהן, בני יהודה (44.46%) והפועל חיפה (46%), מעדיפות לתת את השליטה לקבוצות היריבות, להתגונן בחצי המגרש שלהן ולנסות לעקוץ את הקבוצות היריבות במשחק מעבר או מתפרצות סילוניות.
בני יהודה כבשה 23 שערים, כאשר 16 מהם הובקעו בששת המחזורים האחרונים, 2.67 למשחק. מתוך 23 השערים של בני יהודה 7 מהם הובקעו בנגיחה, לבני יהודה יש יתרון לא קטן 52% לעומת 47% של הפועל חיפה בניצחונות במאבקי אוויר, בנוסף לעובדה שהפועל חיפה ספגה 9 מ–11 שעריה מתוך הרחבה, ייתכן והדרך של בני יהודה לנצח את המשחק טמונה דווקא בהגבהות מדויקות של אלמוג בוזגלו, בדיוק כפי שעשה במשחק מול מכבי חיפה.
צריך גם לזכור שבסיבוב הראשון, בני יהודה אמנם הפסידה 2:1, אך כבשה בנגיחה של מאוויס צ'יבוטה. אחד משני שערים שהפועל חיפה ספגה בנגיחה עד כה העונה.

בני יהודה הפועל חיפה
קרדיט לדף הפייסבוק "מנהלת הליגות בכדורגל"

היתרון הגדול של הפועל חיפה הוא כמובן משחק ההגנה המאוד משובח שלה. היא ספגה רק 11 שערים והצליחה לשמור על שער נקי ב–8 מתוך 15 המחזורים שהתקיימו, הכי הרבה בליגה. חלק מאותו משחק הגנה הוא היכולת של שחקניה לרוץ, לרוץ, ללכת ולרוץ שוב פעם. שחקניו של קלינגר הולכים ורצים למרחק של 109.5 ק"מ בממוצע למשחק (מקום 1 בליגה), ההבנה של השחקנים כיצד משחק ההגנה אמור להתבצע והסדר שלהם, גורם לכך שלעיתים מספיקים מספר צעדים כדי להעמיד את עצמם בפורמציית הגנה מיטבית ולכך דרושה תנועה בלתי פוסקת. השחקנים באדום מעדיפים לנוע כל הזמן במהירות יחסית נמוכה ואפילו הליכה, וזה מאפשר להם להיות יותר קרובים ליריבה מאשר ללכת ממש לאט ואז לצאת לספרינט אחוז אמוק על מנת להשיג את שחקן ההתקפה.

בני יהודה מצליחה לאורך העונה להוריד את נתוני מרחק הריצה והריצות המהירות של יריבותיה. הזהובים בממוצע רצים 105.5 ק"מ במהלכם מבצעים בממוצע 415 ריצות מהירות, יריבותיה מכיוון ש"מוכרחות" לשלוט בכדור רצות פחות, אך מנסות לעשות זאת בקצב יותר גבוה. יריבות בני יהודה רצות בממוצע 105.78 ק"מ למשחק ומבצעות 458 ריצות מהירות.
בסיבוב הראשון, כששתי הקבוצות נפגשו, הפועל חיפה רצה את המרחק הנמוך ביותר שלה העונה, 104.06 ק"מ והשלימה בהלכן רק 348 ריצות מהירות, גם זה הנתון הנמוך ביותר עבורה העונה.

הפועל חיפה
קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי של "apoel Haifa FC – מועדון כדורגל הפועל חיפה"

ישנם לא מעט נתונים סטטיסטיים בהם בני יהודה והפועל חיפה מאוד דומות: אחוזי החזקה בכדור (44.46 בני יהודה ו – 46 הפועל חיפה), אחוז האיומים למסגרת מתוך סך האיומים (43 לעומת 42), מספר האיומים עד שמובקע שער (7 לעומת 8), אחוז המסירות המדויקות (78 לעומת 80), אחוז הדריבלים המוצלחים (50 לעומת 49), איבודים בחצי הקבוצה (169 לעומת 173) וגם כדורי הרוחב (277 לעומת 275) עליהם אני רוצה להתעכב לרגע.
במשחק הראשון בין הקבוצות הובקעו כל שלושת השערים בכדורי רוחב מושלמים שנמסרו ע"י המגנים, בבני יהודה עשה זאת בן תורג'מן ובהפועל חיפה שמואל שיימן משמאל ודור מלול מימין.
בבני יהודה מוסרי כדורי הרוחב המובילים הם: מאור קנדיל עם 59, יונתן כהן 44 ואלמוג בוזגלו 43, לשלושתם ביחד יש 10 בישולים, משחק הראש המעולה בהתקפת בני יהודה הולך רגל בצד רגל עם מסירות הרוחב המצויינות של השלישייה הנ"ל.

בהפועל חיפה גם יודעים עד כמה מסירות הרוחב לרחבה חשובות, אצלה מובילים את הטבלה שמואל שיימן עם 79 מסירות רוחב, דור מלול עם 46 וחנן ממן עם 43. שלושת אלה אוחזים ב – 11 בישולים העונה. למזלה של בני יהודה חנן ממן עדיין פצוע וספק גדול אם יהיה בסגל, כך שדאגה אחת יורדת ממנה.
חנן ממן הוא לא דאגה רק בגלל מסירות הרוחב שלו, אלא כי הוא האיש המרכזי שמניע את התקפת הפועל חיפה. הוא האחראי למשחק ההתקפה הדבוראי – עקיצה במסירת מפתח. להפועל חיפה יש 111 מסירות מפתח והיא מצליחה לספק מסירת מפתח בכל 46 מסירות מדויקות. לחנן ממן יש ב–14 המחזורים בהם שיחק 39 מסירות מפתח (מקום 1 בליגה), כלומר 35% ממסירות המפתח של הפועל חיפה נמסרו ע"י שחקן אחד. במשחק האחרון מול מכבי פ"ת, חנן ממן לא שיחק והפועל חיפה סבלה מעט מהמחסור של מסירות המפתח של ממן. 5 שחקנים מסרו רק 5 מסירות מפתח.
זה זמן מקסים. מקסים פלקוצ'נקו.

אלמוג בוזגלו

בני יהודה נמצאת בכושר טוב יותר מהפועל חיפה וכל השחקנים המרכזיים שלה כשירים ונמצאים במימד שבו רואים את הדברים כמו בהילוך איטי. במימד הזה הנקרא ZONE, גם הפועל חיפה שהתה עד לא מזמן, אך היא שבה ממנו לאחר שמיצתה עד דק את היתרונות שהוא מאפשר. על פי הנתונים הסטטיסטיים והסיפור שהם מעבירים, אני חושב שבני יהודה לא תפסיד ואם תצליח להיוותר ב–11 שחקנים (בניגוד לסיבוב הראשון, אז הורחק איציק עזוז בדקה ה – 65), היא גם תנצח.

לעיונכם הסיכום הסטטיסטי של המשחק בסיבוב הראשון:

בני יהודה הפועל חיפה מאבק ישיר

 

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח