אנצי-קלופ-דיה: ומה קלופ היה אומר?

יורגן קלופ שתק כשליברפול הוציאה לחופשה כפויה את רוב העובדים, ואני חושב שאני יודע למה.

בזמנים רגילים, מוצאי שבת, וימי ראשון ושני של תחילת חודש אפריל, עמוסים בסיכומים וניתוחים של משחקי סוף השבוע, ציונים לשחקנים, תמונות ותקצירים. אלא שאנחנו לא בזמנים רגילים, וכשאין משחקים ויש וירוס, הדיונים הם סביב החלטות כלכליות, והם יכולים להיות סוערים ורגשיים לא פחות ואפילו יותר מסיכום דרבי או משחק מול יונייטד, וזה מה שקרה השבוע.

ליברפול הודיעה במוצאי שבת שהיא מוציאה את מרבית העובדים לחופשה בתשלום במסגרת ההסדר הממשלתי לתמיכה בעסקים, שמזכה את העובדים ב 80% משכרם על חשבון משלם המיסים, ובנוסף היא תשלים את הפער, על מנת לא לפגוע בהם, והתחייבה לקלוט אותם בחזרה עם סיום המשבר.
הקבוצה הודיעה את מה שהודיעה, ואז התחיל תוהו ובוהו, שכלל אינספור תגובות בעד ונגד ברשתות החברתיות, כתבות בעיתונים ובאתרים, תגובות של שחקני עבר, ובקיצור בלאגן אחד גדול.

אנשי הבעד הדגישו את הצורך הכלכלי של המועדון לנהל את הכספים באופן שמתאים לתקופה, את העובדה שהמהלך הוא יוזמה ממשלתית ושהמועדון מבטיח לעובדים שכר מלא ותעסוקה בעתיד.
אנשי הנגד טענו שהמועדון, שהשיג רווחי שיא בשנה האחרונה, יכול להרשות לעצמו לשלם שכר לעובדיו בתקופה זו, לא לנצל מהלך ממשלתי שנועד לדאוג לעסקים קטנים וחלשים, ולא לשלוח את עובדיו לחופשה.

אנפילד אמור להיות הבית של כולם
via "liverpool fc" facebook page

 

ליברפול התגאתה תמיד שבכל החלטה מהותית שהמועדון מקבל הוא שואל את עצמו "מה ביל שאנקלי היה אומר על המהלך הזה?" ומנסה לקבל אותה בהתאם לעקרונותיו ולדרכו של המנג'ר האגדי. מתנגדי המהלך טענו בלהט ש"שאנקס" הסוציאליסט לא היה מסכים להיות שותף למהלך ששולח עובדים הביתה, שמנצל משאבים ציבוריים באופן לא ראוי ושהוא לא היה מאפשר למהלך לא שיוויוני להתממש.

אני מודה שמלכתחילה לא הסכמתי למהלך וכל הזמן אני שואל את עצמי לא רק מה שאנקלי היה אומר, אלא בעיקר מה יורגן קלופ, הדמות הכי דומיננטית ובולטת בתחייה המחודשת של המועדון, היה אומר על המהלך.
קלופ מנהל את המועדון כמשפחה אחת גדולה ומתייחס לכל העובדים, ללא קשר לתפקידם, מעמדם או שכרם, כאל חברי המשפחה ומצהיר על כך שהצלחת המועדון תלויה בהשתתפות של כולם במאמץ. הוא דאג שהשחקנים יכירו את עובדי המועדון בשמותיהם והוא מצפה מהעובדים שידעו מה קורה בחיים האישיים של השחקנים. מבחינתו עובד הניקיון הוא חלק מהמשפחה בדיוק כמו וירג'יל, מוכר הנקניקיות שייך כמו פירמינו, והמעסה הוא חבר משפחה כמו עוזר המאמן פפ לינדרס. יש אינספור דוגמאות של התבטאויות, פעולות ומעשים שקלופ עשה על מנת לייצר את המשפחה המורחבת הזו, שמבחינתו היא המפתח והבסיס לא רק להצלחה של המועדון אלא לקיומו וליכולת ההישרדות שלו לאורך שנים.

אינני יודע אם התייעצו איתו, אולם קשה לי להאמין שקלופ היה מסכים למהלך כזה שבו חלק גדול מהעובדים הולך הביתה, גם אם באופן זמני, ועל חשבון המדינה, וחלק נשאר עם משכורת מלאה. אמנם מבחינה כלכלית העובדים אינם נפגעים, אולם מדובר במהלך שמביא בהכרח לחוסר ודאות אצל אותם אנשים ופוגע בתחושת השייכות והמחוייבות שלהם למועדון, ועלול לפגוע במרקם ובמערכת היחסים בין אלה שנשארו לאלה שנשלחו לחופשה כפויה, וזה משהו שקלופ לא אמור להשלים איתו.

 

מרבית התגובות באנגליה היו שליליות, ואני לא מדבר על העיתונות הארצית, אלא דווקא על מי שמקורב לקבוצה, כמו אתרי האוהדים העצמאיים והעיתונות המקומית שבדרך כלל מפרגנת לקבוצה ותומכת בה. כמעט כולם התנגדו למהלך ודרשו מהנהלת הקבוצה לשקול אותו מחדש. יומיים אחרי ההודעה ביצעה ההנהלה פניית פרסה מלאה, הודיעה שהיא טעתה בהחלטה, התנצלה על עוגמת הנפש וביטלה את המהלך.

זו הפעם השלישית שהצוות המוביל של הקבוצה אינו קורא נכון את התמונה ומבצע מהלך שזוכה לביקורת קשה מהאוהדים. לפני ארבע שנים הם החליטו להעלות את מחירי הכרטיסים וזכו למחאה שכללה יציאה מאורגנת של אוהדים במהלך משחק, ואשתקד ניסו לקבל את הזכויות על השם "ליברפול" ולבסוף ויתרו. יש להם יכולת לתקן מהר טעויות, אבל הם נכנסים למקומות שאפשר להימנע מהם.

בהודעה לעיתונות, אמר מנכ"ל הקבוצה, פיטר מור, שיתכן וידרשו צעדים כלכליים אחרים כדי לשמור על יציבות המועדון. צעדים כאלה יהיו חייבים לכלול צמצום ההוצאה הגדולה ביותר, כלומר שכר השחקנים. אמנם יש ניסיון של ג'ורדן הנדרסון להוביל מהלך משותף של כל הקבוצות שיכלול קיצוץ ותרומה למערכת הבריאות, אולם זה לא יעזור לקבוצות. מהלך של קיצוץ שכר שחלקו יוזרם כתרומות וחלקו יהיה חסכון לקבוצות הוא הגיוני וסביר.
בקבוצה כמו ליברפול, שמקדמת את ערך השיתוף, הייתי מצפה מהשחקנים ליזום מהלך שכזה ואולי גם לוותר על חלק משכרם לטובת העובדים הזוטרים, ששכרם הכולל שווה לשכר של כוכב אחד בקבוצה. השחקנים באדום עושים כבר היום פעולות רבות ותורמים כספים לטובת המלחמה בנגיף, אלא שהקושי הכלכלי של החברה והקבוצה רק צפוי לגדול, וסביר להניח שהם ידרשו ליותר מכך.

 

ההתנגשות הנוכחית בין הבעלים לאוהדים היא עוד דוגמא למתח המובנה שמסתתר בקבוצות הכדורגל המקצועניות, ובליברפול הוא מוקצן עוד יותר, מכיוון שמדובר בעיר בעלת גוון ורוב סוציאליסטי מובהק, ובקבוצה שמנוהלת למטרות רווח ע"י אנשי עסקים שגדלו על ערכי הקפיטליזם. אין לי ספק שגם הפעם הם ויתרו אך ורק משיקולים כלכליים ולא מקבלת אג'נדה סוציאליסטית, מאחר והמחיר התדמיתי ומחיר הנתק מהקהל גבוה מהחיסכון שישיגו מהוצאת העובדים לחופשה, אולם התוצאה הראויה חשובה יותר מהסיבה.

מועדון כדורגל הוא גם אירגון כלכלי וגם אירגון ומוסד חברתי, ולכן אינו יכול לעשות צעדים כאלה, משל היה מקדונלד'ס או וירג'ין, מכיוון שהלקוחות שלו מרגישים שהם שותפים, שהם חלק מהמשפחה, והם לא רק מקור הכנסה ורווח. בעידן המודרני ועד עכשיו לבעלים היתה יותר השפעה על גורל המועדון מאשר לאוהדים. יכול להיות שמעכשיו זה ישתנה.

ולמה לא שמענו את עמדתו של קלופ בנושא?
אני רוצה להאמין שהוא רצה לשמור על כבודם ועל מערכת יחסים מקובלת בין עובד לבעל הבית שלו.
קשה לי להאמין שהוא תמך במהלך הזה.
אני מקווה שזה לא יפגע בקשר שלו עם המועדון.

לכל הטורים של אנצי-קלופ-דיה, סידרת הטורים על יורגן קלופ

הצוות המוביל של המועדון
via "liverpool fc" facebook page
Print Friendly, PDF & Email

3 תגובות

  1. לא קצת הגזמנו עם ההערצה לקלופ? כל תאקל של רוברטסון זה הוא כל פנדל של מילנר הוא גאון ועל כל גחמה צריך לדעת מה קלופ היה חושב עליה. כששאלו אותו מה הוא חושב על משבר הקורונה ומתי הוא יסתיים הוא ענה: "זה לא קשור אליי אני סתם אדם פשוט אני לא מבין בדברים כאלה אז אל תשאלו אותי" קלופ בסך הכל מאמן נהדר שמעיז קצת יותר מאחרים לא צריך לפאר אותו כל שניה

  2. אני חושב שלא שמענו אותו בתקשורת כי הוא לא חשב שזה נכון לתקוף בעיתונות וכן השמיע את קולו באזניים הנכונות וכך יכל גם להשפיע יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח