קאי האברץ – השחקן החכם באירופה?

ב14 במרץ 2017 הודיעה באייר לברקוזן הודעה מוזרה במיוחד: שחקן הקבוצה, קאי האברץ, ייעדר מהגומלין של שמינית גמר ליגת האלופות נגד אתלטיקו מדריד בגלל מבחן בבית הספר.

טוב, ככה זה כשאתה משחק בליגת האלופות בגיל 17.

 

פריצה מוקדמת

האברץ נחשב לכשרון ענק כבר מגיל צעיר. הוא משחק באקדמיה של לברקוזן מגיל 11 וכיכב בנבחרות הצעירות של גרמניה כבר מגיל 15. בהופעת הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת הוא הפך לשחקן הצעיר בהיסטוריה של המועדון וכשכבש את שער הבכורה שלו נגד וולפסבורג הוא הפך לכובש הצעיר בהיסטוריה של המועדון.

הכשרון תמיד היה שם, אבל בלברקוזן הרגישו שהוא לא מצליח לפרוץ, ושלהאברץ יש פוטנציאל להפוך לשחקן הגרמני הטוב בעולם. לכן בדצמבר 2018 החליט המועדון החלטה ניהולית מעניינת במיוחד: הם החליטו שהפריצה של האברץ ושל צעירים נוספים בסגל חשובה יותר מהנצחון ופיטרו את המאמן הייקו הרליך, למרות שהיה ברצף נצחונות לא רע בכלל שבו הקבוצה נראתה טוב, ומינו במקומו את מיודענו, המאמן ההולנדי פטר בוס.

יש שתי סיבות שבלברקוזן רצו לתת את המושכות לבוס: דבר ראשון, זה מאמן שהצליח באופן מרשים לפתח שחקנים צעירים ומבטיחים. דבר שני, הוא פילוסוף התקפי מעולה, שפיתח את הפן ההתקפי של שחקניו. אפשר להסתכל לדוגמא על הקדנציה הקצרה שלו באייאקס בעונת 2016-17, שבה הוא הוביל את הקבוצה לגמר הליגה האירופית ועזר בפיתוח ובנייה של שחקנים כמו חקים זייך, דוני ון דה בייק, מתיאס דה ליכט ואנדרה אוננה, שהיו חלק מהקמפיין המרגש של הקבוצה בליגת האלופות בעונה שעברה, כמו גם דוינסון סנצ'ז, ברטרנד טראורה וקאספר דולברג שמשחקים היום בליגות הגדולות באירופה.

למרות שחקנים כמו יוליאן בראנדט ולאון ביילי, בוס הבין כי האברץ הוא הכשרון הכי גדול שיש לו בסגל. הוא החליט לשנות את התפקוד של האברץ במגרש מקשר מרכזי לקשר התקפי, וזה אכן עבד. בחצי השני של העונה האברץ כבש 11 שערים ב-17 משחקים וסיים את העונה עם 17 שערים, מספרים לא רעים בכלל לקשר בן 19.

תמונה יכולה לכלול: ‏אדם אחד‏
Credit to "Bayer 04 Leverkusen" official facebook page

ורסטיליות מרשימה

להאברץ יש הרבה יכולות מרשימות: הוא מהיר, חזק, גבוה (1.89) ובעל טכניקה מעולה. אבל הדבר שהכי מרשים בו זה שהוא מאוד, אבל מאוד, חכם.
קשה להסביר מה המשמעות של "אינטליגנציית משחק", אבל כשצופים בהאברץ משחק זה מאוד ברור: זה נראה שהוא מבין איך ההתקפה תתרחש כמה צעדים קדימה עוד לפני שהיא קוראת ועושה את הפעולות כדי לקדם אותה. לא במסירות ארוכות ומרשימות כמו שעושים בדרך כלל שחקנים שנטען שיש להם "אינטליגנציית משחק", אלא בפעולות קטנות ונכונות – למי למסור? מתי למסור לו? לאן לרוץ אחרי המסירה? וכשזה בא עם הטכניקה, הגובה, הכוח והמהירות, שגם כך יש להאברץ, זה הופך אותו לנווט ההתקפות האולטימטיבי.

עוד דבר שחכמת המשחק של האברץ נותנת לו זו יכולת להסתגל בקלות לעמדות חדשות. בוא ניקח לדוגמא את שני המשחקים של באייר לברקוזן מאז החזרה מפגרת הקורונה. במשחק הראשון נגד ורדר ברמן האברץ פתח כחלוץ יחיד ב-4231. התפקיד שלו היה לתת ספרינטים אל מעבר לקו ההגנה של ברמן ולחכות שיספקו לו כדורים לרחבה. הוא ביצע את התפקיד הזה בצורה נהדרת כשהוא כובש שני שערים בנגיחה (עד אז היו לו בקריירה 4 שערים בנגיחה, לשם השוואה).

במשחק השני נגד בורוסיה מנשנגלדבאך האברץ פתח עוד פעם כחלוץ מרכזי, הפעם במערך 343, וכמו שהמערך השתנה, גם התפקיד של האברץ השתנה לגמרי. הוא שיחק חלוץ 9 מדומה שנסוג אחורה, לוקח איתו שחקני הגנה, ועוזר בבניית ההתקפות ובהעברת כדורים לקארים בלראבי ומוסא דיאבי, שני הווינגרים המהירים שפתחו לצידו. גם הפעם האברץ ביצע את תפקידו בצורה נהדרת, כשהוא כובש צמד נוסף.

*****

כפי שהבנתם מהטור הזה בוודאי, להאברץ יש סיכוי לא רע לההפך לאחד השחקנים הכי טובים בעולם, וכאן נשאלת השאלה: איפה? השמועות העיקריות היו לגבי הגעתו לבאיירן מינכן כיורש של תומאס מולר, אבל עם העונה שמולר נותן לא נראה שהוא זקוק במיוחד ליורש כרגע, אז לא ברור לאן הוא יגיע. אני אישית חושב שהוא תפור על ריאל מדריד, אבל אין ספק שכרגע יש לו מקום בכמעט כל מועדון שירצה.

תמונה יכולה לכלול: ‏‏‏2‏ אנשים‏, ‏‏פעילויות בחוץ‏‏‏
Credit to "Bayer 04 Leverkusen" official facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח