הרצח המיותר והאלים בתולדות הטניס

גביע הדיווייס, טורניר הטניס היוקרתי, נמכר ב-3 מיליארד דולר, לשם בצע כסף בלבד בלי שינוי שבאמת נועד לשפר את רמת התחרויות והעניין בו ויביא למות הרוח שליוותה את הטורניר למן הקמתו.

קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של FFT – Fédération Française de Tennis.

האסיפה הכללית של פדרציית הטניס הבינלאומית (ITF) שהתכנסה בארוע חגיגי באורלנדו, ארצות הברית, אשררה רפורמה בגביע הדייוויס, ברוב של 71% אחרי שדי היה ב-66.7% כדי שההחלטה תעבור.

אז מה זו הרפורמה הזאת, שלפדרציית הטניס הבינלאומית היה חשוב להעביר?

ובכן, אלה עיקריה:

● משך הטורניר מצטמצם מארבעה שבועות לשבועיים. בפברואר ייערך טורניר מוקדמות בין נבחרות, בנובמבר – טורניר הגמר. באפריל ובספטמבר משחקות רק קבוצות הדרג השני, שנאבקות על ההעפלה לבית העולמי.

● לשלב הגמר מעפילות 18 נבחרות: המנצחות בטורניר המוקדמות, המעפילות לחצי הגמר ושתי נבחרות שמקבלות כרטיס חופשי על בסיס wild card.

● הגמר ייערך בעיר אחת. הנבחרות מתחילות בשלב בתים שכולל 6 בתים בני 3 נבחרות, לשלבי ההכרעה מעפילות 8 נבחרות (6 הנבחרות מהמקום הראשון ועוד 2 נבחרות מהמאזן הטוב ביותר בין הנבחרות מהמקום השני בבית).

● כל מפגש יורכב משלושה משחקים בפורמט בן שלוש מערכות: שתיים ליחידים, אחת – לזוגות.

● המשקיעה העיקרית בגביע דיוויס היא חברת Kosmos, שמנוהלת על ידי בלם ברצלונה ג'רארד פיקה. החברה הבטיחה להשקיע בפדרציית הטניס 3 מיליארד דולר למשך 25 שנה – 120 מיליון בשנה.

● 20 מיליון דולר מכספי ההשקעה יועברו לקרן פרסים עבור השחקנים, 25 נוספים – לפדרציות הלאומיות לצורך פיתוח ענף הטניס.

לא היו שאלות בדבר ההצלחה של הטורניר, היו לו דווקא תנאי משחק סבירים. כך שלא ממש ברור מדוע מיהרו לאשרר את הרפורמה הזאת. בתשובה לכל מי שיצא נגד הרפורמה וטען שהרפורמה תהרוג את רוח הטורניר, שהחזיקה במשך 118 שנות קיומו, לפדרציית הטניס הבינלאומית הייתה את אותה תשובה: "תראו כמה כסף קיבלנו". תשובה זו לא שכנעה את אחד מארגוני הטניס הגדולים בעולם — פדרציית הטניס האוסטרלית (Tennis Australia), שהצביעה נגד הרפורמה לאחר שלא הצליחה לקבל פרטים על הרפורמה שישכנעו כי זו נועדה לטובת הענף ולא רק תנשל מהטניסאים והמדינות המארחות של המשחקים כל מעורבות בנושאי שיווק, השקעות תשתיות ופיתוח השחקנים. הפדרציה האוסטרלית, יחד עם פדרציית הטניס הבינלאומית, החייתה את טורניר הנבחרות World Team Cup. לכן ראש פדרציית הטניס הבינלאומית דייוויד הגארטי טען כלפי האוסטרלים שהם בניגוד אינטרסים וחוששים מתחרות ולכן התנגדו לרפורמה. אלא שהאוסטרלים הם לא היחידים להתנגד.

דיוויד הגארטי, נשיא פדרציית הטניס הבינלאומית.
קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של פורטל TENNIS.com.

בתחילת אוגוסט, נשיא פדרציית הטניס האירופית (Tennis Europe), ולדימיר דמיטרייב, שלח מכתב לחמישים הפדרציות החברות, שבו הסביר מדוע הוא אינו רואה יתרונות ברפורמה המוצעת למדינות האירופיות בכלל ולענף הטניס בפרט. לדבריו, הבעיה העיקרית ברפורמה היא שהפדרציה הבינלאומית לא הגדירה במפורט כיצד יחולקו כספי הפרסים. מה גם, שלדברי דמיטרייב המשקיעים לא השאירו ערובות בנקאיות על סך 120 מיליון דולרים בשנה, הסכום שהובטח להשקיע מדי שנה. המשא ומתן שהתנהל לדבריו דיבר רק על השקעה בסך 41 מיליון דולר והפדרציה הבינלאומית לא הסבירה כיצד העסק אמור לעבוד ומי ינהל את הטורניר החדש. לא הוצגה תכנית כיצד יושקעו בו הכספים ולא נאמר מהן תכניות הגיבוי של הפדרציה במקרה שאחד המשקיעים ימשוך את ידיו מהזרמת הכספים לטורניר (הפדרציה סירבה לפרט ולהסביר את התכניות גם לבקשת פדרציית הטניס הרוסית ופדרציית הטניס הבריטית שעקב כך הצביעה נגד הרפורמה). סגן נשיא פדרציית הטניס האירופית אטילה ריכטר היה ביקורתי מאוד ואמר שאם הפרויקט יאושר ענף הטניס יקרוס: "כשתרד האופוריה ההתחלתית מהסכום הגדול שהוכרז וננתח את הפרויקט בפרוטרוט נמצא אי הבהרות רציניות, שבגללן פדרציות הטניס לא יקבלו מספיק כסף כדי לפתח את הטניס המקומי." הוא טען. חלק גדול מהכסף יגיע לידי הנבחרות מהבית העולמי, שאר הנבחרות יאלצו להסתדר בכוחות עצמן.

במקום לבחון את המצב הפיננסי הנוכחי של הפדרציה הבינלאומית, זו פנתה לחתום על חוזי השקעה והגדילה לעשות כשהכריזה כמה ימים לפני ההצבעה על הרפורמה, שהבעלים של טורניר האינדיאן וולס, לארי אליסון, ישקיע גם הוא כספים בפרויקט.

ולדימיר דמיטרייב, נשיא פדרציית הטניס האירופית.
קרדיט: דף הטוויטר הרשמי של פדרציית הטניס האירופית, Tennis Europe.

נוסף לזה, עלה חשד לטוהר ההצבעה לאחר שסגן נשיא פדרציית הטניס הפולנית סיפר שאחד מאנשיו שוכנע להצביע כדי למנוע את פשיטת הרגל של פדרציית הטניס הבינלאומית, זאת בשל חשש של הפדרציה שאחד הספונסרים העיקריים שלה, חברת BNP Paribas, תפסיק להשקיע, למרות חוזה חתום עד 2021, וכי יש לאשר את הרפורמה כדי למנוע קריסה כלכלית ולא כדי לשפר משהו בענף. כאשר ב-15 באוגוסט נודע שארגון LTA הבריטי יצביע נגד הפרויקט, הנהלת פדרציית הטניס הבינלאומית מיהרה להצהיר שכל קול בעד הפרויקט הוא קול לעתיד ענף הטניס ויצאה בהצהרות קולניות דומות.

אף שלאורך שנות קיומו לא הועלו שמועות כאלה, דווקא לקראת ההצבעה עלו כל מיני דיווחים מפוקפקים על מצבו הפיננסי הקשה של גביע דייוויס, זאת למרות רווח של 11 מיליון דולר שהפדרציה הבינלאומית קיבלה מהטורניר בשנה שעברה.

מטרת הרפורמה: כסף

לטענת הפדרציה, החליטו לבצע שינויים בגביע דייוויס כדי למשוך אליו שחקנים מהטופ העולמי: במחשבה שהטניסאים ישקיעו יותר בטורניר אם הוא ייערך במשך שבועיים וישחקו בשלבי גמר באותו מקום, במקום להיסחב עם הנבחרת במשך ארבעה שבועות בכל העולם. אומנם זה רעיון בריא, אך טורניר כזה בניהול פדרציית הטניס הבינלאומית ובמימון חברת Kosmos כבר לא צריך, מהסיבה הפשוטה: כבר יש אחד כזה.

משנת 2020 מתוכנן להתקיים טורניר בדיוק בפורמט הזה: AТР – World Team Cup. טורניר שהוא מושך יותר שחקני טניס מקצועניים. ראשית, השחקנים לא צוברים בו ניקוד בדירוג ה-ATP, זה לא יהיה קיים בטורניר החדש. שנית, הוא יתקיים בזמן נוח יותר ובמקום נוח יותר: בתחילת העונה הוא יתקיים באוסטרליה ולשחקנים זו תהיה הזדמנות מעולה להתכונן לקראת אליפות אוסטרליה הפתוחה (Australian Open).

פדרציית הטניס האירופית וארגון LTA הבריטי חששו ששחקני טניס רבים יחרימו את גביע דיוויס בשל התאריכים הלא נוחים ואי צבירת הניקוד ונציגי הפדרציות התקשו להבין את הכרזות הפדרציה הבינלאומית על כך שכספי הפרס יהיו גבוהים. גם אם הפרס בן 20 מיליון הדולרים יחולק רק ל-18 משתתפות שלב הגמר, יוצא שכל נבחרת בת מספר שחקנים מקבלת קצת יותר ממיליון דולר. לא סכום מזהיר או מושך עבור שחקני הטופ העולמי.

ולא רק מנהלי פדרציות הטניס אינם מרוצים מהרפורמה המתגבשת, הטניסאי הצרפתי ז'יל סימון טען שכסף הוא לא הבעיה ויש דברים מושכים יותר ממנו שיכולים להביא שחקנים לטורניר, אבל הפדרציה הבינלאומית מתרכזת רק בענייני הכספים. לטענת סימון, הפדרציה הבינלאומית מציעה משחק גמר במגרש נייטרלי וזה רעיון גרוע שאף אחד לא רוצה אותו.

נדאל בגביע הדייוויס, במדי נבחרת ספרד. ימשיך להשתתף?
קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של Davis Cup by BNP Paribas

ויש עוד גורם חשוב: ללא השתתפות בשלושת משחקי גביע דיוויס, הטניסאים לא יוכלו להתמודד על מקום באולימפיאדה. משהו שפדרציית הטניס הבינלאומית תצטרך לשנות, כי אם ייערכו פחות משחקים בגביע דיוויס, התנאים להשתתפות בטורנירי הטניס האולימפיים חייבים להשתנות. אחרת, השחקנים עלולים לנסות באמצעות הוועד האולימפי הבינלאומי לבטל את ההשתתפות המחייבת בגביע דייוויס לצורך העפלה לאולימפיאדה ולערוך טורנירים אישיים, שעל פי תוצאותיהם הטניסאים יקבלו את הזכות להשתתף גם באולימפיאדה.

הרפורמה בגביע דייוויס נראית מוזרה עוד יותר לאור העובדה שפדרציית הטניס הבינלאומית מתכוונת להחליף את השבועיים החופשיים שמתפנים באפריל ובספטמבר ובמקום גביע דיוויס לערוך בהם טורניר מקביל לגביע הופמן (טורניר משולב) וטורניר נוסף בפורמט "המנצח לוקח הכל" (מה שזה לא אומר).

עם כל תוספת הטורנירים, איפה הרצון כאן להקל על הטניסאים והאם זו בכלל אחת ממטרות הטורניר?

פני הרפורמה: שכתוב חוקת הארגון

ברנאר ז'יודיצ'לי. 
קרדיט: דף הטוויטר הרשמי של Bernard Giudicelli @bgiudicelli

היוזם הראשי של הרפורמה – ראש איגוד הטניס הבינלאומי דייוויד האגרטי. בן לווייתו הקרוב – חבר דירקטוריון פדרציית הטניס הבינלאומית, ראש ועדת גביע דייוויס ונשיא פדרציית הטניס הצרפתית ברנאר ז'יודיצ'לי.

ז'יודיצ'לי עשה הכל כדי שצרפת תתמוך ברפורמה: הפדרציה הצרפתית ערכה ישיבה מיוחדת ובה 60% מהמשתתפים הצביעו בעד ההחלטה, כך הצרפתים נתנו את כל 12 הקולות שלהם בעד הרפורמה, זאת למרות שהקפטנים של נבחרת הדייוויס של צרפת, יאניק נואה, אמלי מורסמו ושחקנים רבים כמו לוק פויה (שהודיע שלא ישתתף בגביע דייוויס החדש) התנגדו נחרצות לרפורמה. לכן היה זה צפוי שהאגרטי יתמוך בז'יודיצ'לי ויפעל לכך שהוא יישאר חבר הדירקטוריון של פדרציית הטניס הבינלאומית, למרות שהדבר נוגד את חוקת הארגון.

איך נוגד? בספטמבר שנה שעברה בית משפט צרפתי פסק נגד ז'יודיצ'לי בתיק שבו הוא התנגד למועמדותו של טניסאי העבר ז'יל מורטון לתפקיד ראש אחת הליגות הצרפתיות. לדברי ז'יודיצ'לי, ב-2011 מורטון שיווק כרטיסים בספסרות. הטניסאי בתגובה תבע אותו על הוצאת דיבה וניצח. בצרפת דיבה היא עבירה פלילית ועל פי חוקת פדרציית הטניס הבינלאומית מי שהורשעו בפלילים אינם יכולים להיות חברים בדירקטוריון. ביולי השנה פסק הדין הצרפתי נכנס לתוקפו אבל ז'יודיצ'לי עדיין נשאר בתפקידו. במקום לנשל אותו ממקומו, הפדרציה החליטה לשנות את החוקה כך שרק מי שהורשע בעבירה שנחשבת לעבירה פלילית אצל מרבית המדינות החברות בפדרציה הבינלאומית ינושל ממקומו בדירקטוריון. בדיווח של הטלגראף הבריטי ציינו שהגארטי היה יוזם ההצעה הזאת ולדברי נשיא פדרציית הטניס האירופית, ולדימיר דמיטרייב, הגארטי התייעץ עם משפטן של הפדרציה הבינלאומית כבר באפריל השנה כשהדבר נודע לחברי הדירקטוריון רק ביולי, כשההצעה כבר הוגשה להצבעה.

גם אם תמיכה שכזו בז'יודיצ'לי כלל אינה קשורה לצורך בתמיכה שלו ברפורמות של גביע דייוויס, היא מעוררת שאלות רבות באשר להתנהלות הפדרציה. התיקונים לחוקה נסקרו על ידי האסיפה הכללית של הפדרציה, אך הדירקטוריון החליט על פי היגיון מוזר שז'יודיצ'לי צריך להישאר בתפקידו ולא לעזוב לפני שתתקבל ההחלטה. אין ספק שכאשר מגישים לתיקון הצעות שנועדו להגן על אחד מחברי הדירקטוריון, יש לפקפק באמינות ההצבעה, אבל את אף אחד בפדרציה עצמה זה לא מטריד. התיקונים התקבלו ואושרו והצרפתי נשאר חבר בדירקטוריון של הפדרציה הבינלאומית לטניס.

שוב, אולי אין כל קשר בין השארת ז'יודיצ'לי בתפקיד לעמדותיו בנוגע לגביע הדיוויס. הגארטי לפני תחילת ההצבעה אמר שהשאלות והתהיות שמועלות בדבר התנהלות הפדרציה הן למעשה ניסיון לחבל ברפורמה ואולי באמת זה כך, אבל היה על הגארטי לחשוב תחילה על ההתנהלות העצמית שלו, כי שינוי בחוקת הארגון רק בשביל איש אחד לא מוסיפות כלל לאמון בראשי הפדרציה.

האוהדים לא מרוצים

אז למה אני חושב שהרפורמה הורגת את רוח הטורניר? כי על רוח הטורניר והשמירה על האווירה המחשמלת ביציעים אחראים אוהדי הענף ורבים מהם מתייחסים לרפורמה באופן שלילי, כי הם הנפגעים העיקריים.

למשל קבוצת האוהדים הסקוטית שתומכת בנבחרת הבריטית בבית ומחוצה לו, Stirling Uni Barmy Army (שכוללת לא רק את זקני הענף אלא גם סטודנטים שאוהבים שינויים) ערכה הצבעה עצמאית משלה וכמעט 90% מחבריה הצביעו נגד. מדובר על אוהדים נלהבים של הטניס הבריטי שעושים הרבה רעש וצבע ביציע.

אוהדים בריטים מושבעים.
קרדיט: הטוויטר הרשמי של StirlingUniBarmyArmy
@StirBarmyArmy

למה הם התנגדו? מהסיבות הבאות:

● בעקבות הרפורמה לא ייערכו עוד משחקי בית ומשחקי חוץ.

● תאבד האווירה במשחקים, מאחר ובמגרש נייטרלי לא באמת תהיה אווירה בייתית.

● עדיין חסר מידע כלשהו על הטורניר המיועד ועל אופן בחירת המגרש הנייטרלי.

● אין ערובות להשקעות שהובטחו ולא ברור כיצד ינוצלו הכספים הללו.

בנוסף, האוהדים התלוננו שפדרציית הטניס הבינלאומית לא יצרה איתם קשר ולא איפשרה להם להביע את דעתם על הפרויקט, שהרי בסוף הם אלה שאמורים להצביע ברגליים.

וזה לא רק הבריטים. אוהדי הנבחרת הבלגית, ששיחקה בגמר הדייוויס פעמיים בשלושת השנים האחרונות, יצאו אף הם נגד הרפורמה וכך הם כתבו בהצהרה נגד הרפורמה: "גבירותינו ורבותינו מפדרציית הטניס הבינלאומית, אם אתם רוצים לגמור עם התמיכה הקבוצתית, תצביעו בעד הרפורמה. אבל אם אתם רוצים שגביע דייוויס ישמור על האווירה המיוחדת, שאנחנו דואגים לה, אז אנא מצאו החלטה אחרת."

והבלגים, גם הם, ביקשו לארגן מפגש משולש עם פדרציית הטניס הבינלאומית, איגודי הטניס הלאומיים וקבוצות האוהדים אך ללא הצלחה (הפדרציה הבלגית בסוף הצביעה בעד הרפורמה למרות מחאותיהם של האוהדים ומרבית השחקנים).

***

לבסוף, נראה שפדרציית הטניס הבינלאומית הולכת להפוך את גביע דייוויס הייחודי לטורניר שמעניין מעט מאוד את הטניסאים ושהאוהדים כמעט שלא מתעניינים בו. יש תחושה שבקצב הזה הוא יהפוך לא רווחי גם בשביל המשקיעים.

איזו תכנית גאונית.

פיקה
פיקה. איך הוא קשור לטניס?
Credit to FC Barcelona Facebook Page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח