טיקי טאקה משודרג

לפני כחודשיים פרסמתי טור על הטיקי טאקה של פפ בצד התכול של מנצ'סטר, כאשר התמוגגתי מהניצחון המרשים 7-2 על סטוק שהצטרף לתבוסות נוספות שהנחילה בין היתר לווטפורד וליברפול. בשלב זה, רצף הניצחונות הרצופים של הסיטי עמד על שישה, רצף מרשים כשלעצמו אך מתגמד לחלוטין לעומת שיא הפרמייר ליג ההיסטורי שעומד על 15 ניצחונות רצופים שקבע פפ ברביעי האחרון בניצחון קבוצתו 4-0 על הברבורים מסוונסי.

Premier League - טיק טיק

שיטת המשחק המחודשת של הספרדי מבוססת על משחק לחץ בכל חלקי המגרש אשר מסתמך על מסירות מדוייקות רבות בין כלל שחקני הקבוצה בעמדות השונות במגרש תוך שינויי מיקומים ותנועה רבה ללא כדור – זו בעצם פילוסופיית המשחק של המאמן הגדול ביותר בכדורגל העולמי בימינו, ז'וז'פ (פפ) גווארדיולה שזכתה לשם הידוע והמוכר ברחבי העולם – הטיקי טאקה.

המאמן הספרדי המעוטר השווה פעם את פילוסופיית המשחק שלו לקתדרלה שנבנתה לטענתו על ידי המאמן ההולנדי האגדי יוהאן קרויף, כאשר המטרה של ממשיכי דרכו בעולם הכדורגל המודרני היא לשפץ ולעדכן את הקתדרלה. לאחר צפייה במשחקים רבים של הקבוצה וניתוחים של צורת המשחק, תוך שימוש במספר מקורות ספרדיים שתירגמתי, הבנתי שהקתדרלה המשודרגת של גווארדיולה מתבססת על חמישה חוקים משמעותיים שונים:

פפ גוארדיולה
קרדיט לדף הפייסבוק – Manchester City

ראשית, לחץ לאחר איבוד כדור.

התכולים של גווארדיולה מתחילים ללחוץ במטרה להשיב לעצמם את הכדור ממש באותו הרגע שבו הם איבדו אותו. הוא טוען שזהו הזמן האידיאלי לחטיפה שכן, היריב נמצא במצב פגיע מפני שהיה חייב להוריד לכמה שניות את עיניו מכר הדשא בכדי לבצע את הפעולה הדרושה בכדי לחטוף את הכדור – היריב זקוק למספר שניות בכדי להתאפס ולהסדיר את הראייה המרחבית של הקבוצה בשלב זה. הזמן הקצר הזה, הוא בדיוק הזמן שלוקח לכשלושה שחקני סיטי לתקוף את הכדור וכך הקבוצה שלו מבצעת כ-16 תיקולים מוצלחים בחלק המגרש של היריב בממוצע בכל משחק.

שנית, "חוק ארבע השניות".

אם התכולים לא מצליחים לזכות בכדור בחזרה במשך פרק זמן של כארבע שניות מרגע האיבוד, שחקני הקבוצה ייסוגו אחורה וייצרו מעין חומה-גמישה שמורכבת מעשרה שחקנים. המרחק בחומה זו בין השחקן הקדמי ביותר (בדר"כ ז'סוס/אגוארו) לבין אוטמנדי וסטונס מאחור עומד על כ-25 מטרים. לכל יריבה יהיה קשה לעבור דרך השטח הקטן והצר הזה. הגמישות בתנועה קלה מאוד לסיטי ומתאפשרת בעיקר בגלל ששחקניה מבלים את מרבית המשחק כשהם נמצאים בסמוך אחד לשני. כשסילבה ודה בריינה למשל מתופקדים יחד במרכז הקישור ההתקפי הם יכולים לזהות את התנועה והמיקום אחד של השני בעיניים עצומות. השיטה עובדת בצורה נפלאה בפן ההגנתי כאשר ב-17 משחקים שנערכו עד כה בפרמיירליג הקבוצה ספגה 11 שערים בלבד, בנוסף ל-8 רשתות נקיות של אדרסון.

לאחר מכן, הקבוצה מחדשת את משחק הלחץ.

שחקניו של פפ בוחרים ללחוץ מחדש על הכדור בעקבות אירועים המתרחשים במהלך המשחק ומסיתים את תשומת ליבו של השחק היריב מכלל המשחק. למשל, כאשר הכדור מקפץ ליד רגלו של קשר היריבה או כאשר חלוץ מכדרר עם הפנים לשער ולא מבחין בשער חלקי המגרש.

מנצסטר סיטי ליברפול
Credit to "Liverpool FC" Facebook page

יתרה מזו, השיטה כאמור מתבססת על החזקת הכדור.

כשהשליטה בכדור חוזרת לרגליים של שחקני הסיטי, המטרה היא להמשיך ולהחזיק בכדור עוד ועוד. זהו אחד המוטיבים החשובים של שיטת הטיקי טאקה עוד מימי קרוייף שכאמור התחיל בבניית הקתדרלה. על פי ההשקפה של פפ, קבוצותיו צריכות להחזיק בכדור לפחות ב-65% מהזמן כאשר הסיטיזנס עומדים על ממוצע עונתי עד כה של כ-67%. להגיון שבשיטת החזקת הכדור יש שני היבטים – ראשית, אתה לא יכול לספוג כאשר הכדור אצלך. יתרה מזאת, היריב צריך לרדוף אחרי שחקני הסיטי בכדי להשיג את הכדור וגם כאשר הוא משיג אותו הוא מותש לחלוטין ובן רגע מאבד אותו בחזרה.

הטירוף של פפ בנוגע להנעת הכדור מגיע גם לעמדות ההגנתיות. אוטמנדי למשל, הוא השחקן שמסר הכי הרבה כדורים בכל חמשת הליגות הבכירות של אירופה (1321) בעוד שחברו לחוליית ההגנה ג'ון סטונס הוא המוסר המדוייק ביותר באירופה עם 97% דיוק. כמעט בכל הקבוצות ברחבי העולם יש לפחות שחקן אחד שרשאי להרחיק את הכדור בבעיטות חזקות ועוצמתיות – השוער. זה נובע מהתובנה שמושרשת בעיקר אצל האנגלים ששוערים לא יודעים למסור, אבל לא כך אצל גווארדיולה. כאשר הגיע לממלכה הבריטית, פפ סילק את ג'ו הארט ששיחק כעשור במדים התכולים של הסיטי ואף רשם עשרות הופעות במדי נבחרת שלושת האריות האנגלית ולאחר מכן העיף לכל הרוחות גם את מחליפו – קלאודיו בראבו. כעת העומד בין קורות הקבוצה הוא אדרסון הברזילאי בן ה-24 שהגיע מבנפיקה בקיץ האחרון תמורת לא פחות מ-41 מיליון יורו. אבל ההשקעה התבררה כמשתלמת לחלוטין כאשר השוער מחזיק בכ-84% אחוזי דיוק במסירות בממוצע למשחק וב-26 מסירות למשחק. בהחלט משתתף קבוע במשחק הנעת הכדור של הסיטי.

משחק הנעת הכדור הנהדר של הסיטי שכלל 52 מסירות ונגיעות של כלל שחקני ההרכב בכדור לפני שערו של לירוי סאנה בגביע הליגה מול ווסט ברום לפני כחודשיים.

ולסיום, חוק "3-1".

השיטה שלמד פפ מהקולגות האיטלקים בשעה ששיחק ברומא ובברשיה בארץ המגף אומרת שבמידה ושחקן יריב זוכה בכדור בסמוך לרחבה של הסיטי, שחקניו של פפ הופכים לפתע ל"איטלקים". הם מפעילים את החוק שבעקבותיו אחד מארבעת שחקני ההגנה במערך של פפ מתקרב ליריב בנסיון לתקל אותו ולחטוף ממנו את הכדור בשעה שהשלושה האחרים יוצרים כמעין טבעת מסביב למתקל. בכך נוצרות שתי שכבות הגנה בלתי חדירות שמקשות על השחקן היריב לחדור לתוך הרחבה ולכבוש.

ממשיכים להשתדרג

בנוסף לכל חוקי הטיקי טאקה שייבא גווארדיולה מספרד בעקבות קרויף, במנצ'סטר הוא החל במשחקים האחרונים להוסיף אספקטים נוספים לפילוסופיית המשחק שלו.

הראשון הוא ה"פפ-טיים", נגזרת ישירה של ה"פרגי-טיים" שהיה לשם דבר בפרמיירליג במשך שנים. חניכיו של הספרדי אמנם הנחילו תבוסות בלא-מעט משחקים העונה ליריבותיהם, אך במספר משחקים אחרים הם ניצחו לאחר מאמצים רבים בהפרש של שער בודד. הגיבור של ה"פפ-טיים" הוא ראחים סטרלינג האנגלי. הווינר בהתהוות כבש העונה 13 שערים, חמישה מתוכם היו שווים נקודות לקבוצה של פפ. זה התחיל מכיבוש שער השיוויון המאוחר באיתיאחד מול אברטון, במה שהתברר כאיבוד הנקודות היחיד עד כה של המכונה של פפ, המשיך עם שער ניצחון בתוספת הזמן מול בורנמות' והגיע לשיא עם שלושה שערי ניצחון מכריעים תוך שבוע – בסיטי אוף מנצ'סטר מול פיינורד באלופות וסאות'המפטון ובתווך גם במשחק חוץ קשה בהאדרספילד.

לפפ יש תפקיד חשוב בהפיכת האנגלי הצעיר והמעט בעייתי לאחד השחקנים הגדולים והמרשימים במכונה התכולה והמשומנת שלו. הוא תפס אותו בשתי ידיים, תרתי משמע – כפי שתוכלו לראות בסרטון המצורף והסביר לו כיצד לבצע בצורה נכונה ויעילה את הסיבוב יחד עם הכדור במה שבעצם הוביל לכלל תהליך קבלת ההחלטות הנכון של האיש ששווה כל סטרלינג במהלך העונה. אמנם להביס קבוצות זה יפה ומרשים מאוד, אבל בעיניי מרשים הרבה יותר לנצח משחקים צמודים ומפרכים במאני טיים.

ההכוונה של גווארדיולה לסטרלינג במהלך האימון.

השני הוא הרוטציות הרבות. 34 שינויים ביצע פפ בהרכב הפותח שלו במהלך העונה ב-17 המחזורים ששוחקו עד ככה. ממוצע של 2 שינויים למשחק. כשחקן פנטזי מן המניין אני יכול להעיד עד כמה שהרוטציות הללו משוגעות. אני מכניס את סאנה להרכב – אז לא פותח, אני מקפטן את סטרלינג – לא פותח וגם אגוארו וז'סוס מתחלפים בניהם כמעט כל מחזור ולקחו לי עשרות נקודות כבר מפתיחת העונה.

הספרדי גם מתאים את הקבוצה לפציעות לא צפויות שמתרחשות כאשר הוא הסב את פביאן דלף האנגלי לעמדת המגן השמאלי בעקבות הפציעה הקשה של מנדי שנרכש תמורת סכום עתק עד סוף העונה. הוא נתן לז'סוס את המפתחות בעמדת החלוץ המרכזי למשך זמן רב כאשר קון אגוארו התאושש מהתאונה הקשה שחווה ואף משלב לא מעט שחקני סגל רבים נוספים כמו דנילו, קומאפני ומנגאלה במרכז ההגנה, טורה וגונדואן במרכז השדה, ברנרדו סילבה הנהדר בחולייה ההתקפית ואפילו שחקנים צעירים וחסרי נסיון כמו זיצ'נקו האוקראיני ופיל פודן האנגלי (שמיטב ביצועיו מופיעים בסרטון המצורף) שהפך, בגיל 17 ו-191 ימים לשחקן הצעיר ביותר שפתח במדי הסיטיזנס ולשני הצעיר ביותר שפותח במשחק במסגרת הסופר-יוקרתית בליגת האלופות. אם ימשיך בקצב ההתקדמות הזה וימשיך לזכות באמונו הרב של פפ הוא צפוי להגיע רחוק.

מיטב הביצועים של פיל פודן הצעיר והמוכשר.

בשורה התחתונה, פפ שיתף עד כה 24 שחקני סגל ב-24 משחקים רשמיים העונה כאשר מצבת הכיבושים למשל, מתחלקת בין עשרה שחקנים שונים, בעוד שברשימת המבשלים יש אפילו גיוון רב יותר עם שלושה עשר שחקנים שונים שמסרו כדור שהפך לכדור ברשת וחגיגה גדולה ביציעי התכולים.

ערב המשחק המרתק מול טוטנהאם ההתקפית באיתיאחד הייתי צופה שלמרות היריבה הקשה שמאומנת על ידי מאמן מוכשר גם כן, הטיקי טאקה המחודש יסיים שוב עם ידו על העליונה והסיטיזנס ינצחו 3-1 את התרנגולים מצפון לונדון.

מנצ'סטר סיטי - מונאקו
Credit to Manchester City Official Facebook Page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח