האם זידאן הוא האיש הנכון בשביל מנצ'סטר יונייטד?

// מאת "טקטיקות ומה שביניהן"

התיקו המאופס מול ולנסיה בליגת האלופות לא תיקן את הרושם מההפסד 3-1 לווסטהאם, וכסאו של ז'וזה מוריניו ממשיך להתנדנד. כרגע עושה רושם ש"המיוחד" לא יזכה לסיים את העונה על הקווים באולד טראפורד. עוד לא ראינו איתות מוחשי מהבעלים שמסמן את הסוף המתקרב של עידן מוריניו ביונייטד, אך רבים מאוהדי הקבוצה ובתקשורת מהמרים בבטחון שזהו רק עניין של זמן עד שהפורטוגלי יפוטר.

מוריניו ,מנצ'סטר יונייטד
Credit to Manchester United facebook page

בורסת השמות כבר עובדת שעות נוספות. את הנעליים הענקיות של אלכס פרגוסון אף אחד עדיין לא הצליח למלא – לא דייויד מויס, לא לואי ואן חאל ועכשיו עושה רושם שגם מוריניו, למרות הרקורד שלו בליגה ובליגת האלופות, לא יהיה זה שיצליח להחזיר את המועדון למקומו הטבעי, ואף החמיר את המצב. ביונייטד רושמים את אחת מפתיחות העונה הגרועות בהיסטוריה של המועדון, בזמן שחדר ההלבשה מתפצל לכמה מחנות.

בתקשורת רצים כמה שמות בולטים – אנטוניו קונטה, שהחליף את מוריניו בצ'לסי וזכה עימה באליפות, אבל לא החזיק יותר מדי זמן אח"כ, כמו כל מאמן תחת אברמוביץ'. ראיין גיגס, מגדולי שחקני הקבוצה ומאמנה הנוכחי של נבחרת ויילס, גם הוזכר. אבל השם הבולט והמועמד המועדף על-ידי סוכנויות ההימורים הוא זינדין זידאן.

המושיע?

לזידאן יש פחות משלוש עונות מלאות של אימון קבוצה בוגרת, אבל זה לא משנה. הוא בילה קצת פחות משנתיים וחצי כמאמנה הראשי של ריאל מדריד, אותה הספיק להוביל לשלוש זכיות רצופות בליגת האלופות ואליפות ספרד אחת. שלל התארים לא גרם לאנשים להפסיק לפקפק ביכולת הטקטית שלו, כשהעונה האחרונה של ריאל מדריד בליגה מהווה דוגמה לאותם מבקרים, כשהקבוצה מסיימת במקום השלישי בלבד.

זידאן והגביע
Credit to "UEFA Champions League" Facebook page

אפשר להשוות את תקופת רפא בניטז בריאל לעידן מוריניו ביונייטד. קבוצה לא מחוברת, מתקשה מול יריבות בינוניות, חדר הלבשה לא שקט וכדורגל לא אטרקטיבי בשני מועדונים עם קהל שמצפה ליותר מסתם נצחונות. מאז שהחליף זידאן את בניטז בינואר 2016, הצרפתי וריאל השתלטו על ליגת האלופות, בזמן שהמאמן הצליח לשים את כל הרעשים בצד ולהראות שעם אותו סגל בדיוק שהיה לבניטז אפשר להשיג הרבה מאוד.

זידאן הוא בדיוק המאמן שמתאים ליונייטד הנוכחית. עד עכשיו הגיעו לקבוצה מנג'רים שרצו זמן לבנות פרויקט. אלו לא הציפיות. זידאן הראה שהוא לא זקוק לבצע שינויים דרסטיים כדי להשיג תוצאות. יש לו תוכנית משחק שהוא דבק בה והשחקנים של יונייטד צריכים מאמן כזה – אחד שיוכלו לסמוך עליו.



כאמור, הסיפור ביונייטד קצת מזכיר את תקופת ההגעה של זידאן לריאל. חדר הלבשה רועש עם כוכב גדול (פול פוגבה) שגורם לרוב הרעש. אולי ההגעה של זידאן תגרום לפוגבה, בן ארצו, לרצות להישאר, ולהוציא ממנו את המיטב. זידאן לדעתי האיש המתאים לכך, כמו שהוא מתאים להפוך את התוצאות הרעות והכדורגל המשעמם למשהו מוצלח ונוצץ.

להגיע באמצע העונה, גם אם לפני ינואר, בד"כ אומר בלי יותר מדי אופציות לבצע שינויים. האם השיטה שאותה זידאן הנחיל בריאל מדריד תתאים גם לחומר השחקנים הנוכחי שיש לו במנצ'סטר יונייטד? בואו נבחן

"זידאן הוא בדיוק המאמן שמתאים ליונייטד הנוכחית. עד עכשיו הגיעו לקבוצה מנג'רים שרצו זמן לבנות פרויקט. אלו לא הציפיות. זידאן הראה שהוא לא זקוק לבצע שינויים דרסטיים כדי להשיג תוצאות. יש לו תוכנית משחק שהוא דבק בה והשחקנים של יונייטד צריכים מאמן כזה – אחד שיוכלו לסמוך עליו."

ההגנה

בעמדת הבלם זידאן יתקל בבעיה, קלה לטעמי, שאני סבור שהוא יוכל לפתור. במדריד קו ההגנה בראשות סרחיו ראמוס ורפאל וראן נטה לעלות גבוה ולהתמקם בסמוך לקו חצי המגרש על מנת לדחוף יותר שחקנים לעבר רחבת היריב. זידאן הסתמך על המהירות של וראן כדי ששחקנים מהירים לא ינצלו את המרחבים. ביונייטד לזידאן אין את הלוקסוס של בלם מהיר ולכן הגישה שלו לתנועת ומיקום הבלמים תהיה כנראה שונה.

בעמדת המגנים ריאל הסתמכה על היכולות והצטרפות להתקפה של מרסלו ודני קרבחאל, שהיו המקור לרוב המצבים של הקבוצה, במיוחד רונאלדו, ששיחק יותר ויותר בתוך הרחבה. מרסלו סיים עם 11 בישולים בעונה שעברה; קרבחאל, בעונה שבה החסיר משחקים רבים, סיים עם 7.

ביונייטד לוק שואו כבר בישל 3 שערים בכל המסגרות. האם הוא יכול להיות ה"מרסלו" של יונייטד? המון תלוי בכושר והימנעות מפציעות. בצד ימין של ההגנה אין ליונייטד שחקן שיכול להיות תואם קרבחאל. דייגו דאלוט עדיין צעיר ומעט חסר ניסיון, אבל זידאן לא נרתע מלתת לשחקנים כאלה הזדמנות. אשלי יאנג, שמשחק בעמדה הזו כרגע, כבר לא יכול לרוץ כמו בעבר.

הקישור

בריאל מדריד קאסמירו היה העוגן ההגנתי בהרכב של זיזו. הוא היה עומד בין הקווים של ההגנה לקישור של ריאל מדריד ומחסל משם כל הזדמנות להתקפה של היריבה. גם כשהקבוצה שלו הייתה עולה ללחוץ גבוה, קאסמירו היה נשאר לכסות את מרכז המגרש ולעיתים מתפקד כמעין בלם שלישי לצד וראן וראמוס. היכולות הפיזיות וההגנתיות שלו איפשרו למגנים של ריאל חופש פעולה מלא.

ביונייטד יש את נמאניה מאטיץ' הנהדר. בתקופתו בצ'לסי מאטיץ' היה עושה פחות או יותר את אותו הדבר והיה נחשב עד לא מזמן לאחד הקשרים האחוריים הטובים בעולם. במדים האדומים הוא קצת ירד ביכולת שלו, אך במידה וזידאן יגיע אני מאמין שהוא יכול לעשות את אותה עבודה כמו קאסמירו.

כשידברו בעוד שנים על עידן זידאן בריאל מדריד, טוני קרוס ולוקה מודריץ' יתכן ויהיו השמות הראשונים שיזכירו. שניהם שיחקו נמוך כשצריך כדי לאפשר את עלייתם של מרסלו וקרבחאל. בנוסף, ראיית המשחק ויכולת המסירה של שניהם הניעה את ההתקפה של ריאל, גם לעומק וגם לרוחב. תוסיפו לזה את הדריבל הפנטסטי של מודריץ', הטאץ' המעולה של קרוס וחוכמת המשחק של שניהם, וקיבלתם צמד קשרים שכמעט בלתי אפשרי להשתוות אליו.

ביונייטד הנוכחית, אני חושב שגם פוגבה וגם פרד יכולים להיות צמד כזה בשביל זידאן. היכולת הנהדרת של פוגבה מיובנטוס ונבחרת צרפת פחות באה לידי ביטוי תחת מוריניו, אבל עם מאמן חדש שיתן לו יותר חופש לבצע את הגיחות שלו עם הכדור לכיוון הרחבה פוגבה יכול לפרוח.

ההתקפה

אצל שלישיית ההתקפה העסק קצת שונה. בריאל מדריד היה את כריסטיאנו רונאלדו, שחקן ששווה לבנות עבורו שיטת משחק. במנצ'סטר יונייטד הוא לא נמצא אך ננסה רגע לתאר מצב שזידאן היה עושה את אותו הדבר.

שלישיית ההתקפה של זידאן בריאל מדריד זכתה לחופש התקפי יחסי (דבר ששחקני יונייטד לא מקבלים בכלל תחת מוריניו). העמדה הגבוהה של מרסלו וקרבחאל ממש בתור שחקני כנף איפשרה לשלישייה ההתקפית, פחות משנה הציוות, לנוע למרכז ולהחליף עמדות.

מה לא נאמר על כרים בנזמה ועל הנאמנות העיוורת והמיותרת של זידאן אליו? אך חלק גדול משעריו של רונאלדו הגיעו בזכות בנזמה. החלוץ הצרפתי היה יורד לקישור, זז לאגפים ועושה כל תנועה אפשרית בשביל לקחת איתו את הבלמים ולהשאיר את הרחבה פנויה לגמרי בשביל רונאלדו שהיה מבקיע משם בצרורות.

Romelu Lukaku רומלו לוקאקו
Credit to "Romelu Lukaku" Facebook page

במנצ'סטר יונייטד, מרכוס רשפורד יכול להיות המוציא לפועל, כשרומלו לוקאקו יהיה זה שיתפקד כמסיח, וימשוך איתו את הבלמים. אם זידאן יצליח לגרום לו לזוז לצדדים ולרדת לקישור. אבל בשביל שזה יעבוד, יונייטד צריכה את תמיכת המגנים והקישור, מה שלא כל כך קיים כרגע.

זידאן אוהב לגדל ולטפח צעירים בדיוק כמו שעשה עם אסנסיו. רשפורד יכול להיות בדיוק אחד כזה שבעזרת המהירות שלו יצליח להגיע לשטחים פנויים שלוקאקו ישאיר לו בכדי לדחוק פנימה כדורים שיגיעו מהמגנים וחוליית הקישור.

בכל מקרה, מנצ'סטר יונייטד בגרסתה הנוכחית היא בטח לא ריאל מדריד 2016-2018. האם זידאן, אם באמת יגיע למנצ'סטר יונייטד, ישמור על העקרונות הטקטיים שלו מריאל מדריד ו"ילביש" אותם על קבוצתו החדשה, או שיבנה שיטה חדשה לגמרי בהתאם לסגל שהוא יקבל?

מה אתם חושבים שזידאן צריך לעשות?

זידאן, מרסלו
Credit to "Real Madrid C.F."Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח