טביעת יד של מאמן – הקינג מחזיר את גלדבאך לצמרת

מאמנה של גלדבאך הוא דיטר הקינג בן ה-54, ששיחק כקשר במספר קבוצות ועלה לבוגרים כבר בגיל 19 במדי הסייחים במדיהם רשם 12 הופעות. אחרי שהפך למאמן מוכר בכל רחבי גרמניה בזכות הצלחות בנירנברג ובוולפסבורג, הוא חזר לקבוצה בה התחיל את הקריירה כשחקן, הפעם מהדלת הראשית, כמאמן הקבוצה.

דיטר הקינג, מנשנגלדבאך
Credit to "Borussia Mönchengladbach" Facebook page

את העונה שעברה סיימה בורוסיה מנשנגלדבאך במקום התשיעי בלבד, הקינג הבין שהוא מוכרח לבצע מספרים שינויים על-מנת להחזיר את הקבוצה, שזכתה בלא בפחות מ-10 תארים ונחשבת לאחת הקבוצות הגדולות בגרמניה, לימי הזוהר שלה.

המהלך המרכזי שעשה מי שהיה מאמן השנה בגרמניה ב-2015, היה כמובן שינוי המערך, תוך רכישת שחקנים מתאימים במהלך הקיץ – החלוץ הצרפתי אלסאן פלאה (שהגיע מניס) והמגן הימני השוויצרי מיכאל לאנג (שהגיע מבאזל) – שניהם מתאימים מאוד לשיטת המשחק החדשה שתכנן המאמן לקראת העונה הקרובה, כל אחד בתכונותיו.

המערך שנבחר בקפידה ולאחר מחשבה רבה הוא 4-3-3 שממקסם את היכולות של כל אחד מהשחקנים, ומביא למצב אידיאלי בו השלם גדול מסך חלקיו ולראייה שני הפסדי הליגה היחידים של הקבוצה העונה מול פרייבורג והרטה ברלין הגיעו כשהקינג החליט לשנות מערך ושילם את המחיר של חוסר האיזון באיבוד נקודות קריטיות.

אז מה כל כך מיוחד במערך והשיטה המוצלחים שהנחיל המאמן במנשנגלדבאך העונה?

 

נתחיל מההתקפה. החוליה הקדמית של הסייחים, כוללת את החלוץ הגרמני הוותיק לארס שטינדל במרכז, את הצרפתי אלסאן פלאה בשמאל ואת הבלגי תורג׳ן הזאר (האח של) בימין.

הגרמני, שגם משמש כקפטן הקבוצה ורק לאחרונה חזר מפציעת קרע ברצועת הברך שהשביתה אותו ללא פחות מחמישה חודשים, אמנם הבקיע שער אחד בלבד מפתיחת העונה, אך בעל תפקיד משמעותי. הוא מסתמך על הגובה (1.83 מ׳) והפיזיות שלו, בעזרתם הוא מסיט כדורים לחבריו וחשוב מכך – מבצע תנועה רבה אחורנית ומשחק במרבית הדקות עם הגב לשער בכדי לפנות שטחים ברחבה לכניסות מהאגפים של הזאר ופלאה שמתורגמות לשערים ובישולים רבים.

מינשנגלדבאך טבלת חום
מפת החום העונתית של סטינדל. נמצא מעט מהזמן ברחבה ומכסה שטחים רבים במגרש על אף הצבתו כחלוץ מרכזי.

השניים כאמור נמצאים בעיצומה של פתיחת עונה נפלאה ומעורבים יחדיו בלא פחות מ-29 שערים, ואנחנו רק בתחילת נובמבר. שניהם נוהגים לחתוך מהאגף לכיוון המרכז שמתפנה בזכות התנועה החכמה של שטינדל, אבל משחקים בצורה שונה ומגוונת. פלאה, שכבש עד כה 11 שערים והוסיף 3 בישולים, משתלט על כדורים ארוכים, בעל בעיטה עוצמתית ומדוייקת ופיניש קטלני מול השער, זומן לראשונה לסגל הטריקולור בפגרת הנבחרת הקרובה, בעוד שהזאר שעומד על מספרים נפלאים של 10 שערים ו-5 בישולים עד כה, שקוראים תיגר על אחיו הגדול בתור האח המוצלח בפתיחת העונה הנוכחית, אוהב לבנות את ההתקפות, בעל ראיית משחק ויכולות מסירה גבוהות. הם מוסיפים גיוון למשחק ההתקפי של הסייחים, מחליפים מקומות ומשחקים בתיאום מרשים למדי כשאת בעיית כדורי הגובה שלהם פותר כאמור החלוץ הגרמני שמשחק לצידם.

מינשנגלדבאך שלישייה קדמית
חוליית ההתקפה של הקבוצה, החיצים מסמנים את תנועות השחקנים העיקריות במהלך המשחק.

לפני שנעבור לחוליית הקישור נתחיל בסיפור קצר. עונת האימון הטובה ביותר של הקינג עד היום הייתה כאמור ב-2014/15 שבה נבחר למאמן העונה והוביל את וולפסבורג לעונה נפלאה בכל המסגרות – זכייה בגביע הגרמני, העפלה לרבע הגמר בליגה האירופית בו הודחו מול נאפולי ומקום שני בטבלת הבונדסליגה, כשעל חבורת הזאבים בירוק מנצח כוכב בהתהוות – קווין דה בריינה שמו. הקשר הבלגי רשם תחת הקינג את עונת הפריצה שלו שכללה הצטרפות מרשימה להתקפה מהקו האחורי ומספרים חסרי תקדים – 16 שערים, 28 בישולים ו-104 מסירות מפתח שבעקבותיהם סומן ונרכש בהמשך על ידי מנצ׳סטר סיטי והפך לאחד הכוכבים הגדולים בכדורגל העולמי.

המאמן הגרמני שדוגל במשחק התקפי וידוע כאחד שמקדם תחתיו לא מעט שחקנים, החליט להסתמך גם העונה על הצטרפות קשרים מהקו האחורי כשלנעליו הגדולות של דה בריינה נכנסים יחדיו שני שחקנים – הקשרים הגרמנים פלוריאן ניוהאוס הצעיר ויונאס הופמן שמעורבים עד כה העונה בלא פחות מ-20 שערים. גם הם, כמו הזאר ופלאה, משלימים האחד את השני כשניוהאוס בעל ראיית משחק נהדרת ויכולת כדרור שמאפשרת את ריווח המשחק במרכז המגרש בעוד שהופמן הוא שחקן יותר פרקטי שנכנס לרחבה וכובש שערים כשתצוגת התכלית שלו הגיעה בדמות שלושער נפלא מול מיינץ. בנוסף, הם מווסתים האחד את השני ומשתדלים לשחק בתיאום כשבכל פעם רק אחד עולה קדימה לתמוך בהתקפה והשני נשאר באיזור מרכז המגרש כדי להתמודד עם שחקני היריבה במקרה של חטיפת כדור והתקפת נגד.

מינשנגלדבאך שלישיית קישור
חוליית הקישור של הקבוצה, החיצים מסמנים את תנועות השחקנים העיקריות במהלך המשחק.

אבל כאמור, המערך של הקינג חייב איזון בכדי להצליח. ולכן, מעט מאחוריהם משחק הקשר האחורי הגרמני טוביאס סטרובל הגבוה (1.89 מ׳) והחסון שיש לו תפקיד אחד – לחפות על הקשרים המצטרפים להתקפה ולמנוע בכל דרך אפשרית את מעבר היריבים דרך חוליית הקישור לעבר ההגנה והשער של קבוצתו, בין אם זה באמצעות זכיות בקרבות אוויריים, חטיפות כדורים ויירוטי מסירות בדרכן אל היעד.

מינשנגלדבאך טבלת חום
מפת החום העונתית של סטרובל שמשמש כ״בלם של הקישור״ ומכסה שטחים רבים

בכדי להמשיך בשמירה על האיזון המשמעותי לקבוצה ולספוג כמה שפחות שערים, חוליית ההגנה של גלדבאך נבנתה במיוחד על ידי הקינג, ככזו שממעטת לעלות קדימה ולתמוך בהתקפה כשגם המגינים כמעט ולא עוברים את קו מחצית המגרש, בניגוד כמעט מוחלט לתפקיד המגן המודרני במרבית הקבוצות בעולם בשנים האחרונות. הרביעייה ההגנתית מובלת על ידי מתיאס גינטר הגרמני שהספיק לרשום לא פחות מ-23 הופעות במרכז ההגנה של המנשאפט ואף נכלל בסגל שזכה במונדיאל בברזיל ומשחק בביטחון רב שמוקרן גם על יתר חבריו להגנה הירוקה.

מינשנגלדבאך חוליית הגנה
חוליית ההגנה של הקבוצה.

תפארת הקבוצה של הקינג נגלתה לעולם כולו בניצחון הענק שלה מול באיירן מינכן באליאנץ ארנה, שבו כל אחד מהשחקנים נתן את התפוקה האישית שלו למען הצלחת הקבוצה כולה. הסייחים ממוקמים כעת במקום השני בטבלת הבונדסליגה ויהיה קשה מאוד להזיז אותם משם, בטח כשהקבוצה משחקת במערך מאוזן ויציב כמו זה שהקינג הנחיל בקבוצה מפתיחת העונה בדרך הבטוחה לקטיפת תואר נוסף של מאמן העונה בגרמניה.

גלדבאך
Credit to "Borussia Mönchengladbach" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח