משכורת צריך לשלם (גם במכבי)

אינני בטוח אם דיוויד פדרמן הוא עדיין הבעלים של המפעלים הפטרוכימיים ובתי הזיקוק, אבל אני בטוח שהוא לא היה מעז לקנוס את כל עובדי החברות הללו (או את כל עובדי עלית שהיתה בבעלותו בעבר) בחצי משכורת על "חוסר מאמץ ומחוייבות" (שזה בעצם ניסוח שונה לתוצאות לא טובות של הארגון) כפי שעשה לשחקני/עובדי מכבי ת"א.

השתלשלות העניינים כפי שאני מבין אותה:
ביום חמישי בצהריים הודיעה הקבוצה לשחקנים על הקנס המדובר.
ביום חמישי בלילה, כנראה בעקבות הבלאגן שנוצר והתערבות ארגון השחקנים, הודיע פדרמן בראיון בערוץ הספורט שזה לא קנס אלא רק "מסר לשחקנים ולא היתה שום כוונה לא לשלם להם".

מכבי ת"א בלחץ, שלא לומר אפילו בהיסטריה. הקבוצה כבר לא שולטת בליגה ללא מתחרים ומשמשת בית ספר לניהול כושל בשנים האחרונות. האמת, שזה ממש לא מזיז לי, נהפוך הוא, אני חושב שיותר תחרותיות טובה לענף ולספורט בכלל.
מה שכן מטריד אותי אלו ההתבטאויות של פדרמן שמבטאות קו מחשבה קלוקל ועקום של אחד מעשירי הארץ.

פדרמן אמר ש"לא כתוב בתורה שצריך לשלם שכר עד ה-9 לחודש" ואכן הוא צודק, כי זה מעוגן אך ורק בחוקי השכר של מדינת ישראל. אין לי ספק שפדרמן יודע זאת היטב, אחרת מכבי היתה משלמת שכר בתאריך מאוחר יותר. מכבי היא מעסיק טוב שעד היום פעל לפי החוק ולכן הוא משלם בזמן, אבל בעלי מכבי חושבים שהם יכולים לעשות מה שבא להם ולהלין שכר לעובדיהם במחי יד וגם לנסות למרוח את הציבור בהסברים שגויים.

אם ההנהלה חושבת שהעובדים שלה לא מתאמצים עליה לפטר אותם, לשלם להם פיצויים כחוק ולגייס עובדים חדשים. אם חושבת ההנהלה כי העובדים אינם זכאים לבונוס, אזי היא יכולה לא לשלם אותו, אבל אסור לה לקנוס אותם כאיש אחד ולפגוע בשכרם. חתמתם איתם על חוזה והתחייבתם לשלם שכר, אז תשלמו אותו כחוק. נכון שבספורט בלתי אפשרי להחליף את כל השחקנים באמצע העונה, אבל אם הם כל כך גרועים אולי כבר עדיף לשחק עם הנוער.

פדרמן הוסיף ואמר ש"אם השחקנים ימשיכו כך, נגרש חלק מהם הביתה".
אני חוזר על הציטוט: "נגרש חלק מהם הביתה".
אני הריבון, אני השליט, אני החוק, אז אני יכול לגרש…
אני מתאפק לא לכתוב מה אני חושב על ההתבטאות הזו, כדי לא להיות חשוף לתביעות מצד שמעון והקבוצה.

אני מאוד מקווה שצורת החשיבה הזו של פדרמן אינה מאפיינת מעסיקים פרטיים נוספים במשק. שכר העובדים וזכויותיהם נמצאים מעל הכל ואסור לפגוע בהם בהחלטה חד צדדית של המעסיק (גם אם מדובר בעובדים המרוויחים שכר גבוה). מאחר והדברים נאמרו תוך כדי ריאיון וללא סינון של יחצנים או עו"ד אני בטוח שהם משקפים את דעתו האישית.

לזכותם של בעלי מכבי יאמר שהם כנראה הבינו שעץ הקנס שהם טיפסו עליו, הוא גם גבוה מדי וגם לא חוקי, אז הם כבר התחילו לרדת ממנו וסיפור הקנס יגמר כנראה רק במילים ולא במעשים.

בהנחה שאכן זה מה שיקרה אני מקווה בשבילם שאת הלקח הם למדו.

עוד נקודות למחשבה:
1. האם ארגוני השחקנים דואגים גם לזכויות השחקנים שמשתייכים לאגודות פחות מתוקשרות? אני ממש לא בטוח שזה מה שקורה.
2. אני מבין לחלוטין את גיא פניני שביקש מארגון השחקנים לא להתערב. הוא מגן על מקום העבודה שלו. איפה הוא יקבל שכר כזה??
3. הניהול במכבי כנראה גרוע כבר שנים. הכסף, המזל וטייריס רייס פשוט גרמו לכולם להאמין שהכשלון הוא זמני והכל בסדר.
4. אני מקווה שהעובדה שכל אמצעי התקשורת אינם מביעים דעה לגבי המתרחש ורק מדווחים נובעת מכך שזה סופ"ש והכותבים יצאו לחופשת השבת שלהם.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח