איטליה זוכרת – זכרונות מה"דיל הסקנדינבי"

המפגש בין איטליה לשבדיה הוא כנראה המפגש המעניין ביותר בפלייאוף העלייה למונדיאל הקרב ובא, ובאופן אוטומטי, בכל פעם שהשתיים הללו נפגשות, האיטלקים נזכרים בפצע הפתוח שלהם מיורו 2004 במה שכונה "הדיל הסקנדינבי".

Spanish League - טיק טיק

תקציר האירועים – איטליה הוגרלה בשלב הבתים ביורו 2004 יחד עם שבדיה, דנמרק ובולגריה כשהשתיים הראשונות עולות לרבע הגמר. בעוד ששבדיה פתחה בסערה והביסה 0-5 את בולגריה, איטליה ודנמרק נפרדו בתיקו 0-0. גם דנמרק לא התקשתה מול הבולגרים וניצחה אותם 0-2 והוציאה אותם מהתמונה, בעוד שאיטליה חשבה שהיא מנצחת את שבדיה עד שהילד זלאטן עשה את הדבר הבא:

שבדיה חילצה 1-1 במשחק שבו שלטה איטליה שהבינה: תיקו 2-2 בין שבדיה לדנמרק מעלה את שתיהן לשלב הבא ללא כל תלות בתוצאה של איטליה מול בולגריה. הסיבה לכך היא שלפי חוקי אופ"א, במקרה של שוויון נקודות הולכים למשחקים הישירים בין הנבחרות. כך שאם איטליה תנצח את בולגריה ושתי הסקנדינביות מסיימות בתיקו – הרי שלכולן אותו מספר נקודות, גם במפגשים הפנימיים (הכל תיקו), גם בהפרש השערים (מאוזן) ואז הולכים לשובר השוויון של שערי זכות במפגשים הישירים.

לאיטליה נמאס מקונספירציות. רק שנתיים לפני כן הם הודחו בשמינית גמר המונדיאל מול קוריאה המארחת במשחק שערורייתי. לאחר שהאיטלקים פרטו בקול את החשש שלהם מדיל סקנדינבי, הגיבו שני המאמנים של דנמרק ושבדיה לטענות הללו לפני המשחק: "זה מגוחך! אל תדברו על זה.", אמר מורטן אולסן, מאמן דנמרק דאז, "איטליה יכולים לדבר על דברים כאלה, אבל לא דנמרק ושבדיה. אנחנו ננסה בכנות להשיג תוצאה טובה".

צמד המאמנים השבדי, סודרבדרג את לאגרבק היו יותר נחרצים. סודרברג אפילו הלם באגרופו בשולחן ואמר:"אני חוזר על זה שוב, לא נסגור עסקה עם דנמרק. זה עניין של תשוקה וכבוד". לאגרבק גם הוסיף עקיצה ואמר: "האיטלקים אוהבים לחשוב בצורה מאקייווילית, אבל לא אפשרי לשחק על תיקו 2-2, זאת לא תוצאה הגיונית". אתם כבר יכולים לנחש איך זה נגמר.

ג'ון דל תומאסון העלה את הדנים ליתרון בשער נדיר ביופיו, אבל הנריק לרסון איזן בפנדל בתחילת המחצית השנייה. הדנים חזרו להוליך עם עוד שער של טומאסון, אבל אז בדקה ה-89 הגיע שער השיוויון של מתיאס יונסון שקבע 2-2 והסיוט של איטליה התגשם. איטליה רתחה לאחר מכן, ליפי היה עצבני כרגיל ואדריאנו גאליאני, סגן נשיא מילאן אמר: "סיימנו עם אותו מספר נקודות כמו אלו שהם בלונדינים ויפים, אבל אנחנו כהים יותר ולא כל כך יפים". עיתון שבדי לא חסך בציניות ופרסם למחרת: "2-2. ברכות איטליה, הצלחתם לנחש את התוצאה הנכונה."

Euro2004 Opening Ceremony
Credit "Wikimedia Commons"

לא אובייקטיבי

גילוי נאות, אני לא אוהב את נבחרת איטליה, נבחרת שלרוב משחקת אנטי-כדורגל כשיש לה כל כך הרבה שחקנים מוכשרים, כך לפחות היה בשנות ה-90' וה-2000. הטענות שלהם נראו לי מגוחכות בגלל הסיבות הבאות:

  • האיטלקים ניסו לטעון שחלק מהדיל הוא בגין הקרבה הסקנדינבית של שתי הנבחרות, למרות שההיפך הוא הנכון. אמנם אין יחסים מרים בין הצדדים, אבל בהחלט יש היסטוריה של מלחמות בעבר ומרירות אופיינית בין שכנים. את ההוכחה הכי טובה ניתן היה למצוא דווקא לאחר כמה שנים במוקדמות יורו 2008 כשפוצץ המשחק בין היריבות בשל פריצת אוהד למגרש במשחק בין השתיים והביא לפיצוץ המשחק.
  • איטליה באה בטענות ליריבותיה, אבל היא בעצמה הייתה רעה מאוד במשחק מול בולגריה, שכאמור לא היה לה על מה לשחק. למרות זאת, איטליה התקשתה מאוד מול הבולגרים, ורק בתוך תוספת הזמן הצליחה לכבוש שער ניצחון של קסאנו בדקה ה-94'. כלומר, כששבדיה השוותה ל-2-2 בדקה ה-89', לא היה לזה משמעות מבחינת איטליה שגם ככה לא הייתה עולה באותו שלב מאוחר.
  • חשוב לזכור ש-2-2 לא הייתה תוצאה נדרשת לשתי הנבחרות, אלא רק לדנמרק כאמור. שבדיה יכלה להסתפק בכל תוצאת תיקו. בדיעבד, בעקבות הניצחון הדחוק של איטליה, גם 1-1 היה משאיר את האיטלקים בחוץ.
  • עוד עניין הוא שלשער השוויון השבדי הייתה חשיבות. הוא קבע ששבדיה תסיים ראשונה בבית ולא דנמרק, כך ששוב, קשה להאמין שהדנים יספגו בכוונה שער שיוויון שיפגע בהם.
  • לא יודע, תסתכלו פשוט על התקציר בין הקבוצות, השער האחרון הגיע אחרי הדיפה של השוער, שום שער שם לא נראה לי מכור:
  • ס

במבט לאחור

היום אני קצת פחות נאיבי ולא פוסל את האפשרות שהמשחק כן היה מסודר. שנים לאחר מכן פורסם בעיתון שבדי מה אמרו השחקנים זה לזה על כר הדשא והיו כל מיני מחוות קטנות שייתכן ונאמרו בצחוק, אבל לא מן הנמנע שתרמו לאווירה המפויסת. בסופו של דבר, אני לא חושב שהתוצאה סוכמה מראש, אבל ככל שהמשחק התפתח פתאום נוצרה הסיטואציה לכך. דנמרק הייתה חייבת לכבוש במשחק כדי לעלות. 0-0 היה משאיר אותה בחוץ. אז היא כבשה שער נהדר והלכה לאחור. שבדיה השוותה. דנמרק שוב הייתה צריכה שער כדי להיות תלויה בעצמה והשיגה אותו. ואז הלכה אחורה כי הבינה שגם אם שבדיה תבקיע היא עדיין תעלה.

אנחנו רואים את זה קורה המון פעמים בכדורגל וגם בטורנירים גדולים. קבוצות משחקות על תוצאה שטובה להן, או לחילופין, מורידות הילוך כשהבטיחו את שרצו. וזה מה שנוצר. זה קרה רק לפני חודש בין קולומביה לפרו. זה מכוער, אבל כשר. שנתיים לאחר מכן ארסנל ופורטו סיימו ב-0-0 צפוי מראש שהבטיח לשתיהן העפלה לשמינית גמר ליגת האלופות, כשאף אחת מהן לא ממש התאמצה לנצח. בתגובה לכך ענה ארסן ונגר: "לא באמת ציפיתם שאני אוציא קשר ואכניס חלוץ במצב העניינים, נכון?". כלומר, דברים כאלה יכולים לקרות בכדורגל, ומניח שאם הייתי אוהד איטלקי הייתי מקלל בלי סוף. ובכל זאת הייתה כאן קצת קארמה, דנמרק ושבדיה הודחו שתיהן ברבע הגמר, בעוד שאיטליה זכתה שנתיים לאחר מכן במונדיאל.

נבחרת איטליה
Credit to "Nazionale Italiana di Calcio" Facebook page

ומה צופן לנו המפגש הזה?

איטליה ושבדיה נפגשו גם ביורו האחרון. שער נהדר של אדר בדקה ה-89' (אותה דקה שבה שבדיה השוותה מול דנמרק) קבע שאיטליה תעפיל לשמינית הגמר, בעוד ששבדיה סיימה טורניר מאכזב ביותר. אחרי הטורניר פרשו שישה שבדים כולל זלאטן איברהימוביץ' ונראה היה ששבדיה בדרך לעידן של חילופי משמרות, ודווקא בינתיים היא עושה את זה בהצלחה. היא הצליחה לנצח במוקדמות את צרפת ולהקדים את הולנד בבית לא קל בכלל. מנגד, איטליה עם ונטורה על הקווים, למרות שיש לה לא מעט שחקנים בכושר, נראית רע מאוד. היא לא הרשימה במשחקים מול ישראל ומקדוניה ובתבוסה שלה לספרד ניתן היה לראות למה הספרדים בדרג הראשון והם בשני. היא עדיין סוג של פייבוריטית במפגש הזה, אבל אני בטוח שהיא זוכרת את הלקח מלפני 13 שנים – לא מתעסקים עם סקנדינבים.

Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח