מדד העוצמה של ליגת העל – מחזור 13

שפע הנתונים הסטטיסטיים שהמנהלת החלה לספק לנו, מאפשר לנו, אוהדי הכדורגל, לצלול עמוק יותר אל נבכי הנתונים. בעזרת נתונים אלה ובעזרתכם (תודה לכל מי שענה על הסקר) יצרנו אלגוריתם שמעניק לכל קבוצה ניקוד על הביצועים הסטטיסטיים, לכל מדד יש ערך ייחודי רק לו. ככל שהנתונים הסטטיסטיים יהיו טובים יותר כך הניקוד של הקבוצה יהיה גבוה יותר.
(לקריאה נוספת על המדד)

 דירוג מדד העוצמה במחזור ה – 13:מדד העוצמה של ליגת העל - מחזור 13

הפועל ק"ש מוליכה את מדד העוצמה השבועי תודות לתצוגת תכלית משכנעת נגד אחת הקבוצות הגרועות ששיחקו בליגת העל בשנים האחרונות, אולי אפילו הכי גרועה מאז הפועל טייבה.
מיד לאחר ק"ש נמצאת הפועל ב"ש שהתקשתה במחצית הראשונה להתאושש מסיום החוויה האירופית ומחסרונם של חלק משחקני ההרכב, אך ידעה להתגבר במחצית השנייה כדי לספק עוד ניצחון ולהתבסס במקום הראשון בליגת העל ללא שותפים.
בבית"ר ירושלים חיים מדרמה לדרמה, אך כמו ב"ימי חיינו", הדרמה היא דלק הכרחי להמשך קיומה של הקבוצה, שמצידה מתעלמת מהכאוס ופשוט משחקת כדורגל טוב ומדויק. כמה מדויק? שומרת על ממוצע של שער בכל חמישה איומים.

ביתר ירושלים
קרדיט לדף הפייסבוק "מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL"

המכביות מת"א וחיפה ממשיכות להראות נתונים סטטיסטיים טובים, אך לא מצליחות לנצח, אך בעוד מכבי חיפה הצליחה לספק 15 מסירות מפתח וסבלה מכך שלא היה לה מי שיכניס את הכדור לשער, מכבי ת"א סיפקה עוד משחק איום מהבחינה הזאת עם מסירת מפתח אחת בלבד. ברבע השעה האחרונה היו חמישה שחקנים על מפתן רחבת היריבה, אך מסירת העומק לא הגיעה ומסירות הרוחב לא היו טובות מספיק (הטבלה המלאה של מסירות המפתח נמצאת בסוף הטור).

הפועל חיפה ממשיכה להחלש. הניצחון היחיד בארבעת המחזורים האחרונים היה על היריבה העירונית. יש ירידה כללית באיכות משחק ההתקפה של הפועל חיפה וגם ההגנה בירידה – ספגה חמישה שערים בארבעת המחזורים האחרונים. הירידה מתבטאת גם בטבלת מדד העוצמה שם ירדה הפועל חיפה אל מחוץ לפלייאוף העליון.

טבלת מדד העוצמה לאחר 13 מחזורים:מדד העוצמה 13 מרוכז

יהלומים בצרות

בני יהודה שממוקמת רק במקום התשיעי במדד העוצמה השבועי ניצחה את מכבי נתניה, ששוב סיפקה נתונים סטטיסטיים מעולים שהציבו אותה במקום הרביעי השבועי, אך שלוש הנקודות שלקחה בני יהודה שלחו אותה למקום השישי בליגת העל, כתף אל כתף עם אותה מכבי נתניה כאשר שתיהן אוחזות ב–20 נקודות.
כך נוצר לנו הדו קרב השבועי בין מכבי נתניה לבני יהודה, האחת פתחה את העונה בצורה מעוררת השראה והכדורגל שהיא הציגה גרם לכולנו לדבר עליה שבוע אחר שבוע ללא קשר לתוצאות. השנייה פתחה את העונה בציפיות גדולות לאחר ניצחון אירופאי על זניט וניצחון בית על מכבי חיפה, אך היא דעכה ודומה היה שיוסי אבוקסיס לא מצליח להשפיע כפי שעשה בסכנין.

אז יצאתי אל הנתונים כדי לבדוק כיצד בתום הסיבוב הראשון הן צמודות כמו אורז לאצה:

מדד העוצמה 13 השוואה

כפי שניתן לראות בטבלת הנתונים הנ"ל, הירידה של מכבי נתניה החלה באותו מחזור בו בני יהודה החלה לנסוק. המחזור התשיעי בו בני יהודה ניצחה את מכבי פ"ת ומכבי נתניה סיימה רק בתיקו מאופס עם בני סכנין היווה את המקום בו שתי הקבוצות החלו לנוע בכיוונים מנוגדים אחת אל עבר השנייה.

שמונת המחזורים הראשונים היו נפלאים עבור העולה החדשה מעיר היהלומים, כדורגל סוחף ואטרקטיבי שהצליח להביא אותה למקום הרביעי בליגת העל עם 14 נקודות ולמקום הראשון במדד העוצמה עם 38.6 נקודות מדד. 19 שערים שהיו תוצאה של 135 איומים (17 למשחק), שנכנסו באחוזים מצוינים. מכבי נתניה הייתה במחזורים אלו מהקבוצות המובילות בקטגוריית יחס בין איומים לשערים, היא נזקקה בממוצע לשבעה איומים בלבד כדי להבקיע לשער היריבה. נתניה מיצבה את עצמה מן המחזור הראשון כקבוצה שרוצה לשלוט בכדור ולנהל אותו על פי פילוסופיית המשחק של מאמניה. לכן בממוצע היא החזיקה בכדור 55.56% מהזמן. היא ניצלה את העובדה שהכדור ברגליה, לא כדי להשתעשע איתו בחלק האחורי של הקבוצה, אלא כדי לדחוף אותו קדימה לעבר ההתקפה בכל הזדמנות, מהאגפים או מן המרכז, בדריבלים או מסירות של האומן השמאלי ערן לוי. עקב כך, סיפקה בשמונת המחזורים הראשונים 66 מסירות מפתח ומה שיותר מרשים הוא נתון המסירות עד שהגיעה מסירת מפתח. נתניה הזדקקה ל–49 מסירות מדויקות בלבד כדי לספק מסירת מפתח.
ללא ספק ההתלהבות מן הכדורגל שסיפקה מכבי נתניה לא נבעה מיחסי תקשורת אוהדים, היא באמת שיחקה כדורגל תכליתי, מרשים, שובה עין, כאילו לא שייך לליגה ולכדורגל שהתרגלנו לראות כאן.

דיא סבע
קרדיט לדף הפייסבוק מנהלת הליגות לכדורגל

כולם שאלו מתי תגיע הירידה ביכולת? מתי העולה החדשה תחזור למימדיה הטבעיים? ובכן, זה קרה החל מהמחזור התשיעי, שהיה גם המחזור הראשון שבו הקבוצה לא הצליחה להבקיע לשער יריבתה. הנתונים מהמחזורים הללו לא מראים לנו ירידה בכמות האיומים (17 למשחק), אך יש גם ירידה במספר השערים (5). נתניה הפכה לאחת הקבוצות הגרועות בליגה מבחינת יחס איומים לשערים. במחזורים אלו היא נזקקה ל – 17 איומים לשער כדי להבקיע גול אחד. הירידה נמשכה בנתונים נוספים. בחמשת המחזורים האחרונים מסרה מכבי נתניה רק 32 מסירות מפתח, ירידה של שתי מסירות בממוצע למשחק, אך לא זאת בלבד, במחזורים אלה נזקקו הצהובים ל–72 מסירות מדויקות עד שהגיעה מסירת מפתח.

ערן לוי מכבי נתניה
קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי של FC Maccabi Netanya – מועדון כדורגל מכבי נתניה

שימו לב שבמחזורים אלו מכבי נתניה העלתה את אחוזי החזקת הכדור שלה ליותר מ – 60%. ייתכן ומשמעות הנתונים היא שהקבוצות היריבות כבר לא נלחמות על החזקת הכדור, אלא נותנים לנתנייתים לשלוט ללא התנגדות, אך מספקות הגנה צפופה יותר, עירנית, שסוגרת קווי מסירה ואת האפשרות של נתניה לצאת באינטנסיביות קדימה. ברגע שהקבוצות הבינו שעדיף לעכב את הקבוצה ביציאה קדימה מאשר לנסות לחטוף לה את הכדור, הן למעשה מאלצות את נתניה למשחק איטי יותר, עם יותר הנעת כדור רוחבית מאשר לעומק.

מכבי נתניה השיגה בחמשת המחזורים האחרונים רק 6 נקודות ליגה (מקום 7) ו – 22.6 נקודות מדד (מקום 5).
האם מול הפועל ב"ש היא תחזור למסלול הנצחונות? כנראה שלא.

אתר הזווית בחסות טיק טיק

התרנגול חוזר לחייך

נעבור לבני יהודה, שמהווה תמונת מראה למכבי נתניה. עד המחזור השמיני ראינו קבוצה לא מספיק טובה ומרוכזת, אחרי הניצחון המרשים (בזמנו) במחזור הראשון על מכבי חיפה היא נאלצה להמתין עד המחזור השישי כדי לראות עוד ניצחון. שחקניו של אבוקסיס השיגו בשמונת המחזורים הראשונים רק 8 נקודות ודורגו במקום ה – 11, הרבה פחות מהציפיות בתחילת העונה. גם במדד העוצמה היא דורגה במקום ה–11 עם 29.4 נקודות מדד ולא הצליחה להתבלט מבחינת נתונים סטטיסטיים. בני יהודה איימה רק 70 פעמים על השער בשמונת המחזורים הראשונים, הבקיעה 7 שערים בלבד ובכל משחק בו ספגה, היא גם איבדה נקודות. משחק ההתקפה החלש בא לידי ביטוי ב – 35 מסירות מפתח בלבד ונזקקה ל – 78 מסירות מדויקות עד שהצליחה לספק מסירת מפתח אחת.

מצד אחד בני יהודה לא ייצרה לחץ בחצי המגרש של יריבותיה וחילצה רק 40 כדורים בחלק זה של המגרש. חילוץ בחצי המגרש של היריבה חשוב בגלל שתי סיבות עיקריות: הראשונה היא התחלת התקפה ממקום יותר קרוב לשער היריבה והשנייה היא שנוצר מצב בו יש פחות שחקני יריבה בין הכדור לשער. בני יהודה לא עשתה זאת מספיק טוב .
מצד שני בני יהודה הירבתה לאבד כדורים בחצי המגרש שלה ובכך נוצר על חוליית ההגנה שלה לחץ רציף, שבתורו מגדיל את הסיכויים לעשות טעויות ובסוף לספוג.

אלמוג בוזגלו, בני יהודה
Credit to "Almog Buzaglo" Facebook page

החל מהמחזור התשיעי בני יהודה ויוסי אבוקסיס ויתרו על אספקטים מסויימים במשחק על מנת להשיג אחרים, חשובים יותר. הכתומים השיגו במחזורים אלה 12 נקודות, אחת פחות מהפועל ב"ש שבמקום הראשון, ארבעה נצחונות והפסד בודד לק"ש המשתפרת בעצמה הקפיצו את שחקניו של אבוקסיס למקום השישי הכללי בליגת העל, פלייאוף עליון נראה אפשרי מתמיד.

בחמשת המחזורים האחרונים ירדה הקבוצה באחוזי המסירות המדוייקות, באחוזי התיקולים המוצלחים, באחוזי מאבקי האוויר המוצלחים ובאחוזי הדריבלים המוצלחים. יחד עם ירידה באחוזי החזקת הכדור היינו מצפים שבני יהודה תדרדר עוד במדד העוצמה, אך שחקניו של יוסי אבוקסיס הראו עליה מופלאה באספקטים היותר פרקטיים של המשחק. 59 איומים על שער היריבה, בממוצע 3 איומים יותר משמונת המשחקים הראשונים, היא הבקיעה 11 שערים ובממוצע נזקקה לחמישה איומים בלבד כדי להבקיע שער. היא אמנם המשיכה לספוג כמעט בכל משחק, אך הצליחה לנצח שלושה מארבעת המשחקים בהם ספגה.

סוף סוף בני יהודה גם הצליחה לחלץ יותר כדורים בחצי היריבה, 35 כאלה (אני מזכיר שבכל שמונת המשחקים הראשונים היו לה 40), עזרו לה לייצר 31 מסירות מפתח. משחק הצירופים ההתקפי הפך להיות יותר תכליתי. כעת נזקקו הכתומים ל – 46 מסירות מדויקות בלבד כדי לספק מסירת מפתח.

אני מוצא דמיון גדול בין הנתונים של בני יהודה של חמשת המחזורים האחרונים לנתונים שמספקת הפועל חיפה. האם יוסי אבוקסיס ראה כי טוב לניר קלינגר והתאים את זה לקבוצתו? מה שבטוח הוא שאם בני יהודה תמשיך במתכונת הנוכחית, האפשרות לדאבל על מכבי חיפה הלחוצה בהחלט עומד על הפרק.

דג'סטיף למתמידים, טבלת מסירות מפתח של המחזור ה – 13:


מדד העוצמה - בונוס

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח