החוליה החסרה – נאבי קייטה בנעלי מספר 8 של ליברפול

// מאת אבי גולדשטיין

חד ודינמי, אגרסיבי ויצירתי, כל מה שקלופ יכול היה לחלום לקבל מהרכש החדש שלו שהגיע תמורת 50 מיליון יורו. הרבה סופרלטיבים הורעפו על נאבי קייטה עד כה לאחר רק 4 מחזורי ליגה, בהם פתח ב-3 ונכנס כמחליף באחרון. אמנם הוא מנסה להסתיר זאת, אבל מאמנה הגרמני של ליברפול מתרגש מהגעתו של הקשר בן ה-23 יותר משאר הרכישות הנוצצות של ליברפול בקיץ האחרון. הוא מאמין כי קייטה זה השחקן שיכול לקחת את חניכיו שלב אחד קדימה – להיות קבוצה קוטפת תארים.

ליברפול, נאבי קייטה
Credit to "Liverpool FC" Facebook page

"אמרתי מההתחלה שהוא השתלב מהר מאוד כאן" אמר קלופ על קייטה לאחר המשחק הראשון מול ווסטהאם. "אין לנו מושג כמה טוב הוא יכול להיות, הוא יותר מדי צעיר כדי לשפוט. מה אני יכול להגיד?" הוסיף עליו קלופ ובעצם אמר על הקשר החדש שלו שהוא יכול להגיע לרמות הכי גבוהות שקיימות.

אז מה עשה קייטה עד עכשיו? את תחילת דרכו באירופה עשה בקבוצה מהליגה השנייה בצרפת. עם עונת בכורה בבוגרים שם כבש 11 שערים ב-23 משחקים העתיד היה ורוד. לאחר שהקבוצה ירדה ליגה, הוא עבר לרד בול זלצבורג מהליגה האוסטרית הראשונה, שם הספיק לרשום 20 שערים ב-77 הופעות בשתי עונות. את עונתו השנייה באוסטריה הוא סיים עם תואר שחקן העונה של הליגה האוסטרית. לאחר שעלתה לייפציג, הנציגה הגרמנית של רד בול, לליגה הראשונה בגרמניה, רצו בקבוצה הגרמנית לחזק אותה ברמה שתוכל להתחרות ברמות הגבוהות, לשם כך קראו לקייטה.

הגנאי הצעיר עבר לגרמניה וכבר אחרי עונה אחת נפלאה בקבוצתו החדשה התחיל לקבל הצעות מהטופ האירופאי. למרות התעניינות רצינית מצידן של באיירן וברצלונה, הייתה זאת ליברפול שזכתה בקשר המחונן וגם זאת רק לאחר שהסכימו לרכוש אותו לאחר עונה נוספת. כלומר, ליברפול רכשה את קייטה בקיץ 2017, אבל הוא הגיע לאנגליה רק שנה לאחר מכן בקיץ 2018, לא דבר מובן מאליו בכלל.

"רצינו אותו נואשות והסכמנו לכך (להמתנה). לא נלחמנו, למרות שהוא רצה לבוא מיידית. הוא התקשה עם זה מעט, אך לא יותר מדי. העונה הקודמת לא הייתה הכי טובה שלו, העונה שלפני הייתה לגמרי משהו אחר."

נאבי קייטה
נאבי קייטה נח אחרי ששוב שרף את המגרש (קרדיט צילום: RB Leipzig Facebook Page)

ליברפול רכשה שחקן ושילמה עליו חלק מהסכום, אבל לא ידעה באמת מה תקבל. למרות התחלה מדשדשת מצדו של קייטה בעונתו האחרונה בלייפציג, במיוחד לאור מה שהתרגלנו מהשחקן, הוא סיים את העונה (ובעצם את הקדנציה שלו בגרמניה) בליגה הגרמנית עם 9 שערים ב-39 הופעות ומחמאות כמו שהוא התרגל כבר לקבל. לאחר שהושלמה רכישתו, סיפר קלופ כי התקשרו אליו מאמנים אחרים לברך אותו על כך, אמרו לו שהוא רכש את הדבר הבא וכי הולך להגיע אליו שחקן שיש בו פוטנציאל להיות הטוב בעולם. "אף פעם לא קיבלתי כל כך הרבה ברכות כמו שקיבלתי אחרי שהכרזנו על רכישתו של קייטה!".

אז הרכישה הושלמה וקייטה נחת במרסיסייד. בהצגתו של הרכש החדש כולם הופתעו (או שלא) לראות כי מספרו של נאבי בקבוצה יהיה מספר 8 האגדי של סטיבן ג'רארד שעזב את הקבוצה 3 שנים לפני כן. "אם מישהו כזה נותן לך את מספר החולצה שלו, זה לא משהו שאפשר לזלזל בו" אמר קייטה על קבלת החולצה מידיו של ג'רארד עצמו. "לנסות ולעשות את כמות הדברים שהוא עשה – זו המוטיבציה שלי." שחקן שרק מגיע לקבוצה ומקבל מספר שלא היה בשימוש עד מציאת השחקן הנכון ביותר ללבוש אותו זאת אמרה גדולה, ציפייה לגדולות, ועל מה בעצם?

בעידן שבו שחקנים בכלל, וקשרי מרכז שדה בפרט, מקוטלגים לכל כך הרבה סוגי תפקוד שונים על המגרש, קייטה הוא סוג של שחקן נוסטלגי. הוא מזכיר את הסגנון הישן בו שחקני האמצע היו יכולים לעשות הכל, שחקן רחבה לרחבה קלאסי ישן שעושה התקפה באותה מידה בה הוא עושה התקפה וקשה להצביע על איכות ספציפית בה הוא מתעלה על השאר.

"אני חושב שזה הוגן להגיד שהפרמייר ליג זאת הליגה הקשה ביותר. אני מלא מוטיבציה לשחק בליגה הזו, אבל נאמר לי על ידי מספר רב של אנשים, כי הרבה שחקנים מגיעים לליגה הזאת מעבר לים ולוקח להם זמן להסתגל, בהתאם לנסיבות." אכן, הליגה האנגלית נחשבת במחוזות רבים לקשה בעולם, ואף יותר מזה – קייטה הגיע לקבוצה שאולי נחשבת הקשה ביותר בליגה הזאת. סבלנות אומנם יש שם, אבל הרעב להישגים בטווח הקצר גדול מאוד וראינו כוכבים גדולים באים לקבוצה והולכים ממנה באותה המהירות אחרי הבנה כי משם לא תגיע הישועה, שהיא תואר האליפות הנכסף.

הבאתו של קייטה אולי מסמלת משהו אחר לליברפול. למרות רכישות בדמות פאביניו, שחווה אליפות עם מונאקו, או אליסון, שיכול היה להגיע לכל קבוצה בה יחשוק, דווקא האפריקאי הצעיר מביא איתו את הבשורה, האיכות שהייתה חסרה יותר מכל, יציבות. למרות הטעויות הכואבות של קאריוס בגמר אשתקד או חוסר העומק בהתקפה מעבר לשלישיה המנצחת, אחד הדברים שהכי אפיינו את ליברפול של עונת 17/18 היה חוסר היציבות. לצד תצוגות משחק מהגדולות ביותר, הגיעו נפילות שמתאימות לקבוצת תחתית. ב-4 העונות שלו בקבוצות של רדבול, הראה קייטה יציבות מתמדת במרכז המגרש שהושלכה על שאר השחקנים שלידו. "קודם כל אני אגיד שאני שחקן קבוצתי מאוד ותמיד אחשוב על הקבוצה קודם", כך העיד על עצמו קייטה בראיון למגזין של ליברפול.

אז לאחר 3 עונות של סקאוטינג, שמתוכן עונה אחת הייתה כהמתנה, ליברפול שמה ידיה על הרכש בו חשקה וכל הקלפים מסודרים במקומות הנכונים. עם מלך שערי הפרמייר ליג/שחקן העונה, מאנה שהתחיל את העונה בקול תרועה ופירמינו שמשלים שלישיה קדמית קטלנית ביותר, כל שהיה חסר הוא שחקן אחד שישמור עליהם מאחורה. מישהו שיכניס מהירות, זריזות, התמצאות במרחב בהגנה והתקפה כאחד, שיווי משקל מעולה ויכולת מסירה גבוהה כמו גם כדרור, וכל זה מביא אתו קייטה למשוואה וישירות אל מרכז השדה של ליברפול.

אז האם האדומים של המרסיסייד, עם כניסתו של קייטה לנעליו הגדולות של סטיבי ג'י, יצליחו סוף סוף לנצל את כל המשתנים, שכל אחד בפני עצמו נראה מעולה, וסוף סוף לקחת את התואר המפוספס – אליפות הפרמייר ליג או ששוב יסתפקו שם במחמאות ותירוצים בלבד, ורק יצאו משם אלופים חדשים, אבל במדינות שונות?

ליברפול, נאבי קייטה
Credit to "Liverpool FC" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח