מדד העוצמה – מחזור 2 – סטטיסטיקה להמונים

שפע הנתונים הסטטיסטיים שהמנהלת החלה לספק לנו, מאפשר לנו, אוהדי הכדורגל, לצלול עמוק יותר אל נבכי הנתונים. בעזרת נתונים אלה ובעזרתכם (תודה לכל מי שענה על הסקר) יצרנו אלגוריתם שמעניק לכל קבוצה ניקוד על הביצועים הסטטיסטיים, לכל ביצוע יש ערך משלו. את הניקוד הזה הכפלנו במקדם מיקום (שכן משחק מול הקבוצה במקום הראשון אינו שווה למשחק מול קבוצה במקום השלושה עשר) וקיבלנו ניקוד שמהווה את הבסיס למדד העוצמה (לקריאה נוספת על המדד).

והרי תוצאות המחזור השני:

מדד העוצמה מחזור 2
(לחץ להגדלה)

כיאה למחזורים הראשונים, כשטבלת ליגת העל נראית יותר כמו לוח סולמות ונחשים, התנודות מתרחשות גם בטבלת "מדד העוצמה". ובכן, מה השפיע השבוע על מיקומן של הקבוצות בטבלה? בואו נכנס קצת לעומק הנתונים:

קריית שמונה מוליכה את טבלת המחזור הודות למשחק טוב נגד מכבי ת"א. אמנם ק"ש הפסידה את המשחק, אך הייתה רחוקה טיפת זיעה אחת של שלומי אזולאי שנכנסה לו לעין וגרמה לו לפספס את השער הריק ממרחק של חמישה מטרים. ק"ש הציגה משחק עם נתונים סטטיסטיים מצוינים: 48.76% החזקת כדור, אחת עשרה בעיטות לשער, שש שהגיעו למסגרת, 108 ק"מ ריצה, 459 ריצות מהירות (מקום ראשון במחזור), 16 דריבלים מוצלחים, 26 תיקולים מוצלחים ( ק"ש היא המתקלת הטובה בליגה) ועוד, אך כל הנתונים הללו הסתכמו בשער אחד בלבד. חוסר החדות בשפיץ הצפוני הותיר את ק"ש רק עם מחמאות והמקום הראשון בטבלת המחזור.

בולט לטובה – אפונסו טיירה, הקשר האחורי הפורטוגלי בהחלט מראה נוכחות. בכל תיקול שהוא נכנס אליו הוא גם יוצא כמנצח (7 מ- 7), תוסיפו לזה 13 חטיפות כדור, מהן ארבע בחצי היריבה כשלחובתו רק שני איבודי כדור. עושה סימנים של רכש מוצלח מצד ק"ש.

בולט לרעה – 66 איבודי כדור, כולל 15 בחצי של הקבוצה, מהווים נתונים גבוהים מדי עבור כל קבוצה ובוודאי שעבור ק"ש.

עומר אצילי
Credit to "Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page

ברק בכר צדק לחלוטין כאשר טען בסיום ההפסד למכבי חיפה שבאר שבע שיחקה היטב. למרות ששיחקה בעשרה שחקנים התיקו היה באוויר עד השנייה האחרונה. החיזוק לדבריו של בכר מגיע גם מן הנתונים: יותר מ – 68% החזקת כדור, 19 בעיטות לשער, שבע למסגרת, 34 כדורי רוחב, 85% מסירות מדויקות, 16 דריבלים מוצלחים, 54 חילוצי כדור, מתוכם שמונה בחצי של מכבי חיפה, ואת כל זה היא עשתה כשהיא רצה כמעט 10 ק"מ פחות ממכבי חיפה. שילוב הנתונים מראה לנו שהקבוצה של ברק בכר לא הפסיקה ללחוץ בחצי המגרש הירוק, כשהיא חסרה שחקן החל מהדקה ה – 52. למרות התוצאה, שאפו גדול לבאר שבעיים.

בולט לטובה – בן ביטון ממשיך להראות שהוא מגן מצוין. מסירות, תיקולים, מאבקי אוויר ואפילו דריבלים, אך עדיין לוקה בחסר ביתרון הכי גדול של דור אלו, הגבהות הכדור.

בולט לרעה – אנתוני נוואקמה איבד עשרה כדורים, הצליח לספק רק ארבעה דריבלים וניצח במאבק אווירי אחד בלבד. ללא ספק התקשה מול ארנסט מאבוקה.

בן ביטון הפועל באר שבע
קרדיט לדף הפייסבוק "מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL"

מחצית אחת דומיננטית, לא תמיד מספיקה. ראינו את זה בשבוע שעבר כאשר אשקלון הפסידה להפועל חיפה ואנחנו רואים את זה גם השבוע אצל הפועל רעננה. עד הדקה ה – 60 נכחה רק קבוצה אחת על המגרש. החלק ההתקפי של רעננה סיפק משחק מרשים מאוד, אך עקר כמו פרד. הפועל רעננה באה לעבוד והיא עבדה היטב, חוץ מהעניין הפעוט הזה של להצליח להעביר את הכדור מעבר לקו הלבן. רעננה נמצאת במקום האחרון מבחינת יחס שערים/איומים (0.04%). אבוחצירא ידוע כמחמיצן, שכר עוד מתפתח ולא יציב וג'ורדן פושה קרע רשתות בלאומית וזה לא תמיד מספיק. למי מהם זה יתחבר בסוף? אני מאמין שזה יהיה ג'ורדן פושה.

בולט לטובה – נכון הוא עדיין בלי שער ליגה, אבל ג'ורדן פושה מראה נתונים של חלוץ רחבה מצויין. במיוחד שימו לב למשחק הראש שלו. למרות שאינו גבוה, פושה שולט בכדורים שמוגבהים לרחבה. 63% הצלחה במאבקי אוויר מול סכנין הספיקו רק לכדור במשקוף, אך פושה מראה שקפיצה לכדורי גובה, ניתור וטיימינג חשובים יותר מסנטימנטרים.

בולט לרעה – לצד משחק ההתקפה המרשים של יובל טיטלמן במחצית הראשונה, בולט גם נתוני איבוד הכדור שלו. ב – 74 דקות בלבד איבד טיטלמן את הכדור 16 פעמים, מקום ראשון בליגה. טיטלמן צעיר ונכון לו עוד עתיד לא רע בכלל, שמור על ריכוז ילד.

טבלת "מדד העוצמה" ליגת העל לאחר שני מחזורים:

מדד העוצמה מחזור 2 מרוכז
(לחץ להגדלה)

למרות שניצחה פעמיים ואוחזת במקום השלישי בליגת העל, ב"מדד העוצמה" בני סכנין מדורגת במקום האחרון. סכנין ניצחה את עכו ורעננה שנותנות לה מקדם מיקום נמוך, בנוסף, סכנין לא מצליחה ליצור דומיננטיות בתוך המשחקים: 50% החזקת כדור ממוצעת, רק 23 בעיטות לשער, תשע בלבד למסגרת, 23 דריבלים מוצלחים ו – 12 חטיפות כדור בלבד בחצי היריבה. בכל הפרמטרים ההתקפיים סכנין חלשה, אך לא מכפה על כך בנתונים הגנתיים יוצאי דופן. מה שמשפיע כרגע יותר מכל על מיקומה של סכנין בטבלת ליגת העל הוא אחוז ניצול המצבים שלה. סכנין כבשה ארבעה שערים מתוך תשע(!) בעיטות למסגרת. 44% הצלחה. היחידה אגב שעוקפת את סכנין באחוז ניצול מצבים היא הפועל חיפה שהצליחה לכבוש חמישה שערים מתוך עשר בעיטות למסגרת.

תמונת המראה לבני סכנין היא מ.ס אשדוד, שספגה שני הפסדים, אך מדורגת במקום הרביעי ב"מדד העוצמה". לאשדוד הכי מעט איומים לשער (13), איומים למסגרת (6), החזקת כדור (40%), קרנות (5), מסירות מדויקות (508), לא נתונים מעודדים אם אתם ראובן עטר. ההנחה היחידה שאשדוד מקבלת היא ששיחקה נגד מכבי פ"ת ובית"ר, שמקדם המיקום שלהן גבוה. אם אשדוד תשמור על הנתונים הללו גם בשלושת המשחקים הקרובים : ק"ש, סכנין ונתניה אזי ללא ספק תהיה צניחה במיקומה.

בשונה מאשדוד, ערן לוי לא צריך מראה, הוא צריך כדור. וזה לא משנה אם הוא עושה זאת בעמידה או בריצה, ערן לוי הוא גאון כדורגל. השבוע הוסיף שני בישולים לרזומה. חוץ מזה יש לו שמונה מסירות מפתח, אחד עשר איומים לשער, חמישה מתוכם למסגרת ושיחק שני משחקים מלאים. עצם זה שהוא עושה את הרוב בהליכה מותיר אותי שמוט לסת. ערן לוי – תופעה מחממת לב.

ערן לוי מכבי נתניה
קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי של FC Maccabi Netanya – מועדון כדורגל מכבי נתניה

במחזור הראשון מכבי חיפה החזיקה בכדור 68% מהזמן, הבלמים שלה מסרו מיליון מסירות ב – 99.99% דיוק, ארנסט מאבוקה העביר כמעט 20 כדורי רוחב שלא הביאו לשום תועלת והמשחק הסתיים בהפסד לבני יהודה. במחזור השני, 32% החזקת כדור, 210 מסירות בלבד (כל הקבוצה) שהגיעו ליעדן מתוך 286, ארנסט מאבוקה העביר רק שישה כדורי רוחב, שאחד הפך לבישול והקבוצה מנצחת את באר שבע.
דוגמה מעולה לכך שיריבה ושיטת משחק משפיעים באופן ישיר על הנתונים הסטטיסטיים.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח