לא שמעתי, לא ראיתי

בשנים האחרונות מתקיימות מגמות הפוכות בבונדסליגה: באיירן מינכן תזכה כפי הנראה באליפות שישית ברציפות בתום העונה ללא תחרות אמיתית מצד יריבותיה, אך במקביל עולה מספר הצופים המגיעים למשחקי הכדורגל בליגה. בעונת 2013/14 נרשם ממוצע שנתי של 43,483 צופים למשחק, בעונה הנוכחית גבוהים המספרים ומעמידים ממוצע מרשים של 44,693 צופים.

טיקטיק ליגת האלופות ריאל פסז

אך לא רק בשמונה עשרה קבוצות בונדסליגה עסקינן, שהרי בהתאחדות הכדורגל הגרמנית רשומים למעלה מ-25 אלף מועדוני כדורגל בהם חברים כשבעה מיליון שחקנים פעילים, כשגם בתחום פעילות זה חלה עליה של כ-74 אלף שחקנים בהשוואה לעונה שעברה. עשרים ושש התאחדויות אזוריות מפקחות על פעילות הכדורגל החובבני עבור ההתאחדות הארצית ומפעילות את הליגות שאינן מקצועניות. ויש קבוצות פעילות בליגות הנמוכות בעלות מסורת ארוכת שנים, החל מאוניון פורסטנוואלדה (נוסד ב-1919), המשך בפ.צ זאארברוקן (1909) וכלה במינכן 1860 שירדה בעונה שעברה לליגה הרביעית בהחלטת בית דין בשל מחסור בערבויות כספיות.

יש חיים מלאים ועשירים בליגות הנמוכות של גרמניה, יש גם סדר עליו צריך לשמור, ובחודשים האחרונים נראה כי באחת ההתאחדויות האזוריות שכחו לעשות זאת – או לכל הפחות החליטו להתעלם במפגיע מאירועים בעלי ניחוח אנטישמי.

*

ב-28 באפריל אירחה באבלסברג 03 את אנרגי קוטבוס למשחק ברגיונליגה הצפון-מזרחית (הליגה הרביעית). המשחק המתוח בין שתי קבוצות בעלות בסיסי אוהדים המשוייכים פוליטית לשני צידי המפה – אנרגי בימין הקיצוני, באבלסברג בשמאל האנטי פאשיסטי – החריף ביציעים לאחר שאוהדים של קוטבוס השליכו חזיזים את תוך המגרש והשמיעו קריאות אנטישמיות נגד המועדון המקומי כגון "העבודה משחררת, באבלסברג 03" ו"קרציות, צוענים ויהודים". בנוסף להתפרעות ולקריאות פרצו מספר אוהדים אל תוך תחומי המגרש והביאו לשתי הפסקות של המשחק ולחשש לביטולו על ידי השופט. חלק מהנותרים ביציע אוהדי קוטבוס נראו מצדיעים במועל יד אל עבר אוהדי באבלסברג. בתום המשחק הוזעקו מכבי האש לכבות שריפה שפרצה ביציע האורחים שהוצתה על ידי יושביו.

קהל, ארג'י קוטבוס
Credit to "FC Energie Cottbus" Facebook page

בית הדין של התאחדות הכדורגל הצפון-מזרחית (NOFV) זימן את שתי הקבוצות לדין והחליט להעניש את שתיהן: באבלסברג ספגה קנס של 7,000 אירו על הדלקת פירוטכניקה אסורה ביציע ועל קריאות "חזירים נאצים החוצה" שנשמעו כתגובה לפרובוקציות האנטישמיות של אוהדי קוטבוס. הקבוצה האורחת נענשה עם קנס של 16,000 אירו על פירוטכניקה והתפרצות למגרש. אף לא מילה אחת נאמרה במהלך הדיון על האירועים האנטישמיים מצד אוהדי קוטבוס, כמו לא היו.

זו אינה הפעם הראשונה בה בוחרים בהתאחדות הצפון-מזרחית לטמון את הראש בחול ולהתעלם מאנטישמיות ברורה לעין ולאוזן: במהלך משחק הדרבי הגדול של העיר לייפציג בין לוקומוטיב לכימי שנערך ב-22 בנובמבר 2017 באותה הליגה השמיעו גם אוהדי לוקומוטיב קריאות גזעניות כגון "חזירים יהודים" ו"טורקים, צוענים ויהודים – אוהדי כימי". הקריאות נשמעו היטב במהלך השידור הישיר של המשחק ובאצטדיון, אך שוב בחרו בהתאחדות שלא לשפוט את לוקומוטיב בשל כך. הקנס בגובה 12 אלף אירו הוטל על המועדון בשל פירוטכניקה ביציעים, חדירת אוהדים למגרש והשלכת כוס בירה על מאמן כימי לייפציג דיטמר דמות במהלך מסיבת העיתונאים שנערכה בתום המשחק. בנוסף נאסר על לוקומוטיב לאפשר מכירה של יותר משלושת אלפים כרטיסים לדרבי הבא בין השתיים.

גם כימי לייפציג זומנה לבית הדין, נענשה וספגה קנס של עשרת אלפים אירו והגבלת מספר האוהדים בדרבי הביתי הבא ל-2,500 בלבד בשל פירוטכניקה, שריפת סמל של המועדון היריב והשלכת כוסות בירה על הקוון. ובדיוק כמו במקרה הקודם – לא נשמעה ולו טענה אחת מצד התביעה על הקריאות האנטישמיות ביציעי אוהדי לוקומוטיב, ובדיוק כמו במקרה הקודם לא נענש מועדון על גזענות מצד אוהדיו.

לוקומוטיב לייפציג, קהל
Credit to "1. FC Lokomotive Leipzig" Facebook page

הביקורת לא הפסיקה לזרום אל כיוונה של ההתאחדות: במפלגת השמאל 'די לינקה' לא הופתעו מההתעלמות, דוברות המפלגה קתרינה דאמה ומאריקה טנדלר-ואלנטה הזכירו את האירועים שקדמו להתעלמות של ההתאחדות מהתנהגות אוהדי אנרגי קוטבוס, האירועים שלא עלו על שולחן הדיונים במשחק בבאבלסברג שנערך חצי שנה קודם לכן: "קשה לנו להאמין לעובדה שההתאחדות בחרה להתעלם משני האירועים הגזעניים והאנטישמיים. במקום זאת יש לנו את הרושם כי זה אינו צירוף מקרים וכי ההתאחדות הצפון-מזרחית מנסה לשמור בכוח על חירשות ועיוורון". מנכ“ל הפורום היהודי לדמוקרטיה ונגד אנטישמיות לוי סלומון אמר: "זה מזעזע ומטריד בעת ובעונה אחת. שוב ושוב שרים אוהדי כדורגל ללא הפרעה שירים בעלי תוכן קיצוני ואנטישמי במהלך משחקים ומהללים את השואה". מאמן אנרגי קוטבוס קלאוס-דיטר ווליץ בחר לשבת על הגדר כשסירב להתייחס לאירועים הקשים ואמר: "תרבות האוהדים בכדורגל מכילה לעתים דברים שלא כולם היו עושים"

האירועים הללו התרחשו בליגה הרביעית שנהנית מפופולריות גבוהה בקרב הליגות החובבניות, אך גם בליגות נמוכות יותר התרחשו אירועים שזכו ליחס מפוקפק בלשון המעטה מצד ההתאחדות. האירוע הזכור האחרון התרחש באוקטובר 2017, שוב בבית הדין של ההתאחדות הצפון-מזרחית. הדיון התקיים לאחר משחק בליגה השביעית בין הכוכב האדום לייפציג לבין שילדאו, קבוצה שאוהדיה מחזיקים בדעות ימין קיצוני. שחקני הכוכב האדום עלו לחימום לבושים בחולצות עליהן הופיעה הכתובת 'נאצים החוצה מהאצטדיונים!', שחקני שילדאו הביעו את מחאתם על הכיתוב בפני השופט שהודיע כי לא ישרוק לפתיחת המשחק אם לא יסירו שחקני לייפציג את החולצות. אוהדי שילדאו מצידם המשיכו ללבוש חולצות עם כתובות בעלות מוטיבים קיצוניים וקראו קריאות גזעניות ביציע.

ההתאחדות החליטה לזמן דווקא את הכוכב האדום לבית הדין ולהטיל עליו קנס של 150 אירו בשל שלט שהונף ביציע אוהדי הקבוצה עליו נכתב 'אנטי פאשיזם אינו יכול להיות מושתק!'. אוהדי שילדאו? כלום ושום דבר.

בזמנו החליטו בבאבלסברג 03 לעזור למועדון הקטן מהליגה השביעית בשל גזר הדין ההזוי והודיעו כי יממנו את הקנס על ידי הכנסות ממכירת חולצות עם הכתובת 'נאצים החוצה מהאצטדיונים!'. אחרי הבעת הסולידריות עם מועדון נוסף שנפגע ממדיניות ההתאחדות החליטו בבאבלסברג ללכת עד הסוף עם העקרון.

באבלסברג, קהל
אוהדי באבלסברג. מנסים להילחם באנטישמיות
Credit to "SV Babelsberg 03" Facebook page

*

אחרי הבעת תרעומת מצד הנהלת באבלסברג בעקבות גזר הדין שהוטל על הקבוצה, שלח נשיא המועדון ארצ'יבלד הורליץ מכתב פתוח להתאחדות בו העלה ביקורת קשה על ההליך בו בחרו אנשיה ועל ההתעלמות הבוטה מהגזענות ביציעי אנרגי קוטבוס. המכתב הצליח לזכות בתשומת לב דעת הקהל. לפני מספר שבועות החליטו בהתאחדות האזורית לעשות מעשה והודיעו על זימון נוסף של אנרגי קוטבוס והעמדתה לדין בשל ההתנהגות האנטישמית של אוהדיה. בית הדין גזר עונש של 5,000 אירו, אך המועדון עירער על ההחלטה בטענה שהאירועים היו מוכרים במהלך הדיון הראשון. הערעור התקבל, אנרגי קוטבוס לא נאלצה לשלם מחיר ולו הנמוך ביותר על ההתנהגות הדוחה של אוהדיה.

קבלת הערעור הגדישה את הסאה עבור הורליץ שהודיע כי לא יסכים לשלם את הקנס שהוטל על המועדון ויילך עם ההחלטה עד הסוף ולא להיכנע לתכתיבים הקשיחים מצד ההתאחדות: "לעולם ובשום נקודת זמן לא נקבל עלינו את גזר הדין הזה, גם לא נשלם את הקנס". תגובת ההתאחדות: אם לא ישולם הקנס עד יום שישי בחצות (2 בפברואר 2018) תופסק פעילותה של הקבוצה לאלתר.

*

2,700 האוהדים שהגיעו למשחק הליגה ביום הדד-ליין לא התרגשו מהצפוי, גם לא מהודעת ההתאחדות על אפשרות הפסקת הפעילות של באבלסברג. המשחק שעמד להיפתח היווה מפגן סולידריות בין שתי הקבוצות שסבלו מהאירועים הגזעניים – באבלסברג 03 וכימי לייפציג.

מבחינה ספורטיבית לא היתה ברירה אחרת לכימי מלבד נצחון, עניין מסובך לקבוצה שלא הבקיעה ולו שער אחד בשבעת המחזורים האחרונים. המשחק עצמו הסתיים עם תבוסה קשה לכימי, 4:0 בסיום, שהעמיק את מצבה הקשה מתחת לקו האדום, בעוד שבבאבלסברג רשמו שלוש נקודות נוספות בדרך להבטחת ההישארות זמן רב לפני סיום העונה. ההצגה האמיתית התרחשה ביציעים עת הניפו אוהדי שתי הקבוצות שלטים בגנות ההתאחדות הצפון-מזרחית והחליפו קריאות עידוד בין שני המחנות.

כעת נותר להמתין להחלטת ההתאחדות בעניין: במידה ותבחר לבטל את הקנס על קריאות התגובה לאנטישמיות ביציעי אנרגי קוטבוס תוכל להבהיר ביתר שאת את עניינה הבלתי מתפשר – על פניו – במלחמה בגזענות. אם תבחר לדבוק בפרטים הטכניים ולהפסיק את פעילות באבלסברג 03, תציג ההתאחדות, בפעם המי יודע כמה, את הפנים הקשות למראה, פנים שדוגלות במלחמה במקומות הלא נכונים, שמעדיפות להתעלם מאנטישמיות וגזענות ביציעים ושהורסות את אווירת הכדורגל ותרבות האוהדים החיובית שעדיין מצליחה למשוך למגרשים מאות אלפי אוהדים בכל סופשבוע. מה שמתחיל בליגות הנמוכות מחלחל בסופו של דבר לליגות הגבוהות. בחירתה של התאחדות הכדורגל הצפון-מזרחית בהימנעות מנקיטת צעדים כלשהם נגד הגזענות עלולה לזעזע את הבסיס למבנה הקיים, המבנה שמצליח לשמור על גיוון, איכות ומשיכה – ושעלול לאבד את יציבותו במחי החלטה אחת.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח