יותר חשוב מזהבי

בשבועות האחרונים היו שני מקרים בהם כסף סיני פגש את הכדורגל הישראלי.
הפעם הראשונה היתה עסקת המכירה המתוקשרת של ערן זהבי, שבה כולנו, כולל אני, התלהבנו מהשכר האגדי שהוא אמור לקבל. כאן עבר באמת כסף בפועל מיד ליד.

בפעם השניה הכסף הוא עדיין רק על הנייר, אבל לטווח ארוך, מדובר לדעתי בעסקה חשובה הרבה יותר ובעלת משמעות גדולה לכדורגל הישראלי, ואני מתכוון לחתימה על מזכר הבנות בין הפועל ת"א לחב' הבנייה וההנדסה הסינית, CMEC. הפרסומים מדברים על שיתוף פעולה עתידי בין שני הגופים במשך חמש שנים ובהיקף השקעה של 10 מיליון ש"ח שיוזרמו מדי שנה לקבוצה.

אם איני טועה זו הפעם הראשונה שגוף עסקי זר משקיע בספורט הישראלי משיקולים כלכליים ולא משיקולים ציוניים. אמנם כבר היו וישנם אנשי עסקים יהודיים מחו"ל שהשקיעו בספורט כאן, אולם אני מניח שלולא הקשר הרגשי לישראל הם לא היו מגיעים.
הסינים רואים בישראל קרש קפיצה וגשר מעולה לעולם המערבי גם בגלל המיקום הגאוגרפי שלנו וגם בזכות התרבות המערבית והבולטות הטכנולוגית. ההשקעה בהפועל ת"א מצטרפת לרכישת תנובה, הפניקס ועוד חברות בתחומים שונים.

איני יודע האם האינטרס של הסינים במקרה של הפועל הוא זכיה במכרזים ועבודות הקשורות באצטדיון המתוכנן בבת ים, או אולי פשוט השגת נוכחות בתקשורת הישראלית לשם זכיה בפרוייקטים אחרים. יכול להיות שגם נראה כדורגלנים סינים מגיעים לשחק בהפועל כחלק מהמהלך הממשלתי הסיני לקידום הכדורגל. אם שחקנים סינים לא יכולים להשתלב בקבוצות אירופיות בזכות היכולת, מה יותר הגיוני מאשר להיכנס כשותפים בקבוצות ופשוט לקנות לשחקנים את מקומם על המגרש, וישראל היא מקום טוב לנסות מהלך שכזה.

שום מהלך עסקי חיצוני של חברה סינית לא מתבצע ללא אישור השלטון המרכזי, כך שקשה להאמין שמדובר כאן בבלון ניסוי או תרגיל תקשורתי של הפועל ת"א שנועד לעשות רעש. אני מניח שהסינים היו מזהים מהר מאוד חוסר רצינות מצד הפועל ובודאי לא היו יוזמים בעצמם מהלך סרק שכזה.

אמנם עדיין מדובר רק על הבנות ולא על הסכם סופי, וכמו שאנחנו מכירים את התרבות הישראלית בכלל ואת הפועל ת"א בפרט, הכל עוד יכול להתפרק, אבל גם אם ההסכם לא יצא לפועל הוא בהחלט מסמל את הכיוון אליו צריך לצעוד הכדורגל שלנו. הכיוון של גיוס כסף גדול מחו"ל, כי הכסף המקומי או היהודי לא מספיק.

לפחות רוכשי הכרטיסים למשחק מחר נגד ב"ש הרוויחו סבסוד של חצי כרטיס ע"י הסינים. לעומתם בעלי המינויים של הפועל יכולים להרגיש קצת "דפוקים" כי להם הסינים לא סיבסדו כלום.

אני מקווה בשביל הכדורגל שלנו ובשביל הפועל ת"א, שהיא תשחק הרבה יותר טוב מאשר במחזור הראשון, אחרת הסינים עוד עלולים לברוח להם ולנו.
נראה לי שכדאי לכולנו שהכסף הסיני שמחפש השקעות ישאר בארץ.

יותר חשוב מזהבי
Credit to "Hapoel Tel Aviv FC" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. אזכור מופיע גם ב תעלומה באדום - הזווית

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח