קונטרול פריק: הנתונים המשוגעים של לאו מסי

// מאת נדב אשמיה 

הכל כבר נאמר עליו, הכל כבר נכתב עליו, כולם מודעים אליו וליכולות שלו, ועדיין, הוא מצליח לרגש ולהדהים אותנו בכל פעם מחדש. כי זה פשוט לא נמאס.

מסי
Credit to "FC Barcelona" facebook page

 

לצד דהירה לאליפות נוספת בליגה, הגעה לגמר הגביע בפעם החמישית ברציפות והעפלה לרבע גמר ליגת האלופות, לאו מסי חווה עונה סטטיסטית משוגעת, כזאת שרק מתעלה על עצמה ככל שהעונה נמשכת ונמצאת בעלייה מתמדת, עלייה שמתרחשת לכל אורך הקריירה של הפרעוש. השליטה הבלתי מעורערת שלו בכל היבטי המשחק מצריכה התייחסות מיוחדת, כזאת שמתאימה לכדורגלן השלם אי פעם.

ללא הקדמות נוספות, נעבור למספרים:

מסי הוא השחקן שכבש ובישל הכי הרבה שערים העונה באירופה – 63 בכל המסגרות (כולל נבחרת). מי השחקן השני ברשימה אתם שואלים? מסי, בלי פנדלים – עם 58 שערים ובישולים. במקום השלישי, איך לא, מסי, עם נתוניו רק בלה ליגה – 46 שערים ובישולים. במקום הרביעי, קיליאן אמבאפה – עם 44 שערים ובישולים בכל המסגרות. זה לא נגמר כאן, במקום החמישי – מסי בלי בישולים, עם 42 שערים העונה ב-38 משחקים. רק במקום השישי נמצא כריסטיאנו רונאלדו, עם 36 שערים ובישולים העונה. יתרה מזאת, למסי יש גם הכי הרבה שערים מחוץ לרחבה  – 9, והכי הרבה שערים בבעיטות חופשיות – 7, בחמש הליגות הבכירות באירופה.

ניתן לראות זאת גם בגרף הבא (מעורבות בשערים ביחס לניצול מצבים):

Messi goal invovement, מסי מעורבות בשערים
Credit to – Sport360.com

ציר ה-X מייצג את השערים ביחס למדד ה-XG (איכות המצבים), ציר ה-Y מייצג את המעורבות בשערים ל-90 דקות. האזור הימני למעלה הוא הטוב ביותר, השמאלי למטה החלש ביותר. לפי הגרף ניתן לראות כי מסי נמצא באזור המצטיין, הוא מעורב בערך ב-1.70 שערים למשחק, ובנוסף הוא מנצל את המצבים שהוא מגיע אליהם ביעילות רבה. היחידים שמתקרבים למסי הם קבאני ואמבאפה, הצמד ההתקפי של פריז סן ז'רמן. נוכל למצוא בגרף שחקנים נוספים שנמצאים באזור של 1+ במעורבות בשערים, עם מדד XG גבוה, כמו סטרלינג ואגוארו, כלומר גם הם מנצלים את המצבים שלהם ביעילות מיטבית. לעומתם יש שחקנים כמו לואיס סוארס בעלי מדד XG נמוך, משמע הם מחמיצים הרבה מצבים קורצים.

 

אבל מסי הוא לא רק סקורר משובח. בשנים האחרונות הארגנטינאי שינה את שיטת המשחק שלו והפך לפליימייקר. פחות סלאלומים, יותר בניית מהלכים, כדורים ארוכים וניהול המשחק מאחורה. רק שבניגוד לפליימייקרים אחרים, שרובם קשרים שלא מעורבים בהמשך המהלך, מסי מסוגל להתחיל התקפה מחצי המגרש וגם לסיים אותה ברשת. כל זאת באפקטיביות מרשימה, כמעט ללא מאמץ.

הגרף הבא מראה תמונה ברורה יותר (מסירות מפתח ביחס לסיכויי המסירה להפוך לבישול):

מסי מסירות
Credit to sport360.com

ציר ה-X מייצג את כמות מסירות המפתח ל-90 דקות, ציר ה-Y מייצג את מדד ה-XA (מהי איכותה וסיכוייה של המסירה להפוך לבישול) ל-90 דקות. כמו בגרף הקודם, האזור הימני למעלה הוא הטוב ביותר, השמאלי למטה החלש ביותר. ניתן לראות שמסי מתקרב ל-3.4 מסירות מפתח במשחק, רק חאמס רודריגז הקולומביאני עובר אותו במדד זה, עם כמעט 3.7 מסירות מפתח למשחק. אך בניגוד למסי, לחאמס שמשחק כקשר נתוני XA נמוכים, כלומר מסירות המפתח שלו לא מספיק יעילות ולא בטוח שיגמרו בשער. מסי מציג שוב עליונות גם בגרף הזה, עם מדד XA שמתקרב ל-0.6. משמע יותר מחצי ממסירותיו יגמרו בשער. בצד שמאל למטה, נמצא זוכה כדור הזהב לוקה מודריץ', עם נתונים לא כל כך מעודדים שיכולים להסביר חלק מהצרות של ריאל מדריד העונה.

חוץ ממעורבות בשערים, מסי הוא גם מלך הדריבלים המוצלחים ב-5 הליגות הבכירות באירופה העונה.

כדי שתבינו עד כמה הנתונים האלה פסיכים ולא הגיוניים, מסי מתרחק בעמדתו מהשער, אבל כמות השערים שלו רק עולה, ביחד עם הבישולים ומסירות המפתח. למעשה, הוא מעורב בהכי הרבה שערים למשחק בקריירה שלו. זה כאילו מסי מבשל לעצמו. לעתים נראה שהוא בספרה משלו ואולי צריך לחשוב על גרפים נפרדים רק למסי. גאון כדורגל כבר אמרתי?

 

ביוני הקרוב מסי יחגוג 32. לפעמים בין ואסלינה להשחלה מרהיבה, המספרים ההם נעלמים מעט. הקומפלימנטים על הכישרון יוצא הדופן מלווים בטענות והשוואות על עבודה קשה של אחד, מול מתנה משמים שקיבל הילד מרוסאריו. כל אלה משכיחים אצל חלק מהאוהדים את המרות של מסי בכל האספקטים הקיימים למשחק עם הכדור העגול. אבל זה בסדר, אנדרייטד זו לא מילה גסה. פשוט תודו שזכיתם.

מסי
Credit to "UEFA Champions League" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח