מדד העוצמה – פלייאוף עליון

שפע הנתונים הסטטיסטיים שהמנהלת החלה לספק, מאפשר לנו, אוהדי הכדורגל, לצלול עמוק יותר אל נבכי הנתונים. בעזרת נתונים אלה ובעזרתכם (תודה לכל מי שענה על הסקר) יצרנו אלגוריתם שמעניק לכל קבוצה ניקוד על הביצועים הסטטיסטיים, לכל מדד יש ערך ייחודי רק לו. בנוסף ניתן “מקדם מיקום”, הרי אין דין משחק נגד מקום 1 כדין משחק נגד מקום 14. ככל שהנתונים הסטטיסטיים יהיו טובים יותר כך הניקוד של הקבוצה יהיה גבוה יותר.
(לקריאה נוספת על המדד).

באנר דף הבית - מונדיאל טיקטיק והזווית

כשנכנסנו לפלייאוף העליון היו ארבע קבוצות שקיוו להניף את תואר האליפות בתום המחזור ה – 36. כעת, כשאנחנו רגע לפני הישורת שבסופה מונף השלט "קו סיום", נותרו למעשה רק שתי קבוצות שיכולות להרשות לעצמן להיקרא "מועמדת לתואר", הפועל ב"ש ובית"ר ירושלים.
רגע לפני שהחל הפלייאוף ערכתי השוואה בין קבוצות החלק העליון ובחנתי את הנתונים שלהן במשחקים בינן לבין עצמן. לאחר סיומו של סיבוב הפלייאוף הראשון, הגיע הזמן לבדוק האם מה שעבד בליגה עבד בפלייאוף? אנסה לבדוק גם מה לא עבד ואילו שינויים עשו הקבוצות אם בכלל.

 

מקום 4, הפועל חיפה 57 נקודות:

הפועל חיפה שומרת יותר מכולם על הנתונים שלה מעשרת משחקי הליגה בין הקבוצות. אמנם היא כובשת קצת פחות והצליחה להשיג רק 5 נקודות, אך למרות כל זאת היא התקרבה למקום השלישי ומרוחקת ממנו נקודה אחת בלבד. נכון שזה בצעדי סנטימטר, אבל היא מתקרבת.

הפועל חיפה הגדילה את אחוזי החזקת הכדור שלה בפלייאוף הנוכחי לעומת הליגה, עדיין היא קבוצה שאוהבת להיות נשלטת ואין צורך להכנס למחוזות ה – BDSM כדי לראות שככל ששולטים יותר בכדור נגדה כך היא מספקת נתונים טובים יותר. הפועל חיפה ממשיכה לאיים בממוצע 12 פעמים על שער היריבות, אך יחס ההמרה שלה ירד ל – 12 איומים לשער כדי להבקיע גול.

הפועל חיפה
קרדיט לדף הפייסבוק
ההתאחדות לכדורגל בישראל

הקבוצה של קלינגר שומרת על אחוז מסירות מדויקות די נמוך של 79%, כשהיא מחזיקה יותר בכדור, זה אומר שהיא מאבדת יותר פוזשנים על הכדור. אם במשחקי הליגה 82 מסירות בממוצע לא הגיעו ליעדן, כעת בפלייאוף העליון 89 מסירות בממוצע לא מגיעות ליעדן. חלק מאותם איבודי פוזשן הופכים לאיבודי כדור בחצי המגרש של הקבוצה. בפלייאוף הקבוצה מאבדת כמעט 11 כדורים בחצי המגרש לעומת 9 שאיבדה בליגה.

בנוסף, החזקת הכדור הנוספת כנראה אינה פרגמטית, אנחנו רואים שאין ירידה בכמות מסירות המפתח, אך יש ירידה במספר המסירות עד שמגיעה מסירת מפתח מדויקת.
בסך הכל הפועל חיפה ממשיכה לשחק את המשחק הרגיל שלה, כפי ששיחקה בכל העונה. אם תמשיך לשמור על היציבות הזאת, סיכוי לא רע שהיא תוכל גם לכבוש את המקום השלישי בליגה.



 

מקום 3, מכבי ת"א 58 נקודות:

זה לא סוד שמכבי ת"א התרסקה לתפארת. כאחת שנכנסה לפלייאוף כמועמדת לאליפות אחרי סיבוב שני מצוין, היא מסיימת את חלקו הראשון של הפלייאוף העליון, כאשר היא יותר חוששת למקום השלישי שבו היא מצויה מאשר מדמיינת את התרחיש שזקוק לרכיב אלוהי שייתן לה אפשרות לזכות באליפות.

הצהובים נכנסו לסחרור מאז הודעתם של גולדהאר וג'ורדי שהאחרון לא ימשיך בשנה הבאה. במקום להתייחס לזה כקרוסלה קטנה, כמו שיש בגן משחקים של ילדים, זה עושה סחרחורת כן, אבל משהו שתוך חצי דקה עובר, התל אביבים פשוט יצרו טורנדו הרסני שהרס, רמס, פרק והחריב כל שחקן ואיש מקצוע שנמצא בקבוצה.

אלירן עטר, מכבי תל אביב
קרדיט לדף הפייסבוק של "מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL"

הנתונים הסטטיסטיים של מכבי ת"א הדרדרו בצורה דרסטית מהליגה לפלייאוף. הנתון היחידי שעלה בצורה דרסטית הוא החזקת הכדור, מ – 58% בליגה ל – 63% בפלייאוף. האם מכבי ת"א ניצלה את העלייה בהחזקת הכדור על מנת לייצר יותר מצבים? יותר מסירות מפתח? יותר איומים?
ובכן, קודם כל מבחינת מספר מסירות אין שינוי בקבוצה, מ – 477 מסירות מדויקות בליגה, החניכים של ג'ורדי ירדו ל – 475 מסירות מדויקות בממוצע, אולם שחקניה מסרו פחות מסירות מפתח ומכאן העלייה במספר המסירות עד שמגיעה מסירת מפתח מדויקת. מכבי ת"א שומרת על ממוצע של 17 איומים למשחק, אך זקוקה בפלייאוף העליון ל – 15 איומים כדי להבקיע שער. ירידה דרסטית מנתוני הליגה אז הייתה זקוקה "רק"  ל – 9 איומים.

נתון נוסף שמצביע על הקושי של מכבי ת"א להבקיע הוא חילוצי הכדור בחצי המגרש של היריבה. כאשר ההתקפה שבלונית וצפויה, חטיפות הכדור בחצי היריבה כאשר ההגנה לא מוכנה והקבוצה נמצאת ביציאה קדימה היא אפשרות נהדרת ליצירת מצבי הבקעה.



מילא ההתקפה לא עבדה כל כך טוב, אז אולי ננוחם בהגנת ברזל? לא ולא.
מכבי ת"א בסיבוב אחד של פלייאוף ספגה 10 שערים, בדיוק אותה הכמות שספגה בעשרת משחקי הליגה מול אותן הקבוצות בדיוק. משחק ההגנה שלה לקה בהנעת הכדור ובדיוק שלו. הקבוצה איבדה 9 כדורים בממוצע בחצי המגרש שלה – זוהי עלייה של 2 איבודים לעומת משחקי הליגה. ראיקוביץ' וההגנה שלו נאלצו להתמודד בסך הכל נגד 41 איומים לשער וכאשר כל איום רביעי פוגש את הרשת, אז אי אפשר לחלום אפילו על התמודדות על האליפות.

 

מקום 2, בית"ר ירושלים 66 נקודות:

בית"ר ירושלים לקחה את מה שעבד לה כל כך טוב התקפית בליגה ושכללה אותו. מן העבר השני של הקבוצה היא הצליחה לשפר את משחק ההגנה שלה, גם אם ספגה בשלושה מהמשחקים. בסופו של דבר היא כבר השיגה 10 נקודות בפלייאוף העליון ונותרה הקבוצה היחידה שמסוגלת מעשית לקחת את האליפות מהפועל ב"ש.

בית"ר ירושלים, אנתוני וראן
קרדיט לדף הפייסבוק של מנהלת הליגות לכדורגל

בית"ר הורידה את אחוז החזקת הכדור שלה ושמרה כמעט בדיוק על % המסירות המדויקות, כתוצאה מכך היא מצליחה לייצר בממוצע 309 מסירות מדויקות בפלייאוף לעומת 325 בממוצע בליגה. למרות שהמספר בפלייאוף נמוך יותר, בית"ר מייצרת יותר מסירות מפתח. כמעט 2 מסירות מפתח יותר בממוצע בכל משחק מביאות את בית"ר לנתון מעולה של 41 מסירות מדויקות בלבד עד שמגיעה מסירת מפתח. המשחק המהיר קדימה בלי להשתהות מביא לבית"ר נקודות. אמנם היא מאיימת מעט פחות וגם יחס ההמרה שלה נחלש מעט (למרות שהוא עדיין מעולה!), אך היא מגיעה להזדמנויות שלה וגם כובשת בכל משחק.

מן הצד השני, ההגנה של בית"ר משתפרת בכל מה שקשור להנעת הכדור ושמירה עליו. יש ירידה דרסטית באיבוד הכדורים בחצי המגרש של הקבוצה, מ – 11 בממוצע בליגה ל – 7 איבודים בפלייאוף, יתרון עצום. כבר בסוף העונה הרגילה ראינו את ההגנה של בית"ר שומרת על שער נקי בשלושה מארבעת המשחקים האחרונים בליגה. גם בפלייאוף, למרות טעויות של קליימן וסירושטיין, בית"ר הצליחה לשמור על שער נקי בשני משחקים. מי יודע היכן הייתה הקבוצה הזאת אם חוליית הגנה קצת יותר בטוחה וטובה. אולי בכלל במקום הראשון.



 

מקום 1, הפועל ב"ש 70 נקודות:

הפועל ב"ש זה פלא. אולי ברק בכר הוא הפלא כי יש לו קבוצה שבורה פיזית, שחטפה פצצות מכל עבר כאילו היא שוחה במלחמת העולם הראשונה והיא עומדת בפרץ. היא לא נשברת מנטלית, כל פצצה רק גורמת לה להתאפס על עצמה ולהבין מה המטרה שעומדת בפניה ומה היא צריכה לעשות כדי להשיג אותה.

אני רוצה קצת להגיד שהפועל ב"ש היא רוקי בלבואה בקרב נגד איבן דראגו. חצי מהמכות שנחתו עליה כבר הרגו קבוצות אחרות (אפולו קריד), אבל אותה אף אחד לא יהרוג. היא תחטוף ותקום, יכאב לה ויראו את זה בפניה, אבל בפנים היא אש ותבערה וככל שהקרב מתקרב לסיומו, האש בתוכה מתלקחת. אם היא תצליח לשלוט בה היא גם תזכה באליפות.

ניב זריהן, הפועל באר שבע
קרדיט לדף הפייסבוק של מנהלת הליגות בכדורגל

הפועל ב"ש התקשתה במהלך הליגה מול קבוצות הפלייאוף העליון, מיעטה לכבוש, ספגה שערים, החזיקה ביחס המרה מחריד של 16 איומים כדי להבקיע שער והצליחה למסור מסירת מפתח רק בכל 57 מסירות מדויקות. ברק בכר בפלייאוף החליט לשנות גישה. אולי בשל כך הוא המאמן הטוב ביותר שיש לנו בארץ, הוא לא מקובע, מתאים את השיטה לכלים שעומדים ברשותו, הוא ורסטילי, גמיש מחשבתית, לוקח סיכונים ומנצח בהם. הפועל ב"ש הורידה את אחוז החזקת הכדור הממוצעת שלה ב – 10%! לא רק בגלל המשחק נגד מכבי ת"א (שבו הורחק לה שחקן), אלא גם נגד בית"ר היא החזיקה רק 49% בכדור ואף נגד מכבי נתניה 42%. אין ספק שזהו מהלך מכוון של ברק בכר שעובד לטובתו ולטובת הקבוצה כי ניתן לראות שיש שיפור בכל הנתונים ההתקפיים של ב"ש.

האם ברק בכר נקט בשיטה הזאת כי זה מתאים יותר לחנן ממן? הירידה בהחזקת הכדור, הירידה במסירות הרוחב לרחבה והירידה בקרנות מראה שהפועל ב"ש משחקת משחק שיותר דומה לבית"ר ירושלים והפועל חיפה מאשר למכבי ת"א ומכבי נתניה.

בכל מקרה, ב"ש השיגה כבר יותר נקודות ממה שהשיגה בכל 10 המשחקים בליגה נגד הקבוצות, היא כבר כבשה 3 שערים יותר למרות שיש ירידה קטנה בממוצע האיומים לשער, מה שמביא אותנו יחס ההמרה המעולה של ב"ש. עכשיו על כל 6 איומים היא מבקיעה שער.



הירידה בהחזקת הכדור מופיעה גם במספרי המסירות. אם בליגה ב"ש מסרה 574 מסירות בממוצע ב – 83% דיוק, הרי שבפלייאוף היא שומרת על אחוז הדיוק הגבוה, אך מוסרת בממוצע 150 מסירות פחות במשחק. למרות שיש פחות מסירות, ב"ש מצליחה לספק את אותה כמות של מסירות מפתח, מה שמביא אותה לנתון מעולה של מסירת מפתח בכל 42 מסירות מדויקות.

מתוך הנתונים רואים בבירור שיש שינוי בהפועל ב"ש, השינוי הזה מוצלח ביותר ומשרת בצורה הטובה ביותר את הצרכים והיכולות של שחקני הפועל ב"ש.
האם זה מה שיביא לב"ש את האליפות?

ברק בכר, הפועל באר שבע
קרדיט לדף הפייסבוק "מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL"
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח