כנגד הציפיות – על הדרך של אדרסון לטופ האירופאי

// מאת רועי אורן

רבים הופתעו כאשר מאמנה של קבוצת מנצ'סטר סיטי, פפ גווארדיולה, השקיע כל-כך הרבה כסף בהחלפת שחקני ההגנה, במיוחד לאור העובדה כי לרוב הכסף הגדול מושקע בעיקר ברכישה של שחקני קישור והתקפה. אחת מהרכישות האלו ומהסיבות ליציבות של הסיטי במהלך העונה המתישה בפרמיירליג היא החתמתו של השוער הברזילאי אדרסון סאנטנה דה מוראס (הידוע בשם אדרסון).

גווארדיולה אוהב שוערים אשר יודעים לשחק עם הכדור ברגל ולא רק למסור בעזרת היד, זו בדיוק הסיבה שפפ שחרר לפני כשנה את שוער נבחרת אנגליה ג'ו הארט. הברזילאי הרשים את גווארדיולה כאשר קבוצתו הקודמת בנפיקה ליסבון התמודדה ברבע-גמר ליגת האלופות מול באיירן מינכן (אותה אימן גווארדיולה) בשנת 2016. הסיבה שהוא לא הוחתם אז הייתה שלא לפגוע במעמדו של שוער נבחרת גרמניה ובאיירן מנואל נויר. כאשר שוער נבחרת צ'ילה, קלאודיו בראבו, לא עמד בציפיותיו של גווארדיולה, הוחלט בקיץ להביא את אדרסון מבנפיקה תמורת סכום שיא של 35 מיליון יורו.

אדרסון, מנצ'סטר סיטי
Credit to "Ederson Moraes" Facebook page

התחלה קשה

אדרסון התחיל את הקריירה המקצוענית שלו בשנת 2008 בהיותו בן 15 כאשר הוא תופקד כמגן שמאלי בקבוצת הנוער של סאו פאולו. הוא הצטיין בעיקר בביצוע מוצלח של כדורים חופשיים. היות ושלושת השוערים בקבוצה שלו נפצעו והוא הצטיין בשליחת בעיטות ארוכות, החליט מאמנו דאז לשים אותו כשוער.

תחילת דרכו כשוער הייתה רצופה מכשולים ולרוב הוא שובץ כשוער שלישי. בשנת 2009 עבר אדרסון לשחק בקבוצת הנוער של בנפיקה ליסבון, אך גם שם לא התרשמו מיכולותיו והוא כמעט ולא שיחק, למרות שהוא כבש שער מחצי מגרש בדרבי מול ספורטינג ליסבון.

בשנת 2011, בהיותו בן 18, קיבל אדרסון הודעה מהנהלת המועדון לפיה הוא משוחרר מהקבוצה והוא החל לשחק בקבוצת ריבייראו אשר משחקת בליגה השלישית בפורטוגל. בשלב הזה הוא החל לקבל הכרה כשוער בעל יכולות טכניות מגוונות אשר ניחן גם באינסטינקטים טובים. הוא שיחק בקבוצה עונה אחת בה צבר 26 הופעות ליגה, ובקיץ 2012 חוזר אדרסון אל הליגה הבכירה בפורטוגל כשהפעם הוא משחק במדי ריו אבה אשר רכשה אותו תמורת 30 אלף יורו.

אדרסון שיחק בריו אבה במשך שלוש שנים, בהן צבר 37 הופעות בשער הקבוצה כאשר לרוב הוא משמש כשוער מחליף לשוער נבחרת סלובניה ואתלטיקו מדריד יאן אובלק אשר הגיע בהשאלה מבנפיקה ליסבון.

Premier League - טיק טיק

נקודת מפנה

בקיץ 2015 חוזר אדרסון לבנפיקה ליסבון כאשר הפעם הוא משמש כשוער שני לשוער ברזילאי אחר ג'וליו סזאר.
אדרסון שמח על ההזדמנות שניתנה לו ללמוד משוער גדול כמוהו, בעיקר מצפייה בו במהלך אימונים ומשחקים, אך בתחילת 2016 חלה תפנית בעלילה כאשר סזאר נפצע ואדרסון נקרא להחליפו בדרבי של ליסבון מול ספורטינג. אדרסון הפגין יכולת פנומנלית, שמר על רשת נקייה ובנפיקה ניצחה את ספורטינג 0:1 ועלתה למקום הראשון בטבלה אותו היא לא שמטה עד סיום העונה.

אדרסון, בנפיקה
אדרסון חוגג אליפות עם בנפיקה
Credit to "Ederson Moraes" Facebook page

בנוסף הופעה זו קונה לאדרסון את המקום בהרכב והוא מוליך את בנפיקה לרבע-גמר ליגת האלופות (שם היא כאמור מודחת ע"י באיירן מינכן) ,וכאמור הקבוצה זוכה באליפות באותה שנה. בעשרת המשחקים האחרונים של העונה אדרסון ספג חמישה שערים בלבד בדרך לתואר האליפות.

גם בעונה שלאחר מכן שומר אדרסון על מקומו בין הקורות (כשהמנטור שלו ג'וליו סזאר משמש כשוער המחליף שלו) כאשר הוא סופג 17 שערים בלבד ב-27 הופעות בליגה הפורטוגלית. הוא הוביל את בנפיקה לשמינית-גמר ליגת האלופות שם היא הודחה ע"י קבוצה גרמנית אחרת, בורוסיה דורטמונד.

בעקבות הופעותיו המדהימות בבנפיקה, מזומן אדרסון לסגל נבחרת ברזיל לקראת טורניר הקופה אמריקה אשר נערך בארצות-הברית ביוני 2016. בסופו של דבר, הוא נופה מהסגל בשל פציעה. הזימון הבא לטורניר גדול הוא מוזמן היה לקראת המשחק נגד אורוגוואי במסגרת מוקדמות מונדיאל 2018, אך גם שם הוא לא זכה לראות דקות משחק ונאלץ להסתפק בישיבה על הספסל. בסופו של דבר, הופעת הבכורה שלו בנבחרת הייתה במחזור האחרון של מוקדמות מונדיאל 2018, כאשר שמר על רשת נקייה בניצחון המוחץ 0:3 על מחזיקת הקופה צ'ילה.

עתיד מבטיח

אדרסון מצטיין בכך שהוא לא מחכה לחלוצי היריב על קו השער, אלא אוהב לצאת לכדורי גובה וכן להתעמת עם חלוצי היריב (בדומה למה שעושה מנואל נויר בבאיירן מינכן). הוא סוגר מצוין זוויות בעיטה, משליך עצמו אל עבר חלוצי היריב ויודע לשלוח בעיטות ארוכות טווח אשר מובילות ליצירת התקפות מגוונות ובישול שערים.

בנתיים הוא מציג את מלוא היכולות שלו בסיטי. הוא ספג עד עתה 12 שערים ב-19 משחקים בפרמיירליג והשתלב נהדר בחבורה של מוליכת הטבלה האנגלית. בנוסף, בליגת האלופות ספג אדרסון חמישה שערים בשישה משחקים ועזר לקבוצה להעפיל בפעם השלישית ברציפות לשלב שמינית-הגמר.

אדרסון מוכיח שעם כישרון, ראיית משחק ועבודה קשה אפשר להגיע רחוק, גם אם נתוני הפתיחה שלך פחות טובים.
אין ספק שצריך להמשיך לעקוב אחר הקריירה של השוער הברזילאי הצעיר, ואפילו ללמוד ממנה משהו.

אדרסון, מנצ'סטר סיטי
Credit to "Ederson Moraes" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח