“המפורקות” – פרק ג’: קייזרסלאוטרן

לכל הטורים בסדרה

למי מכם שלא עקב – פתחתי בפינה חדשה בשם “המפורקות“, בה אסקור קבוצות מוכרות שידעו ימים יפים יותר. את הגיחה לאוקראינה עברנו בהצלחה, והתחנה הבאה היא גרמניה, אצל "השדים האדומים". לא מדובר במנצ'סטר יונייטד, למרות שהיכולת שלה לאחרונה בהחלט מתאימה לסדרת הכתבות הזו, כי אם בקייזרסלאוטרן מהליגה השלישית.

מאה השנים הראשונות

למרות מצבה הנוכחי, מדובר בקבוצה בעלת היסטוריה עשירה בהחלט. לאוטרן הוקמה כבר ב-1900 כתוצאה מאיחוד של שני מועדונים מקומיים, אבל עד פרוץ מלחמת העולם השנייה לא רשמה הישגים משמעותיים. דווקא בשנות המלחמה המועדון הגיע לראשונה לשלבים המאוחרים של הליגה, שהייתה אז בפורמט שונה, והתפרקה עם תום הלחימה והפסדה של גרמניה. הכדורגל חודש במסגרת ליגות מחוזיות, וכבר ב-1947 זכתה לאוטרן באליפות קלילה, בין היתר הודות לצמד האחים פריץ ואוטמאר וולטר, שכבשו יחד 46 שערים. שנות ה-50 המשיכו להאיר פנים לקבוצה, עם שתי אליפויות ושתי סגנויות, ושליחת 7 נציגים לנבחרת שזכתה בגביע העולם ב-1954 לאחר אותו גמר מפורסם נגד הונגריה.

נבחרת מערב גרמניה 1954
7 נציגי לאוטרן – נבחרת מערב גרמניה, 1954. Credit to "Germany Football Team – Die Mannschaft" Facebook page.

ב-1963 הוקמה הבונדסליגה, עם לאוטרן כאחת מהמייסדות – כבוד אותו קיבלה בעיקר בזכות זכייתה באליפות המחוזית האחרונה, לה קדמו שנים לא מוצלחות. מאז ובמשך כשלושה עשורים הסתפק המועדון בסגנויות גביע והגעה לחצי גמר גביע אופ"א, ואז הגיע העשור המעניין ביותר של המועדון – שנות ה-90. בתור התחלה זכתה לאוטרן בגביע ב-1990 ובאליפות בשנה שלאחר מכן, שהייתה לראשונה שלה. הנדנדה ביכולת של הקבוצה המשיכה גם הפעם, ובסיום עונת 1995-96 רשמה זכייה נוספת בגביע – וירידת ליגה במקביל. עזיבת שחקנים מובילים ערב פתיחת העונה, ביניהם שטפן קונץ וצ'יריאקו ספורזה, הייתה למכה קשה מדי עבור המועדון, שבילה בתחתית הטבלה כבר מהמחזורים הראשונים. יחד עם לאוטרן ירדה גם פרנקפורט – שתיהן היו באותה תקופה מקימות הבונדסליגה היחידות שלא ירדו לליגה השנייה, לצד פ.צ. קלן והמבורג.

הגיחה לבונדסליגה השנייה לא נמשכה זמן רב, ולאחר עונה אחת בלבד חזרה לאוטרן לליגה הבכירה מהמקום הראשון, כשרשמה 19 נצחונות לצד 4 הפסדים בלבד. משחק הסיום של אותה היה מהמטורפים ביותר שנראו בליגה השנייה – לאוטרן ניצחה את ס.וו. מפן 7:6, במשחק הליגה השנייה הפורה ביותר. נראה היה כי המקום הראשון בטבלה מצא חן בעיני לאוטרן, שכן בעונת החזרה לליגה הבכירה היא עשתה הבלתי יאומן, וזכתה באליפות שנייה ברציפות – הפעם בבונדסליגה הראשונה. המאזן שלה, ניחשתם נכון, כלל שוב 19 נצחונות לצד 4 הפסדים. היה זה גם התואר המשמעותי האחרון שלה, שקבע כי לזכות הקבוצה 2 אליפויות ו-2 גביעים.

 

ניצחת את לאוטרן? צפה להפסד משוגע בגמר

גם באירופה היו אלו השנים המוצלחות של לאוטרן. הזכייה באליפות העניקה לה זכות להתמודד בליגת האלופות בעונת 1998-99, ולאוטרן הגיעה עד לרבע הגמר. את שלב הבתים סיימה במקום הראשון, לפני בנפיקה ליסבון ופ.ס.וו איינדהובן, וברבע הגמר פגשה לדו-קרב גרמני את באיירן, שהדיחה אותה בתוצאה מצטברת של 6:0. במבט לאחור, כלל לא בטוח שהבווארים שמחו על נצחונם בתום הטורניר, שכן בגמר הם הפסידו לשדים האדומים האחרים – מנצ'סטר יונייטד. שנתיים לאחר מכן, כשהיא עדיין בטופ-5 של הליגה, השתתפה לאוטרן בגביע אופ"א. את שלושת הסיבובים הראשונים עברה למרות שני הפסדי בית, וברבע הגמר פגשה שוב את איינדהובן. שני פנדלים, אחד בכל משחק, סידרו לה נצחון 1:0 כפול על ההולנדים, ואת הכרטיס לחצי הגמר נגד אלאבס.

הקבוצה הספרדית, במדיה שיחק ג'ורדי קרויף, הייתה גדולה על הגרמנים בכמה מידות. המפגש הראשון, בספרד, נגמר בתבוסה 5:1, וכלל 4 פנדלים (3 לספרדים ו-1 לגרמנים). הגומלין נגמר בתוצאה דומה, 4:1 לזכות אלאבס. לאוטרן סוף כל סוף השכילה לכבוש שער שדה, בדקה ה-7, אבל התקווה למהפך נגוזה כעבור רבע שעה של משחק, כשהספרדים השוו ושייטו לנצחון כפול. גם טענות של הגרמנים לפנדל שלא נשרק לזכותם לא עזרו. קרויף, אם תהיתם, כבש שער במשחק הראשון. ופעם נוספת, הקבוצה שהדיחה את לאוטרן זימנה לעצמה הפסד בגמר מטורף – הפעם הייתה זו אלאבס, שהפסידה 5:4 לליברפול לאחר תוספת זמן. בדקה ה-88 קרויף השווה את התוצאה ל-4:4, אבל שער עצמי 4 דקות לסיום ההארכה הכתירו את ליברפול כזוכה – שכן באותה תקופה הונהג שער הזהב.

קייזרסלאוטרן אליפות 1998
אלופי הבונדסליגה לשנת 1998. Credit to "1. FC Kaiserslautern" Facebook page.

מילניום חדש, צרות חדשות

כפי שהתרגלתם, ברוב המקרים המוחלט, בעיות כלכליות הן הגורמות להתרסקות מועדונים. לאוטרן לא התבררה כיוצאת דופן. ההדרדרות במורד הטבלה הייתה תלולה, וכעבור שלוש עונות היא ירדה ליגה בשנית. עוד קודם לכן הבלאגן התדפק בדלתה, עם הורדת 3 נקודות ליגה בעונת 2003-04 עקב בעיית חובות, לצד רכש כושל וטלטלות על הספסל. אריק גרטס הגיע באמצע העונה שקדמה לה, הציל את הקבוצה מירידת ליגה ופוטר, ובמקומו מונה קורט יארה, שלא התקבל בטוב ע"י האוהדים עקב הצטיירותו כהגנתי ושמרן. למרות זאת, העניק יארה עונה שקטה יחסית, אבל עזב גם הוא את הקבוצה עוד לפני סיום העונה בגלל חילוקי דעות עם ההנהלה. את המושכות תפס מיכאל הנקה, מי ששימש שנים רבות כעוזרו של אוטמאר היצפלד האגדי – וכאמור, זה נגמר בליגה השנייה.

 

אבל עול גדול בהרבה רבץ מעל המועדון – סוגיית האצטדיון. לאוטרן מארחת את משחקיה הביתיים באצטדיון פריץ-וולטר, שהוקם ב-1920, ונקרא על שם קפטן נבחרת מערב גרמניה שזכתה במונידאל 1954 המדובר. הפעם המונדיאל פעל לרעת המועדון, שאולץ לשפץ את אצטדיונו, לאחר שב-2002 הוא נבחר לארח את משחקי גביע העולם של 2006 העתיד היה לעבור בגרמניה. הבעיות הכלכליות החמירו בעקבות עלות והמשכות השיפוצים, שלפי דיווחים הגיעו לסכום של כ-70 מיליוני יורו. המצב הגיע לנקודה קריטית – ההנהלה הועזבה, והנשיא החדש מכר את האצטדיון לריינלנד-פלאטנייט (חבל הארץ בו נמצאת העיר קייזרסלאוטרן) ולעיריית העיר במשותף, ובכך הציל את הקבוצה מפשיטת רגל. בעונת 2007-08 לאוטרן כמעט וירדה לראשונה בתולדותיה לליגה השלישית, וניצלה רק במחזור הסיום בזכות נצחון על קלן, שכבר הבטיחה את עלייתה לליגה הראשונה. יחי ההבדל הדק.

הבזק תקווה בדרך לתהום

באפריל 2008 מונה שטפן קונץ, אותו אחד שכיכב במועדון ועזב אותו בשנות ה-90, לנשיאו. מעבר להשארות המועדון בליגה בסיום אותה עונה, הגיעו של קונץ הביא עמו הצלחה. תחת מרקו קורץ, שמונה לאחר הבטחת ההשארות, טיפסה לאוטרן לליגה הראשונה לאחר 4 שנים של העדרות, כשאת הסגל עיטרו בין היתר ז'ורז' מנדז'ק וסינדי סאם המושאלים. השנה הראשונה בבונדסליגה הייתה מוצלחת – לאוטרן פתחה בשני נצחונות, כולל 2:0 על האלופה המכהנת, באיירן, ורצף נצחונות גם בשלבי הסיום של העונה הבטיח לה את המקום ה-7 בטבלה לאחר אמצע עונה בינוני ומטה. העונה הבאה הייתה אופרה שונה לחלוטין, והמועדון החל בקריסתו עם ירידה לליגה השנייה. הפעם השחקנים בעיקר איכזבו – ודי להביט בסנדרו ואגנר, כיום חלוץ באיירן, שסיים את העונה עם 12 משחקים נטולי כיבושים. גם איתי שכטר וגילי ורמוט היו חלק מסגל הקבוצה באותה עונה. מאזן הקבוצה, אגב, היה זהה למאזני העלייה שלה, רק במהופך – 4 נצחונות לצד 19 הפסדים.

סנדרו ואגנר קייזרסלאוטרן
0 שערים ב-12 משחקים – ואגנר. Credit to "1. FC Kaiserslautern" Facebook page.

הפעם לא הייתה זו גיחה קצרה לליגה השנייה. בשלוש העונות הראשונות עוד התמודדה לאוטרן בקביעות על עלייה לבונדסליגה ותפסה את המקומות ה-3 וה-4. בעונה הראשונה שאחרי הירידה היא הפסידה להופנהיים, שסיימה במקום ה-14 בבונדסליגה, בצמד משחקים נגד הירידה, ומאז רק התרחקה מעלייה בהדרגה. משעשעת מעט העובדה כי אחד השחקנים הבולטים בקבוצה היה מוהמדו אידריסו, שתרם 30 שערים בשתי עונות, לפני שעבר למכבי חיפה. מאז לא ברור מי אבוד יותר – לאוטרן, אידריסו או מכבי חיפה.

העונה האחרונה הייתה הגרועה ביותר של הקבוצה אי-פעם. לפני כן סיימה הקבוצה בקושי במקום ה-13, כשניצלה מירידה אל מתחת לקו האדום במחזור הסיום ממש, אבל גם לכמות ההנצלויות על הקשקש יש גבול. לאורך העונה הציגה לאוטרן יכולת ירודה, שלא השאירה לה סיכוי להשאר בליגה. בחורף מאמנה, ג'ף שטרסר, הובהל לבית חולים באמצע משחק ליגה לאחר שדווח כי חווה התקף לב. בשלב מאוחר יותר הוכחש הדיווח, אבל בעיה רפואית כן הייתה שם, שכן שטרסר לא היה מסוגל לחזור לאימון הקבוצה המתפוררת. במחזור ה-32 הפסד חוץ לארמיניה בילפלד קבע כי לאוטרן תשחק בליגה השלישית, לראשונה בתולדותיה. בראיון שנערך לאחר מכן טען מיכאל פורנטצק, מחליפו של שטרסר ומאמן הקבוצה הנוכחי, שהירידה הזו היא בדיחה, אבל מבט על הטבלה הסופית מגלה כי הבדיחה היא הקבוצה עצמה. 17 הפסדי ליגה מ-34 משחקים – כיצד אפשר לקחת ברצינות קבוצה שמפסידה מחצית ממשחקיה?

 

הליגה השלישית – לא מה שחשבתם

הירידה הביאה את הקבוצה למצב שטרם הכירה. מרבית שחקניה היו ללא חוזה לליגה השלישית, מה שאיפשר להם לעזוב את לאוטרן בחינם או תמורת סכום סמלי. תקציב הקבוצה עמד על כ-5 מיליון יורו בלבד, שווה ערך לפרוטות במצב השוק הנוכחי. האוהדים אמנם נשארו ארוכות בטריבונות לאחר משחק הירידה, וכ-1500 מהם עודדו את הקבוצה והניפו שלט עליו כתוב "לאן שהקבוצה לא תלך, אנו נלך איתה" – אבל כל אוהד מאבד את סבלנותו בשלב מסויים. נכון להיום מצב הקבוצה מאכזב מאד – היא ממוקמת במקום ה-17, עם 7 נקודות לאחר 7 מחזורים ונצחון בודד להתפאר בו, שגם הוא הושג במשחק הפתיחה. מהגביע הגרמני הודחה מהר מאד, לאחר תבוסה 6:1 להופנהיים, שהופכת להיות הסיוט של הקבוצה. אין פלא שעכשיו האוהדים כבר שורקים לבוז, והשחקנים מרגישים את הלחץ.

אוהדי קייזרסלאוטרן
תומכים, עד גבול מסויים – אוהדי לאוטרן. Credit to "1. FC Kaiserslautern" Facebook page.

גם מחוץ לכר הדשא לא חסר אקשן. ב-2 לספטמבר, במחזור האחרון לפני פגרת הנבחרות, התארחה לאוטרן אצל צוויקאו. האורחים שלטו במשחק והחזיקו ביתרון עד להארכה, שם העניינים התחממו. יאן לוכמנסרובן, קשר הרכש של לאוטרן, לו נסיון רב בליגה השלישית, נאבק ברחבתו בשחקן צוויקאו, וקיבל ממנו מכה לפנים עם המרפק. בעקבות זאת לוכמנסרובן יצא משיווי משקל, נגע בידו בכדור – והשופט שרק לעבירה לזכות המארחים, ולכדור עונשין. צוויקאו השוו את התוצאה, ולוכמנסרובן לא ידע נפשו מתסכול. בראיון שנערך עם שריקת הסיום, נראה הקשר נרגש ונסער, וסיפק מספר אמירות שמשעשעות את האוהדים עד עכשיו. "השופט צריך להעביר כמה משחקים בליגה המחוזית כדי לצבור נסיון, ולפתוח עיניים. שיילך לספור קורנפלקס. אם זו הייתה עבירה, שיקפוץ לי (הניסוח המקורי מעודן פחות)", פלט לוכמנסרובן, וכצפוי גרר את תשומת לבה של התאחדות הכדורגל הגרמנית, שהודיעה כי ייענש לאחר שתסיים לבחון את האירוע. האוהדים דווקא התחברו יותר אל השחקן, ופתחו במחאה יצירתית – שליחת חבילות קורנפלקס למשרדי ההתאחדות.

הראיון של לוכמנסרובן בתום המשחק, עם רגע המחלוקת ברחבה.

עם כל הצחוק שבדבר, אובדן שתי הנקודות הללו עלול להתברר כקריטי עבור לאוטרן, ואם תתקע בליגות הנמוכות היא עלולה בכלל להעלם מהמפה, כמו שכבר קרה לא פעם. נכון לכתיבת שורות אלה, משחקה האחרון היה בבית נגד פורטונה קלן, והוא נגמר בתיקו 3:3 מאכזב. לאוטרן אמנם יכולה לצאת מעודדת, שכן כבר פיגרה בשני שערים בשלב מוקדם של המשחק, אבל לספוג שלושה שערים בבית זו פריווילגיה עצומה, וכרגע פשוט אין לה אותה. עלייה מהירה לליגה השנייה עשויה לייצב מעט את המערכת שנכנסה לסחרור לא קטן. קשה לצפות מה יעלה בגורלה, ואפשר בהחלט להגיד שהעונה הנוכחית תהיה משמעותית, אם לא מכריעה. לוכמנסרובן איחל לשופט המשחק לשפוט בליגה המחוזית, אבל ספק גדול אם הוא ירצה לפגוש אותו שם בעונה הבאה, ובשביל זה הוא וקבוצתו יצטרכו לעבוד קשה.

קאייזרסלאוטרן חגיגה
יהפוך למחזה נדיר? שחקני קייזרסלאוטרן ברגע של שמחה. Credit to "1. FC Kaiserslautern" Facebook page.

לכל הטורים בסדרה

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח