באג 2009 – פרק 2: גורלן של ההעברות היקרות ביותר של קיץ 2009

מכיוון שאף אחד, אבל באמת אף אחד, לא יודע איך יראה חלון ההעברות הראשון בעידן הקורונה, החלטתי ללכת קצת יותר מעשור לאחור אל קיץ 2009. מעבר לסמליות והבנאליות של ללכת עשור לאחור, חלון ההעברות שלפני עונת 2009/10 היה מעניין מכיוון שהוא פשוט שינה את הכדורגל. בפרק הראשון סקרנו את מקומות 10-6 והפעם הטופ 5. תהנו.

לפרק 1 – מקומות 10-6

10 ההעברות היקרות ביותר – מקומות 1-5

מקום 5: צ'אבי אלונסו

כמה: 34.5 מיליון יורו קיבלה ליברפול מריאל מדריד על הקשר הספרדי המחונן.

מעכשיו, למעט העברה אחת – רק ריאל מדריד. ברוכים הבאים לפרויקט הגלאקטיקוס 2.0 של פלורנטינו פרס, תגידו להתראות לעידן ההולנדים בבירת ספרד.

הגלאקטיקוס של פרס בחלון של נבנה לטובת שתי מטרות מובהקות:
הראשונה, להתחרות במפלצת של פפ גווארדיולה – פרס עשה כל שביכולתו כדי לסכל את ההשתלטות המחודשת של ברצלונה על הכדורגל הספרדי והעולמי, ע"י העמדת קבוצת סופרסטארים שהגיעו מהקבוצות הבכירות של אירופה תמורת סכומי עתק.

המטרה השנייה הייתה לא פחות חשובה – חלום הדסימה. ריאל מדריד השתוקקה לזכות בצ'מפיונס ליג לראשונה מאז עונת 2001/2 ולהפוך למועדון הראשון בהיסטוריה שמגיע למספר זכיות דו ספרתי במפעל. בין 2005 עד אותה עונה ריאל לא עברה את שלב שמינית הגמר במפעל.
יובנטוס 2005, ארסנל 2006, באיירן מינכן 2007, רומא 2008, ליברפול 2009, פרס רצה לעצור את הרצף שהמשיך לבסוף גם לליון 2010 לפני שנקטע ב-2011 מול אותה ליון.

אם אומרים שלכל חלום יש תכנית עבודה או איך שהקלישאה הזאת לא הולכת, אז בוודאי שעבור תכנית עבודה צריך מנהל עבודה ברמה גבוהה – אחד כמו צ'אבי אלונסו.

צ'אבי אלונסו, ריאל מדריד
Credit to "Real Madrid C.F." Facebook page

 

אלונסו, שזכה בליגת האלופות עם ליברפול ב-2005 (וגם כבש בגמר) והעפיל עימה גם לגמר ב-2006/7 ולחצי הגמר בשנה שלאחר מכן, הביא איתו ארגזים של ניסיון והצליח לשדרג את הקישור של ריאל כשניהל את המשחק באומנות לצד קשיחות בלתי מתפשרת. הוא יצא מסוסיאדד כבחור צעיר בן 23 וחזר למדריד כשחקן בן 29 בשיא הקריירה שבא להנהיג את הקבוצה.

אולי רבים כבר שכחו, כי היא באמת הייתה בצל של ברצלונה ההיסטורית וגם נכשלה בליגת האלופות אחרי הדחה 5-0 בסיכום מול ליברפול של אלונסו, אבל ריאל מדריד של 2008/9 הייתה קבוצת מצוינת. אחרי רצף של 3 הפסדי ליגה בסוף 2008, כולל הפסד לברצלונה 2-0 בקאמפ נואו במשחק כדורגל אדיר, ריאל של חואנדה ראמוס ייצאה לרייס מטורף של 17 ניצחונות ב-18 משחקים עד ההפסד 6:2 בברנבאו באותו קלאסיקו אדיר שנכנס להיסטוריה. למרות שצ'אבי אלונסו הוא שחקן יותר טוב ממחמדו דיארה, פרננדו גאגו ולסאנה דיארה – לא היה פשוט לשדרג קבוצה כזאת ואלונסו בהחלט היה שווה את הכסף.

לצערו, אלונסו החמיץ את גמר 2013/14 בעקבות צבירת צהובים ובעקבות הרחקתו שונה החוק המעצבן הזה לנצח. למרות שלא שיחק בגמר בליסבון, לאלונסו יש חלק בדסימה – המטרה שלשמה הגיע לריאל מדריד – כשנתן עונה נהדרת לאורך הטורניר, והרגע בו התפרץ למגרש מהיציע כשהוא חנוט בחליפה בחגיגות השערים הוא פשוט פרייסלס.

מעבר לחלקו בזכייה הזו, ראוי לציין את חלקו באליפות של 2011/12. קשה להאמין, אבל עברו כבר 8 שנים וריאל זכתה מאז רק באליפות אחת. אלונסו אפילו הוסיף 8 בישולים בליגה, שיא קריירה עבורו, כשהוא תורם הרבה לאיזון עבור קבוצה מדהימה שצברה 100 נקודות ליגה וכבשה לא פחות מ-121 שערים(!). כריסטיאנו, בנזמה, אוזיל, היגוואין ודי מאריה העמידו מספרים מפלצתיים, אך חכמת המשחק של אלונסו, המנהיגות והיכולות ההגנתיות שלו שהחזיקו את הקישור הן אלה שאיפשרו את החגיגה.

בגיל 33 פינה את הבמה לטוני קרוס כשהחליף אותו בבאיירן מינכן, וכיום אלונסו מאמן קבוצת הנערים של ריאל סוסיאדד.


מקום 4: קארים בנזמה

כמה: 35 מיליון יורו קיבלה ליון מריאל מדריד על הכישרון הצרפתי, שהפך לשחקן הכי שנוי במחלוקת בעשור האחרון בקרב אוהדי הבלאנקוס.

את הסיפור של בנזמה אחלק ל-3 חלקים:

  • ליון:
    צריך לזכור מי היה קארים בנזמה לפני ריאל מדריד. קשה להאמין, אבל התקיימה צורת חיים כזו. באמת קשה לזכור כי עברו כבר כמעט 11 שנים, אבל ערב הגעתו מדריד, בנזמה היה אחד השחקנים המוכשרים בעולם, ופלורנטינו פרס עשה הכל כדי להקדים את כל אירופה ולשים עליו את היד.
    ב-2007/8 קארים סיפק בגיל 19 את אחת העונות הכי גדולות שנראו משחקן צעיר בשני העשורים האחרונים: הוא כבש 31 שערים בכל המסגרות, סיים כמלך שערי הליגה הצרפתית, היה החלק הכי משמעותי באליפות האחרונה של ליון והרביעית שלו כשהוא הפגין דומיננטיות שרק קיליאן אמבאפה של 2017 יכול לקרוא עליה תיגר. ב-2008/9 ליון נחלשה ובנזמה בהתאם, אך עדיין הפוטנציאל הגבוה שלו נצץ למרחקים.
  • התדמית: קל לשנוא את בנזמה. קל לצחוק עליו, לסמן אותו ולסלוד ממנו, מה גם שהוא דאג לאורך הקריירה להסתבך המון פעמים ולספק לכך סיבות, כשהשערורייה הטרייה והאקטואלית היא להגיד שלהשוות בינו לבין אוליבייה ג'ירו זה כמו להשוות בין נהג פורמולה 1 לנהג קארטינג, כשכמה ימים לאחר דבריו הוא טען "שרק אמר את האמת" וסרב להתנצל בפני חלוצה של צ'לסי ונבחרת צרפת.
    ולכן, צריך להודות שהשיפוט כלפיו הוא לא הוגן אף פעם, לטוב ולרע – לא של אוהדים שמחפשים רק את מה שרע ומסמנים אותו כמחמיצן ומחכים לו בפינה, לא שלי כאוהד של ליון ולא של סוג מסוים של אוהדים שאוהבים לאהוב את מי שהרוב שונא. החלק השני מוביל אותי לחלק השלישי:
  • הנתונים היבשים:
    אישיים: 501 הופעות, 246 שערים, 130 בישולים שהופכים את בנזמה למלך הבישולים בהיסטוריה של ריאל מדריד. הוא מקום רביעי בטבלת כובשי כל הזמנים של ליגת האלופות (7 שערים פחות מראול, השניים האחרים הם מסי וכריסטיאנו רונאלדו) ומקום 6 בטבלת הכובשים של ריאל בכל הזמנים עם ממוצע השערים פר משחק הרביעי בטיבו.קבוצתיים: 4 זכיות בליגת האלופות, 2 אליפויות ספרד, 2 זכיות בגביע, 3 זכיות בסופרקאפ הספרדי, 2 זכיות בסופרקאפ האירופי ו-4 זכיות בגביע העולם למועדונים.נו, שווה 35 מיליון יורו?

    בנזמה
    Credit to "Real Madrid C.F." facebook page

 

מקום 3: קאקה

כמה: 67 מיליון יורו ריאל שילמה למילאן על קאקה. – מקום 3 בטבלת ההעברות היקרות בהיסטוריה נכון לאותו הקיץ.

להערכתי, רוב האנשים חווים אהבת אמת פעם אחת בחיים, ואחד המקרים שתומכים בתיאוריה הלא מדעית בעליל שלי זה המקרה של של קאקה ומילאן 2003-2009. אי אפשר היה לשחזר את ההצלחה הזאת ואת ההתאמה עם אהובה אחרת, וגם כשחזר אח"כ לאקסית זה כבר לא היה אותו הדבר.

מדהים לחשוב שגם קאקה וגם מילאן לא חזרו למה שהיו לפני המעבר. למעט כמה משחקים טובים של קאקה במדריד ועונת אליפות נהדרת של מילאן תחת מסימיליאנו אלגרי ב-2010/11, האחרונה לפני עידן יובנטוס – זה פשוט לא אותו הדבר. לא משנה איך אהפוך את זה, לא משנה אם אאשים בצדק את הפציעות שהפריעו, את חוסר ההתאמה למוריניו בחלק מהזמן או את הדומיננטיות האדירה של כריסטיאנו רונאלדו – זה לא היה זה ברוב המוחלט של קאקה על הדשא. לפעמים האמת כ"כ פשוטה.

המעבר של קאקה למדריד הצית את הדמיון בצורה שאי אפשר לתאר במילים. אולי רק מכונת זמן שתיקח אותנו ל-2009 תצליח לעזור בעניין.
וכמו שמכונת זמן עדיין לא קיימת, כנראה שגם תסריט בו קאקה מצליח בריאל יחד עם כריסטיאנו רונאלדו גדול על היקום הזה.

 

מקום 2: זלאטן איברהימוביץ'

כמה: ברצלונה שילמה על זלאטן 69.5 מיליון יורו פלוס סמואל אטו שעשה את הדרך ההפוכה לאינטר.

לא מתאים. לא מתאים. לא ברור. איך זה אמור לעבוד לעזאזל? זאת הייתה בערך התחושה שלי בתור ילד בן 11 בזמן אמת ושל רבים אחרים, וזו התחושה כעת כשאני חוזר למעבר הזה כיום כאדם בוגר. לפעמים הדברים כ"כ פשוטים, באמת.

חשוב לציין, על הנייר זלאטן עשה עונה טובה בסך הכל בבירת קטלוניה – הוא כבש 21 שערים ב-45 הופעות (כשבניהם שער ניצחון בקלאסיקו וצמד אדיר מול ארסנל בליגת האלופות) והיה שותף לזכייה באליפות הליגה הספרדית. לא רע בכלל לכל הדעות, אבל השידוך לא התאים, מה גם שאחרי עונת טרבל טבעי שקבוצה תחווה נסיגה מסוימת ביכולת ולא תצליח לזכות שוב בכל התארים. פפ יחווה את זה בעצמו 4 שנים מאוחר יותר בבאיירן מינכן.

אני שונא את הקטלוג לתדמיות בכדורגל, אבל ברור שזלאטן המוחצן, הנרקיסיסט והדומיננטי לא התאים מלכתחילה למרקם החברתי של ברצלונה הממושמעת, הצנועה והמלוכדת של פפ, מה שהוביל למתחים רבים ולריבים מתוקשרים שאת היריעה עליהן אפשר להרחיב מכאן ועד 2022.

תהייה אחרונה: פפ העיף את רונאלדיניו, דקו, אטו ויא יא טורה מסיבות דומות, אז למה להביא שחקן כזה מלכתחילה, ועוד אחרי עונת שיא של סמואל אטו?

 

מקום 1: כריסטיאנו רונאלדו

כמה: 94 מיליון יורו שילמה עליו ריאל מדריד למנצ'סטר יונייטד ביוני 2009 – שיא ההעברות של כל הזמנים דאז.

השנה התחלתי להתמקד בסדרת טורים על ההשפעה של כריסטיאנו רונאלדו על הכדורגל העולמי. הסדרה תפורסם בעתיד כאן באתר, אך לצערי, המשימה הזאת גדולה עליי בטיימינג הזה, בטח בהתחשב בפגרת הקורונה שדוחה עונה חשובה בקריירה של כריסטיאנו שלפיה קיוויתי לחזק מסקנות או להפריך השערות מסוימות. כמו שלא הייתי יכול לכתוב את הטור הנ"ל בצורה הזאת ב-2017, כך אתקשה לכתוב בצורה שלמה על המורשת של כריסטיאנו רונאלדו בריאל מדריד. אבל בכל זאת, בקצרה.

הרבה הטילו ספק ביכולת של כריסטיאנו לעמוד בלחץ של תג המחיר, להצליח בקלחת הרותחת שנקראת ריאל מדריד ולהסתגל למעבר מהכדורגל האנגלי לכדורגל הספרדי. אמרו שהדבר הזה גדול עליו, לאו דווקא משנאה, אלא כי הגלאקטיקוס הקודם נכשל, וצריך לזכור שב-2009 כל תיק העבודות של כריסטיאנו היה שתי עונות במנצ'סטר יונייטד והרבה פוטנציאל, לא השחקן האדיר שאנחנו מכירים היום. זאת, אגב, החשיבות של פרספקטיבה.

ריאל מדריד הרוויחה בקיץ הזה את שחקן ההתקפה הכי גדול בהיסטוריה שלה (יש שיגידו הגדול מכולם, אני אישית חושב שראמוס הוא השחקן הכי גדול בהיסטוריה המודרנית של ריאל מדריד) שכבש מעל שער למשחק (1.03!!), סחב אותה הרבה מעבר לדסימה עם עוד 3 זכיות נוספות בליגת האלופות, תוך כדי שהוא מנפץ כמעט כל שיא אישי אפשרי בליגת האלופות והופך למלך שערי המפעל בכל הזמנים עם 124 כיבושים.

אבל מנגד, כריסטיאנו כשל בזירה המקומית כשהוא לא מצליח לגרום לריאל מדריד להתעלות בחזרה על ברצלונה ולחזור למקומה כמס' 1 בכדורגל הספרדי – בתקופתו בספרד ברצלונה עדיין זכתה ב-6 אליפויות והייתה הקבוצה השולטת והבכירה למשך רוב 8 שנותיו בספרד. מטורף לחשוב שלכריסטיאנו רונאלדו הגדול, אולי השחקן הכי טוב ששיחק את המשחק אי פעם, יש רק 2 אליפויות עם ריאל מדריד.

אבל היה שווה את הכסף.

בפרק הבא:

אם חשבתם שכריסטיאנו רונאלדו שווה את הכסף – ההעברות הבולטות מחוץ לטופ 10 ההעברות היקרות.

לכל הסדרה באג 2009

כריסטיאנו רונאלדו, ריאל מדריד
Credit to "UEFA Champions League" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח