מדד העוצמה של ליגת העל – מחזור 26

שפע הנתונים הסטטיסטיים שהמנהלת החלה לספק, מאפשר לנו, אוהדי הכדורגל, לצלול עמוק יותר אל נבכי הנתונים. בעזרת נתונים אלה ובעזרתכם (תודה לכל מי שענה על הסקר) יצרנו אלגוריתם שמעניק לכל קבוצה ניקוד על הביצועים הסטטיסטיים, לכל מדד יש ערך ייחודי רק לו. בנוסף ניתן “מקדם מיקום”, הרי אין דין משחק נגד מקום 1 כדין משחק נגד מקום 14. ככל שהנתונים הסטטיסטיים יהיו טובים יותר כך הניקוד של הקבוצה יהיה גבוה יותר.
(לקריאה נוספת על המדד).

הופעות - טיקטיק

והרי תוצאות המחזור ה – 26 של “מדד העוצמה":

מדד העוצמה מחזור 26

בואו נשקע לתחתית לפני שנעלה לפני המים. בשבוע שעבר ניתחתי את הנתונים של מכבי חיפה והפועל אשקלון לקראת המשחק החשוב ביניהן. שתי הקבוצות, כראוי לכדורגל הגרוע שהן מציגות, מדורגות גם השבוע בחלק התחתון של "מדד העוצמה". הבעיות ההתקפיות שצפו בניתוח שבו ועלו גם במשחק שהסתיים בתיקו 0 משעמם וקשה לצפייה.
אשקלון כבר סופרת ארבעה משחקים ללא כיבוש והפעם אפילו בקושי איימה על שערה של מכבי חיפה. רק 5 איומים לשער מתוכם 3 למסגרת. אם רק היו לה כלים התקפיים קצת יותר טובים, אולי הייתה יכולה לצאת עם תחושה אמיתית שהיא יכולה להינצל מירידה, אבל אולי כרגע עבורה גם לעצור את רצף 8 ההפסדים זה הישג שנותן תקווה. מכבי חיפה באמת ניסתה לעזור לאשקלון להבקיע, הרי היא כבר עומדת על 50 איומים בלי לייצר שער, אבל גם ההגנה החדירה והלא מתואמת של הירוקים הצליחה להימנע השבוע מהבקעת שער עצמי. כפיים.

ההתקפה של המפרצונים מחיפה ממשיכה להסתרבל, להתבלבל, להתבחבש, לקשקש, לדשדש, לפקשש כשהיא צריכה לייצר שערים. 10 איומים לא מאיימים במיוחד, 5 מהם היו למסגרת, אך המסגרת היא רק תיחום לתמונה ובמכבי חיפה מצלמים עם העדשה מכוסה. שער אחד מתוך 63 איומים, אפילו לקטיושות שנפלו על נהריה בילדותי היו אחוזי פגיעה טובים יותר וקטיושה זה מה שנקרא "טיל טיפש" (רקטה).
מבחינתה, לפחות הפער מאשקלון נשאר 8 נקודות. סכנת הירידה עדיין לא חלפה ולמזלה מחכה לה בפתיחת הפלייאוף התחתון הפועל עכו. הקבוצה היחידה שהצליחה להיות יותר גרועה מאשקלון ומכבי חיפה. אמנם הירוקים הצליחו לעשות את הלא ייאמן ולהפסיד להפועל עכו פעמיים השנה, אך אם הירוקים יפסידו גם בפעם השלישית לקבוצה החצי מקצוענית מהמפרץ השכן אז ללא ספק מגיע להם לרדת ליגה.

מכבי חיפה
קרדיט לדף הפייסבוק של מכבי חיפה

נעלה חזרה מהמעמקים החשוכים, אל בני יהודה שסיפקה את אחד המשחקים היותר טובים שלה העונה, 53.88% שליטה בכדור שהצליחו להתרגם ל – 19 איומים על שערה של נתניה, 35 כדורי רוחב לרחבה, 7 מסירות מפתח, 62% ניצחון במאבקי גובה ו-15 חטיפות כדור בחצי המגרש של מכבי נתניה. בני יהודה הייתה מאוד אינטנסיבית ולמרות שרצו רק 105.94 ק"מ, הם סיפקו 532 ריצות במהירות גבוהה. השחקנים ויוסי אבוקסיס בהחלט רצו לנצח את היהלומים ולעלות על חשבונם למקום החמישי.
לצערם של נציגי שכונת התקווה, הם נקטו בגישה הלא נכונה למשחק. גם במחזור ה – 25 נגד בני סכנין הזהובים שלטו ונראו טוב, אך הצליחו להינצל מהפסד בדקה ה -90. לבני יהודה יש בעיה לנצח קבוצות כאשר היא היוזמת והרבה יותר קל לה כאשר היא הקבוצה המסתגרת. הניסיון לשלוט על מכבי נתניה הצליח ונראה גם טוב על המגרש, אך זה כמעט ולא מביא לבני יהודה תוצאות. המשחק הזה מתווסף ל – 13 משחקים אחרים בהם בני יהודה החזיקה בכדור לפחות מחצית מהזמן, רק בארבעה היא ניצחה. מנגד ב – 12 משחקים בהם היא לא ניסתה לשלוט בקצב המשחק, היא ניצחה בשבעה. בני יהודה צריכה לקחת החלטה האם היא מעוניינת להיות פקטור בפלייאוף העליון ואז אצפה ממנה להתגונן, להפריע למשחק ההתקפה של היריבה ולצאת למעברים מהירים או שהיא רוצה להיות סטטיסטית, להתאמן ולנסות לשחק גם כדורגל קצת יותר התקפי ופתוח. נקודות היא לא תראה מכך, אבל אולי יוסי אבוקסיס יוסיף עוד נדבך לקריירת האימון שלו.



לסיום החלק הראשון נעלה מעל גובה המים כדי לשאוף קצת אוויר ולא תערובת ממיכלים על הגב. הפועל ק"ש תופסת את המקום השני בטבלה השבועית של "מדד העוצמה". כמו בסיום הסיבוב הראשון, כשק"ש פוגשת את הפועל עכו זה גורם לה להרגיש טוב, גם אם זה לשבוע אחד בלבד, אין לי ספק שנהנים מזה בעיר הצפונית ביותר בליגת העל. 19 איומים לשער, 8 מהם היו למסגרת ו – 3 הכניעו את רם שטראוס בשערה של הפועל עכו. 61.98% החזקת כדור, 20 כדורי רוחב, 86% דיוק במסירות (הכי גבוה העונה), 13 מסירות מפתח, 60% ניצחון במאבקי אוויר, 79% תיקולים מוצלחים ו-73% דריבלים מוצלחים נותנים אחלה סיום לליגה הסדירה עבור חניכיו של חיים סילבס שחוו פתיחת סיבוב שני מזעזעת עם ארבעה הפסדים רצופים, אך לאט לאט התאוששו ולמעשה הבטיחו את מקומם בליגת העל עוד טרם פתיחת הפלייאוף התחתון. כל מה שנותר עכשיו הוא ליהנות מפליטי מכבי חיפה מחוזקים בהולנדי מרחף ולא בגלל הג'וינט באמסטרדם, אלא בגלל שנייג'ל האסילבנק הוא כדורגלן ממש טוב לליגת העל שלנו.

טבלאות טבלאות טבלאות:

אנצל את סיום הליגה הסדירה כדי להתבונן על הטבלה הכוללת של מדד העוצמה, טבלת הסיבוב השני וארבעת המשחקים האחרונים.

מדד העוצמה - סיכום עונה סדירה

מכבי ת"א מוליכה את הטבלה הכוללת בעיקר בגלל סיבוב שני מצויין בו השיגה 10 נצחונות (6 מהם בלי לספוג) והפסידה רק פעם אחת. אין ספק שחזרתם של גולסה ודסה בשילוב בחירת שיטת משחק נכונה של ג'ורדי שמצא את המקום הנכון לדור פרץ ואבי ריקן, הביאה את מכבי ת"א לעמדת זינוק נפלאה לזכייה באליפות לאחר שהשיגה 32 נקודות בסיבוב השני (82% הצלחה). ההגנה מתואמת ויציבה וההתקפה שיודעת לייצר שערים גם כאשר הקבוצה לא משחקת כדורגל מרשים.

הפועל ב"ש מוליכה את טבלת ארבעת המחזורים האחרונים לאחר שהשיגה 3 נצחונות והיא נכנסת לפלייאוף העליון מהמקום הראשון בליגה. ב"ש הרבה פחות מרשימה השנה וספגה עוד פציעה של מיגל ויטור ועדיין, ב – 8 משחקים בסיבוב השני היא לא ספגה, זה אולי הנתון הכי מרשים של ב"ש בסיבוב הזה. אם בסיבוב הראשון ההתקפה עוד הייתה דומיננטית ואפשרה לב"ש לספוג שערים ועדיין לנצח, בסיבוב השני חל מהפך – ההגנה הפכה להיות החלק הדומיננטי בקבוצה והיא ספגה רק 5 שערים בכל הסיבוב ובשום משחק לא ספגה יותר משער אחד. באותו זמן, ההתקפה שלה מגמגמת למרות ההצטרפות של חנן ממן, שחקניו של ברק בכר מתקשים להבקיע בצרורות. רק 17 שערים היא כבשה, אך היא השיגה בעזרתם 26 נקודות (67% הצלחה).

מ.ס אשדוד היא אולי הקבוצה הטובה ביותר מבין ארבע האחרונות ולמרות שהשיגה ניצחון אחד בלבד בארבעת המשחקים האחרונים, היא מייצרת נתונים סטטיסטיים טובים מאוד. הבעיה שלה היא שזה לא מתחבר לה עדיין להשגת נקודות עקבית על מנת להימלט מקרבות הירידה. הבעיה העיקרית של אשדוד נמצאת בהגנה – רק בשני משחקים בסיבוב השני אשדוד לא ספגה, שני משחקי 0:0 נגד מכבי חיפה ומכבי ת"א. כלומר, גם נגד קבוצות הפלייאוף התחתון, שהן חלשות התקפית, היא מצליחה לספוג. אשדוד תהיה חייבת לשים דגש גדול יותר על משחק ההגנה שלה. הפוטנציאל ההתקפי שלה הוא נהדר ולרוב, בניגוד לקבוצות תחתית אחרות, זה נחמד לצפות במשחקיה, אך כדי לשרוד בליגה אי אפשר לסמוך רק על משחק סטטיסטי טוב.

חנן ממן
קרדיט לעמוד הפייסבוק של מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL

פלייאוף עליון:

למעשה נותרנו עם ארבע קבוצות שיכולות לזכות באליפות, לכן ניתחתי את נתוני ארבע המובילות במשחקיהן נגד קבוצות הפלייאוף העליון לאורך העונה.

מדד העוצמה - מאבק האליפות

שימו לב:

# להפועל ב"ש בעיה חמורה בכיבוש שערים נגד שאר קבוצות הפלייאוף, היא גם זקוקה ל – 16 איומים נגדן כדי לכבוש שער. אם היא לא תצליח לשפר את הנתון הזה, יהיה לה קשה לשמור על תואר האליפות.

# בית"ר ירושלים כובשת הכי הרבה ומחזיקה ביחס המרה של 6 איומים כדי לכבוש שער, גם נגד ההגנות החזקות של קבוצות הפלייאוף העליון, זה מה שמחזיק אותה כל כך קרוב למאבק האליפות. אם תצליח גם בפלייאוף לשמור על אותו יחס היא עוד יכולה לטרוף את הקלפים.

# יש לנו כאן ארבע קבוצות שמתחלקות ל – 2 סגנונות: ת"א וב"ש שאוהבות לשלוט בכדור ולשלוח הרבה כדורי רוחב לרחבה, לעומת בית"ר וחיפה שמוותרות על השליטה וממעטות בכדורי רוחב, אך משתדלות לשחק כמה שיותר מהר לעומק המגרש.

# למרות שהפועל ב"ש רצה בממוצע את המרחק הקטן ביותר, 103.8 ק"מ, היא רצה 458 ריצות מהירות בממוצע, כמו הפועל חיפה שרצה 6.5 ק"מ יותר בממוצע.



# להפועל חיפה נחיתות מובהקת במשחק הגובה כאשר משחקת נגד קבוצות הפלייאוף העליון, היא זוכה רק ב – 47.6% מהם.

# בית"ר ירושלים מאבדת 111 כדורים בחצי המגרש שלה, זה רק חלק מההסבר לכך שספגה 14 שערים מקבוצות הפלייאוף העליון. כאשר אנחנו נכנסים לישורת האחרונה, ההגנה והקישור הבית"רי חייבים להיות יותר זהירים ביציאה מההגנה להתקפה, הפחתה במספר האיבודים בחצי המגרש, תגדיל את סיכויי בית"ר לזכות באליפות.

# מכבי ת"א מאוד מרשימה מבחינה סטטיסטית. בולטת היכולת שלה לחלץ כדורים בחצי היריבה ומנגד היכולת שלה לשמור על הכדור ולא לאבד אותו בחצי המגרש שלה, רק 76 איבודים. נכון שזה גם נובע מכך שהקבוצות מעדיפות לא ללחוץ אותה, אך שימו לב להפועל ב"ש שאיבדה 97 כדורים בחצי המגרש שלה והקבוצות משחקות נגדה כפי שמשחקות נגד מכבי ת"א.

# מכבי ת"א גם סיפקה הכי הרבה מסירות מפתח, 88, ובניגוד להרבה משחקים בהם החזיקה את הכדור בהנעת כדור לא אפקטיבית, נגד קבוצות הפלייאוף העליון היא מצליחה להתמקד בפעולות החשובות ובחתירה להשגת שערים. על כל 53 מסירות מדויקות, היא מספקת מסירת מפתח אחת. בהתחשב בכך שהיא מוסרת בממוצע 470 מסירות מדויקות הרי שאם תשמור על הממוצע, היא תצליח להשיג 9 מסירות מפתח במשחק. בצירוף מספר האיומים וביכולת ההמרה של איומים לשערים הרי שמכבי ת"א מציגה מספרים שאמורים להוביל אותה לחגיגות באוטובוס הפתוח של עיריית ת"א.

מכבי תל אביב
קרדיט לדף הפייסבוק של מכבי תל אביב
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח