שור מועד – על מאזן האימים של קבוצות ישראליות נגד קבוצות ספרדיות במסגרות האירופאיות

בקיץ 1995 אירחה הפועל באר שבע, שסיימה בעונת 94/5 במקום השלישי בליגה, את ברצלונה של יוהאן קרויף המנוח לעיניי 13,000 צופים באצטדיון וסרמיל ז"ל במסגרת הסיבוב הראשון של גביע אופ"א 1995/6. הימים היו ימים תמימים באמצע שנות התשעים כשהעונה הזו הייתה העונה הרביעית בלבד של הכדורגל הישראלי באירופה.

ברצלונה, הקבוצה הספרדית הראשונה שהגיעה לישראל למשחק רשמי, התקבלה בבאר שבע בכבוד מלכים ששמור רק לשועי עולם שמגיעים לבקר בארץ הקודש. התקשורת חגגה את הביקור של מועדון הפאר בארץ בהתרגשות בתולית וסיקרה אותו בשיגעון שהיום היה מתקבל בלעג ברשתות החברתיות. למרות קבלת הפנים החמה, הקבוצה של יוהאן קרויף לא ריחמה על היריבה מבירת הנגב והביסה אותה עם 7:0 שזכור עד היום, על אף 25 השנים שעברו מהמשחק.

 

למרות שהכדורגל הישראלי התקדם בצורה ניכרת מאז אותו מפגש סוריאליסטי בקיץ 1995, השביעייה של ברצלונה (וגם החמישייה בגומלין בקאמפ נואו) הייתה סיפתח הולם למאזן האיום שעתיד להתפתח בין קבוצות ישראליות לקבוצות ספרדיות במפעלים האירופאים.

מתוך 18 משחקים של קבוצות ישראליות במפעלים האירופיים לאורך השנים נגד קבוצות ספרדיות, הקבוצות הישראליות ניצחו בשני משחקים בלבד וכבשו רק בחמישה מהם.

הראשונה לנצח קבוצה ספרדית הייתה הפועל ת"א בעונת 2007/8, באחת הסנסציות הגדולות של קבוצה ישראלית אי פעם באירופה, 2:1 על חטאפה. המשחק אפילו לא שודר בישראל. הפועל תל אביב טסה למדריד אחרי שני הפסדים במחזורי הפתיחה של גביע אופ"א לאנדרלכט וטוטנהאם (אז הבתים הורכבו מחמש קבוצות והיו ארבעה מחזורים ללא בית חוץ), כשהיא נמצאת ארבעה ימים אחרי טלטלה שכללה את פיטוריו של גיא לוזון כתוצאה מהסתבכות הקבוצה בתחתית ליגת העל. סיכוייה של הפועל ת"א להוציא משהו מהמשחק נראו קלושים ודימיוניים לחלוטין.

מי ששימשו כמאמנים באותו ערב היסטורי והאמת די נשכח בקולוסיאום אלפונסו פרס, היו יוסי אבוקסיס, שעמד על הקווים לראשונה בחייו, ארבעה חודשים בלבד אחרי שפרש (אפילו הופרש ע"י המאמן היוצא, יש שיגידו) ומאמן הכושר רון ציבלין.
שערים של וואליד באדיר וברוך דגו הדהימו את הספרדים במחצית הראשונה וקבעו היסטוריה עם ניצחון ישראלי ראשון על קבוצה ספרדית אי פעם ושערים ראשונים אחרי 7 משחקי בצורת, דווקא באחת מהסיטואציות הכי לא צפויות שהיה ניתן לדמיין.

 

הניצחון השני היה כזכור ניצחון חוץ 1:0 של מכבי ת"א על ויאריאל במחזור הסיום של שלב הבתים של הליגה האירופית לפני 3 עונות, והוא הושג אחרי שויאריאל כבר הבטיחה עלייה ומכבי ת"א הייתה חסרת סיכוי לעלות. ניק בלקמן כבש את השער.

3 המשחקים הנוספים בהן קבוצות ישראליות הצליחו לכבוש מול יריבה ספרדית די נשכחו גם הם: בעונת 1996/7, הדאבליסטית היוצאת מכבי ת"א פגשה את טנריפה בסיבוב הראשון של גביע אופ"א אחרי שנשרה ממוק' ליגת האלופות שם הודחה מול פנרבחצ'ה. מכבי תל אביב כבשה נגד טנריפה בשני המשחקים, "הישג" שלא שוחזר עד היום. המשחק הראשון בספרד הסתיים בניצחון 3-2 של טנריפה (נמני ועופר מזרחי כבשו, מהו קודרו, שישחק שלוש שנים אח"כ במכבי ת"א, היה בין הכובשים של טנריפה) והגומלין באצטדיון ר"ג הסתיים בתיקו  1:1 כשגדי ברומר כובש עבור מכבי תל אביב.

המשחק השלישי הוא התיקו הסנסציוני של קריית שמונה מול אתלטיק בילבאו של מרסלו ביילסה במחזור הפתיחה של שלב הבתים של הליגה האירופית בעונת 2012/13. קריית שמונה נשרה לבתים של המפעל המשני אחרי הדחה בפלייאוף ליגת האלופות נגד באטה בוריסוב, ובמחזור הראשון חיכתה לה בסאן מאמס לא אחרת מאשר הפיינליסטית של הליגה האירופית מעונה שחלפה, אתלטיק בילבאו.
בדקה ה-14 אדריאן רוצ'ט בעט מ-20 מטרים כדור שפגע בלאסלו לאנצ'ה, שינה כיוון וחדר לשערו של גורקה איראיסוס וקבע יתרון מפתיע.
בילבאו השוותה בדקה ה-40 עם שער של סוסאטה, אך למרות שבעטה 25 בעיטות לעבר השער של קריית שמונה, חוסר מזל קיצוני, יכולת טובה של דני עמוס והרחקות של שחקני ההגנה של ק"ש כולל הצלה מהקו של רוצ'ט, מנעו ממנה לנצח והעניקו לקבוצה של איזי שירצקי תוצאה היסטורית.

מכבי תל אביב, בלקמן
Credit to "Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page

 

ב-13 המשחקים הנותרים, כאמור הקבוצות הישראליות אפילו לא מצאו את הרשת: מכבי חיפה סחטה תיקו 0:0 זכור במסטייה בעונת 2003/4, הודות להופעת התמנון של ניר דוידוביץ' שזיכתה אותו לשבחים ברחבי העולם ותיקו 0:0 מרשים נוסף, שלוש שנים מאוחר יותר נגד אספניול בבלומפילד. מכבי ת"א הצטרפה אליה בעונת 2017/18 עם 0:0 מול ויאריאל בנתניה, אך מעבר לשלושת המשחקים האלה, כל שאר המפגשים הסתיימו במפח נפש לצד הישראלי.

מאזן האימים המלא:
הפועל חיפה – שני הפסדים (2:0) לולנסיה בסיבוב המוקדמות השלישי של ליגת האלופות בעונת 1999/2000.

מכבי חיפה – הפסד 4-0 בגומלין מול ולנסיה שנערך ברוטרדם בשל המצב הביטחוני בארץ, הסיבוב השני של גביע אופ"א.

מכבי פ"ת מפסידה 1-0 לאספניול במחזור האחרון של שלב הבתים של גביע אופ"א 2005/6 משער של מאוריסיו פוצ'טינו.

מכבי חיפה מפסידה 4-0 במונז'ואיק, האצטדיון הישן של אספניול ומודחת בשמינית גמר גביע אופ"א 2006/7, הישג השיא שלה בטורניר.

קריית שמונה מפסידה 2:0 לאתלטיק בילבאו בקריית אליעזר במחזור החמישי של שלב הבתים של הליגה האירופית בעונת 2012/13.

וצמד המפגשים האחרון גם בעונת 2012/13, הפועל תל אביב פגשה את אתלטיקו מדריד במחזורים 1 ו-5 של שלב הבתים של הליגה האירופית:
במחזור הראשון אתלטיקו מדריד ניצחה 3-0 בבלומפילד ובמחזור החמישי ניצחה אתלטיקו 1-0 בויסנטה קלדרון.

אתלטיקו מדריד
Credit to "Atlético de Madrid" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח