שוב הסמבה כאן – העתיד הברזילאי של ריאל מדריד

עם החתמתו של רינייר ז'סוס בן ה-18, שנרכש מפלמנגו תמורת 30 מיליון אירו, אי אפשר שלא לשים לב לשינוי הדי קיצוני שחל במדיניות הרכש של ריאל מדריד בשנים האחרונות ואת התכנונים שלו לעתיד הקרוב והרחוק.

המועדון, שהרגיל את רוב חובבי הכדורגל בעולם להגעתם של כוכבים גדולים בסכומי עתק ("גלאקטיקוס") וככזה שממעט לתת במה לשחקני האקדמיה באופן מידי, בחר לשים את הז'יטונים שלו דווקא על שחקנים צעירים שופעים בכישרון בתקווה שיצליחו לקבע את מעמדם בקבוצה הבוגרת ולהראות את הפוטנציאל שטמון בהם. המשותף לרובם – הם מגיעים היישר מהכדורגל הדרום אמריקאי ואם נהיה ספציפיים עוד יותר, מברזיל, ארץ הסמבה.

ויניסיוס, ריאל מדריד
במדיה של ריאל מדריד (קרדיט לפייסבוק הרשמי של ויניסיוס)


סטיגמות ברזיליות

תסכימו איתי על כך שכשזורקים לאוויר את הביטוי "שחקן ברזילאי" עולות האסוציאציות הבאות – "ילד ברזילאי שגדל בפאבלות ונקלט בעין של סוכן ששינה לו את החיים" , "דריבליסט בחסד" , "שחקן שמלהיב את הקהל", "בשבילו קונים כרטיס", "כדורגל שמח". כשחושבים על הבלאנקוס, לבטח נזכרים ברוברטו קרלוס עם רגל שמאל האימתנית, רונאלדו פנומנו, ששיחק בשתי הגדולות של ספרד, ואפילו ניימאר, שלימים היה היהלום בו חשק פלורנטינו פרס ועד היום מחפש עבורו תחליף ראוי. למרות שמאז עזב את בירת קטלוניה הוא הרבה להיפצע ופחות לזכות בתארים, עדיין, הוא נחשב בגדר אייקון ומודל לחיקוי עבור רבים במדינת הולדתו על המגרש ומחוצה לו ומהווה מוקד תקשורתי עצום בכל הנוגע להתנהלותו.

לצד כל המעלות שהזכרתי, השחקן הברזילאי "המצוי" הציג לאורך ההיסטוריה חסרונות רבים בעיקר בצד המנטלי – אי יכולת בלהתמודד עם תוויות וציפיות מצד התקשורת, שמטבעה מחפשת יורשים לכוכבים קיימים, החשיפה הגדולה לכסף הגדול שלא היה קיים בילדותם שמובילה אותם לנהוג בחוסר רגישות כלפי קבוצתם, ניתוח מהלכים להמשך שתלויים אך ורק בשכר גבוה ללא שום קשר לפוטנציאל זכייה בתארים חשובים ובמקרים גרועים עוד יותר גם השקעת הכסף הגדול במסיבות גרנדיוזיות והתרחקות מכל קשר עם אורח חיים ספורטיבי. הדוגמא הקלאסית לכך הוא רונאלדיניו, שלתקופה מסוימת נחשב גם לשחקן הטוב בעולם, אך החיבה הגדולה לחיי הוללות ומסיבות בלי סוף הובילה אותו אל מחוץ לשערי הקאמפ נואו, עד שהקריירה דעכה והסתיימה במספר קדנציות קצרות בברזיל.

 

חשיבה נכונה או תחילת ההתרסקות?

השאלה הגדולה שמתעוררת מתוך הפרטים הללו היא האם ריאל מדריד, מעצם הביטחון שהיא מעניקה לשחקן הברזילאי לאורך ההיסטוריה, מכינה מתכון לעתיד ורוד או שמדובר בחפירת בור בדרך לכישלון עצום? בעיניי, פלורנטינו פרס עשה את הצעד הנכון עבור המועדון, עבור האינטרס האישי שלו וכמובן למען ההמשך. מי שנחשב לאיש המו"מ החזק בעולם, לא ממהר להזדהות עם סכומי העתק שנשפכים עבור שחקנים בכדורגל האירופי גרסת 2020, למעט מטרות ספציפיות כמו קיליאן אמבפה שבימים אלו נמצא במשא פלירטוטים עם האיש על הקווים ובן מולדתו זינדין זידאן.

הנשיא בן ה-72 מבין שהמתכונת של קניית הכוכבים הגדולים ביותר תוציא הרבה יותר משאבים כספיים מקבוצתו ועל מנת ליצור איזון כלכלי וסגל איכותי יש לגדל כישרונות מבית על פי ערכי המועדון. בנוסף, הרצון העז לשדרג את הסנטיאגו ברנבאו והפיכתו למרכז הכדורגל המודרני ביותר כשגם מלון ומרכז קניות מפואר על שם הקבוצה כבר נמצאים בתהליכי בנייה ודורשים מימון גדול. עוד סיבה, שחשובה לא פחות, היא הבחירות שייערכו לראשות המועדון. אמנם פרז זכה מזמן לכינוי "אבא בלבן", אך עליו להוכיח ולזכות באמון מהאוהדים כל פעם מחדש ואחת הדרכים הידועות במועדונים שכאלה היא התנהלות שפויה.

מעבר לכך, ההצלחה של הברזילאים הצעירים במדים הלבנים טמונה גם במנטליות ובערכים שהמועדון מחדיר לשחקניו ואוהדיו. באחד הראיונות שערך אדן הזאר עם בואו, כוכבה של נבחרת בלגיה סיפר על התחושה הראשונית שעלתה בו: "כשאתה משחק במועדון כזה אתה רוצה לזכות בתארים, אתה רוצה לזכות בכל, בשבילך ובשביל הקבוצה, בשביל האוהדים ובשביל כל העולם".

פלורנטינו פרס וזינדין זידאן
Credit to "Real Madrid C.F." Facebook page

 

שחקני עבר היסטוריים הם עמודי הטווח של המועדון

האדם שנקרא לאמן את קבוצת הנוער של ריאל הוא לא אחר מראול גונזאלס. מספר 7 האגדי, שזכה ב-13 תארים שונים במדי הבלאנקוס, הופקד על הכשרת הסגל הצעיר של הקבוצה לקראת העלייה לבוגרת אם וכאשר תגיע ההזדמנות. אמנם קבוצה לא יכולה לפרק ולבנות מחדש אופי של אדם מסוים, אך מצידה היא מסוגלת ויכולה לפקס אותו, להחדיר לו מוטיבציה כדי שיעריך כל יום שבו הוא לובש את מדי האימון של קבוצתו. האיש שנשם את המועדון לכל אורך הקריירה המקצוענית שלו מתאים כמו כפפה ליד עבור התפקיד החשוב ביותר שקשור לחזון החדש של הקבוצה.

עצם זה שהצעירים הללו טועמים ויטעמו מדי יום עוד קצת מידע וטקטיקה מעמודי התווך של המועדון, חצי מהעבודה כבר נעשתה. החלק השני הוא כמובן התפקוד והיכולת שיציגו על המגרש ועליו כמובן הם האחראיים הבלעדיים.

כרגע, עדיין מוקדם לחזות לאן תתפתח הקריירה של החונטה הברזילאית הצעירה שהגיעה לבירת ספרד, אך הלחץ לכיבוש והצלחה מידית כבר נותן את אותותיו ביציעים. אין ספק שריאל הכינה עבורם את הקרקע הנוחה והנכונה ביותר כדי שהם יבצעו את הפריצה המטאורית שלהם ויציגו מהניצוץ שלהם מול הקהל הלחוץ בברנבאו. מנגד, "חבורת הסלסאו" תנסה להוכיח שקצב הסמבה שוב חזר כדי להרעיד את ספרד ואירופה כולה ולשבור את הסטיגמה שנוצרה סביבם.

רק הזמן יגיד האם צורת העבודה החדשה של פלורנטינו פרס היא שחמט לשוק ההעברות היקר של הכדורגל העולמי או שמדובר בניסיון שלא צלח.

רודריגו, ריאל מדריד
Credit to Real Mardrid facebook page
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח