האם זהבי יצא מהסרט?

הבהרה ראשונה: זה לא פוסט נגד ערן זהבי.

"אני מוותר על סרט הקפטן. שמחתי לקבל אותו, זו הייתה זכות, אבל המאמן יכול כעת לבחור קפטן חדש." זהו ניימאר, רגע אחרי שברזיל זכתה במדליית הזהב האולימפית בכדורגל. גם גארת' בייל עזר לוויילס לרשום יורו נדיר, כשאת סרט הקפטן בכלל עונד הבלם, אשלי וויליאמס. והם לא היחידים. בכלל, יש נטייה לא לתת לשחקני התקפה לענוד את סרט הקפטן. בדרך כלל זה התפקיד של קשרים אחוריים, בלמים ושוערים. מתוך 24 הנבחרות ששיחקו ביורו האחרון, רק בארבעה מהן הקפטן היה חלוץ – רונאלדו בפורטוגל, זלאטן בשבדיה, לבנדובסקי בפולין וויין רוני באנגליה (סוג של חלוץ).

להוציא אותו מהסרט?

זה לא כי החלוצים לא טובים מספיק בתור מנהיגים, אלא פשוט מעדיפים להוריד מהם את הלחץ כדי שיוכלו להתרכז במלאכת הבקעת השערים. סרט הקפטן הוא קצת מעמסה, במיוחד במשחקי נבחרות כשכל המדינה מאחור. הוא מקיף חלק מהיד, על פניו לא שוקל הרבה, אבל הוא כ-ל כ-ך כבד מבחינת המשמעות שלו. כמו טבעת נישואין.

אז האם סרט הקפטן אכן מפריע לזהבי לכבוש? האם צריך לקחת לו את הסרט? הוא היה קפטן בעבר במכבי ת"א, אבל מדובר בסיפור שונה. במכבי הקהל תומך בו, הוא רגיל לזה, זה כבר חלק מהשגרה. מצד שני, זהבי הוא אחד ששום דבר לא מזיז לו, לא מחשבן לאף אחד. והאמת, שמבחינת הדומיננטיות היחסית שלו בנבחרת, הוא יותר דומה לכריסטיאנו וזלאטן.

עוד בעיה שיש היא שבנבחרת כיום אין מישהו אחר שיכול לקחת ממנו את הסרט. גורש? מוקדם מדי, ביטון? צעיר ורך מדי. בירם כיאל? מבחינתי המועמד האידאלי, אבל הוא לא שחקן הרכב כרגע והרעש סביב המינוי שלו יכול להזיק לנבחרת. אז כרגע אין מישהו אחר שיכול לקחת לזהבי את הסרט, ואולי באמת, הוא לא יקבל את זה טוב. בערך כמו שכריסטיאנו היה מקבל את זה. כלומר, במבנה הנוכחי של הנבחרת, למרות שאולי זה קצת פוגע בו, זהבי כנראה מתאים להיות הקפטן.

חמד ועוד 10

הבהרה שנייה: זה לא פוסט נגד ערן זהבי.

אז למה זהבי לא ממקסם את עצמו בנבחרת? אני לא שותף לביקורות על המשחק שלו במדים הלאומיים. אני בטוח שהוא עושה את המקסימום והוא גם לא משחק רע, היה פעיל מאוד אתמול. לא אהבתי את ההתבטאויות שלו בסיום המשחק מול ליכטנשטיין, אבל זה כבר עניין אחר. אז אחת הסיבות היא שהוא לא משחק בעמדה הטבעית שלו, והסיבה היא ברורה – הנבחרת, בגלל מגבלותיה, צריכה לרוב לשחק עם שלושה שחקנים במרכז הקישור, ולכן הוא צריך לשחק באגף בגלל ש…אי אפשר לוותר על תומר חמד.

פשוט אי אפשר. חמד הוא השחקן הכי טוב וחשוב של הנבחרת. ההרכב צריך להיות חמד ועוד עשרה. אין לנו שום שחקן עם הנתונים הפיזיים האלה, המיקום, משחק הראש, קור הרוח, עצמה. אין לנו. חמד הוא אחד החלוצים הגדולים שהיו לנו. כל פעם שאני שומע שהמאמן מתלבט אם להרכיב אותו אני מתעצבן. גוטמן לא נתן לו מספיק קרדיט בקמפיין הקודם ושילם על כך.

זהבי שחקן נדיר, מדהים, לא ראיתי כזה בליגה שלנו. הוא ווינר, הוא מאדר-פאקר (בקטע טוב), הוא משאיר אותי כל פעם פעור פה, וגם בסה"כ הוא גם חכם וקבוצתי (למרות הבעיטה המרגיזה שלו מול מקדוניה ב-0-2 כשיכל למסור לחמד) אבל לעד הוא יהיה ה"ארל מניגולט" של הכדורגל הישראלי. מניגולט למי שלא מכיר, בעיני רבים יכול היה להיות שחקן הכדורסל הטוב בכל הזמנים, כך יכול להישבע מי שראה אותו משחק בשכונות של הארלם. אבל מניגולט "העז" מעולם לא שיחק דקה ב-NBA, בעיקר בגלל בעיות סמים. אז האם אפשר להשוות אותו לגדולים ביותר? בוודאי שלא.

נבחרת-ישראל
קרדיט: דף האינסטגרם הרשמי של מאור בוגזלו

שווה הרכב?

זה זהבי, חובביו טוענים שהוא הגדול מכולם, אבל כרגע פשוט אי אפשר להשוות אותו לליגיונרים הבכירים שלנו בהיסטוריה מכיוון שלא שיחק בבמה של הגדולים באמת. ועכשיו חידה במתמטיקה – עם תומר חמד כובש 16 שערים בליגה השנייה באנגליה (אחת מהעשר הטובות ביבשת), כמה היה כובש היום בעונה שלמה כשהוא בקבוצה עם תקציב מפלצתי פי כמה מיתר הליגה? אז זהבי לא משחק בעמדה שלו כי הוא לא החלוץ הכי טוב שלנו, אבל האם הוא שחקן הכנף הכי טוב שלנו? טל בן חיים עדיף עליו בעמדה הזאת, ואני חושב שגם מליקסון (שבכלל לא בסגל) – כלומר, האם הוא בכלל צריך לפתוח בהרכב כשמשחקים 4-3-3? שאלה טובה. לא אומר שלא, אבל אי אפשר לקחת את זה כמובן מאליו.

יש ניסיון כרגע לשים את זהבי במקום שהוא מעל לכל הנבחרת, אולי לא במודע ולא מצידו, אבל הלחץ במדינה פרובינצאילית כמו שלנו בהתאם, וזה מפריע לו לתפקד. הוא אף פעם לא מוחלף כי המאמן חושב שאולי הוא יעשה משהו, או אפילו מפחד ממנו וזה מצב לא בריא. אבל זהבי, אגדה בליגת העל, הוא לא אגדה בנבחרת ישראל ברמה של שחקנים כמו ברקוביץ', רוזנטל או אוחנה. הוא אפילו לא תומר חמד.

הבהרה שלישית: זה לא פוסט נגד ערן זהבי.

 

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח