גדולי הדור – 10 השחקנים הכי גדולים שכבשו מול ישראליות באירופה בדור האחרון

גדולי הדור שחקנים שכבשו מול ישראליות

בעשרים וחמש השנים האחרונות (וגם לפני) שיחקו קבוצות ישראליות במפעלים האירופאים ובעיקר במוקדמות שלהם – ליגת האלופות, הליגה האירופית, גביע אופ"א, גביע המחזיקות והאינטרטוטו (שאגב, לא נוהל רשמית על ידי אופ"א). בדירוג אחר עוד נעשה את עשרת המשחקים הגדולים של קבוצות ישראליות באירופה, אבל אנחנו היום בשביל הצד השני – הקבוצות הישראליות ספגו המון שערים באירופה. חלקם הגדול היו מקבוצות בדרגים נמוכים עם שחקנים סולידיים, אבל לא רק. אז הטופ 10 שלנו להיום: עשרת השחקנים הכי גדולים שכבשו מול קבוצות ישראליות באירופה.

היו מועמדים ולא נכנסו (לפי סדר כרונולוגי): פפ גווארדיולה, אוסקר גרסיה, ג'יי ג'יי אוקוצ'ה, נונו גומש, בראיין לאודרופ, הנריק לארסון, ג'יאפרנקו זולה, רוי קושטה, אולה גונאר סולישאר, חואן ורון, רוד ואן ניסטלרוי, הארי קיואל, חסן סליהמיג'יץ', מאורו קמורנזי, נייג'ל דה יונג, קלאודיו פיזארו, רוי מקאיי, רפאל ואן דר וארט, פיטר קראוץ', קרייג בלאמי, דימיטר ברבאטוב, רובי קין, דימיטרי פאייה, איברהים אפלאיי, ג'ורג'יו קייליני, מילאן בארוש, לודביק ז'ולי, אליניב ברדה, ג'ורג'יניו וינאלדום, ריקרדו קווארסמה, פרננדו יורנטה, מיגל ויטור, קווין קוראני, אוסקר, וויליאן, אנדריי ירמולנקו, אנדריי ארשאבין, מאורו איקארדי, צ'נק טוסון ודובאן זפאטה.

ג'יני ווינאלדום
credit to "liverpool echo" facebook page

כמעט נכנסו

15. דייגו פורלאן

המשחק: מנצ'סטר יונייטד נגד מכבי חיפה, משחק 1 בשלב הבתים של ליגת האלופות 2002/03, 18.9.02

הרבה לפני שכבש את אחד השערים הכי יפים בכל תולדות המונדיאלים פורלאן שיחק ביונייטד, שם ראו בו סרח עודף ומחמיצן כרוני, ואפילו קיבל מהאוהדים את הכינוי For Loan (להשאלה). במשחק הראשון של מכבי חיפה אי פעם בליגת האלופות הוא כבש את השער האחרון בפנדל.

 

14. מירלאם פיאניץ'

המשחק: הפועל תל אביב נגד ליון, משחק 2 בשלב הבתים של ליגת האלופות 2010/11, 29.9.10

הרכש החדש של ברצלונה הקיץ אולי ישחק מול מכבי תל אביב בליגת האלופות, אבל לפני עשור שיחק במדי ליון מול הפועל תל אביב, וכבש את השער השלישי ליון בבלומפילד בשלב הבתים של האלופות. פיאניץ' קיבל את הכדור ברחבה, השכיב את המגן ואת אניימה (שכבש פנדל באותו משחק) ושם את השער בתוספת הזמן.

 

13. דייגו קוסטה (שני שערים)

המשחק: הפועל תל אביב נגד אתלטיקו מדריד, משחק 1 בשלב הבתים של הליגה האירופית 2012/13, 20.9.12

המשחק: צ'לסי מול מכבי תל אביב, משחק 1 בשלב הבתים של ליגת האלופות 2015/16, 16.9.15

דייגו קוסטה לא מימש את כל מה שצפו לו כשהתחיל לפרוח בליגה הספרדית, אבל במחזורים הראשונים בשלבי בתים כשפגש קבוצות ישראליות הוא נתן תפוקה. בראשון, כשעוד שיחק באתלטיקו הוא עבר את אפולה אדל וכבש את השני בבלומפילד. בשני הוא כבש בסטמפורד ברידג' את השלישי לרשת של ראיקוביץ' בוולה נפלא מהאוויר.

 

12. וירג'יל ואן דייק

המשחק: סאות'המפטון נגד הפועל באר שבע, משחק 6 בשלב הבתים של הליגה האירופית 2016/17, 8.12.16

לא הרבה לפני שהוביל את ליברפול לזכייה בליגת האלופות בפרמיירליג היה לוואן דייק משימה לסגור את מליקסון, בוזגלו ושהר בליגה האירופית. במחזור הסיום סאות'המפטון הייתה צריכה לנצח כדי לעלות, אלא ששער של בוזגלו קבע 1-0 באר שבעי. ואן דייק השתלט על כדור שהגיע לרחבה בתוספת הזמן של המשחק ושלח אותו לרשת של גורש, אבל זה לא הספיק ובאר שבע עלתה.

 

11. ג'נרו גאטוזו

המשחק: גלזגו ריינג'רס נגד בית"ר ירושלים, סיבוב ראשון בגביע אופ"א 1998/99, 1.10.98

גאטוזו, השור הזועם של הכדורגל האיטלקי, בילה כמה שנים מראשית הקריירה שלו בגלזגו הקפואה. בסיבוב הראשון בגביע אופ"א ריינג'רס פגשה את בית"ר ואחרי 1:1 במשחק הראשון בטדי רצתה להבטיח עלייה מהר. כבר בדקה הראשונה גאטוזו קיבל הגבהה מאגף שמאל ושלח אותה ישירות לרשת.

עשרת השחקנים הכי גדולים שהבקיעו נגד קבוצות ישראליות באירופה

10. פטריק קלויברט (ארבעה שערים)

המשחק: ניוקאסל נגד בני סכנין, סיבוב ראשון בגביע אופ"א 2004/05, 16.9.04 ובגומלין 30.09.04

תוצאת הסיום: במשחק הראשון 2:0 לניוקאסל, בגומלין 5:1 לניוקאסל.

קצת פחות מעשור לפני צמד המשחקים מול בני סכנין כבש פטריק קלויברט את שער הניצחון של אייאקס בגמר ליגת האלופות מול מילאן הגדולה. משם הוא עבר למילאן וברצלונה אבל בשתיהן נחשב פלופ גדול ולא מאוד הצליח לממש את התקוות שתלו בו. בעונת 2004-2005 שיחק קלויברט לעונה אחת בניוקאסל יונייטד, וזאת הגרילה את בני סכנין בסיבוב הראשון, שלמעשה היה סיבוב המוקדמות האחרון של שלב הבתים של המפעל.

לפני המשחק הראשון בניוקאסל התקשורת הבריטית עסקה בהתלהבות בקבוצה הערבית שמייצגת את ישראל ומגיעה מעיר קטנה. על המגרש כמובן שזה לא היה כוחות וקלויברט כבש צמד שנתן מקדמה טובה לגומלין. הראשון היה דחיקה אחרי מהומה ברחבת סכנין, השני היה מנגיחה חזקה מקרן שפגשה את המשקוף וירדה לתוך השער. בגומלין באצטדיון רמת גן הוא הוסיף עוד שניים וסכנין הפסידה שם 5:1

 

9. מוחמד סלאח

המשחק: מכבי תל אביב נגד באזל, סיבוב שלישי במוקדמות ליגת האלופות 2013/14, 6.8.13

תוצאת הסיום: 3:3

אחד השחקנים הכי גדולים בעולם בשנים האחרונות עמד בליבו של סיפור שעירב פוליטיקה וספורט באוגוסט 2013, כאשר שיחק במדי באזל והתלבט האם לבוא לישראל לשחק מול מכבי תל אביב, למרות שלחצים פנימיים במצרים תמיד מנסים להניא ספורטאים מלשחק מול ישראלים, בטח שעל אדמת מדינת ישראל. בסופו של דבר באזל חייבה את סלאח לבוא, והוא בא כמו שהוא.

באזל הגיעה עם יתרון 1:0 מהמפגש הראשון, ובמפגש השני עלתה ל3:0 מהיר שגמר את הסיפור. את השער השני כבש מוחמד סלאח. אחרי שסירב ללחוץ ידיים בפתיחה ונתן פיסבאמפ במקום, הוא קיבל כדור משטוקר שחטף לזהבי, הכניס את הכדור פנימה, ועשה את תנועת ה"פקה פקה" לקהל של מכבי תל אביב, והפך להיות אפילו יותר שנוא על האוהדים בישראל.

 

8. ססק פברגאס

המשחק: צ'לסי מול מכבי תל אביב, משחק 1 בשלב הבתים של ליגת האלופות 2015/16, 16.9.15

תוצאת הסיום: 4:0 לצ'לסי

שחקנה של מונאקו היה פעם אחד הקשרים המרכזיים האיכותיים ביותר בכדורגל העולמי במדי ארסנל ונבחרת ספרד. שנים אחרי שהוביל את ארסנל ביכולת מסירה וכיבוש שערים מטורפת הוא עבר לברצלונה, לא הצליח לממש את הציפיות שתלו בו, ומשם עבר לצ'לסי, שם ניסה לממש את עצמו שוב. במשחק הראשון בשלב הבתים של ליגת האלופות 2015/16, שנה אחרי שעבר לבלוז, הוא פתח בסטמפורד ברידג' מול מכבי תל אביב.

מכבי תל אביב הגיעה בשיניים לליגת האלופות בשנה הזאת, וככה גם זה היה נראה מהשנייה הראשונה. אחרי שני פנדלים (שאת הראשון שבהם אדן הזאר החטיא) ושלושה שערים, וויליאן הגיע לעוד מצב מול ראיקוביץ', שהדף את הכדור הצידה ישר לרגליו של ססק פברגאס. הספרדי לא התבלבל ושלח פס לרשת, ואפילו לא חגג. הקריירה שלולא ממש המריאה בצ'לסי, אבל לפחות הוא זכה לשחק מול שני טל בן חיים באותו הרכב.

 

7. תומאס מולר (שני שערים)

המשחק: מכבי חיפה נגד באיירן מינכן, משחק 1 בשלב הבתים של ליגת האלופות 2009/10, 15.9.09

תוצאת הסיום: 3:0 לבאיירן מינכן

מולר יישחק היום בגמר ליגת האלופות בפעם הרביעית. בפעם הראשונה שזה קרה, המשחק הראשון של הבווארים היה באצטדיון רמת גן מול מכבי חיפה. מכבי חיפה הפכה באותו קמפיין לסמל בליגת האלופות, קבוצה שהפסידה את כל המשחקים שלה, עם 0 נקודות ו0 שערים. ההתחלה של הסיוט הזה הייתה באותו המשחק בו מולר דרך על הדשא באצטדיון הלאומי לשעבר.

באיירן עלתה ליתרון בדקה ה65 משער של ואן בויטן, ובדקה ה85 מולר קיבל את הכדור על סף הרחבה ושלח כדור שטוח לרשת של ניר דוידוביץ'. שלוש דקות אחרי, כשהיה ברור שלא יהיה פה שום דבר אחר מלבד ניצחון, מריו גומז רץ באגף ומצא את מולר שנכנס בדיוק מושלם לרחבה ושם את השלישי. אלו היו השערים השני והשלישי של מולר בליגת האלופות, אחריהם באו עוד רבים.

 

6. גיורגי חאג'י

המשחק: ברצלונה נגד הפועל באר שבע, סיבוב ראשון בגביע אופ"א 1995/96, 26.9.95

תוצאת הסיום: 5:0 לברצלונה

צמד המשחקים של ברצלונה מול הפועל באר שבע כבר הפך לאגדה קלאסית, כזאת שמלמדת על הניסיון של ישראל לשחק באירופה מול הגדולות ועל הנחיתה לקרקע המציאות. אחרי ה7:0 בוסרמיל הפועל באר שבע באה להתארח בקאמפ נואו ולא זכתה לקבלת פנים נחמדה במיוחד. עבור חאג'י זה היה עוד משחק באירופה אחרי שעבר כבר בריאל מדריד ובברשיה. זאת הייתה עונתו האחרונה של הכוכב הכי גדול בהיסטוריה של רומניה בברצלונה, כאשר על הקווים עומד כמובן יוהאן קרויף (ובנו ג'ורדי בהרכב של ברצלונה).

אחרי שפפ גווארדיולה העלה את ברצלונה ל1:0, בדקה ה27 חאג'י התקדם במהירות אל הרחבה של שאול סמדג'ה, ושלח בומבה מטורפת ברגל שמאל היישר לחיבורים של השוער המסכן. כל היציעים מסביב בקאמפ נואו, שאז עדיין לא היו מלאים בישראלים, מחאו כפיים לקוסם הרומני הגדול, והטבח על המגרש בהפועל באר שבע המשיך.

 

5. אלן שירר (שלושה שערים)

המשחק: בני סכנין נגד ניוקאסל, סיבוב ראשון בגביע אופ"א 2004/05, 30.9.04

תוצאת הסיום: 5:1 לניוקאסל

כבר דיברנו מקודם על צמד המפגשים בין בני סכנין לניוקאסל יונייטד בגביע אופ"א 2004/05. במפגש הראשון בסיינט ג'יימסס פארק ניצחה ניוקאסל 2:0 כאשר במהלך המשחק אלן שירר, השחקן הכי גדול ששיחק בניוקאסל אי פעם, רב עם עבאס סואן אחרי תיקול חריף מדי מצד הקשר הסכנינאי. אבל במשחק השני זאת הייתה אופרה אחרת לגמרי.

שירר הוא אחד החלוצים הכי גדולים בפרמיירליג, וככזה הראה את הדומיננטיות שלו גם על הדשא באצטדיון רמת גן, בו אירחה סכנין עקב כך שכל האצטדיונים בארץ חוץ ממנו לא התאימו לגודל של משחק אירופאי שכזה. שירר כבש את השער השני, הרביעי והחמישי לרשתה של בני סכנין, והוביל בקלילות את ניוקאסל יחד עם פטריק קלויברט אל שלב הבתים של גביע אופ"א. את שער השיוויון לסכנין לפני הראשון של שירר כבש, אגב, אלן מסודי.

 

4. ראול (שני שערים)

המשחק: שאלקה 04 נגד הפועל תל אביב, משחק 3 בשלב הבתים של ליגת האלופות 2010/11, 20.10.10

תוצאת הסיום: 3:1 לשאלקה 04

ראול הוא אחד השחקנים הגדולים בהיסטוריה של ריאל מדריד, וגם אחד הסמלים הכי גדולים שלה. עד להגעתו של רונאלדו לשערי הסנטיאגו ברנבאו הוא היה מלך השערים של ריאל מדריד וגם מלך השערים של ליגת האלופות, ולא רק במדי ריאל. אחרי קריירה ארוכה בלבן הוא עבר לשאלקה בקיץ לפני אותה עונה בליגת האלופות, והגיע איתה לשלב הבתים.

הפועל תל אביב באה להתארח בגלזנקירשן אחרי שני הפסדים לליון ובנפיקה, וגם כאן לא היה לקבוצה של גוטמן חיים קלים. בדקה ה3 הכדור הגיע לאיזור הרחבה, הונטלאר פתח רגליים וראול שלח את הכדור לרשת של אניימה. בדקה ה58 הונטלאר העביר כדור הצידה לראקיטיץ' שמצא את ראול במרכז הרחבה והוא שם את השני שלו והשני של שאלקה, שהביאה להפועל תל אביב הפסד שלישי ברציפות.

 

3. ראיין גיגס

המשחק: מנצ'סטר יונייטד נגד מכבי חיפה, משחק 1 בשלב הבתים של ליגת האלופות 2002/03, 18.9.02

תוצאת הסיום: 5:2 למנצ'סטר יונייטד

גיגסי גדול יותר ממה שאפשר לתמצת בפיסקה אחת. אולי גדול השחקנים שיצאו מדור התינוקות של פרגי הפך להיות אחד הגדולים בהיסטוריה של מנצ'סטר יונייטד, כולל עונה בלתי נשכחת בעונת הטראבל ב1998/99. גם בעונת 2002/03 גיגס היה בכושר פנטסטי (ואף הופיע על העטיפה של פיפ"א 2003 באותה השנה), ויונייטד נערכה לארח את המשחק הראשון בהיסטוריה של קבוצה ישראלית באירופה, מכבי חיפה.

בדקה ה8 התוכניות השתנו עבור השדים האדומים עם שער אדיר של יניב קטן, אבל שתי דקות אחרי הרוחות נרגעו כאשר נוויל הגביה את הכדור מצד ימין וגיגס המשיך בנגיחה לרשת של דודו אוואט. תהילת העולם של מכבי חיפה הייתה קצרה מאוד ואחרי גיגס הגיעו סולישאר, ואן ניסטלרוי וורון שסיימו את הסיפור. במשחק הגומלין זאת הייתה אופרה אחרת, אבל זה עבור סיפור אחר.

 

2. אלסנדרו דל פיירו

המשחק: מכבי תל אביב נגד יובנטוס, משחק 6 בשלב הבתים של ליגת האלופות 2004/05, 8.12.04

תוצאת הסיום: 1:1

קשה למצוא שחקן יותר אהוד בישראל בקרב ילדי שנות התשעים מאשר אלסנדרו דל פיירו. הנסיך הגדול של יובנטוס ובעיר טורינו היה באותה התקופה בשיאו, וכמוהו גם יובנטוס, שהייתה באצמע הפאזה הקודמת החסרת מעצורים שלה, רגע לפני התפוצצות הפרשה שהורידה אותה לליגה השנייה. דל פיירו ויובה הגיעו אחרי שכבר העפילו לשלב הבא עם חמש ניצחונות בחמשת המשחקים הראשונים.

ההגעה של כוכבי העל של יובה לאצטדיון רמת גן הייתה היסטרית, אבל מכבי תל אביב לא התבטלה ואחרי ספק נגיעת יד ברחבה ברוך דגו שם את הפנדל בפנים. אלא שיובנטוס לא רצתה להפסיד בשלב הבתים, ואכן בדקה ה71 הכדור הוגבה לרחבה, נגע ברגל של שחקן יובנטוס ודל פיירו השתלט על הריבאונד וקבע את תוצאת המשחק.

 

1. לואיס פיגו (שני שערים)

המשחק: הפועל באר שבע נגד ברצלונה, סיבוב ראשון גביע אופ"א 1995/96, 12.9.95

תוצאת הסיום: 7:0 לברצלונה

כבר פתחנו מקודם את הסיפור על צמד המפגשים בין אחת הקבוצות הגדולות בהיסטוריה לבין הפועל באר שבע. ב12 בספטמבר 1995 נחתה ברצלונה עם כל הסגל הנוצץ שלה והמאמן הנוצץ שלה באצטדיון וסרמיל, האנטיתזה המוחלטת לקבוצה הקטאלונית. ההתרגשות הייתה בשיאה, ויחד עם גווארדיולה, חאג'י, איוון דה לה פנייה, ג'ורדי קרויף ואוסקר גרסיה היה גם הכוכב הגדול של המועדון, לואיס פיגו.

אז, עוד לפני המעבר הבלתי נתפס מברצלונה לריאל, פיגו היה השחקן הכי אהוד בקבוצה הנפלאה הזאת. לפני המשחק התקשורת הישראלית חגגה את המפגש, כולל ראיון של יהודה ארם עם יוהאן קרויף ושיחה של קרויף עם נשיא וייצמן. אלא שעל המגרש מי שחגגה הייתה ברצלונה, ואחרי שכבר היה 3:0, פיגו קיבל את הכדור 25 מטר מחוץ לרחבה וטיווח את שערו של סמדג'ה עם שער אדיר, ו4:0. לסיום, אחרי שכבר נכנס השער השישי, מהלך יפה של מסירות על סף הרחבה הסתיים בשערו השני של המאסטרו הפורטוגלי.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח