איך נולד היורו

// מאת צ'רלי שטנצלר

שנת 2020 עוד מעט מסתיימת, אבל יורו 2020 ייערך רק במהלך 2021, בשאיפה. כשאנחנו בדיוק חצי שנה לפני פתיחת היורו, המדור הנוסטלגי לוקח אותנו אחור ומספר איך ומתי נולד הרעיון לעשות אליפות אירופאית למדינות, על האליפות הראשונה, ומה הקשר לליגת האומות?

הנפת גביע היורו 2016 - פורטוגל
Credit to Seleções de Portugal Facebook Page

 

הנרי דילייני – האב הרוחני

דמות המפתח בסיפור הוא הנרי דילייני, שחקן עבר ואחד הבכירים בהתאחדות הכדורגל הצרפתית, שעבד בצמוד לז'יל רימה, האיש שעל שמו קרוי גביע העולם הראשון. דילייני ורימה, שהיו חברים גם בפיפ"א, היו גורמים משמעותיים בהקמת גביע העולם בכדורגל, המונדיאל. הרעיון קסם לדילייני, שהציע לקיים אליפות גם ביבשת הוותיקה.

אך הרעיון נופל. הבריטים מתנגדים, הם המציאו את הכדורגל המודרני, הם לא זקוקים לאליפות, ומגייסים גם את הגרמנים והשוויצרים, הגביע ימתין קצת. בינתיים פורצת מלחמת העולם השנייה, אין משחקי כדורגל. הפעילות מתחדשת רק באליפות העולם ב-1950, ובאירופה הישנה משחקים רק במישור הארצי.

בתחילת שנות ה-50' אופ"א דנה באפשרות של הקמת אליפות אירופה לנבחרות, אבל בסופו של דבר מחליטה, בעזרתו של גבריאל הינו, שהוא העורך של העיתון היוקרתי ל'אקיפ, להוציא לדרך דווקא את גביע אירופה לקבוצות אלופות בשנת 55', אותו גביע אותו אנו מכירים כיום כליגת האלופות.

לטור איך נולד גביע אירופה לאלופות?

הנרי דילייני
הנרי דילייני. קרדיט לדף הפייסבוק "UEFA EURO 2020"

 

גביע האומות הראשון

זוכרים את דלייני? בנו ,פייר, 30 שנה אחרי אביו, מציע, במסגרת קונגרס פיפ"א, אותה הצעה שהעלה אביו: אליפות אירופה לנבחרות. גם הפעם יש מתנגדים. נזכיר את איטליה, שוויץ, בלגיה וגרמניה. לא הצלחתי להשיג את תגובת הפדרציות שלהם, המשרדים היו סגורים, אולי בגלל איזה וירוס. נציגי האיים הבריטים אפילו מחרימים את ההצבעה, אך הפעם יש גוש חוסם בדמות המדינות הסוציאליסטיות בהובלת ברית המועצות שצוברת תנופה ומנסה לבסס את כוחה העולמי גם דרך הספורט. בנוסף, גם הפעם גבריאל הינו נותן רוח גבית ומריץ את הרעיון בלאקיפ, וכך ב-1960 תצא לדרך אליפות אירופה לנבחרות.

אבל רגע, בסך הכול יש רק 17 נבחרות שמוכנות להשתתף ולא מעט מדינות חזקות שסירבו, כך שאי אפשר לקרוא לטורניר אליפות אירופה, ולכן הפשרה שנמצאה היא "גביע האומות" על שם הנרי דילייני שנפטר שלוש שנים קודם. בנוסף למדינות מהגוש הסובייטי שהזכרתי, לוקחות חלק גם נבחרות צרפת, יוון, טורקיה, נורבגיה, אוסטריה וספרד. התנאי הוא ששלבי הגמר (חצאי הגמר והגמר) ישוחקו במדינה אחת, וצרפת כמובן מקבלת את זכות הראשונים, והמוקדמות יוצאות לדרך.

 

הטורניר הראשון יוצא לדרך

הרוסים מדיחים את נבחרת הונגריה, שבשנות ה-50' הייתה אולי הקבוצה הטובה בעולם, למרות שהפסידה את הגמר של 1954, נחלשה מאוד אחרי ניסיון המהפכה ב 1956. רבים בכוכביה עזבו את המדינה, לרבות פרנץ פושקאש, שהגיע לריאל מדריד ועוזר לה לזכות בכמה אליפויות אירופה.

היריבה הבאה של הרוסים היא נבחרת ספרד. להזכירכם, מדובר בתקופת הזוהר של ריאל  מדריד, שאוספת תארים אחד אחרי השני בגביע לאלופות. אך נבחרת ספרד מקבלת הוראה מגבוה, הגנרל פרנקו, להחרים את המשחק ולא לפגוש את הסובייטים, כך שנבחרת ברית המועצות עולה לחצי הגמר ללא משחק.

לפיינל פור של הטורניר מגיעות נבחרות ברית המועצות, צ'כוסלובקיה, יוגוסלביה, והמארחת, צרפת, שסיימה שלישית באליפות העולם הקודמת. במארסיי, נבחרת ברית המועצות מנצחת את צ'כוסלובקיה בתוצאה 3-0 עם צמד של ולנטין איוונוב, כשבשער הרוסי בחור בשם לב יאשין. (לטור "מזל טוב, הפנתר השחור – 90 שנים להולדת לב יאשין")

לב יאשין
מתכונן לעוד הצלה – יאשין. Credit to "Russian Premier Liga" Facebook page.

 

חצי הגמר השני בין צרפת ליוגוסלביה הפך לאחד המשחקים הגדולים בתולדות הטורניר. שער מוקדם של הסלאבים נמחק על ידי רביעייה של הצרפתים שהוליכו בדקה ה-53' כבר 1-4. היוגוסלאבים צימקו מיד, ואז בין הדקות 75' ל-78' מצאו את הרשת שלוש פעמים, וניצחו לבסוף 4-5. יש שמייחסים את ההפסד הכואב לעובדה שכוכבה של הנבחרת, ריימונד קופה, פצוע ולא משחק.

הצרפתים הפסידו אפילו את הקרב על המקום השלישי, 2-0 לנבחרת צ'כוסלובקיה, אותה נבחרת שבעוד שנתיים תפסיד בגמר אליפות העולם בצ'ילה לנבחרת ברזיל.

 

גמר מזרח אירופאי

וכך משחק הגמר הראשון בפארק דה פראנס מפגיש את שתי המעצמות המזרח אירופאיות, אלו שכ-30 שנים לאחר מכן יתפרקו חזרה לשלל מדינות. היוגוסלבים שוב עולים ליתרון, ממש לפני ההפסקה, משער של גאליץ', אבל מטרוולי משווה בדקה ה-49' לאחר הדיפה לא טובה של השוער היוגוסלבי. הגמר הראשון נכנס להארכה, אם יסתיים כך, ייערך משחק חוזר.

אלא ש-7 דקות לסיום ויקטור פונדלניק נוגח פנימה את שער הניצחון וברית המועצות היה המנצחת הראשונה של גביע האומות האירופאי, בתואר הגדול היחיד של המעצמה הסובייטית.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח