היהלום שבכתר – עולם הכדורגל והיהלומים שמשובצים בו

בכל ענפי הספורט משתמשים בדימויים מענף היהלומים כדי לתאר שחקנים צעירים עם פוטנציאל גבוה. מדי פעם תשמעו במהלך שידור משחק כדורגל כזה או אחר מונחים כמו "היהלום הברזילאי" או "הוא שחקן טוב, אבל הוא לא מלוטש".

מנור סלומון, מכבי פתח תקווה
יהלום לא מלוטש מפ"ת
קרדיט לדף הפייסבוק "מכבי פ"ת העמוד הרשמי"

בהיותי בענף היהלומים כבר 9 שנים, ברצוני לחשוף בפניכם את עולם היהלומים ולשייך אותו לעולם הכדורגל, שבדומה ליהלומים, שחקנים עוברים תהליך שניתן בצורה מטאפורית להקביל אותו לתהליך שעובר יהלום במהלך מיליוני שנה מתחת לאדמה ועד לשיבוצו על טבעת יוקרתית.

היהלומים נוצרים בעומק של מאות מטרים מתחת לאדמה, תחת לחצים אטמוספרים מטורפים. אחרי שמגלים אותו, היהלום נחצב מתוך האדמה, אבל עדיין צריך ללטש אותו כדי להקנות לו צורה שתאפשר שיבוץ על תכשיט. בדומה ליהלומים, שחקני כדורגל נוצרים באקדמיות כדורגל שונות ומשונות ברחבי העולם, בתנאים לא קלים ובלחצים עצומים. גם שחקני כדורגל צעירים שגדלו במחלקות הנוער הטובות בעולם עדיין צריכים לעבור ליטוש בקבוצות הבוגרות כדי שערכם יעלה ויהיה אפשר לשבץ אותם באחת מהקבוצות הגדולות.



היהלומים המלוטשים נמדדים בדרך כלל לפי 4 פרמטרים עיקריים:

  1. משקל (Carat)
  2. ניקיון בהירות (Clarity)
  3. חיתוך (Cut)
  4. צבע (Color)

ולפי ההגייה המקצועית הבינלאומית: 4Cs of Diamond Quality. פרמטרים אלו עוזרים לנו לזהות פחות או יותר את סוג היהלום, ולבסוף לקבוע את מחירו הסופי. ברחבי העולם מסתובבים סוכנים ומגלי כשרונות שמחפשים את "היהלום" הבא, אבל כמו שלא קל למצוא יהלומים אמיתיים, כך גם קשה מאוד לאתר כשרונות שיכולים להתגלות כיהלומים באיכות הכי גבוהה שיש. ולכאן נכנסות מחלקות הנוער והילדים בכל מקום על הגלובוס.

יהלום לא מלוטש
Image Source

רוב השחקנים הצעירים נחשבים כיהלומים לא מלוטשים – אבני גלם שרק יצאו מהאדמה. כל התפקיד והייעוד של מחלקות הנוער והילדים הוא ללטש את הטכניקה, לפתח להם צורה מיוחדת ולהתוות את הדרך לילדים הללו. הכל כדי שיתפתחו למוצר מוגמר ואיכותי, שימכר לאחד המועדונים הגדולים באירופה לכל המרבה במחיר. או אם הוא כבר באחד המועדונים האלה, שיהפוך להיות שחקן מוביל.

בישראל ענף היהלומים הוא בין הגדולים בעולם. בעבר הרחוק כל היהלומים היו מגיעים לארצנו הקטנטונת לטובת ליטוש איכותי, בעיקר בעיר נתניה בה שכנו המלטשות המשוכללות בעולם. מכאן העיר נתניה קיבלה את הכינוי "עיר היהלומים". הם היו מגיעים לעיר לליטוש ומשם ממשיכות לכל רחבי העולם למטרת שיבוץ על תכשיטים יוקרתיים, בעיקר לטובת עשירי העולם. עם השנים, ליטוש היהלומים החל להתבצע במדינות אחרות מסיבות של שכר עבודה זול יותר ששולם לפועלים.

גם בכדורגל הישראלי ידעו לגדל יהלומים איכותיים בדמות יוסי בניון, אייל ברקוביץ, חיים רביבו, אבי כהן ז"ל, ורוני רוזנטל – יהלומים מלוטשים באיכות גבוהה מאוד שהצליחו להפנט ולנצנץ גם בליגות הגדולות בעולם. לצערנו, ההצלחה שלהם לא דחפה את הסביבה שלהם להתפתח ולשאוף להיות כמותם. אולי הם באמת קורצו מחומר מיוחד, או שהם באמת יהלומים מיוחדים שצצו מן האדמה, והצליחו להדהים ולהיות יהלומים ישראלים נוצצים ויוקרתיים בקנה מידה עולמי.

ריאן ססניון
Via Fulham FC Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח