יורו 2004 – היופי שבכיעור

אתם יודעים שאתם אנשים צבועים? אתם צבועים כי כשאיטליה זוכה במונדיאל 2006 עם נבחרת אפורה והגנתית אז היא נבחרת מרגשת וקנבארו לוקח כדור זהב, וכשספרד לוקחת את המונדיאל הבא עם 8 שערים ב-7(!) משחקים אז זו זכייה של דור הזהב של ספרד, ותכלס הכי מגיע לאינייסטה. אבל כשמגיעה נבחרת קטנה כמו יוון, כמעט בלי ניסיון בטורנירים גדולים, בלי אף כוכב, וזוכה באליפות אירופה אחרי שהיא מנצחת פעמיים את המארחת, את האלופה היוצאת ואת הנבחרת החמה בטורניר, אז הטורניר היה משעמם והאלופה לא ראויה, ומה זה האנטי כדורגל הזה?

"במיתולוגיה היוונית היו 12 אלים, אבל ביוון המודרנית יש 11", נכתב על האוטובוס של הנבחרת. יוון מבחינתי היא ההפתעה הכי גדולה אי פעם בתולדות כדורגל הנבחרות, גבוה מאוד בכדורגל בכלל, והזכייה שלה ביורו 2004 היא בלתי נשכחת וסיפור ענק. אבל בלי קשר לסיפור של יוון אליו נגיע בהמשך, אליפות אירופה כולה הייתה אליפות טובה עם סיפורים, שערים וכדורגל טוב ומפתיע.

 

לא רק יוון

הזכייה של יוון גורמת לכם אולי לזכור את היורו הזה כהגנתי, אבל האמת היא שמאז שהיורו משוחק בטורניר (מ-80'), רק ביורו 2000 המצוין היה ממוצע השערים למשחק גבוה יותר. והיו כמה סיפורים טובים. בראש ובראשונה ה'דיל הסקנדינבי' כששבדיה ודנמרק סיימו ב-2-2 חשוד ביניהן, תוצאה שהייתה ידועה מראש ככזו שתעלה את שתיהן לרבע הגמר ותשאיר את איטליה הכועסת בחוץ, בעקבות כמות שערי זכות נחותה בבית משולש. כתבתי עליו בהרחבה בעבר, מוזמנים להיכנס לטור ולהחליט. אני נוטה לחשוב שזה לא היה מתוכנן.

עוד סיפור גדול בטורניר הזה הייתה נבחרת צ'כיה, שלדעת רבים הייתה הנבחרת הטובה בטורניר. הצ'כים היו הנבחרת היחידה בטורניר שסיימה את שלב הבתים עם 3 ניצחונות, אחרי שגברה על לטביה המפתיעה (גם על העלייה הסנסציונית שלה כתבתי), על גרמניה ועל הולנד, באחד המשחקים הטובים בתולדות היורו, אחרי שחזרו מפיגור 2-0 ל-2-3, כשהמוציא העיקרי לפועל היה מילאן בארוש שסיים כמלך השערים.

ביורו 2004 יכולנו לראות גם את נבחרת אנגליה הכי טובה שאני זוכר, התקפית, מוכשרת ודורסת, וכמובן כזו שיודעת לבעוט בדלי כשצריך. זה התחיל במשחק טוב מול צרפת, יתרון 0-1, החמצת פנדל של בקהאם ויתרון עד לדקה ה-91'. נגמר 2-1 לצרפתים בדקה ה-93'. בעיטה חופשית של זיזו, והחזרת כדור אחורה איומה של ג'רארד, שהובילה לפנדל על הנרי, וזידאן השלים צמד. אבל לאחר מכן אנגליה ניצחה עם כדורגל משכנע את שוויץ וקרואטיה (עם ג'ובאני רוסו) כשהכוכב שלה היה ילד בן 18 מאברטון, בשם ויין רוני, שכבש שני צמדים. הוא לא היה בן העשרה היחיד שהיו ממנו ציפיות לקראת הטורניר, כן כן, אנחנו מדברים על רונאלדו בטורניר הגדול הראשון שלו.

הוא עדיין לא הכוכב הכי גדול של פורטוגל, שהגיעה כמארחת ופייבוריטית לזכייה עם סגל שהיה בנוי על ותיקים כמו פיגו ורוי קוסטה, ביחד עם השלד של פורטו שזכתה רק חודש לפני כן בליגת האלופות בצורה מפתיעה ועם המאמן הברזילאי ואלוף העולם המכהן, לואיס פליפה סקולארי. ובמשחק הפתיחה בדרגאו היא החלה את המסע שלה מול מי שנחשבה לקבוצה השנייה הכי חלשה בטורניר.

כריסטיאנו רונאלדו פורטוגל
רונאלדו כובש מול הולנד. קרדיט לדף הפייסבוק "UEFA EURO 2020"

 

תפילה לשער אחד

אבל כדי להמשיך את הסיפור של יוון צריך לחזור קצת אחורה. אוגוסט 2001, הנבחרת שוב כושלת, המאמן מפוטר. ההתאחדות מחליטה ללכת על אוטו רייהאגל הגרמני, יקה קשוח, האיש שלקח אליפות עם קייזרלסטוארן בעונה שבה עלתה לליגה הראשונה. הוא מפסיד 5-1 במשחק הראשון שלו בפינלנד. אבל כבר במשחק השני מגיע השינוי כשרק הבעיטה החופשית המפורסמת של בקהאם מנעה ממנו ניצחון בוומבלי. ממשיכים למוקדמות היורו, הנבחרת מפסידה בשני המשחקים הראשונים לספרד ואוקראינה, אבל הוא מצליח לאט לאט להכניס שיטה שתמקסם את התכונות של השחקנים שלו. רייהאגל הולך על סגל קצר יחסית ומגובש, גורם לשחקנים להתרגל אחד לשני, כשהדגש הוא על פיזיות של השחקנים ובמיוחד שחקני ההגנה, וגם של רוטויילרים נמרצים במרכז המגרש שיכולים להפעיל לחץ על היריבה ולהוציא מתפרצות לדרך, ובחוד חלוצים חזקים עם משחק ראש טוב. אני לא אנסה ליפות את המציאות, זה לא היה יפה לעין, אבל היי, סימאונה עשה מזה קריירה.

בכל מקרה, קמפיין היורו שלה המשיך עם 6 משחקים רצופים, בלי לספוג אף שער, כולל 0-1 בספרד, ומקום ראשון בבית. יוון עולה לטורניר גדול לראשונה מאז מונדיאל 94', אחרי טראומה שבה ספגה עשרה שערים ולא כבשה אפילו אחד. והאמת, כל מה שחלמו עליו ביוון אחרי אותו מונדיאל נוראי היה קודם כל להבקיע שער, עוד לפני מחשבה על ניצחון ראשון בטורניר גדול. ובכן, כבר אחרי 6 דקות היא עמדה ביעד הזה. קראגוניס הנפלא השתלט על כדור וירה מחוץ לרחבה שער יתרון מדהים ליוונים.

רונאלדו נכנס כמחליף במחצית, אבל כעבור שש דקות רשם את הרגע המשמעותי הראשון שלו – גרימת פנדל ברחבה. באסינאס העלה את יוון ליתרון מדהים של 0-2. רונאלדו עוד צימק בנגיחה בדקה ה-90' אחרי קרן, אבל לא מנע את הסנסציה – יוון מנצחת את המארחת. במשחק השני היא מחלצת תיקו 1-1 מספרד משער של חריסטאס ופתאום יש לה 4 נקודות. היא כמעט והודחה בשלב הבתים, הפסידה 2-1 לרוסיה, אבל בעקבות הפסד של ספרד לפורטוגל, עלתה על חשבונה בגלל יותר שערי זכות.

סיכום האליפות ב-4 דקות

פורטוגל הלכה והשתפרה לאחר מכן, ניצחונות על רוסיה וספרד במשחק ראש בראש על העלייה הבטיחו לה מקום ברבע הגמר, שם היא פגשה את אנגליה למשחק נהדר שהסתיים ברגל שבורה של רוני, ב-2-2 ופנדלים. אתם יכולים לנחש איך זה נגמר. בקהאם החמיץ שוב מהנקודה הלבנה, גם רוי קוסטה, ובסוף דריוס וואסל היה השעיר לעזעזל התורן. הסקנדינביות גם כן נשרו בשלב שמונה האחרונות. דנמרק הובסה 3-0 על ידי צ'כיה הלוהטת, בעוד ששבדיה הצליחה להפוך לנבחרת הראשונה שמפסידה להולנד בפנדלים, אחרי 4 ניסיונות כושלים.

הכל בראש

כולם היו בטוחים שהסיפור החביב שלהם יגמר מול צרפת, הנבחרת הכי חזקה בעולם, היה ברור שהבלוף ייחשף והסיפור יגמר. אבל יוון, עם סדרה של גיבורים יוצאי דופן, מוכים וחבולים ולא מוערכים, מצליחה לתסכל את הטריקולור. הסגל לא היה אלמוני, היו לא מעט שחקנים בליגות גדולות, אבל בלי כוכב גדול, והאמת, שגם לאחר האליפות כולם חזרו למידות הראגילות שלהם. ניקופולידיס השוער הראשון של הנבחרת ואחד הגיבורים, בכלל הפך במהלך העונה לשחקן ספסל בפנאתנייקוס של יצחק שום בגלל שלא רצה לחדש חוזה. והנה, זגורקיס בן ה-33 שנבחר לשחקן הטורניר, עם הגבהה מימין ונגיחה של חריסטאס, חלוץ בינוני של ורדר ברמן שכבש כל העונה 4 שערי ליגה. אבל הוא עלה גבוה והכניע את בארטז והעיף את אלופת אירופה.

אז חשבו שהסיפור יגמר מול צ'כיה ההתקפית, אבל לא. יוון הצליחה לתסכל את היריבה, ולהגיע למצבים שלה בעצמה. המשחק הלך להארכה בדקה ה-115 שוב נגיחה, אחרי כדור קרן, טריינוס דלאס, הבלם של רומא כובש מקרוב את שערו היחיד בנבחרת, אבל שער הכסף הראשון בהיסטוריה, ניסוי כלים באותו טורניר שאומר שאם נבחרת מובילה בהפסקת ההארכה, היא מנצחת.

יוון בגמר, מול פורטוגל, שגברה 1-2 על הולנד בחצי הגמר השני. שיחזור של משחק הפתיחה, במשחק הסיום. הפעם כבר אף אחד לא מסוגל להמר נגדה אבל כולם עדיין נגדה, נאמר עליה שהיא הסינדרלה הראשונה שכולם שונאים. מי יצליח להכניע אותה? איך יכבשו נגדה? איך זה נגמר? דקה 59', קרן מימין, באסינאס מגביה, חריסטאס מתרומם שוב ונוגח פנימה. יוון אלופת אירופה!

 

שער הניצחון של חריסטאס
שער היורו של חריסטאס. קרדיט לדף הפייסבוק "UEFA EURO 2020"

מה למדנו?

יוון לא הייתה הנבחרת המפתיעה הראשונה שזכתה ביורו. הרי דנמרק גם הייתה שם, אבל כתבנו על הזכייה שלה שהיה בה מן המקריות. אבל שום דבר לא היה מקרי בזכייה של יוון. חבורה של לוחמים שיודעים מהרגע הראשון מה הם צריכים לעשות ומוכנים לעשות הכל בשביל זה. זה לא היה יפה, זה לא היה רומנטי, אבל זה היה מדהים. ופורטוגל? כן, היא אולי הרגישה קצת כמו ברזיל ב-1950', אבל היא גם למדה מהיריבה שלה. פרננדו סנטוס הפורטוגזי הוא המאמן שהחליף את רייהאגל ביוון ב-2010, והיה ממשיך דרכו. ב-2014 מונה למאמן הנבחרת של פורטוגל, ובאופן דומה, ביורו הקודם, 12 שנים לאחר מכן, כאנדרדוג מובהק ואפור, הנבחרת שלו, עם שמות יותר גדולים, הצליחה לזכות באליפות אירופה מפתיעה גם כן.

תראו את 5 הדקות הראשונות – כל הגולים של יוון בשידור יווני:

Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. הסיפור של יוון היה סיפור מטורף שכיף להיזכר בו בכל פעם מחדש (כיף כמו שזוכרים את הטירונות כמשהו מצחיק ושוכחים את זה שהיית קם בארבע לפנות בוקר לשמור על מאהל).
    נבחרת שבאמת מיקסמה את המעט שהיה לה והגנה באומנות על השער שלה. הנבחרות הכי אפורה שאני זוכר לוקחת טורניר גדול, ואני אומר את זה בתור סוג של מחמאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח