גדולי הדור – 10 המשחקים הגדולים של קבוצות ישראליות באירופה

שלוש שנים לפני הדור האחרון החלו הקבוצות הישראליות להשתתף במפעלים האירופאים שאורגנו על ידי אופ"א (בניגוד לאינטרטוטו שלא אורגן על ידם ושם הקבוצות הישראליות התחרו כבר בשנות השבעים). מכבי תל אביב היא הקבוצה הראשונה ששיחקה במוקדמות ליגת האלופות (שני ניצחונות על ולטה המלטזית). הדור האחרון הוא גם הזמן בו הקבוצות הישראליות החלו להיכנס לקצב באירופה. באמצע שנות האלפיים הכדורגל הישראלי הגיע לשיא בכדורגל הקבוצות האירופאי עם מקום 15 בדירוג הליגות ושתי נציגות במוקדמות ליגת האלופות. אלא שמשם גם החלה שקיע שמגיעה לשיאה בימים אלה ממש.

רגע לפני עשרת הגדולים בדירוג השחקנים הגדולים בדור האחרון, בחרנו את עשרת המשחקים הגדולים של קבוצות ישראליות במפעלים האירופאים בדור האחרון. נלקחו בחשבון השלב, היריבה, התוצאה, המשמעות של התוצאה וכמובן הסיפור מאחורי. בקמפיינים בהם היו כמות גדולה של משחקים גדולים נבחרו הגדולים ביותר בפינצטה מתוך כוונה לתת מקום לכמה שיותר סיפורים. תודה ענקית ליוחאי שטנצלר שכתב חלק גדול מהטקסטים בחלק הזה.

משחקים שנשקלו ולא נכנסו: בית"ר ירושלים – בנפיקה 2:4 (1998/99), מכבי חיפה – ריד 1:4 (1998/99), הפועל תל אביב – לוקומוטיב 0:1, הפועל תל אביב – צ'לסי 1-1, הפועל תל אביב – פארמה 1:2 (2001/02), מכבי חיפה – שטרום גראץ 3-3, מכבי תל אביב – אייאקס 1:2 (2004/05), מכבי חיפה – אוקזר 1:3, מכבי חיפה – צסק"א מוסקבה 0:1 (2006/07), מכבי חיפה – רד בול זלצבורג 1:2 (2009/10), הפועל תל אביב – ראפיד וינה 1:5 (2009/10), הפועל תל אביב – רד בול זלצבורג 2:3, הפועל תל אביב – בנפיקה 0:3 (2010/11), מכבי תל אביב – פנאתינאיקוס 0:3 (2011/12), עירוני קריית שמונה – אתלטיק בילבאו 1:1 (2012/13), הפועל באר שבע – אולימפיאקוס 0:1, הפועל באר שבע – אינטר 2-3, הפועל באר שבע – סאות'המפטון 1:1 (2016/17), בני יהודה – זניט סנט פטרסבורג 0:1 (2017/18)

גדולי הדור אירופה

 

כמעט נכנס לדור הזה:

פארמה – מכבי חיפה 1-0, שמינית גמר גביע המחזיקות 1993/94 (יוחאי שטנצלר)

הפרויקט כולו מדבר רק על הדור האחרון, כלומר כל מה שקרה לפני קיץ 95' נשאר בחוץ. אבל מכיוון שהדרך של הישראליות באירופה החלה רק שלוש עונות קודם לכן ומחוץ לדירוג, היה נראה לי לא נכון לא להזכיר לפחות את אחד הניצחונות הגדולים ביותר של הכדורגל הישראלי אי פעם.

מכבי חיפה היא לא היחידה שניצחה את פארמה, ועוד בחוץ, אבל חשוב להבין איזו פארמה זו הייתה. אחת הקבוצות הכי טובות באירופה, פשוט כך. מהליגה האיטלקית שהייתה אז הכי חזקה בפער משמעותי, מחזיקת הגביע עצמו, הקבוצה שבעונה קודם לכן קטעה את רצף המשחקים ללא הפסד של מילאן הגדולה. בהגנה שלה שיחקו אפולוני ובנאריבו, שפתחו גם בגמר גביע העולם בסוף אותה העונה. החלק הקדמי הורכב מג'יאנפרנקו זולה אחד, תומאס ברולין כוכב נבחרת שבדיה שסיימה שלישית באותו מונדיאל, וטינו אספרייה, שרק חודשיים לפני כן היה הגיבור של הניצחון 0-5 על ארגנטינה.

מולה ניצבה קבוצה קטנה, בעונתה הראשונה אי פעם באירופה, אבל אחת כזו שרשמה עונה בלתי נשכחת. לאחר הפסד בדקה ה-90' בקריית אליעזר משער של ברולין, חיפה הצליחה לנצח בסיום הזמן החוקי משער של מזרחי במתפרצת. המשחק נכנס להארכה שם רפי כהן הצליח לעצור פנדל של זולה. המשחק הלך לפנדלים שם רעדו כבר לשחקני חיפה הרגליים, והפסידו 3-1, אבל באותו ערב, כל אירופה שמעה על מכבי חיפה, בפעם הראשונה ולא האחרונה.

עשרת המשחקים הכי גדולים של קבוצות ישראליות במפעלים האירופיים

10. פרטיזן בלגרד – מכבי פתח תקווה 2005/06 (יוחאי שטנצלר)

תאריך: 29/09/2005

מסגרת: הסיבוב הראשון בגביע אופ"א, משחק הגומלין

אצטדיון: פרטיזן בלגרד

הרכב מכבי פתח תקווה: אוהד כהן, איסמעיל עמאר, מוראד מגמאדוב, שי בנאי, קובי גנון, אסי משיח, קאלדיירה, סטניסלב דוברובין, כפיר אדרי, סלים טועמה, עומר גולן. מחליפים: סולי צמח (46), אמיל אמבמבה (57)

תוצאת המשחק: 5:2 למכבי פתח תקווה, כבשו למכבי פתח תקווה: אסי משיח (4 פנדל), עומר גולן (21, 44, 48), כפיר אדרי (88)

אף אחד לא נתן צ'אנס למכבי פתח תקווה כשהוגרלה מול פרטיזן בלגרד בעונת 2004/05 בפלייאוף העלייה לשלב הבתים של גביע אופ"א. בטח אחרי שהסרבים חזרו מישראל עם ניצחון 0-2 ושמרו על מאזן ביתי ריק מהפסדים בשנתיים האחרונות, כולל בליגת האלופות עונה קודם לכן מול ריאל מדריד, מארסיי ופורטו. אצטדיון שהוא מבצר עם קהל משולהב. המשימה הייתה נראית גדולה על השחקנים של גיא לוזון.

היו חשדות שהמשחק הזה היה מכור, גם בגלל שנרשמו מספר הימורים לטובת המלאבסים, אבל האמת היא שאת מה שקרה בבלגרד באותו הערב היה בלתי אפשרי לנחש. שער יתרון מוקדם לפ"ת מפנדל של אסי משיח, ומיד אחריו פנדל לסרבים שהחמיצו, ובאותה התקפה קיבלו עוד אחד והשוו. ואז המופע של עומר גולן שכבש שלושער, שער אחד ברגל במתפרצת, עוד אחד בראש רגע לפני ההפסקה, ועוד אחר בראש רגע אחריה. סלים טועמה ניצח על ההצגה מהקישור עם עוד משחק ענק. וצריך גם להבין את ההקשר – באותה עונה מכבי חיפה עפה מול מאלמה בדקה ה-90', מ.ס. אשדוד בתוספת הזמן ומכבי ת"א בהארכה. אז כשמכבי פ"ת הגיעה לדקות האחרונות ביתרון 2-4, היה ברור שהגול יגיע. אלא שהוא הגיע בצד השני. 2-5 משוגע, אחד מניצחונות החוץ הכי גדולים של קבוצה ישראלית (ועוד אחרי הפסד בית) שהפכה לראשונה אי פעם שמעפילה לשלב הבתים של גביע אופ"א.

 

9. פריז סן ז'רמן – הפועל תל אביב 2006/07

תאריך: 23/11/2006

מסגרת: שלב הבתים של גביע אופ"א

אצטדיון: פארק דה פראנס

הרכב הפועל תל אביב: שביט אלימלך, תומר חליבה, ואליד באדיר, חאבייר פאאס, יגאל אנטבי, יוסי אבוקסיס, שי אבוטבול, ברוך דגו, סלים טועמה, אליניב ברדה, זיטו אוגבונה. מחליפים: טל חן (74), גילי ורמוט (80), ביברס נאתכו (89)

תוצאת המשחק: 4:2 להפועל תל אביב, כבשו להפועל תל אביב: סלים טועמה (2, 6), ואליד באדיר (44), אליניב ברדה (57)

לילה מרתק ואלים בפריז. המשחק היה חלק מעונה יחסית חלשה שהובילה לעונה נוראית בשנה שאחרי, אבל הפועל תל אביב הצליחה לעבור את דומז'אלה הסלובנית (לאחר שכבר הפסידה במפגש הראשון בבלומפילד) וצ'רנומורץ אודסה האוקראינית ולעלות לשלב הבתים של גביע אופ"א. הפורמט היה די מוזר – 8 בתים של חמש קבוצות שמשחקות אחת מול השנייה רק פעם אחת, ושלוש הראשונות ממשיכות לשלב הבא. הפורמט המוזר הזה גרם לתוצאות מוזרות בשלב הבתים, אבל בדרך כלל עבד לטובת הקבוצות הישראליות.

הפועל תל אביב הייתה בבית עם פנאתינאיקוס, פריז סן ז'רמן, ראפיד בוקרשט ומלאדה בולסאלב הצ'כית. המסע התחיל עם הפסד 2:0 ביוון, ונמשך עם תיקו 2:2 מאכזב בבלומפילד מול ראפיד בוקרשט. הפועל תל אביב הייתה נראית לא טוב, והמשחק הבא היה מול הקבוצה שנחשבה לחזקה ביותר בבית ועוד בבית שלה בפארק דה פראנס. היה נראה שזה בדרך לפארסה במימדי הכדורגל הישראלי.

אלא שאף אחד לא לקח בחשבון שסלים טועמה קם על צד ימין באותו הבוקר בפריז. שהשעון עוד לא הראה שעברו שתי דקות טועמה קיבל את הכדור בצד שמאל ושלח פצצה לרשת של לנדראו, שוער נבחרת צרפת. הצרפתים עוד לא הספיקו לעכל מה קרה כשטועמה שוב קיבל את הכדור בצד, סיבסב את המגן ושלח כדור מהצד של הרחבה אל תוך הרשת. הצרפתים התאוששו והשווה, אבל עוד לפני הירידה למחצית טועמה הרים קרן, באדיר שלח את הרגל ודחף את הכדור לשרת. הקרשנדו היה במחצית השנייה, כשברדה השתעשע באגף, ובדאבל פס עם טועמה מצא את עצמו מול השוער והקפיץ את הכדור לרשת. אחרי המשחק התפתחו מהומות ענק בין האוהדים של פ.ס.ז' לאוהדי הפועל תל אביב שנגמרו בהריגתו של אוהד פ.ס.ז' בידי כוחות המשטרה הצרפתית. הפועל תל אביב המשיכה משם לתיקו בבלומפילד מול מלאדה שהספיק לה לעלות שלב. אבל הערב ההוא מפריז היה חד פעמי וקסום.

 

8. מכבי חיפה – פריז סן ז'רמן 1998/99

תאריך: 01/10/98

מסגרת: סיבוב ראשון בגביע למחזיקות גביע, משחק הגומלין

אצטדיון: קריית אליעזר

הרכב מכבי חיפה: ניר דוידוביץ', אבישי ז'אנו, אריק בנאדו, אלון חרזי, אלירן אלקיים, אדורם קייסי, איברהים דורו, אופיר קופל, יוסי בניון, רדובן הרומדקו, אלון מזרחי. מחליפים: יניב קטן (75), גיא מלמד (90), שוקי נגר (90)

תוצאת המשחק: 3:2 למכבי חיפה, כבשו למכבי חיפה: אדורם קייסי (59), אלון מזרחי (78, 90)

את הסיפור על המשחר הזה אפשר להתחיל מהרבה מקומות, אבל רצוי להתחיל אותו מסוף העונה הקודמת. אחרי ארבע שנים ללא תואר מכבי חיפה ניצחה בגמר הגביע את הפועל ירושלים המפתיעה וקיבלה גם את הכרטיס לגביע אירופה למחזיקות גביע, בעונתו האחרונה שלפני שנבלע בתוך גביע אופ"א. זה היה השקט שלפני הסערה. רגע לפני העשור הכי דומיננטי היו כמה שנים קשות במועדון הירוק.

הגביע שיחרר לחצים בקבוצה ואחת הרכישות הראשונות ששחר ביצע בקיץ ההוא זה להביא את השחקן המוכשר מדימונה שירד שנה לפני ליגה עם הפועל באר שבע, יוסי בניון. 16 שערים בעונת הבכורה שלו בירוק היו התפרצות מטורפת, כזאת שלא נראתה שנים בישראל. גם בגביע המחזיקות בניון היה הקסם האמיתי. אחרי הניצחון הקליל על גלנטורן מצפון אירלנד במוקדמות מכבי חיפה נפגשה עם פריז סן ז'רמן בסיבוב הראשון. זה היה טור הזהב הקודם של הקבוצה הפריזאית, עם זכייה בגביע המחזיקות ב1995/96, שלוש שנים לפני, ושנה אחרי העפילה לגמר גביע המחזיקות והפסידה לברצלונה בגמר. הכוכב הגדול שלה היה ג'יי ג'יי אוקוצ'ה הניגרי, והיא הייתה פייבוריטית ברורה מול הקבוצה חסרת הניסיון מחיפה.

במשחק הראשון בפריז היה נראה שזה הולך לצד של סן ז'רמן אחרי שקייסי, חבוש בראשו מהיתקלות ראשים, הכשיל את מרקו סימאונה ברחבה וזה כבש בפנדל את היתרון. אלא שחמש דקות מאוחר יותר הרומדקו שעט ברחבה ושלח כדור אדיר לבניון שעבר את השוער וכבש את השיוויון. מכבי חיפה השיגה שער חוץ. שבועיים אחרי הגיעו הקבוצות לגומלין בקריית אליעזר, ושם היה בניון המופע המרכזי. זה התחיל עם חצי מספרת של קייסי שפיצה על הפנדל מהמשחק הקודם, אחרי שפריז השוותה מבצע נדיר של בניון הביא את הכדור לקטן שהמשיך לאלון מזרחי ושוב יתרון. גם שיוויון נוסף של אוקוצ'ה לא עזר לצרפתים, כאשר בניון שלח כדור נפלא לאלון מזרחי שבעל לשער. הכדור פגע במגן היריב וקפץ פנימה, שולח את מכבי חיפה לשלב הבא, שמינית גמר גביע המחזיקות.

 

7. ליון – הפועל תל אביב 2010/11

תאריך: 07/12/10

מסגרת: שלב הבתים של ליגת האלופות

אצטדיון: סטאד דה ז'רלן

הרכב הפועל תל אביב: וינסנט אניימה, דני בונדר, דגלאס דה סילבה, בוויאן פרנסמן, גל שיש, אביחי ידין, שי אבוטבול, גילי ורמוט, ערן זהבי, איתי שכטר, טוטו תמוז. מחליפים: בן שהר (25), סלים טועמה (62), ואליד באדיר (80)

תוצאת המשחק: 2:2, כבשו להפועל תל אביב: בן שהר (63), ערן זהבי (69)

נתן אלתרמן כתב פעם בתחילת אחד משיריו ש"גם למראה נושן יש רגע של הולדת". כוונת המשפט היא שגם הדבר הכי שגרתי בעולמנו התחיל מתישהו. בכדורגל הישראלי בעשור האחרון הדבר הכי שגרתי הוא דומיננטיות בכל קבוצה בה ערן זהבי משחק. אלא שגם זה התחיל מתישהו. בדרך כלל שמים את השער שלו בטדי ב2010/11 כצעד הגדולה הראשון שלו. זה נכון, אבל לא לגמרי. כי אם יש רגע שבו מניות זהבי קפצו ברמה הבינלאומית זה קרה כמה חודשים אחרי, כשהפועל תל אביב הגיעה לשחק בליון בשלב הבתים של ליגת האלופות.

את המסע באירופה היא התחילה בסיבוב השני של המוקדמות עם שני ניצחונות קלילים עם ז'לייזניצ'אר  הבוסנית. אקטובה הקזחית כמעט עקצה את האדומים אחרי 1:0 בקזחסטן, אבל עם 3:1 בישראל הפועל תל אביב עברה גם אותה. רד בול זלצבורג, היריבה המרכזית של הקבוצות הישראליות באותן השנים ומי שאולי תהיה יריבתה של מכבי תל אביב בשלב הבא במוקדמות ליגת האלופות, הייתה שם למשחקי הפלייאוף. אחרי ניצחון ענק בזלצבורג זה היה די גמור, והפועל תל אביב עלתה לראשונה בתולדותיה לליגת האלופות.

ההתחלה הייתה קטסטרופה – שלושה הפסדים בשלושת המשחקים הראשונים. בהשוואה למסע לליגת האלופות של מכבי חיפה שנה קודם זה היה קצת יותר טוב, הם לפחות הבקיעו שני שערים. הפועל עשתה תיקו 0:0 מול שאלקה, ניצחה במשחק ענק את בנפיקה המפורקת 3:0, ופתאום היה על מה לשחק. ניצחון של הפועל תל אביב ובהנחה ובנפיקה לא תנצח והפועל תל אביב הייתה משחזרת את ההישג של מכבי חיפה מ2002/03 – מקום שלישי והעפלה לנוקאאוט בליגה האירופית.

כדי להבין את גודל ההישג הנדרש, צריך רק להסתכל על השמות שעלו לדשא באותו ערב במדי ליון – הוגו לוריס, מירלאם פיאניץ', ליסנדרו לופז, בפטימבי גומיס, אלכסנדר לקאזט. אבל הפועל תל אביב לא באה עם רגשות נחיתות, ודקה אחרי שליסנדרו לופז העלה את ליון ליתרון, בן שהר, שהחליף את איתי שכטר שנפצע, כבש את השיוויון, ואז עברו שש דקות. אבוטבול שלח כדור שמאלה לטועמה, שהגביה משהו שהיה נראה אבוד. אבל לא לכולם. זהבי הסתובב, הכין את הגוף, וכבש את השער הכי יפה שישראלי כבש אי פעם בליגת האלופות.

 

6. באזל – מכבי תל אביב 2015/16

תאריך: 19/08/15

מסגרת: פלייאוף מוקדמות ליגת האלופות, משחק ראשון

אצטדיון: סנט יקוב פארק

הרכב מכבי תל אביב: חואן פאבלו, יובל שפונגין, איתן טיבי, טל בן חיים, עומרי בן הרוש, גל אלברמן, נוסא איגיבור, אבי ריקן, טל בן חיים, ברק יצחקי, ערן זהבי. מחליפים: ניקולה מיטרוביץ' (51), דור פרץ (71), דור מיכה (89)

תוצאת המשחק: 2:2, כבש למכבי תל אביב: ערן זהבי (31, 90)

פאולו סוזה הגיע במיוחד באותו הערב לאצטדיון סנט יקוב פארק כדי לצפות במכבי תל אביב במשחקה הראשון בפלייאוף ליגת האלופות מול באזל. שנתיים לפני פאולו סוזה נתן למכבי תל אביב את אחת הקבוצות הכי טובות שלה, עם קצב משחק שכמוהו לא נראה עד אז בכדורגל הישראלי ועם מיצוי הפוטנציאל של השחקן שחזר לא הרבה זמן לפני מלהיות שחקן ספסל בליגה האיטלקית, ערן זהבי. במצב של 2:1 לבאזל, ושנותרו עוד פחות משתי דקות לשחק (לא כולל תוספת זמן) פאולו סוזה יצא כדי לתפוס את הטיסה שלו. את מה שקרה אחר כך הוא רק ראה בדיעבד.

אל העונה הזאת מכבי תל אביב הגיעה עם מאמן חדש, סלבישה יוקאנוביץ', אחרי שפאקו, המאמן הקודם, הצעיד את הקבוצה לטראבל היסטורי אבל לא ממש הסתדר עם ההנהלה ועם קרויף. המסע במוקדמות ליגת האלופות התחיל עם הפסד מביך לאלופת מלטה, ולניצחון במשחק הגומלין שהעלה את מכבי תל אביב לשלב הבא. אחריו הגיע עוד הפסד לויקטוריה פלזן בבית שערער שוב את הקבוצה, ולמזלה ערן זהבי כבש צמד בגומלין בפלזן והעלה את מכבי תל אביב לפלייאוף ליגת האלופות. הצמד הזה היה רק התחלה לצמד אחר, מפואר הרבה יותר, שבועיים אחרי.

זה היה המפגש החמישי מול באזל בשלוש שנים. מוחמד סלאח, הכוכב המצרי של אלופת שוויץ כבר לא היה שם, אבל מוחמד אלנני, מרק יאנקו והכישרון הצעיר בריל אמבולו היו שם, מוכנים לחבוט שוב באלופה הישראלית. השוויצרים התכוננו להרבה דברים אבל לא לתרגילי הנייחים של מכבי תל אביב, ובדקה ה31 תרגיל כזה מצא את ערן זהבי ברחבה וזה היה 1:0. שער חוץ חשוב. אלא שמלבד ערן זהבי מעט מאוד עבד במכבי תל אביב באותה העונה. טל בן חיים הבלם הכשיל את אמבולו ברחבה ודלגדו עשה את השיוויון, בדקה ה88 אמבולו שם את השני של באזל, וזה היה נראה גמור. מכבי תל אביב שמחה על שער החוץ ולא ממש ניסתה למצוא את השיוויון. מעט מאוד שחקנים יצאו למתפרצת בדקה ה96. הכדור הגיע לצד ימין של הרחבה אל דור מיכה. ההגבהה שלו לרחבה הייתה טובה אבל גבוהה מדי. ואיכשהו, אף אחד לא יודע עד היום, זהבי קפץ ופשוט הגיע. פאולו סוזה הגיע לשדה התעופה ממש באותו הרגע שהכדור ניתז מראשו של זהבי לרשת.

 

5. מכבי חיפה – אולימפיאקוס 2002/03 (יוחאי שטנצלר)

תאריך: 24/09/02

מסגרת: שלב הבתים של ליגת האלופות

אצטדיון: GSP ניקוסיה

הרכב מכבי חיפה: דודו אוואט, אלון חרזי, אריק אג'יפור, אריק בנאדו, אדורם קייסי, ריימונדס ז'וטאוטאס, ואליד באדיר, ננאד פראליה, ג'ובאני רוסו, יניב קטן, איגביני יעקובו. מחליפים: אבישי ז'אנו (52), מיכאל זנדברג (79), גיז'רמו ישראלביץ' (87)

תוצאת המשחק: 3:0 למכבי חיפה, כבש למכבי חיפה: איגביני יעקובו (27 פנדל, 60, 86)

רקורד החוץ של הקבוצות הישראליות בליגת האלופות הוא די עלוב. 2 תוצאות תיקו ו-13 הפסדים ב-15 משחקים. אלא שבתוך חמשת הקמפיינים של הישראליות בליגה הטובה בעולם מתחבא עוד משחק חוץ אחד שרשום באופן רשמי כמשחק בית.

בשל המצב הבטחוני בישראל, מכבי חיפה נאלצה לארח את משחקיה באצטדיון ה-GSP בניקוסיה שבקפריסין. ההחלטה הזו התקבלה עוד לפני שמכבי חיפה ידעה שהיא תוגרל לאותו הבית ביחד עם אלופת יוון, אולימפיאקוס, אשר בעצמה השתמשה באצטדיון זה כאצטדיונה הביתי בזמן ששלה היה בשיפוצים.

שבוע בדיוק לאחר שחזרה מהחוויה באולד טראפורד (באותם ימים שיחקו בליגת האלופות שבוע אחרי שבוע), מכבי חיפה אירחה את אולימפיאקוס.כ-7,000 אוהדים ירוקים עשו את הדרך למנצ'סטר, אבל לניקוסיה הגיעו רק 3,000 כאלו לאצטדיון של 17,000 איש. את יתר 14,000 המקומות באצטדיון ה-GSP מילאו אוהדי אולימפיאקוס המשולהבים, שהגיעו למשחק לאחר שניצחו 2-6 במשחק הקודם את לברקוזן, סגנית אלופת אירופה. בפועל זה היה משחק בית לכל דבר של היוונים שגם היו קבוצה הרבה יותר חזקה – כריסטיאן קרמבו אקס ריאל, ג'ובאני אקס ברצלונה, פרדראג דג'ורג'ביץ' הנפלא, פר זטרברג השבדי וסטליוס ינאקופלוס, ששנתיים לאחר מכן יהיה אחד מגיבורי הזכייה של יוון ביורו.

אבל מכבי חיפה ההיא הייתה משהו מיוחד, ושום אויב לא הרתיע אותה. איגביני יעקובו שלא יכל לשחק משחק באולד טראפורד בגלל הרחקה, הפך לאחד השחקנים היחידים בהיסטוריה שכובש שלושער בהופעת הבכורה שלו בליגת האלופות. התוצאה מעט משקרת, חיפה לא הייתה כל כך יותר טובה, אבל היא ידעה להיות חדה ויעילה כמו תמיד בזכות החלוץ הניגרי. ניצחון ראשון אי פעם לקבוצה ישראלית בליגת האלופות, ועוד במשחק חוץ.

 

4. אינטר – הפועל באר שבע 2016/17

תאריך: 15/09/16

מסגרת: שלב הבתים של הליגה האירופית

אצטדיון: סן סירו

הרכב הפועל באר שבע: דודו גורש, בן ביטון, מיגל ויטור, שיר צדק, לואי טאהא, מיחאי קורהוט, אובידיו הובאן, ג'ון אוגו, מאור בוזגלו, טוני וואקמה, לוסיו. מחליפים: מאור מליקסון (67) בן שהר (77), בן תורג'מן (85)

תוצאת המשחק: 2:0 להפועל באר שבע, כבשו להפועל באר שבע: מיגל ויטור (54), מאור בוזגלו (69)

כדי להבין עד כמה גדול הניצחון הזה באותו ערב של ספטמבר 2016 בסן סירו, צריך להבין מה המשמעות שלו על רקע של שני צירי זמן. ציר הזמן הראשון הוא של משחקי הפועל באר שבע באירופה, דבר שבמשך שנים נחשב לבדיחה, אבל הציר החשוב ביותר להבין את המשחק הזה הוא הציר היורד למטה לאט וביסודיות של הכדורגל הישראלי באירופה.

נתחיל מהפועל באר שבע עצמה. עונה לפני כן היא זכתה באליפות אחרי 40 שנה ללא אחת כזאת. אבל משנות התשעים שיחקה כמה פעמים במפעלים האירופאים. שני צימודים כאלה עשו לה נזק כמעט בלתי הפיך במוניטין האירופאי שלה. הראשון, בעונת 1995/96 היה צמד המפגשים עם ברצלונה בסיבוב הראשון של גביע אופ"א. באר שבע קיבלה את יוהאן קרויף ושחקניו בכבוד מלכים שנגמר בשביעייה באצטדיון וסרמיל ועוד חמישייה בקאמפ נואו. זה היה עוד סביר בהתאם לציפיות הראשוניות, אלא ששנתיים אחרי ואחרי גביע בלתי נשכח היא פגשה את רודה ההולנדית בסיבוב הראשון של גביע המחזיקות. המשחק בבאר שבע נגמר ב4:1 אבל הייתה תחושה שבאר שבע יכלה יותר. המשחק השני נגמר ב10:0 והוא התבוסה הגדולה ביותר בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי באירופה וגם בהיסטוריה של גביע המחזיקות.

אבל הציר השני הוא ההידרדרות העקבית של הכדורגל הישראלי. כשמכבי תל אביב ניצחה את אייאקס בליגת באלופות בעונת 2004/05 זה נתפס כניצחון יפה, אבל אף אחד לא יצא מגדרו במחשבה שדבר כזה לא ייתכן. אותה עונה גם הייתה היחידה בתולדות הכדורגל הישראלי בו היו לו שתי נציגות במוקדמות ליגת האלופות. כיום המחשבה על ניצחון בנוקאאוט של קבוצה מאוסטריה, לא כל שכן מהולנד, נתפס כמשהו על סף הבלתי אפשרי, והליגה הישראלית הידרדרה עד למקום ה27 בדירוג הליגות של אופ"א שקובע את ההקצאות למפעלים האירופיים, 12 מקומות מהליגה האחרונה ששולחת שתי קבוצות לליגת האלופות.

הפער הזה הפך את הניצחון של באר שבע בסן סירו לדבר בלתי נתפס. עכשיו יבואו הכוכביות של הניצחון – עונה רעה של אינטר, משחק נרפה והתמקדות בליגה. אבל ההישג של באר שבע הוא לא רק השערים הנהדרים של ויטור ובוזגלו, הוא לא רק תצוגת האימון של בכר. הוא היכולת להגשים משהו שנכון להיות הוא בלתי נתפס בכדורגל הישראלי

 

3. הפועל תל אביב – צ'לסי 2001/02

תאריך: 18/10/01

מסגרת: סיבוב שני בגביע אופ"א, משחק ראשון

אצטדיון: בלומפילד

הרכב הפועל תל אביב: שביט אלימלך, אילן בכר, שמעון גרשון, אסי דומב, יגאל אנטבי, גאבור הולמאי, יוסי אבוקסיס, דניס אונישנקו, אישטוון פישונט, מילאן אוסטרץ, סרגיי קלשצ'נקו. מחליפים: אבי כנפו (76), בן לוז (86), עמרי אפק (89)

תוצאת המשחק: 2:0 להפועל תל אביב, כבשו להפועל תל אביב: שמעון גרשון (87 פנדל), סרגיי קלשצ'נקו (90+4)

אין ספק שאם הדירוג הזה היה דירוג כולל לקמפיין ולא רק למשחק יחיד הקמפיין של הפועל תל אביב בגביע אופ"א 2001/02 היה הגדול מכולם, ולו רק בשל העובדה שאף קמפיין אחר של קבוצה ישראלית לא הגיע לחודש מרץ. זאת הייתה חריגה מופלאת מהסטטיסטיקה של הקבוצות הישראליות, כזאת שבאה בגל רגע לפני קמפיין האלופות הראשון של קבוצה ישראלית.

מכיוון שהייתה כמות מצומצמת של משחקים שהיה אפשר להכניס לפרוייקט הזה מאותו קמפיין היה צורך לצמצם לשני משחקים. השניים שנבחרו הם שני המשחקים הכי גדולים בקמפיין, לא הכי טובים. ההבדל הוא שמשחק טוב יכול להיות גם מול קבוצות פחות טובות ואיכותיות. משחקים גדולים כוללים התעלויות גם במשחקים חלשים מול קבוצות ענק. ואין ספק ששני המשחקים שנבחרו עונים לקטגוריה הזאת.

הפועל תל אביב באה לעונה הזאת אחרי שתי עונות מצויינות עם אליפות ומקום שני, כשפרוייקט הצעירים של קשטן הבשיל סוף סוף לכדי מימוש. אחרי שתי ניצחונות קלילים על אררט ירבאן הארמנית, ואז התקשתה בטורקיה מול גזיאנטפספור אבל עלתה משער של מילאן אוסטרץ. כשהוגרלה הפועל תל אביב מול צ'לסי היה ברור ששם זה נגמר. צ'לסי של אז הייתה כמה שנים לפני שרומן אברמוביץ' השתלט עליה, ועדיין נחשבה לאחת הקבוצות הכי גדולות בפרמיירליג, כזאת שמאתגרת את שלטונן של ארסנל ומנצ'סטר יונייטד.

אלא שגורם אחד היה משמעותי מאוד עבור צ'לסי. ב17 באוקטובר 2001, יום לפני המשחק, נרצה השר רחבעם זאבי במלון הייאט בירושלים בידי מתנקשים פלסטיניים. זה היה אקורד סיום לקיץ רצחני בו נהרגו עשרות ישראלים בפיגועי ירי והתאבדות ברחבי הארץ. עמנואל פטי, מרסל דסאיי, איידור גודיונסן, וויליאם גאלאס, גרהאם לה סו ואלברט פרר, שישה מבכירי שחקני צ'לסי, הודיעו שלא יגיעו לישראל מחשש לביטחונם. בלעדיהם צ'לסי הייתה עדיין קבוצה עדיפה על הפועל תל אביב אבל הרבה יותר אפורה. במשך כמעט תשעים דקות היא יצרה מעט מאוד איומים על השער של אלימלך בבלומפילד. בדקה ה88 ג'ון טרי, עוד שם שנקשר עם בעיות בפנדלים, נגע בידו ברחבה מבעיטה של בן לוז, והשופט הצביע על הנקודה הלבנה. שמעון גרשון שם את השער ורץ לחגוג, אבל אז אבוקסיס צעק לו לחזור כי אולי יש סיכוי לעוד שער. הוא היה כנראה היחיד שהאמין בזה, אבל השער שלו מצא את הראש של קלשצ'נקו בתוספת הזמן, והפועל תל אביב ניצחה את אחת הקבוצות הבכירות בפרמיירליג.

 

2. הפועל תל אביב – מילאן 2001/02

תאריך: 14/03/02

מסגרת: רבע גמר גביע אופ"א, משחק ראשון

אצטדיון: GSP ניקוסיה

הרכב הפועל תל אביב: שביט אלימלך, אילן בכר, שמעון גרשון, אסי דומב, יגאל אנטבי, גאבור הולמאי, יוסי אבוקסיס, דניס אונישנקו, אישטוון פישונט, מילאן אוסטרץ, סרגיי קלשצ'נקו. מחליפים: סלים טועמה (69), פיני בלילי (81)

תוצאת המשחק: 1:0 להפועל תל אביב, כבש להפועל תל אביב: סרגיי קלשצ'נקו (32)

קצת פחות מחמישה חודשים אחרי, ואחרי שצלחה גם את לוקומוטיב ופארמה בדרך, הפועל תל אביב הוגרלה ברבע גמר גביע אופ"א מול מילאן. כדי להבין מי הייתה מילאן אותם השנים – עונה אחרי כן, עם סגל לא מאוד שונה, מילאן זכתה בליגת האלופות אחרי שניצחה את יובנטוס בגמר. זה היה תור הזהב האחרון של הקבוצה המילאנזית שנגמר בסוף אותו עשור. היה ברור שלהפועל תל אביב יהיה כמעט בלתי אפשרי לעבור את מילאן, אחת הקבוצות הכי טובות בעולם. מצד שני, אמרו את זה גם על צ'לסי, על לוקומוטיב ועל פארמה. אז מה זה עוד שני משחקים.

בניגוד לחמישה חודשים לפני, כבר לא היה סיכוי שמילאן תגיע לארץ לשחק. זה היה באמצע החודש הכי מדמם באינתיפאדה השנייה, מרץ השחור של 2002. ולא היה שום סיכוי שיתקיימו בארץ משחקים בינלאומיים. האירוח נקבע בGSP בניקוסיה בגלל המרחק הקצר ומחיר האירוח הנמוך. כששחקני הפועל תל אביב ומילאן עלו לדשא בערב קריר של מרץ הם עלו מול יציע ענק ריק לחלוטין כאשר אוהדי הפועל תל אביב ששפר מזלם להגיע התקבצו ביציע שבצד של צוות השידור.

זה לא היה המשחק הכי טוב של הפועל תל אביב בקמפיין (המשחק בפארמה כנראה עונה על ההגדרה הזאת), רוב המחצית הראשונה עברה בהתקפות של האיטלקים על השער של אלימלך והדיפה שלהם ויציאה למתפרצות. אחת כזאת בדקה ה32 שלחה את מילאן אוסטרץ קדימה. הוא החזיר למי שמסר לו, יוסי אבוקסיס, שזיהה שקלשצ'נקו לא מכוסה כראוי. כמו חמישה חודשים לפני בבלומפילד הוא הגביה מצד ימין לקלשצ'נקו שעם סיומת גאונית ברגל שמאל קבע את תוצאת המשחק. 1:0 מול קבוצה ששנה וחודשיים אחרי תהיה אלופת אירופה.

 

1. מכבי חיפה – מנצ'סטר יונייטד 2002/03

תאריך: 29/10/02

מסגרת: שלב הבתים של ליגת האלופות

אצטדיון: GSP ניקוסיה

הרכב מכבי חיפה: דודו אוואט, אבישי ז'אנו, אריק בנאדו, אלון חרזי, אדורם קייסי, ריימונדס ז'וטאוטאס, ואליד באדיר, ג'ובאני רוסו, ננאד פראליה, יניב קטן, איגביני יעקובו. מחליפים: מיכאל זנדברג (81), אייל אלמושנינו (84)

תוצאת המשחק: 3:0 למכבי חיפה, כבשו למכבי חיפה: יניב קטן (40), ריימונדס ז'וטאוטאס (56), איגביני יעקובו (77 פנדל)

יש שורות שכאשר הן נכתבות הן נמחקות מעוצמת חוסר ההיגיון. באותה מידה שהיה אפשר להגיד "חד קרן ורוד נעצר בכביש גהה על מהירות מופרזת" עד ה29 באוקטובר היה אפשר להגיד "מכבי חיפה ניצחה את מנצ'סטר יונייטד" ולהישמע שפוי באותה המידה. מנצ'סטר יונייטד היה אז, ובמידה רבה עדיין אחד המועדונים הגדולים בעולם ואחד העשירים שבהם. אלא שבאותו הערב זה לא רק שמכבי חיפה ניצחה את מנצ'סטר יונייטד. היא עשתה את זה ב3:0.

הקמפיין הזה היה מטורף ולא צפוי באותה מידה שהיה היסטורי. ההתחלה מול בלשינה הבלרוסית הייתה יחסית פשוטה, ואז הגיע משחק העלייה לליגת האלופות. יתרון 2:0 מהמשחק הביתי עמד להישבר כאשר שטרום גראץ הייתה ב3:1 והייתה צריכה עוד שער. אלא שאדורם קייסי וואליד באדיר כבשו, ומכבי חיפה התחילה לעשות היסטוריה.

המשחק הראשון של קבוצה ישראלית אי פעם בליגת האלופות היה באולד טראפורד. הפסד 5:2 נתן את יחסי הכוחות האמיתיים בין שתי הקבוצות. תצוגה של יעקובו מול אולימפיאקוס החלשה עשתה ניצחו 3:0 ענק, אבל מיד אחריו לברקוזן כתשה את הירוקים בשני המשחקים ומכבי חיפה איבדה הרבה מהסיכויים שלה לעלות שלב. ואז הגיעה מנצ'סטר יונייטד לניקוסיה. עכשיו יגיעו כל ההסתיגויות – יונייטד שיחקה עם הרכב שני מלא שלה, כמעט אף אחד מהכוכבים לא הגיע לניקוסיה. הכל נכון. אבל האיכות של המשחק, הגדולה של ניצחון כזה על קבוצה מהעילית של אירופה, הייתה שוט בלתי הגיונית.

כשקטן כבש את השער הראשון זה היה אדיר, אבל אוהדי מכבי חיפה זכרו שגם בסיבוב הראשון הוא כבש את הראשון מול יונייטד וזה לא נגמר משהו. אלא שבמחצית השנייה ז'וטא טיווח את השער של ריקארדו בשער מדהים וסחט פנדל שיעקובו שם בפנים. אשכרה מכבי חיפה ניצחה 3:0 את מנצ'סטר יונייטד. כמו לראות חד קרן בצומת גהה.

Print Friendly, PDF & Email

8 תגובות

  1. לדעתי הניצחונות בשנת 2000 של הפועל חיפה מול ברוז׳ הבלגית 3:1 ומול איאקס 1:0 במשחק חוץ! היו צריכים להיות ברשימה זאת. הקבוצה באותה תקופה הייתה חזקה מאד והתמודדה בצורה יפה מאד מול קבוצות אירופאיות טובות: בשיקטאש, ולנסיה, ברוז׳ ואיאקס.

  2. הניצחון של מכבי חיפה על מנצ'סטר יונייטד לא כזה גדול ולא צריך להיות ברשימה. כן, על הנייר רשום ניצחון על מנצ'סטר אבל בל נשכח כי הם הופיעו עם הרכב משני ללא הכוכבים שלהם ורק באו להעביר את הזמן אחרי שעלו כבר לשלב הבא. כשהיה צריך הם ניצחו 5:2 בבית לי שום בעיות. ג'ובני רוסו אמר שבמשחק במנצ'סטר הוא הרגיש בדקה ה-16 עייף כמו בדקה ה-60 בגלל קצב המשחק של יונייטד.

    • ראיתי את כולם.
      ה-2:2 של מכבי תא מול בזל לא שייך בכלל לרשימה .
      מכבי הפגינה כדורגל זוועתי ושער מקרי של זהבי שהתעלה הביא לתיקו.
      המשחק הכי גדול שנראה כאן הוא ה-3:2 של באר שבע מול אינטר בטרנר אחרי 2:0 לאינטר במחצית.
      ללא ספק הקבוצה הכי איכותית שאי פעם עלתה כאן לדשא.

      • מה אתה מסתלבט? אינטר הכי גדולה שדרכה פה? היא אפילו לא אלופת איטליה, נולדת אתמול?
        היו פה יובנטוס, באיירן מינכן, צלסי ועוד

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הכתב רצה לייצר איזון בין הקבוצות הישראליות אז הוא השמיט כמה משחקים של הפועל תל אביב (למשל ה3-0 על בנפיקה בליגת האלופות במשחק שהם הגדירו כ"גמר גביע") ובחר סדר מוזר (ניצחון של חיפה בגרבג' טיים על יונייטד לא מתקרב לניצחונות חשובים על צלסי או על מילאן ברבע הגמר)

  4. בתור אוהד מכבי, המשחק מול אייאקס\ תיקו מול יובה חייבים להיכנס.. אפילו במקום באזל

    • אייאקס לא היו מאריות אירופה באותו תקופות כמו בנפיקה כמו ליון שאלקה יש ניצחונוצ בהרבה יותר גדולים אייאקס באותםצשנים בכלל חא מארית אחי

  5. בנפיקה חייב להכנס לרשימה התיקו הגדול מול ליון שווה ניצחון מכבי אייאקס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח