כל מה שצריך לדעת לקראת שובה של ליגת האלופות

הכדור שעטוף בכוכבים, המנגינה שמציתה את הדימיון, פני השחקנים חדורי המטרה, ואותו גביע יוקרתי שמחכה לקבוצה אחת שתזכה בו בתום העונה. התגעגענו אליה רבות ושוב היא כאן: ליגת האלופות חוזרת היישר אל משחקי הגומלין של שלב שמינית הגמר.

למי שעדיין לא התעדכן בבשורה, המפעל שיקר לכל חובבי הכדורגל שינה את פניו בעקבות נגיף הקורונה וישוחק במתווה של טורניר ללא קהל בין 8 הגדולות בבירת פורטוגל, ליסבון, שאירחה כזכור את הגמר ב-2014 והאירוח שהיה שייך איסטנבול נדחה לעונה הבאה.

אליסון, ליברפול, גמר ליגת האלופות
credit to uefa champions league facebook page

 

לשם כך, החלטתי לעשות עבורכם סדר בכל המשתתפות שנותרו במפעל על מנת לנסות ולחזות מי יהיו השתיים שיצלחו את שלבי הנוקאאוט ויעפילו לגמר ומי תהיה הזוכה הגדולה.

יובנטוס: הגברת הזקנה הכניסה עוד תואר אליפות לארון העמוס שלה ותארח את ליון למשחק הגומלין בפיגור של 0:1 מהמשחק הראשון. הביאנקונרי תחת שרביטו של מאוריציו סארי, שלראשונה בקריירת האימון שלו השלים זכייה בתואר אליפות, לא הציגה כדורגל משביע רצון לאורך 2019/20 ונשענה בעיקר על הצמד הקטלני שמאייש את החוד שלה – פאולו דיבאלה (11 שערים העונה וmvp של הסרייה א' בחודש האחרון) שנכון לכתיבת שורות אלה פצוע ונמצא בספק להתמודדות מול הצרפתים בשישי בעקבות פגיעה בשריר, וכריסטיאנו רונאלדו (31 שערים) שמעורב ב-48% מהשערים שהביאנקונרי הבקיעו העונה בליגה.

הסופרסטאר הפורטוגלי, שהפסיד לצ'ירו אימובילה בתחרות על נעל הזהב, יגיע למפעל בו הוא מרגיש בבית בדריכות שיא כדי לנסות ולזכות בגביע עם האוזניים הגדולות בפעם השישית בקריירה ובגיל 35 ולסיים את עונתו השנייה בארץ המגף על הצד הטוב ביותר וכמובן ג'יאנלואיג'י בופון בן ה-42, שאמנם נמצא בסגל על תקן כינור שני לשצ'סני, אך צמא לזכות בתואר הנכסף בפעם הראשונה בקריירה.

יובה אמנם השלימה את המלאכה בזירה המקומית, אך לא מגיעה ברמת מוכנות מקסימלית לאחר שרשמה בסה"כ ארבעה ניצחונות בעשרת המשחקים האחרונים שלה בליגה, כשבשני המשחקים האחרונים היא מפסידה (אחד בבית לראשונה מאז ה-22.4.18).

 

ליון: אחת מהליגות שלא חודשו בעקבות התפרצות נגיף הקורונה היא הליגה הצרפתית שהופסקה ב-30 באפריל וקבעה שליון תסיים את העונה במקום השביעי וללא כרטיס לאירופה. מאז, חניכיו של רודי גרסיה לא שיחקו ולו משחק רשמי אחד עד ההפסד בדו קרב פנדלים לאלופה, פ.ס.ז, בגמר גביע הליגה. המאמן הספרדי יפגוש מולו יריבה שנמצאת בפורמה לא טובה, אך בכושר משחק לעומת חניכיו שחזרו עד לא מזמן להתאמן באופן סדיר.

הבשורה החיובית לקראת ההתמודדות מגיעה מכיוונם של ממפיס דפאי וג'ף ריין אדלאייד ששבו לשחק לאחר שקרעו את הרצועה ופספסו את רוב שלבי העונה. החלוץ ההולנדי ביום נתון מסוגל לעשות צרות לכל הגנה באשר היא, ומול הקו האחורי החזק של השחורים לבנים מטורינו מחכה לו משימה לא פשוטה בכלל.

הימור: הבדלי הרמות יכריעו את הכף לטובת האיטלקים, שיהפכו התוצאה מול ליון בדרך לרבע הגמר שבו יפגשו את המנצחת בין ריאל מדריד למנצ'סטר סיטי. אחת מהיריבות הללו תהיה זו שתסיים את דרכה של אלופת איטליה במפעל.

בופון
Credit to "UEFA Champions League" Facebook page

 

מנצ'סטר סיטי: לאחר שהפסידו את תואר האליפות ליורגן קלופ וליברפול, לפפ גווראדיולה ולסיטיזנס נותרה מטרה אחת ברורה כדי לסיים את העונה בטעם מתוק והיא לנסות ולזכות בצ'מפיונס בייחוד לאחר שהתבשרה שהעונש שהוטל עליה בוטל והיא תשחק בו גם בעונה הבאה. התכולים ממנצ'סטר חזרו בכושר נהדר מפגרת הקורונה שבא לידי ביטוי בכך כבשו 32 שערי זכות ונמצאים בראש רשימת הכובשות הגדולות מבין חמש הליגות הבכירות אך פספסו הזדמנות לזכות בגביע הליגה לאחר ההפסד 0:2 לארסנל.

העובדה שלשחקניו של פפ יש יתרון של שני שערי חוץ מהמשחק הקודם בנוסף לכך שהם מארחים את הגומלין, שמה את סיטי כפייבוריטית לקראת המפגש על אף היעדרותו של קון אגוארו שסובל מפציעה. אל נעליו בחוד ההתקפה ייכנס גבריאל ז'סוס, שכבש שער במפגש הראשון בין השניים מתוך חמישה שערים בסה"כ במסגרת הצ'מפיונס בצוותא עם ראחים סטרלינג, ששמו נקשר למעבר אל בירת ספרד. כל עוד השניים יהיו במיטבם לצידו של המנהדס בקישור קווין דה בריינה שמעורב ב-38 שערים שכבשה קבוצתו בכל המסגרות, התכולים צריכים לסגור עניין ולחלוף על פני זינדין זידאן וחניכיו.

ריאל מדריד: הבלאנקוס מגיעים למפגש המרתק ביותר של שלב שמינית הגמר באיתיחאד עם הגב לקיר מבחינת תוצאה, אך עם הרבה אופטימיות ומשב רוח חיובי בעקבות היכולת שהציגה הקבוצה מאז שבה מפגרת הקורונה: מאזן 0 ההפסדים, הזכייה באליפות ה-34 בתולדות המועדון, והסגל ששב לכשירות מלאה בדיוק בזמן למאני טיים של העונה למעט אדן הזאר שעדיין סובל מרגישות בקרסול וירצה לשכוח את העונה שעברה עליו כמה שיותר מהר. הלבנים יצטרכו להסתדר עם חיסרון משמעותי בקו האחורי של מי שהפך לבלם שכובש הכי הרבה שערים בהיסטוריה של הליגה הספרדית, סרחיו ראמוס. המנהיג הבלתי מעורער בסגל של זיזו שירצה עונש הרחקה ואת מקומו יתפוס אדר מיליטאו שיקבל הזדמנות פז להוכיח מה הוא שווה.

בפעם האחרונה שבה הבלאנקוס נאלצו להסתדר ללא הקפטן שלהם במשחק נוקאאוט זה נגמר בתבוסה לאייאקס והדחה כואבת. למרות זאת, אין לפסול בקלות את שיאנית הזכיות במפעל שחוותה על בשרה קאמבק אחד או שתיים במפעל היוקרתי לאורך השנים. זיזו לבטח מקווה שהשחקן הוותיק שכן יהיה על כר הדשא בשישי, קרים בנזמה, ימשיך ביכולת הכיבוש הנפלאה עימה שב מהפגרה לאחר שסיים כסגן מלך שערי הליגה הספרדית (21 שערים) ועלה למקום החמישי בטבלת המבקיעים של ריאל בכל הזמנים.

הימור: המשחק החם ביותר של שלב שמינית הגמר שייתן לנו הזדמנות נוספת לחזות בקרב בין שני מוחות כדורגל, יתקדם משמעותית להכרעה על פי זאת שתכבוש את השער הראשון שיפתח את המפגש. על אף האופטימיות שנושבת מכיוונה של בירת ספרד, פפ ישלח את זידאן וחניכיו הביתה בדרך לרבע הגמר. אם הכל יילך עבורה על פי התוכניות, גם אל השלב הבא היא תגיע כפייבוריטית.

פפ
Via Manchester City facebook page

 

באיירן מינכן: המכונה המשומנת מבוואריה ששולטת בבונדסליגה ביד רמה, חזרה מפגרת הקורונה כאילו לא הייתה כזאת מעולם ותארח את צ'לסי למשחק שהוא לפרוטוקול בלבד זכר לניצחון החוץ 0:3 מהמשחק הראשון. המנצח על התזמורת ומי שאחראי למהפך הגדול של הבווארים מפתיחת העונה הזוועתית שלה, הנסי פליק, הותיר אבק לטוענת לכתר בורוסיה דורטמונד בדרך לזכייה שמינית ברציפות באליפות, הרבה בזכות התעוררות של חוד ההתקפה השני בטיבו מבין חמש הליגות הבכירות והראשון בליגת האלופות, שכולל את המאסטר שף תומאס מולר שסיים את עונת 2019/20 עם 21 בישולים ומוביל את טבלת המבשלים פר 90 דקות (0.84) כשלצידו כמובן מככב מי שהפסיד במחזורים האחרונים את נעל הזהב, המקום השני בין שחקני חמשת הליגות הבכירות מבחינת שערים פר 90 דקות (1.11) והסקורר שמוביל את טבלת הכובשים של המפעל עם 11 כיבושים עד כה, רוברט לבנדובסקי.

מבין הקבוצות שנותרו במפעל ובעיקר בזכות האיכויות הרבות של הסגל של באיירן בכל העמדות במגרש, בעיניי היא הקבוצה החזקה ביותר בשלבי הנוקאאוט והיא הפייבוריטית הברורה לסיים את העונה המוזרה שחווה הכדורגל העולמי עם דאבל אדיר.

צ'לסי: הבלוז יגיעו לאליאנץ ארנה במטרה לשחק על הכבוד לאחר שספגו 3 שערי חוץ והפסידו לארסנל בגמר גביע הליגה.  נראה שהתקופה האחרונה אצל הכחולים של למפארד מוקדשת ברובה לעונה הבאה ולחיזוק המאסיבי שהסגל מקבל בחודשים האחרונים מצד רומן אברמוביץ' על מנת שהקבוצה תשוב להראות סימני תחרות בצמרת הפרמיירליג ששם זהו מקומה. חכים זייך מאייאקס, טימו ורנר החלוץ המוכשר שנרכש מר.ב לייפציג והרכישה המתקרבת של קאי האברץ מלברקוזן שתוסיף עוד כוח יצירתי להתקפה ונראה שצ'לסי עדיין לא אמרה את המילה האחרונה בגזרת הרכש ותקבל בשלום ובהבנה את ההדחה המסתמנת.

הימור: באיירן תנצח את הבלוז של פרנק למפארד במשחק הגומלין ותדהר כל הדרך אל הגמר בליסבון ותניף את הגביע בסופו.

 

ברצלונה: הבלאוגרנה של קיקה סטיין חווים עונה מסוייטת מבחינתם בעקבות יכולת לא משכנעת, רכש שלא הצליח להתחבר לשיטה (אנטואן גריזמן), חוסר אמון בין השחקנים והמאמן שכבר על פי הדיווחים מחפשים לו מחליף ראוי לקראת העונה הבאה וכמובן איבוד תואר האליפות ליריבה המרה ממדריד. ועדיין בסגל ישנו ליאו מסי אחד יחיד ומיוחד ששומר את הראש של הקבוצה מעל המים פעם אחר פעם (מלך השערים והבישולים של הליגה הספרדית ומעורב ב-56 שערים של קבוצתו בכל המסגרות), אך גם הוא החל לאבד סבלנות ושולח לא מעט איתותים בנוגע לאי שביעות רצונו מהמתרחש במסדרונות המועדון הקטאלוני בייחוד מצעדיו של הנשיא ברתומיאו.

ברצלונה תארח בביתה את נאפולי לאחר תוצאת תיקו במשחק החוץ בסן פאולו. העונה של התכולים חוותה תפנית גדולה עם הגעתו של ג'נארו גאטוסו שהצליח להחדיר בה את האמונה, רוח הלחימה ובעיקר ביטחון שאפיין את הקריירה הענפה שלו. על הנייר הפרטנופיי הם לא הפייבוריטים להעפיל לרבע הגמר אך דווקא העובדה שהם נמצאים בכושר משחק לעומת המארחת שסיימה את העונה שבועיים קודם לכן יכולה לתת לה יתרון קטן במאזן הכוחות. מי שייעדר בצד שלה הם סרחיו בוסקטס וארתורו וידאל, כשגם ארתור שיעבור ליובנטוס בתום העונה החליט שלא לשוב להתאמן עם הקבוצה. החיסורים הללו מצמצמים את האפשרויות של סטיין במרכז המגרש לשלושה בלבד:איבן ראקיטיץ', ריקי פוץ' ופרנקי דה יונג.

נאפולי: כשהאיש על הקווים הוא שואל קרבות וותיק שלא חושש מכלום, כך גם הקבוצה מתנהלת על כר הדשא. נאפולי הפסידה 3 פעמים בעשרת משחקיה האחרונים, ותגיע לקמפ נואו עם 0 הפסדים במפעל עד כה, המון תקווה ואמונה שהיא יכולה לצאת מהמבצר הקטאלוני כעולה לשלב רבע הגמר, אך עם ספק גדול בנוגע לשיתופו של כוכב הקבוצה, לורנסו אינסינייה שסובל מפציעה. מי שבוודאות כן ישחק הוא יקיר העיר דרייס מרטנס, החלוץ הבלגי שהפך לכובש הגדול של המועדון בכל הזמנים, ממוקם במקום ה-4 בטבלת הכובשים של הצ'מפיונס והוא זה שכבש את השער לקבוצתו במשחק במפגש הקודם בין השתיים.

הפרטנופיי אמנם נחשבים לאנדרדוג מובהק, אך תהיו בטוחים שהם לא יעלו לכר הדשא בקמפ נואו על מנת לשמש כתפאורה. התכולים לבטח יפנו את מרב תשומת הלב לדרכים יצירתיות כדי לנסות ולהצר את צעדיו של מספר 10 באדום וכחול, אך עם בצד ההתקפי היא תראה יצירתיות ותעוזה היא בהחלט יכולה להפתיע את ההגנה הלא יציבה של בארסה.

הימור: בסופו של דבר הקטאלונים יעפילו לשלב הבא במשחק קשה כשאופציה של הארכה בו בהחלט נלקחת בחשבון. בדומה לעונה שעברה, הבלאוגרנה יסיימו את דרכם בתחרות בשלב רבע הגמר שלבטח יביאו את היחסים בין הנשיא לשחקנים לנקודת רתיחה נוספת.

קיקה סטיין, ברצלונה
Credit to "FC Barcelona" official facebook page

 

פ.ס.ז: סוללת הכוכבים מעיר האורות לא חזרה למתכונת של ליגה בנוגע לשאר היריבות במפעל, אך הספיקה לזכות בשני תארים מקומיים על חשבונם של ליון וסנט אטיין ותערוך עוד משחקי הכנה לקראת השיבה שלהם למסגרת האירופית. אחרי שתומאס טוכל ושחקניו גברו על דורטמונד בצורה די משכנעת ממש רגע לפני שהעולם כולו נכנס למתכונת קורונה, תחכה להם בשלב רבע הגמר שהפך למחסום של ממש עבורם, המכונה ההתקפית השנייה בטיבה מבין חמש הליגות הבכירות, אטאלנטה.

הבשורות הטובות לקראת המפגש הראשון בין השתיים מגיעות מכיוונו של  קיליאן אמבפה שנפצע במשחק מול סנט אטיין אך מחלים בקצב מהיר מהמשוער, ויהיה כשיר לקראת הטייק הראשון. על פי המסתמן, הכוכב יעלה מהספסל במידת הצורך על מנת לא לסכנו. בשונה מהעונות הקודמות, הגרלת המשחקים סידרה לצרפתים יריבה נוחה בשלב חצי הגמר. שייח' נאסר אל חאליפי צמא לראות תוצאות לאור ההשקעה האדירה שלו במועדון והעונה יותר מתמיד הוא קיבל הזדמנות פז לצפות בבייבי שלו מגיעה לגמר הגדול. הקבוצה מהבירה הצרפתית יודעת שתצטרך להיראות טוב יותר על מנת שזה יקרה ומי שיימשוך את מירב תשומת הלב בהיעדרו של אמבפה הוא כמובן ניימאר שלמרות שמערכת היחסים שלו עם המועדון ידע אינספור עליות ומורדות, הוא בוודאי רוצה לסיים את העונה המוזרה שעברה עליו ועל שאר חבריו עם טעם מתוק.

אטאלנטה: חובבי הכדורגל והרומנטיקנים הגדולים שבינינו לבטח יחזיקו אצבעות לחבורה הצנועה מברגאמו בתקווה שתחלוף על פני הכסף הגדול של פ.ס.ז. גספריני שהוביל את קבוצתו למקום השלישי בסרייה א' עם מספר הנק' הגבוה ביותר שצבר המועדון לאורך ההיסטוריה, מקווה שהטריו הדרום אמריקני שלו יגיע בשיאו גם לצמד המשחקים החשוב: לואיס מוריאל (מוביל את הסרייה א' בקטגוריית מעורבות בשערים פר 90 דקות – 1.36), דובאן זפאטה (מעורב ב-24 שערי ליגה) שכבשו יחדיו 36 שערים בסרייה א' וכמובן מלך הבישולים והמנוע של הקבוצה בקישור, פאפו גומז שמוביל את הליגה האיטלקית ביצירת מצבי הבקעה וממוקם במקום השלישי מבין חמש הליגות הבכירות בקטגוריה זו.

מי שחסרונו בשלב הזה של הטורניר יורגש בבירור הוא יוסיפ איליציץ', שסיפק הופעה נהדרת במשחק ה'גראונד זירו' מול ולנסיה ומנגד כלל לא התאמן בחודשים האחרונים כשגם המשך דרכו במועדון נמצא בסימן שאלה גדול. אטאלנטה בגרסתה הנוכחית העבירה שיעור לכל קבוצות הכדורגל ברחבי העולם שהכל אפשרי ומכיוון שהיא נמצאת ב"צד הקל" יותר של ההגרלה, גם חלומות על העפלה סנסציונית לגמר בליסבון יכולים להילקח בחשבון.

הימור: אטאלנטה תסתכל בלבן של העיניים לפ.ס.ז, אך בסופו של דבר הפריזאים הם אלה שימשיכו אל שלב חצי הגמר. עונה שמסתיימת עם מקום שלישי ושמינית גמר ליגת האלופות זהו הישג שאף אדם ברחבי ברגאמו לא דמיין לעצמו שיהפוך למציאות, ולא יגרע אפילו במעט מההישג העצום של הקבוצה הנהדרת מארץ המגף.

 

אתלטיקו מדריד: הקבוצה של צ'ולו סימאונה לא עשתה עונה גדולה בליגה בלשון המעטה שבאה לידי ביטוי בצבירת הנקודות הגרועה ביותר שלה  בליגה בשש העונות האחרונות (70 נקודות), אך ב-11 המשחקים האחרונים שלה היא לא הפסידה פעם אחת. ההיסטוריה וגם 2019/20 הוכיחו שכשמדובר במשחקי נוקאאוט, הקולצ'ונרוס יודעים ומסוגלים להתמודד מול כל קבוצה שתעמוד בדרכם, גם אם מדובר במחזיקת הגביע ואלופת אנגליה הטריה ליברפול שהודחה לעיניי הקהל הביתי. על הנייר, האדומים לבנים מבירת ספרד קיבלו את ההגרלה הקלה ביותר מבין שאר היריבות במפעל ומחזיקים ביתרון הביתיות לקראת צמד המפגשים. סימאונה יקווה לקבל תפוקה ממלך השערים שלו בליגה ובצ'מפיונס, אלברו מוראטה שמעורב ב-20 שערים בכל המסגרות.

ר.ב לייפציג: יוליאן נגלסמן קיבל לא מעט סופרלטיבים מוצדקים על היכולת של קבוצתו בעונה האחרונה: לייפציג עשתה טורניר נהדר עד כה הרבה בזכות יכולת נהדרת של מרסל סאביצר והמוציא לפועל העיקרי שלה טימו ורנר, אך היא תצא למערכה בלעדיו לאחר שהחלוץ הגרמני חתם  לאחרונה במדי צ'לסי. לאיכויות של סגן מלך השערים של הבונדסליגה ומי שמעורב ב-47 שערים בכל המסגרות כך שהמשימה שלהם להעפיל לשלב הבא בטורניר הפכה לקשה כפליים.

הימור: הקבוצה המרעננת מגרמניה תסיים את חלקה בטורניר, ואתלטיקו תמשיך הלאה אל שלב חצי הגמר שם גם היא תודח ככל הנראה על ידי פ.ס.ז.

*****

שני מפגשי חצי הגמר של הטורניר יספקו לנו שני משחקים מרתקים: מנצ'סטר סיטי תפגוש את באיירן מינכן כך שפפ גווארדיולה יצטרף לחלוף על פני האקסית בדרך לגביע, ובצד השני פ.ס.ז' תפגוש את אתלטיקו מדריד. הגמר הגדול יפגיש את הבווארים ואת אלופת צרפת שבסופו הגרמנים יהיו אלה שיניפו את הגביע עם האוזניים הגדולות על הבמה באיצטדיון בליסבון.

הדקו חגורות ותחזיקו חזק, כי ביום שישי הליגה הכי מרגשת ולא צפוייה חוזרת למסך של כולנו. נותר רק לקוות שלאחר העונה המוזרה שעברה על כל אחת מהקבוצות, נקבל משחקי נוקאאוט רווים בשערים, באקשן בלתי פוסק ושהטובה ביותר באמת – תנצח!

גביע האלופות
גביע האלופות. קרדיט צילום:
UEFA Champions League Facebook Page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח